Szuga Josihide kiemelte, hogy a segítség nemcsak az olajszennyezés további megállítására vagy eltávolítására terjed ki, de társadalmi és gazdasági területeken is érvényesül. Hangoztatta, olyan támogatást ajánlanak, amely közép- és hosszú távon jelent majd együttműködést.
A panamai zászló alatt hajózó japán Wakashio teherhajó július 25-én futott zátonyra az Indiai-óceánon fekvő üdülőparadicsomnál, és a légifelvételek tanúsága szerint a belőle kifolyó, mintegy
ezer tonna dízel- és fűtőolaj nagy területen szétterjedt.
A helyi kormány augusztus 7-én rendkívüli környezeti szükséghelyzetet hirdetett attól tartva, hogy a szennyezés
kihat a tengeri állatvilág veszélyeztetett fajaira, madarakra, teknősökre. A part menti vizeken betiltották a halászatot.
A helyi kormány 34 millió dollár (több mint 10 milliárd forint) kártérítést kért Japántól azért, hogy ebből az összegből egyebek között támogassák a helyi halászközösséget az elszenvedett károk miatt.
Mauritius azt is tervezi, hogy a kért összegből 100 halászbárkát építenek, helyreállítanak egy kutatóközpontot, továbbá kiképeznek 474 halászt és 60 hajóskapitányt, akik a távolabbi vizeken, a nyílt tengeren halásznának.