A Project Veritas óriási botrányt robbantott ki a hírrel: az ugyanis valószínűleg senkinek nem jutott volna az eszébe, hogy a manipulációt és a hírferdítést egyébként rendkívüli mértékben gyakorló társaság
egy automata cenzort épít be magába a programkódba
– írja a S4C.news nevű, kereszténységgel kapcsolatos híreket közlő oldal magyar nyelvű változata a Breitbart-ra és a tényfeltáró portál videóriportjára hivatkozva.
Egy jelenleg is a Facebooknál dolgozó munkatárs megerősítette, hogy a kód nem csupán a tartalmak terjedését lassítja a Facebookon, hanem zavarja is azokat:
képes videók elérését, a megosztásokat megakadályozni, interaktív bejegyzések, emojik megjelenítését korlátozni.
Amivel egyrészt kevesebb emberhez jutnak el a „nem kívánatos" (értsd konzervatív, bevándorlásellenes) tartalmak,
másrészt a tartalmak szolgáltatóit is elbizonytalanítja a gyengébb elérési adatok és a reakciók – like-ok, kommentek, megosztások – alacsony száma.
A keresztény portál megjegyzi, hogy volt már ilyen a történelem kevésbé boldog korszakaiban, amikor bizonyos információk terjedését technikai eszközökkel igyekeztek akadályozni,
elég csak a Szabad Európa Rádió (SZER) zavarására emlékezni a kommunista időkből.
Más eszköz, hasonló módszer, de a cél ugyanaz: meg ne tudják az emberek azt, amit nem akarnak, hogy megtudják.
Mert az ő angol nyelvű cikkeiket is
folyamatosan igyekeztek gyengíteni a Facebooknál
az elmúlt fél év során.
Egyrészt az eléréseik az oldal Facebook-kedvelőinek számához képest nagyon alacsonyak. Pedig esetenként egy-egy hír teljesen váratlanul, hirtelen sok ezer embert ér el.
Ugyanakkor egészen elképesztő módon, voltak olyan cikkek, amik pár felhasználóhoz jutottak csak el, és a Facebook a saját megosztásainknál és azok nyomán
az ismerőseink megosztásainál is alacsonyabb számú megosztást összesített a cikkel kapcsolatos statisztikában.
Ezek persze nehezen követhető és bizonyítható adatok, van azonban valami, ami egészen konkrétan tetten érhető: a Facebooknak a cikkek kiemelésével, azaz reklámozásával kapcsolatos magatartása.
Több esetben, amikor egy-egy, általuk különösen érdekesnek ítélt cikket szerettek volna kiemelni, azaz fizetett reklámként eljuttatni pár ezer olyan felhasználóhoz, akikkel nincs a Facebookon keresztül ismeretségük,
a szolgáltató megtiltotta a cikkek kiemelését.
Az indokok különbözőek voltak, az azokat tartalmazó üzenetek a hirdetés közzétételét követő, meglepően rövid időn, jellemzően maximum 1-2 percen belül érkeztek meg.
Nézzük a konkrétumokat:
A pakisztáni iszlamisták által meggyilkolni akart, keresztény vallású Asia Bibi bírósági felmentéséről szeretett volna hírt adni a S4C.News még tavaly, ám
a Facebook „gyenge tartalom"-ra hivatkozva megtagadta tőlük a kiemelés lehetőségét.
A vallási kisebbségek üldözésének témakörében a világon elsőként megrendezett, állami és vallási vezetőket, valamint üldözött kisebbségek képviselőit felsorakoztató kongresszusról sem tudósíthattak hirdetett cikkben, ugyanis
a cikket „politikai tartalom"-nak minősítette az automata moderátor.
Amikor pedig a keresztény portál arról szeretett volna hírt adni egy kiemelt cikkben, hogy a francia televízió egyik műsorában nyilatkozó Marine Le Pen mögött megjelenő betlehemi jászolt a műsorszerkesztő kitakartatta az operatőrrel, akkor
a Facebook azzal tagadta meg a cikk meghirdetését, hogy az „ellenkezik az irányelveikkel".
A legmeglepőbb élményük azonban az volt, amikor a „Message for New York from the Boss Baby" című blogot szerették volna kiemelni.
A blogbejegyzésben az ismert rajzfilmfigura egy fiktív levélben kéri New York lakóit, hogy tegyenek valamit a rettenetes, születésig elvégezhető abortuszról szóló törvény visszavonásáért.
Addigra már kialakult bennük egy érzés, hogy valószínűleg
bizonyos szavakra, kifejezésekre érzékeny a rendszer, és talán ha ezeket nem használják, sikerrel járhatnak.
Ezért aztán a cikkben kerültek minden kényes szót, olyanokat, mint abortusz, politika, kormányzó, demokrata, republikánus, életpárti stb.
És láss csodát! A kiemelés sikerült, kevesebb mint egy percen belül jóváhagyták, hogy 20 dollár értékben szponzoráljuk a cikket New York államban élő felhasználók elérésére.
Átverték a programot – gondolták diadalittasan.
De tévedtek.
Kevesebb mint tíz perc elteltével érkezett a következő üzenet, mely tudatta velük, hogy
bár jóváhagyták a kiemelést, az elérések számát drasztikusan korlátozzák, mert az írás tartalma »negatív«, illetve egyesek számára sértő lehet.
Így is lett, a blog 7 nap alatt összesen 895 ember üzenőfalára jutott el, szemben a fizetés indításakor garantált napi 640-3900 felhasználóval.
Persze a 20 dollárt azért zsebre tették a Facebooknál.
Úgy látszik, a pénz nemcsak szagtalan, ideológiailag is semleges, ellentétben az annak ellenértékeként elcsalt szolgáltatással.
Augusztusban lapunk beszámolt róla, hogy terjedelmes cikkben buktatta le véletlenül (valójában büszkélkedni akartak) Soros György blogja (a 444) a Facebookot és a Facebookot cenzúrázó céget, amiről még az is kiderült, hogy
ugyanaz a Bertelsmann a tulajdonosa, mint a német kormány migránsbarát politikáját teljes gőzzel támogató RTL-csoportnak, aminek tagja a Magyarország kormányát durván bíráló RTL Klub is.
A bevándorláspárti spekuláns pénzelte balliberális blognak nyilatkozott az az ember, aki saját bevallása alapján néhány kollegájával
a magyar nyelvű Facebook moderálásáért (értsd: cenzúrázásáért) felel.
A közösségi oldal a tavalyi országgyűlési választási kampányban az Origo két migránsok által elkövetett bűncselekményről szóló cikkét is letiltotta, majd annak az M1-nek nyilatkozó svédországi magyar nőnek a videóját is, aki
a migrációs helyzet és a biztonság hiánya miatt költözött haza 40 év után.
Aztán Lázár János, Miniszterelnökséget vezető akkori miniszter bécsi látogatásáról szóló videóját cenzúrázták, amiben a migrációs válságról és annak következményeiről beszélt.