Megállapodtak az EU intézményei az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről, 2030-ra 30 százalékkal kell mérsékelni az idei szinthez képest az Európai Unió társjogalkotó intézményei között létrejött megállapodás értelmében.
A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezség fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen a klímasemlegesség jövőbeni eléréséhez.
A hétfő éjszaka tető alá hozott megállapodás megfelel a brüsszeli testület eredeti javaslatában szereplő számoknak, azaz
2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell majd mérsékelni az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét
a 2019-re előirányzott értékhez képest. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács azonban ebbe nem ment bele.
Miután Berlin alacsonyabb értékeket szeretett volna elfogadtatni, Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentéstevője ugyan üdvözölte az egyezséget, de szégyenletesnek nevezte, hogy
különösen Németország és néhány közép-európai tagállam blokkolta az ambiciózusabb célokat, mivel egyes kormányok még mindig az iparuk érdekeit helyezik az emberek érdekei elé.
Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeket sem tartja elegendőnek.
A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagárára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek,
ugyanakkor ezeket zéró vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.
A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.
Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.