A vonat Seattle-ből tartott az Oregon állambeli Portlandbe egy teljesen új, aznap először használt pályán, amelyet azért építettek meg egy régi pályával nagyjából párhuzamosan, hogy tehermentesítsék annak forgalmát, és rövidebb legyen a menetidő. Az automata sebességblokkoló berendezés azonban egyelőre nem működött ezen az ívelt szakaszon.
A hatóságok egyelőre nem tudják, hogy a mozdonyvezető manuálisan miért nem csökkentette a sebességet az előírtnak megfelelően.
A nyilvánosságra hozott adatokból az derült ki, hogy a vonat az utolsó mért ponton, 400 méterrel a baleset előtt
óránkénti 130 kilométeres sebességgel haladt,
az autópálya fölötti íven viszont a legnagyobb megengedett sebesség alig 50 kilométer óránként.
Értesülések szerint a
14 vagonból 13 siklott ki,
a szerencsétlenség következtében pedig a felüljáró alatti autópályán két nyerges vontató és öt autó is balesetet szenvedett.
Az Amtrak közlése szerint a vonaton legalább 78 utas és öttagú személyzet tartózkodott. Összesen több mint száz ember sérült meg, több mint hetven sérültet kórházba kellett szállítani, közülük tíznek súlyos az állapota.