Senki sem élte túl a német Lufthansa diszkont légitársasága, a Germanwings gépének balesetét. A Barcelonából Düsseldorfba tartó járat 144 utassal és 6 fős személyzettel a fedélzetén zuhant le a francia Alpok lábánál, 2700 méteres magasságban. Az áldozatok közt német cserediákok, spanyolok, belgák és törökök is voltak, de valószínűleg magyar utas nem - ennyit tudni biztosan a tragédiáról, melynek okait még a szakemberek is csak találgatják. Az Origo egész nap percről percre követte az eseményeket.
A katasztrófa lehetséges okairól kedden összeállítást közölt az AP hírügynökség. A Germanwings 9525-ös járata egy Airbus A320-as típusú gép volt, amely miután elérte a 38 ezer lábas (11 500 méter) utazómagasságot, szinte rögtön süllyedni kezdett, de folytatta útját Düsseldorf felé.
A süllyedés mértéke 3-4 ezer láb volt percenként, amely kétszerese az ilyen gépek normál süllyedési sebességének. A gép 6800 láb (2 ezer méter) magasságban tűnt el a radarról, vészjelzést nem adott. A roncsok két négyzetkilométernyi területen szóródtak szét, és a darabok nem nagyobb egy autónál.
Ha a roncsok nagy területen szóródtak szét, akkor vélhetően repülés közben eshetett szét a gép, míg ha kis területen helyezkednek el, akkor valószínűleg egy darabban csapódott neki a hegyeknek - mondta Todd Curtis, a Boeing repülőgépgyártó cég volt biztonsági mérnöke.
A francia csendőrség tájékoztatása szerint a roncsok több mint két négyzetkilométernyi területen szóródtak szét a behavazott erdős hegyvidéken. Ugyanakkor egy helyi lakos arról beszélt a La Provance című lapnak, hogy szerinte egy sziklafalnak csapódott a gép.
Az egyik lehetséges forgatókönyv, hogy a repülőgép utasterében gyors nyomáscsökkenés következett be - írta az AP. A gép 24 éven keresztül átlagosan több mint napi öt - összesen pedig 46 700 - repülést teljesített. Ez ugyan nem kirívóan sok, de a normális mennyiség felső határa.
Az Origo elemezte az Airbus A320-as típust, amelyet az égbolt igáslovának is tartanak. Tény, hogy az egyik legnépszerűbb és legnagyobb darabszámban gyártott típus, amely 27 légitársaságnál áll szolgálatban.
Ha valóban gyors és jelentős nyomáscsökkenés történt volna a repülőn valamilyen okból, akkor a pilóták első lépése az kellett volna, hogy legyen, hogy 10 000 láb magasság alá vigyék a gépet, ahol már megfelelő a levegő oxigéntartalma a szabad lélegzéshez.
Todd Curtis úgy vélte, hogy a süllyedés kezdeti mértéke nagyjából megegyezik azzal, mint amilyet egy kabinnyomás-csökkenéssel járó incidens esetén várna az ember. A másik lehetséges forgatókönyv, hogy műszaki hiba történt, bár az Airbus utasszállítói kifinomult irányítórendszerrel bírnak.
Felmerül a pilótahiba lehetősége is. Elképzelhető, hogy a pilóták véletlenül átesést idéztek elő, vagy olyan süllyedésbe kezdtek, amelyből nem tudták visszahozni a gépet. Az is lehet, hogy a süllyedésre koncentrálva nem vették észre, milyen közel repülnek a hegyekhez, és már késő volt - írta az AP.
Az Origónak név nélkül nyilatkozó szakértő felhívta a figyelmet arra: a gép nem zuhant, hanem süllyedt, miközben érdemben nem csökkent a sebessége. Az utasok tehát nem vesztették el az eszméletüket, érzékelték a problémát. Úgy gondolja, valami komoly műszaki hiba történhetett.
Kiderült, hogy az áldozatok között van a düsseldorfi opera egyik sztárja, Oleg Bryjak is. Utolsó pillanatban döntött viszont a korábbi indulás mellett David Cabanes, így a spanyol férfi végül nem a szerencsétlenül járt géppel repült Düsseldorfba.
Úgy tűnik, a terrortámadás kizárható a katasztrófával kapcsolatban. A Fehér Ház közleménye szerint az amerikaiak kapcsolatba léptek a francia, német és spanyol hatóságokkal, és a Nemzetbiztonsági Tanács szóvivője, Bernadette Meehan szerint nincsenek terrortámadásra utaló jelek.
A Germanwings katasztrófája nem az első az európai légi tragédiák történetében. Az Origo összeállította a közelmúlt tíz legtragikusabb európai légi balesetét.2008. augusztusában 146-an haltak meg abban a balesetben, amikor egy gép Madridból felszállva visszazuhant a kifutópályára.