Az Independent című brit lap híre szerint Najib Razak maláj miniszterelnök hét héttel a Malaysia Air Boeing 777-esének eltűnését követően erősítette meg hivatalosan azokat a híreket, amelyek szerint a repülőgép nyomait katonai radarok is észlelték. Ugyan már korábban is napvilágot láttak olyan hírek, amely szerint egy ismeretlen gép bukkant fel a Maláj-félszigeten, de akkor a hatóságok nem ismerték el, hogy birtokukban lenne ilyen információ.
A polgári és a katonai légi közlekedésben eltérő technológiai radarokat használnak: míg a katonai radarok rádióhullámai letapogatnak minden repülő tárgyat, a civil rendszerek a gépeken lévő transzponderekről kérnek le adatokat a járatok azonosításához. A maláj gépen a transzpondert kikapcsolták, ezért csak a katonai rendszerek észlelhették a repülőt, bár beazonosítani ezek sem tudták. A rendszer működéséről korábbi cikkünkben részletesen olvashat. A CNN-nek nyilatkozva a miniszterelnök beismerte, hogy a katonai rendszerek szerint a gép eltért eredeti repülési útvonalától.
Ám akkor az ismeretlen géppel nem foglalkoztak, mert az semmilyen szélsőséges manővert nem tett, amely gyanút keltett volna. Az Origónak korábban nyilatkozó szakértők szerint az Európai légtérben már az riasztást okozna, ha egy repülőgép kikapcsolt transzponderrel repülne. Az MH370-es járat eltűnését vizsgáló első, előzetes tanulmányt a maláj kormány a jövő héten fogja publikálni.
Pénteken az eltűnt maláj gép keresését koordináló ausztrál illetékesek jelentették be, hogy a tengerfenéken újabb területekre terjesztik ki az MH370-es járat roncsai utáni keresést. A kutatást második hete folytató Bluefin-21 robot-tengeralattjáró 95 százalékban elvégezte már az Ausztráliától nyugatra lévő, 310 négyzetkilométernyi tengerfenék letapogatását, de semmi említésre méltót nem talált. A keresés a szomszédos térségben folytatódik, a munkát jelentősen nehezíti, hogy a fekete dobozba épített akusztikus jeladó akkumulátora mostanra már biztosan lemerült.