Tesztelik a zsiliprendszert, ezért lezárják a lagúnákat Velencében pénteken

Vesztegzár alatt Velence, Koronavírus, corona, Olaszország
A picture taken on March 8, 2020 in Venice shows a gondola sailing on an empty Grand Canal. - A quarter of the Italian population was locked down on March 8, 2020 as the government takes drastic steps to stop the spread of the deadly new coronavirus that is sweeping the globe, with Latin America recording its first fatality. (Photo by ANDREA PATTARO / AFP)
Vágólapra másolva!
Az olaszországi Velence és Chioggia lagúnáin teljesen lezárják a vízi közlekedést pénteken az árvízzel szembeni Mose mobil-zsiliprendszer tesztelése miatt, a rendszernek most először emelik fel egyszerre a tengerből mind a hetvennyolc elemét.
Vágólapra másolva!

A forgalmi tilalmat Velence és Chioggia kikötőkapitánysága adta ki. A Mose működésbe léptetése reggel nyolctól délután fél hatig tart, de a lagúnákon egész napra felfüggesztették a vízi közlekedést.

Először emelkedik ki az összes panel

Ez az első alkalom, hogy a Velence tengeri bejáratainál épített zsiliprendszer összes panelja egyszerre emelkedik majd ki a vízből, így alakítva gátat. A főpróbán többek között jelen lesz Giuseppe Conte miniszterelnök és Paola De Micheli közlekedési és infrastrukturális miniszter is.

A lagúnák három bejáratánál, Treporti-San Nicolo, Malamocco és Chioggia magasságában elhelyezett panelek

feladata a tengerár visszatartása,

akárhányszor a vízmagasság meghaladja a 110 centimétert.

Az évtizedek óta épített Mose nyújthat védelmet Velence városának, amelyet tavaly november 12-én rekordárvíz öntött el 187 centiméteres tetőzéssel. Ez a második legmagasabb árszint volt az 1966 novemberében mért 194 centiméter után.

Három méter magas árszintig véd

A Mose zsiliprendszer megvalósítása jelenleg 97 százaléknál tart,

a tervek szerint a gátrendszer véglegesen 2021 végére készülhet el.

A hatvanas évektől tervezett beavatkozás alapkövét 2003-ban helyezték el: azóta az építkezés többszörös megszakításokkal és pénzügyi korrupciós botrányokkal folytatódott. Az eddig mintegy 7 milliárd eurós közberuházást igénylő elektromechanikus kísérleti modul, amelyet mozaikszóval Mose-nak kereszteltek el,

1,6 kilométeren át húzódik a tenger mélyén.

A szükség esetén a tengerből kiemelkedő panelek lezárják a lagúnák bejáratait: a panelek a 6-14 méter mélységű tengerfenéken fekszenek, húsz méter széles, majdnem ugyanilyen hosszú, öt méter vastagságú betonelemekről van szó, amelyeknek súlya elérheti a 330 tonnát.

A Mose három méter magas árszintig képes védelmet nyújtani Velencének, a következő száz évben akár hatvan centiméteres vízszintemelkedésig működik.

A város megmentője

A hatvanas években évente mintegy harmincszor lepte el az árvíz Velence szigeteit, 2000-ben a számuk már meghaladta az évi ötvenet.

Tavaly novemberben Velence egy hétre víz alá került.

Tengervíz hömpölyög a velencei Szent Márk téren 2019. november 12-én Forrás: MTI/EPA-ANSA/Andrea Merola

A legalacsonyabb pontnak számító Szent Márk tér szabadtéri medencévé változott. Akkor Luigi Brugnaro velencei polgármester kiemelt projektnek nevezte a Mose működésbe léptetését, amelyet a város "megmentőjének" nevezett.

A Mose ellen tiltakozó környezetvédők bejelentették, hogy a pénteki teszteléssel egy időben tüntetést tartanak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!