A németországi fém- és elektronikai ipar 3,9 millió dolgozójának érdekeit képviselő szakszervezet január elején kezdett sztrájksorozatának újabb akciója elsősorban autógyártókat és autóipari beszállítókat sújtott.
Sztrájkoltak mások mellett a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen, a beszállítók közül pedig például a Bosch, a Magma és a Schaeffler egy vagy több üzemében.
Az IG Metall úgynevezett gördülő sztrájkot szervezett, ami azt jelenti, hogy
nem egyszerre, hanem üzemenként eltérő időpontban teszik le a munkát.
A péntek estig tartó akció első szakaszában országszerte 280 üzemben volt munkabeszüntetés, a sztrájkokban 500 ezer dolgozó vett részt.
Arról egyelőre nincsenek adatok, hogy mekkora termelési fennakadást és bevételkiesést okozhatott a sztrájk. A tiltakozó akció jelentőségét mutatja, hogy az autóipar állítja elő az Európai Unió legnagyobb gazdaságát működtető
Németország hazai össztermékének (GDP) nagyjából 10 százalékát,
és az ágazatban tevékenykedő csaknem ezer vállalkozás termelését nagyban befolyásolja, hogy miként működik a szorosan összehangolt szállátási láncolat.
A IG Metall 6 százalékos béremelést követel, a munkaadók 2 százalékos emelést, valamint az első negyedévre 200 eurós egyszeri kifizetést ajánlanak. Még nagyobb a távolság a másik fő szakszervezeti követelés ügyében. Az IG Metall szerint be kell vezetni, hogy a több műszakban dolgozók, valamint a kisgyermekeket nevelő vagy idős hozzátartozók ellátásáról gondoskodó munkavállalók
heti 28 órára csökkenthessék munkaidejüket, két évi időtartamra, és a kieső bér egy részét a munkaadó pótolja.
A munkaadói oldal szerint viszont inkább a heti 35 óránál hosszabb munkaidő vállalásának lehetőségét kell bővíteni.
A tárgyalások következő fordulója a jövő hét elején kezdődhet.
Németországban megszokottak a kollektív bértárgyalásokra szervezett ágazati sztrájkok, 2016-ban és 2015-ben is tartottak országos munkabeszüntetéseket.