"Így kell elindulni, ha azt akarjuk, hogy ne próbáljanak a lassan mozgó járműre felkapaszkodni az emberek.
Minden kamionos ezt csinálja Calais-nál.
Igyekszünk gyorsan menni, nagy gázzal elindulni. Sokkal nagyobb bajt okozhat, ha valakinek sikerül felugrania, de lecsúszik, és a kerekek alá kerül.
Ha megijednek, és arrébb ugranak, akkor nem másznak fel a kocsira"
– mondta az Origónak Jeddi Árpád Levente kamionsofőr.
A videója tette ismertté az interneten: a felvételen az látható, hogy a menekültek felé indul a kamionja, ők pedig elugrálnak a jármű elől.
Senki életét nem veszélyeztette
– mondta Jeddi Árpád Levente az Origónak.
"A felvételt a telefonommal készítettem, a videón pedig csak az út jobb oldala látható. Azt, hogy mi van a bal oldalamon, nem is látják azok, akik közúti veszélyeztetéssel vádolnak. Hát, most elmondom: épp kikerülést hajtok végre."
Azt, hogy mit vagy kit kerül ki az úton, a világhírűvé vált sofőr nem árulta el. "Nem akarom, hogy felkészüljenek az esetből azok, akik bíróságra vinnék az ügyet. Ha tényleg lesz tárgyalás, ott majd elmondom, hogy miért hajtottam végre a kikerülő manővert" – mondta a sofőr.
Márpedig egy ember már a rendőrségre vitte az ügyet: a be- és feljelentéseiről ismert Tényi István az Országos Rendőr-főkapitányságnak küldött levelében bejelentést tett ismeretlen elkövető ellen közúti veszélyeztetés miatt.
A jogász szerint a feljelentőnek akár igaza is lehet.
"A felvételen egyértelműen látszik, hogy az emberek testi épségüket féltve ugrálnak el a kamion elől. Nem az tehát a kérdés, hogy a veszélyeztetés tényleg megtörtént-e, hanem az, hogy a bíróság milyen enyhítő körülményeket vesz figyelembe, amikor meghozza majd az ítéletet" – mondta az Origónak a közlekedési ügyekkel is foglalkozó Székely Andrea ügyvéd.
Szerinte a sofőr több érvet is bevethet, amikkel megpróbálhatja csökkenteni a rá váró büntetést.
Az ügyvéd azt mondta, hogy hiába történt az eset Franciaországban, a magyar rendőrség kezdhet eljárást.
A videón a sofőr folyamatosan szidalmazza is a menekülteket. Megkérdeztük tőle, hogy ezt gyűlöletből teszi-e. "Inkább haragszom azokra, akik fel akarnak ugrálni a járművemre, és nem hagynak dolgozni. Én nem gyűlöletbeszédnek, inkább indulatbeszédnek nevezném azt, amit a videón hallani lehet."
Az "indulatbeszéd" szót egyébként ő maga használta.
Amikor telefonon hívtuk, egyébként is feltűnt, hogy választékosan, a csúnya szavakat mellőzve beszél. Rákérdeztünk arra, hogy mivel foglalkozott, mielőtt kamionozásra adta a fejét. Elmondta, hogy régebben a kommunikáció volt a feladata egy cégnél: reklamációs ügyintézőként dolgozott.
Azt mondta, hogy nem tartja magát rasszistának, de ha indulatos, csúnyán beszél. Az autópályától távolabb lévő, a parkolókban kéregető embereket inkább sajnálja. "Adtam már nekik ételt, pénzt, cigarettát.
Sajnálom, hogy nincsenek lehetőségeik. Azt is megértem, hogy aki át akar menni a britekhez, miért teszi ezt.
Ott van lehetőség dolgozni. Sokkal gyorsabban kap munkát, ha akar, elkezdhet integrálódni. A francia oldalon más a helyzet, ott nem tudnak velük mit kezdeni. Én legalábbis így látom."
Jeddi Árpád Levente azt is elmondta, hogy a menekültek nem most jelentek meg Calais környékén. "Tíz éve járom ezt az útvonalat, haza is csak három-négy hetente jutok. Az út menti tábor már akkor ott volt, amikor én elkezdtem errefelé a melót. Tény, hogy az útonállók sokkal aktívabbak idén, de
nem most, hirtelen kerültek ezek az emberek Calais mellé"
– mondta.
Az idén tragikus esetekről is érkeztek hírek Calais-ból. Szeptember 29-én például életét vesztette egy húszéves iraki menekült a kikötő közelében. Az iraki férfira valószínűleg ráborult a rakomány egy fékezéskor. A kamionon egy magyar fuvarozócég, a Waberer's ponyvája volt.
Nyáron pont ez a cég mondta azt, hogy júniusig már több tucat alkalommal rohantak meg migránsok az Egyesült Királyságba tartó magyar kamionokat. A sofőrjeik tehetetlenek, a hatóságok pedig nem szervezték meg kellőképpen a fuvarozók védelmét – mondta akkor a cég. Ha egy járműben illegális bevándorlókat találnak, a bírság elérheti a 2000 fontot, vagyis a 850 ezer forintot.
Az is igaz, hogy
a brit hatóságok általában elengedik vagy csökkentik
ezt az összeget.
Jeddi Árpád Levente is azt tapasztalta, hogy a cégek nem terhelik a sofőrjeikre a bírságokat.
"Hallottam már olyat, hogy
a megrendelő nem vette át az árut
olyan kamionostól, akinek menekültek másztak be a rakterébe" – mondta Jeddi Árpád Levente.
Szerinte az ilyen esetek és a bírságok miatt kisebb cégek már nem is vállalnak fuvart a Calais–Dover útvonalon. "Ha valakinek kevés kamionja van, nem engedheti meg magának, hogy az összetört tükrök, a kivágott ponyvák javítási költsége mellett fizesse a bírságokat meg az esetleges kártérítést" – mondta.