Potsdamban találkozott Wolfgang Sobotka osztrák belügyminiszter Thomas de Maizière-vel, hogy német kollégája segítségét kérje a Brenner-hágó körül kialakult olasz-osztrák parázs vita rendezésében – írja a ZDF Heute.
Az újonnan kinevezett belügyminiszter azt szeretné elérni, hogy Berlin segítsen nyomást gyakorolni Olaszországra. Sobotka többször felszólította az olasz kormányt, hogy hagyjon fel a menekültek észak felé terelésével. Maiziére ebben partnernek tűnik.
Olaszország foggal-körömmel küzd a Brenner-hágóra tervezett határzár ellen.
A német belügyminiszter osztrák kollégájához hasonlóan a felelősséget az olaszok nyakába varrná. A Brenner-hágó nyitva tartása kizárólag Olaszországon múlik, mondta Maiziére.
A német belügyminiszter az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság (UNHCR) egyik jelentése miatt kezdett aggódni. A nemzetközi szervezet felmérése szerint legkevesebb 200 ezer migráns akar Líbiából Olaszországon keresztül bejutni az unióba.
De akár egymillió menekült is érkezhet a Földközi-tenger felől.
Az osztrák és a német fél szerint Olaszország feladata az unió külső határának a védelme és a menekültek feltartóztatása.
Halásszák csak ki egyedül a menekülteket a lélekvesztőikből az olasz hatóságok, mondván az olasz partoknál lépik át először az unió határát. Mindezt Európa közönyösen végignézi - írja véleménycikkében a Süddeutsche Zeitung.
Az osztrákok azonban nem bíznak az olasz hatóságok munkájában, ezért biztos, ami biztos a cölöpöket már leverték a Brenner-hágó osztrák oldalán, Ausztria szerint így
vészhelyzet esetén bármikor könnyen fel lehet építeni a kerítést a határra.
Az osztrák kormány szerdán jelentette be, hogy határellenőrzést vezet be az Ausztriát Olaszországtól elválasztó Brenner-hágón május végétől. A tervek között szerepel még három ellenőrzőpont felállítása a hágót átszelő autópályán. Az ellenőrzések nemcsak az autósokat, hanem a vonattal utazókat is érintik. A maximális sebességet pedig 30 kilométer/órában szabta meg az osztrák fél.
A határra tervezett négy méter magas és 370 méter hosszú kerítést akkor húzza fel Ausztria, ha nem jut dűlőre az olasz vezetéssel a menekültkérdésben.
A két Tirol elválasztása a gazdaság szempontjából az árufuvarozásnak és turizmusnak okozna érvágást. A Brenner-hágót átszelő autópályán bonyolítja Olaszország áruforgalmának jelentős részét az egyik legfontosabb kereskedelmi partnere, Németország irányába.
A határzár a fuvarozó vállalatoknak több millió eurós károkat okozna.
Ausztria terve azonban az Olaszország északi felében élő osztrák kisebbségnél sem aratott sikert. A sorompók visszaállítása a dél-tiroliakban a régi sebeket tépheti fel. Tirol déli részét az első világháború után, 1919. szeptember 10-én csatolták Olaszországhoz.