Amerika alig száz nap múlva elnököt választ, addig még három hónap kőkemény küzdelem várható. A jelöltek szemtől szemben még nem estek egymásnak, a kampány azonban már javában tart: sokszor személyeskedő, egymás politikai múltjában vájkáló filmek dominálják a tévés és internetes hirdetéseket. A republikánus Mitt Romneyt céges múltjával, a demokrata Barack Obamát gazdaságpolitikájával támadják, de a negatív üzenetek mellett megjelennek a pozitív hirdetések is. Főleg az elnök - de kihívója is - igyekszik minden célcsoportra lőni: siketek és nagyothallók, leszbikusok, veteránok mind külön üzenettel és szpotokkal találkozhatnak a médiában. Az elmúlt két hónap kampányfilmjeiből válogattunk.
Hagyományos politikai kommunikációs stratégia, hogy a döntést nem a jelöltek, hanem a jövőképek közötti választásként írják le. Obama is ehhez a technikához nyúlt, amikor a Romney által képviselt republikánus és a Fehér Ház által képviselt demokrata gazdaságpolitikát állítja szembe. Az elnök elmondja, a gazdagoknak adott adókedvezménnyel, a szabályok lazításával a republikánusok a fogyasztás felpörgését, ezáltal a gazdaság növekedését remélték, ám ez - miszerint a jólét majd lecsorog az alsóbb rétegekbe - nem vált be, és ezt a 2008-as gazdasági válság is bebizonyította. Ezzel szemben ő azt vallja, hogy csak a középosztály megerősítésével lehet igazi sikereket elérni a gazdaságban. Emellett jobban meg kell adóztatni a vagyonosabb embereket a költségvetési egyensúly megtartása érdekében, és több pénz kell az oktatásba, az iparba, a megújuló energiaforrások fejlesztésébe.
Romney élesen kritizálja az Obama-féle gazdaságélénkítő csomag hatását. A republikánus jelölt szerint a gazdaságba való állami beavatkozás szimbolikus kudarca a Solyndra nevű, megújuló energiaforrásokat fejlesztő kaliforniai vállalat története. A cég 535 millió dolláros hitelgaranciát kapott az Obama-adminisztrációtól, tavaly szeptemberben azonban csődöt jelentett, és elbocsátott 1100 dolgozót. Az elnöki mintaprojekt összeomlását az FBI is vizsgálja, így kiváló témát ad a republikánus kampánycsapatnak, hogy alátámassza az állami beavatkozás elleni politikai üzeneteiket. "Obama az adófizetők pénzét saját támogatóinak adja" - szól egy másik, Obamát támadó hirdetés. Romneyék obamaisntworking.com (obamanemműködik.com) címmel még külön kampányhonlapot is csináltak, hogy részletesen bemutassák az elhibázott gazdaságpolitikai döntéseket.
Önkéntesekkel pörgetik meg a kampányt
Bár csak kevesebb mint száz nap van a választásig, az Obama-kampány a jelek szerint nem pörög a maximális fordulatszámon, ezért készülhetett nemrégiben az alábbi, önkénteskedésre buzdító hirdetés. Az amerikai választási kampányban döntő jelentőségű, hogy egy jelölt mennyire tudja lelkesíteni a mellé szegődött aktivistákat. Hiszen egyrészt nem minden választót lehet elérni a hagyományos tömegmédián keresztül, másrészt a személyes találkozók sokszor hatékonyabbak, mint egy tévés vagy rádiós hirdetés. A dinamikus internetes film egy hétköznapi aktivista életét mutatja be, amint felébred, fogat mos, kopogtat, telefonál, gyűlésen vesz részt - és persze a végén szavaz. Obamára.
Megható filmben próbálja megszólítani a siketeket és nagyothallókat az Obama-stáb. A főszereplő, az idős, afroamerikai siket férfi, Abram Powell az esélyegyenlőség, az akaraterő és a tudás fontosságát hangsúlyozza, és a saját életéből merített példákon keresztül buzdít arra, hogy szavazzanak Obamára. A szegény családba született Powell a sporttal és a tanulással lett az, aki: büszke nagypapa és az Obama-kampányt szervező aktivista.
Obama az előző választási kampány során is maga mellé tudott állítani hollywoodi hírességeket, most pedig Sarah Jessica Parker az iraki háború befejezésével, a melegházasság támogatásával és a 4 millió új munkahely megteremtésével érvel újraválasztása mellett. A hirdetésben a színésznő a saját házában rendezett adománygyűjtő rendezvényre hívja a választókat, ahol részt vesz az elnök és felesége is. A film ígérete szerint a választók regisztrációjuk fejében belépőt nyerhetnek a partira.
Daloló jelöltek
"Mitt Romney nem a megoldás, hanem a probléma maga" - szól az Obama-kampány Romney saját énekhangjával aláfestett hirdetés fősora. A film lényege, hogy megkérdőjelezzék a republikánus elnökjelölt hazafias elkötelezettségét. A reklámban Romney az America the Beautiful c. hazafias nótát énekli, miközben címsorokat mutatnak arról, hogy az általa vezetett kockázatitőke-társaság érdekeltségei közül sok cég települt át olcsóbb munkaerőt keresve más országokba. Azt is kiemelik, hogy kormányzóként is segített a munkák kiszervezésében, ráadásul svájci, Kajmán-szigeteki és bermudai bankszámláin is sok pénz kamatozik.
A Romney-kampány is felhasználta Obama jókedvű énekhangját egyik negatív kampányfilmhez. Az elnök Al Green tiszteletes egyik dalából énekelt el egy sort, miközben a következő összefüggést vázolják fel: míg 23 millió amerikai munka nélkül van, addig a Fehér Ház zsíros állásokhoz és megrendeléshez juttatja a politikai elit tagjait.
Homályos múlt
Romney karrierjének egyik legvitatottabb része a Bain Capital nevű kockázatitőke-társaságban betöltött szerepe. A republikánus elnökjelölt egyik alapítója volt a cégnek, de 1999-ben otthagyta, hogy szervezhesse a Salt Lake Cityben rendezett téli olimpiát. Távozásának körülményei nem teljesen világosak: Romney állítása szerint akkor elment a cégtől, a Boston Globe c. lap dokumentumai szerint viszont formálisan egészen 2002-ig különböző vezető tisztségeket viselt, ami az Obama-kampány szerint számos amerikai munkahelyet vitt a tengerentúlra. Romney a "retroactively retired" (a kifejezést nagyjából "visszamenőleges hatállyal visszavonult"-ként lehet fordítani) szóval magyarázta a Bain Capitalben 1999 után betöltött szerepét. Az Obama-kampány az amerikai füleknek is idegen mesterséges kifejezésről faggatta az utca emberét, akik vagy megmosolyogták, vagy értetlenül álltak a szóösszetétel hallatán.
A Romney-kampányt nem lehet finomkodással vádolni. Mitt Romney lángoló bankjegyekkel illusztrált hirdetésben is kritizálja a gazdaságélénkítő csomag pénzeinek felhasználását. A filmben azt állítják, a pénzek nagy része külföldi cégekhez és baráti vállalatokhoz ment.
Mínusz mínusz az plusz?
A negatív hirdetésekről készített negatív hirdetést a Romney-kampánystáb. A filmben Obama saját, négy évvel ezelőtti nyilatkozatait állítják szembe az utóbbi néhány hónap kampányértékeléseivel, melyek szerint a Romneyt támadó reklámok valótlanságokat tartalmaznak, és félrevezetőek. Korábban Obama azt mondta, csak az vetemedik sárdobálásra, akinek nincs programja, ehhez képest kampányában rengeteg szó esik Romney alkalmatlanságáról és az üzleti életben hozott döntéseiről.
Ebbe a sorba tartozik az Obama-kampány lejárató hirdetéseit támadó film is, amelyben az elnök korábbi szövetségesei beszélnek arról, mennyire nem nézik jó szemmel a demokrata kampány durva támadásait a Bain Capitellel és a magántőkével szemben. A filmben megszólal a szintén afroamerikai New Jersey-i polgármester, Cory Booker, a korábbi demokrata kongresszusi képviselő, Harold Ford, valamint Obama korábbi gazdasági tanácsadója, Steve Rattner is.