Nem találtak a hajótestben bent rekedt levegőt a múlten hét szerdán felborult és elsüllyedt dél-koreai komphajón. A szerencsétlenség helyszínén dolgozó mentőcsapatok a hét elején még abban reménykedtek, hogy maradtak a hajóban légzsákok, ahol esetleg találhatnak túlélőket. Mivel ilyenek nem voltak, már nincs remény arra, hogy bárki élve kerüljön elő a múlt szerdán felborult hajóból.
A kutatóegységek a CNN tudósítása szerint csütörtökig 169 halálos áldozatot emeltek ki, de a számuk folyamatosan emelkedik. Még 133 emberről nem tudják, mi lett velük. A hajó felborulásának napján 174 utast mentettek ki, azóta egyetlen újabb túlélőt sem találtak.
A kutatóegységek a hajó harmadik és negyedik szintjén keresték a hajón rekedt utasokat, mivel a negyedik szinten voltak a hálóhelyiségek, a harmadikon pedig az étterem. Azt feltételezték, hogy az utasok az utóbbi helyen gyűltek össze, de a búvárok itt nem találtak holttesteket. Annál inkább a negyedik szint kabinjaiban, amelyek átvizsgálása folyamatosan zajlik.
A zavaros vízben kutató búvárok arról számoltak be, hogy az utóbbi két napban megtalált áldozatok közül soknak volt eltörve az ujja, ami arra utal, hogy pánikszerűen próbáltak menekülni, felkapaszkodni a megdőlt padlón, falakon – jelentette a Reuters. „Fel vagyunk készítve a szélsőséges helyzetekre, de nehéz bátornak lenni, amikor holttestekbe akadunk a sötét vízben” – idézett egy búvárt a Reuters. „Mindent meg kell tapogatnunk a kezünkkel. Ez a legborzasztóbb és leginkább szívszorító munka az összes közül.”
A hajó utasainak nagy részét tanulmányi kiránduláson részt vevő tanulók tették ki. A Szöultól egyórányira fekvő Anszan egyik középiskolájának második évfolyamán tanulók nagy része odaveszett a szerencsétlenségben. Az iskola egyik igazgatóhelyettese, aki maga is a hajón utazott, de kimentették, két nappal a szerencsétlenség után öngyilkos lett.
Miközben az érintett iskola és a hozzátartozók gyászolják az áldozatokat, zajlik a katasztrófa okainak vizsgálata. Több kritika érte a hajó kapitányát és személyzetét, elsősorban azért, mert a feltételezések szerint nem ürítették ki elég gyorsan a hajót. A kapitány ugyanis azt tanácsolta az utasoknak, hogy vegyék fel a mentőmellényeket, és maradjanak a helyükön. A kapitány azzal védekezik, hogy tartott a hideg víztől, az erős áramlástól, és attól, hogy nincs elég mentőcsónak. Azért is támadják a kapitányt, mert elhagyta a hajót, miközben nagyon sokan a fedélzeten rekedtek.
Kedden ráadásul kiderült, hogy a mentőegységekhez nem is a személyzet vészjelzése futott be először, három perccel korábban az egyik diák hívta remegő hangon a tűzoltókat, hogy segítsenek, mert süllyed a hajójuk. A diák maga is életét vesztette a kompon, a holttestét már kiemelték – írja a Guardian.
A kapitányt és a személyzet tíz tagját őrizetbe vették, többük ellen várhatóan büntetőeljárás indul. A hatóságok ezenkívül házkutatást rendeltek el a kompot üzemeltető Csonghedzsin Marine nevű cég irodáiban, a társaság tulajdonosának családjánál, és egy hozzá kapcsolható templomban is. A cégvezetőről kiderült, hogy az 1990-es években csalás miatt négy év börtönt kapott.
A férfit sokan csak arctalan milliárdosként emlegetik, mivel kerüli a nyilvánosságot. Dél-koreai lapok szerint korábban Ahae néven nemzetközi elismertséget is szerzett, mint fotóművész, az 1980-as években pedig egy vallási szektát vezetett, amelynek több tucat tagját találták holtan egy Szöul melletti gyárépületben 1987-ben. A rendőrség tömeges öngyilkosság miatt indított vizsgálatot, de nem találtak arra utaló jeleket, hogy a cégvezetőnek közvetlen szerepe lett volna az ügyben.
A hatóságok szerint felmerült, hogy a cég megvesztegetett helyi hivatalnokokat a hajóin végzett biztonsági vizsgálatok eredményének eltussolása érdekében. Emellett arra is fény derült, hogy a szerencsétlenül járt komp rakományának tömegét helytelenül jelentették be, amiből arra lehet következtetni, hogy a hajó kifutása előtt elvégzett ellenőrzés legalábbis hiányos volt. Időközben megkezdődött az érintettek vagyonának feltárása is, hogy abból szükség esetén kárpótlást tudjanak fizetni az áldozatok hozzátartozóinak.
A szerdai katasztrófát feltehetően az okozta, hogy a komp túlságosan éles és gyors fordulót vett, és ezért felborult. A kapitány ráadásul egy 26 éves, kevésbé tapasztalt tengerészre bízta a hajó irányítását, aki még nem vezette a hajót az útnak ezen a szakaszán, és akit felügyelet nélkül hagyott a hajóhídon.
Észak-Korea a szerencsétlenség miatt szokatlan gesztust gyakorolt, amikor együttérzését fejezte ki az áldozatokkal és hozzátartozóikkal. A két állam az 1950-es évek eleje óta hivatalosan háborúban áll egymással.