Fontos lépés történt a kolozsvári metró és HÉV ügyében

Kolozsvár
Az elképzelt metró a 30 ezres Gyalut kötné össze Kolozsvárral, és átszelné a várost.
Vágólapra másolva!
Metró és helyi érdekű vasút építésével enyhítené Kolozsvár önkormányzata a város és környezete közlekedési gondjait. Emil Boc polgármester kedden aláírta a szerződést a megvalósíthatósági előtanulmányt és tanulmányt készítő cégcsoporttal.
Vágólapra másolva!

Az aláírás ceremóniáját az egyik közösségi portálon élőben közvetítették.

A polgármester Kolozsvár története legnagyobb mobilitási projektjének nevezte a metró és hév megépítését.

Mindkét tömegközlekedési eszköz nyugat-kelet irányban köti majd össze a várost a környezetébe tartozó településekkel.
Emil Boc elmondta, hogy a hév kiépítése a könnyebb feladat, hiszen ez a Kolozsvárt átszelő, jelenleg is használatban levő vasútvonalon közlekedhetne.

A HÉV a nyugati Bánffyhunyadtól a keleti Désig forradalmasítaná a vasúti személyszállítást.

Az elképzelt metró a 30 ezres Gyalut kötné össze Kolozsvárral, és átszelné a várost. Forrás: FP/robertharding/Nagy Melinda

A Kincses város polgármestere kedvező fejleménynek nevezte, hogy a Szállításügyi Minisztérium 2024 októberéig villamosítja és modernizálja a Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonalat.

Ezen, valamint a Kolozsvár-Dés vasútvonalon fognak járni a helyi érdekű vonatok is, amelyek számára a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas, és a várostól keletre fekvő Bonchida között új állomások sorát alakítanák ki.

Boc kiemelte, hogy a helyi érdekű vasút révén a repülőtér is könnyen megközelíthetővé válik.

Emil Boc, Kolozsvár polgármestere (középen) Forrás: AFP/Gali Tibbon

Az elképzelt metró Gyalut kötné össze Kolozsvárral, és átszelné a várost.

Elsőként a Szászfenes-Kolozsvár szakaszt építenék meg, ezzel alternatívát kínálnának mindazok számára, akik a Kolozsvárral összenőtt, több mint 30 ezer lakost számláló nagyközségből ingáznak a városba. Emil Boc megemlítette, hogy a Nagyvárad-Kolozsvár országút Szászfensen áthaladó szakasza Románia legforgalmasabb útja, naponta átlagosan 75 ezer gépkocsi halad át rajta.

A metró Gyalu és Szászfenes területén a felszínen közlekedne, Kolozsváron bújna a föld alá, és a Marasti lakótelep végén, a jelenlegi vasúti felüljáró környékén lenne a végállomása.

Itt találkozna a helyi érdekű vasúttal. A HÉV és metró megvalósíthatósági előtanulmányát, az általuk érintett területek urbanisztikai tervét és a megvalósíthatósági tanulmányát az olasz SWS Engineering SPA, a francia Systra és a román Metrans Engineering SRL konzorciuma készíti el. Az erről szóló szerződés aláírása az után vált lehetségessé, hogy a bíróság elutasította a pályázaton alulmaradt egyik cég óvását.

Az olasz-francia-román cégcsoport a várakozásnál jóval olcsóbban, 35,9 millió lejért (2,7 milliárd forint) vállalta a tanulmányok elkészítését, a hév esetében 14 hónapos, a metró esetében pedig 26 hónapos határidővel.

Emil Boc kijelentette azt is, hogy a kolozsvári HÉV és metró megépítése az EU, Románia kormánya és a város pénzalapjaiból valósulhat meg. Azt sem tartotta azonban kizártnak, hogy sikerül magántőkét is bevonni a fejlesztésbe. Boc arra számít, hogy

az infrastruktúrafejlesztési program költségei meghaladják az egymilliárd eurót.


A polgármester azt is megemlítette, hogy a tervek szerint 2023 végéig megépül Kolozsvár körgyűrű-szakasza, amely az A3-as autópálya gyalui csomópontjától indulva Szászfenesen áthaladva délről kerüli meg a várost.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!