Az amerikai hírszerzés előzetes értékelése szerint a kelet-ukrajnai szakadárok által kilőtt rakéta találta el a csütörtökön lezuhant maláj utasszállítót. A támadást nagy valószínűséggel egy SA-11 föld-levegő rakétarendszerrel, vagy ahhoz hasonló osztályú fegyverrel hajtották végre. (Az SA-11 - Bögöly - az orosz Buk rakétaelhárító rendszer NATO-kódneve.) A megállapítás nem végleges, az amerikai elemzők még vizsgálják az utasszállító lezuhanásának körülményeit. Az amerikai elnök pénteki, fehér házi nyilatkozatában azonnali tűzszünetet sürgetett Oroszorország, Ukrajna és a kelet-ukrajnai oroszbarát szakadárok között.
Az ukrán hatóságok és a helyi oroszbarát szakadárok közben egymást vádolják a gép lelövésével. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa egyhangúan fogadott el nyilatkozatot, amelyben teljes, alapos és független nemzetközi vizsgálatot szorgalmazott. A tragédia helyszínére megérkeztek az EBESZ megfigyelői.
A vizsgálatot nehezíti, hogy egyelőre nincs nyoma a lezuhant repülőgép adatrögzítő dobozainak. A kelet-ukrajnai szakadárok először azt állították, hogy náluk van a Boeing 777-es két fekete doboza, a vezetőjük azonban később azt mondta, hogy egyetlen adatrögzítőt sem találtak a tragédia helyszínén.
Barack Obama elnök telefonon megegyezett Petro Porosenko ukrán államfővel abban, hogy a tragédiával kapcsolatos minden bizonyítéknak Ukrajnában kell maradnia, hogy szakértők vizsgálhassák meg őket. Porosenko szerint a gép lelövése azt bizonyítja, hogy az ukrán válság veszélyt jelent a nemzetközi biztonságra.
Az orosz honvédelmi minisztérium azt állítja, hogy a maláj utasszállító katasztrófája idején aktív volt több ukrán légvédelmi rendszer is a kelet-ukrajnai térségben. Egyúttal cáfolták, hogy az orosz légvédelemnek és légierőnek köze lehetett volna a malajziai légitársaság Boeing-777-es utasszállító repülőgépének kelet-ukrajnai katasztrófájához.
Ukrajna közben lezárta légterét keleti országrésze felett, ahol a fegyveres erők harcolnak az oroszbarát szakadárok ellen. A nemzetközi légi irányítási szervezet sem ad ki repülési engedélyt a kelet-ukrajnai térségen áthaladó járatokra.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. becslése szerint a maláj utasszállító lezuhanása utáni légiforgalmi korlátozások miatt mintegy 5 százalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében az ukrán légtérzár miatt. A HungaroControl azt állítja, hogy az emberi erőforrásokat és műszaki-technológiát tekintve is felkészült arra, hogy egy ilyen mértékű forgalomnövekedést kezelni tudjon, ha annak kedvezőtlen időbeli eloszlása nem okoz rendkívüli terheléssel járó, átmeneti helyzeteket. Csütörtök este a legtöbb légitársaság jelezte: nem repülnek a régió, vagy Ukrajna légterében.
Hollandiában pénteken félárbocra engedték a zászlókat, a Schiphol repülőtéren, ahonnan a malajziai légitársaság utasszállító repülőgépe elindult, kétségbeesett hozzátartozók tudakozódtak, és a király is megrendülésének adott hangot.
Mintegy száz AIDS-szakértő, vakációzni induló hétköznapi családok, egy virágárus pár, ismert étteremtulajdonosok és egy szenátor - valamennyien életüket vesztették sokakkal együtt a maláj légitársaság MH17-es járatának ukrajnai katasztrófájában.
A Malaysia Airlines 17-es járatát teljesítő Boeing 777-es Amszterdamból tartott Kuala Lumpurba, amikor csütörtök délután Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határ közelében lezuhant. Az ukrán hatóságok a gép által repült útvonalon 32 ezer lábig tiltották meg a polgári légi közlekedést, de a Malaysia Boeingje 33 ezer láb magasságban repült.
Percről percre tudósításunkat a pénteki nap fejleményeiről itt olvashatja.