Chantal Delsol arról beszélt a Le Figarónak, hogy biztosan nem az első globális járvány, de abban a tekintetben az első, amely ennyire megrémíti a világot. Az 1957-es ázsiai influenza 2 millió halálesetet okozott, amelyből (alacsony becslés szerint) 15 000 ember halt meg Franciaországban. Az 1968–69-es hongkongi influenza világszerte egymillió halálos áldozatot szedett, ebből 30 000-et Franciaországban, és csak 1969 decemberében 25 000-et, mégis teljes közöny kísérte. A járványról alkotott felfogásunkat kell inkább vizsgálnunk, mint magát a világjárványt a filozófus szerint. Majd így folytatja:
"Való igaz: sem a globalizáció, sem a betegségek nem korunk újdonságai; amikor a pestis, vagy a kolera sújtotta elődeinket, azok a csapások is messziről jöttek. A betegségek könnyen átjutottak Ázsiából Európába, és fordítva, még ha lassabban is, mint ma. A fekete pestis, mely 1347-ben pusztított Franciaországban, a Krím-félszigetről származott. A Grand Saint Antoine hajó, amely Marseille-be hozta a pestist 1720-ban Szíriából érkezett. Ma nem pusztán a globalizáció a probléma, hanem az ereje, sőt, az általánossága. Egy lépés megtörtént. Nincsenek eszközeink, hogy ezt az általánossá vált globális összeomlást orvosoljuk, ennek a tehetetlenségnek vagyunk most szemtanúi."
Majd Eugénie Bastié, aki az egyik legtehetségesebb fiatal francia konzervatív esszéíró, a következő kérdést tette fel a világhírű tudósnak:
Az országok azonban nagyon eltérően reagálnak, a kultúrájuktól függően. Mit gondol a francia reakcióról?
A két lehetséges reakció kezdetben a mindenki védelme vagy a természetes szelekció volt. Az úgynevezett „kollektív immunitás” (nyájimmunitás) egy jól hangzó, hazug kifejezés a „természetes szelekcióra”: valójában hagyjuk, hogy a lakosság elkapja a vírust, haljanak meg a gyengébbek, az elesetteket vigye el az ördög. Azok közül, akik eleinte ezt a politikát fogadták el – az Egyesült Királyság, Hollandia, Svédország –, ma már csak Svédország folytatja. A többiek csatlakoztak a „védelmező” táborhoz, mert a természetes szelekció elmélete erkölcsileg aligha védhető – különösen mivel így nem csak, hogy hagyjuk meghalni a leggyengébbeket, hanem azt is hagyjuk, hogy fájdalmas körülmények között haljanak meg.
Ugyanakkor több olyan ország van, amely nem így járt el, szinte mind a lakosság védelme mellett döntöttek. De Franciaország, amely gazdag ország ugyan, de meg van áldva egy omnipotens és impotens (az egyik generálja a másikat) kormánnyal, az egészségügynek szentelt hatalmas költségvetés ellenére nem volt képes azoknak a teszteknek elvégzésére, amelyek lehetővé tették volna a célzott elszigetelést, sem olyan maszkok beszerzésére, amelyek garantálták volna az egészségügyi dolgozók védelmét. A tesztek és maszkok hiányát az állítólagos haszontalanságukra hivatkozva próbálták elfedni.
Az arroganciánk miatt fogunk elveszni: azzal tetszelegtünk, hogy mi rendelkezünk a világ legjobb egészségügyi rendszerével, de az ismeretlen és veszélyes vírussal szemben csak a fegyvertelen ápoló személyzetünk szakmai buzgalma van. Tipikusan francia attitűd. Egyrészt a nagyképűsködés, másrészt a rendkívül költséges intézményrendszer, mely mindazonáltal annyira féregrágta és annyira mindentől megfosztott, hogy csak a személyzet hatalmas elkötelezettsége menti meg a csődtől – és ugyanez vonatkozik az oktatásra is. (...)
A modern egyén reakciói nagyon különböznek a régi emberek reakcióitól?
Az emberi reakciók az idők során természetesen azonosak maradtak az azonos eseményekkel szemben. Megdöbbentő olvasni a korábbi nagy járványok tanúinak beszámolóit. Egy sor olyan viselkedésmódot találunk bennük, amelyek ma is jelen vannak: az elit gyors vidékre költözése, a betegség terjedése a tartományokban; dühös emberek, akik tiltakoznak az elszigetelés ellen, és a „felügyelők” ellen fordulnak; a keringő álhírek, csodagyógymódok és hamis gyógymódok sokasága; vagy a „Tartsatok bűnbánatot!” felszólítás, mely egykor az Atyaisten ábrázatát viselte, ma pedig a Földanyáét. Láthatunk mindenféle nagyon jelentős ostobaságot a különböző hálózatokon, hasonlóan a reneszánsz kor kuruzslásához.
Miután először haszontalannak nyilvánították a határokat, úgy tűnik, hogy vezetőink most újra felfedezik azok erényeit...
A tragikus helyzetek mindig felfedik a normál időszakok ostobaságait. A népek bölcsessége tudja, hogy az emberek jobban szervezik és irányítják dolgaikat a közelségben, hogy a távoli szeretet ideális lehet, de soha nem szabad exkluzív programmá tenni. Az ideologikus határok nélküliséget, az ostoba hencegést, hogy „a határokat mindenütt hidakkal helyettesítjük”, a valóság most megcáfolja, de ennek – ahogy ez a műfaj törvényszerűsége – rendkívül nagy ára van. Drágán megfizetünk ezért a tudatosságért.
Milyen tanulságokat vonhat le Európa e példa nélküli válságból?
Ebben az ügyben Európa úgy viselkedett, mint a kommunista elvtárs, aki dicsőítette az absztrakt Embert, miközben hagyta meghalni a szomszédját: azzal, hogy az egyetemes erkölcsre összpontosított, amely megköveteli a távolról jövő bevándorlók befogadását, megfeledkezett a belső szolidaritásról. Ez a válság valószínűleg megerősít majd minket abban, hogy a helyi értékek és a szuverenitás fontosabbak. Ezt a bolygót nem a világállam hiú ábrándja fogja megerősíteni vagy megvédeni. Inkább a nemzetek közötti szolidaritást kell támogatni és megvédeni, és elsősorban a legközelebbiek között.
Chantal Delsol a beszélgetést tehát a nemzetek és főleg az egymással közeli nemzetek szolidaritásának fontosságának gondolatával zárja. A nemzetállamok szükségessége a járvány idején még inkább megkérdőjelezhetetlenné vált.