Greta Thunberg több alkalommal keveredett már ellentmondásba saját – állítólagos – elveivel. A legutóbbi eset az volt, amikor a svéd klímaceleb (mindenféle végzettség nélkül) egy napig főszerkesztő volt egy svéd napilapnál, a Dagens Nyheternél.
Itt a probléma nem csak az volt, hogy
a lapnak naponta több százezer nyomtatott példánya jelenik meg, ami szennyezi a környezetet és erdőket irtanak ki miatta, hanem az is, hogy Greta felügyelete alatt hatalmas BMW reklám jelent meg az újságban.
Ezzel kapcsolatban Greta azt állította, hogy nem beszélték meg vele teljes egészében a munkaköri leírását, így nem volt mit tennie. A lap szerkesztői menedzsere szerint viszont
Greta látta az összes hirdetést, mielőtt azok a lapba kerültek volna.
Nem ez volt az első alkalom, amikor a svéd klímaceleb „rugalmasan értelmezte a valóságot". Tavaly decemberben Németországban utazott az állami Deutsche Bahn egyik járatán, ahonnan egy képet posztolt. Ezen az volt látható, ahogy Greta számtalan csomaggal ül a földön, kommentárként pedig arról értekezett, hogy mennyire telítettek a német vonatok.
A bejegyzésre reagálva a Deutsche Bahn kiadott egy közleményt, amiben arról írtak, dolgoznak azon, hogy még több járatot tudjanak indítani. Rámutattak ugyanakkor, hogy a szóban forgó vonat teljesen környezetbarát utat tett meg, mert végig elektromos árammal ment.
Hamar rájöttek, hogy az aktivista tulajdonképpen hazudott a posztjával, mert kiderült, hogy valójában foglalt helye volt az első osztályon.
A Deutsche Bahn szerint
akkor lett volna reális Greta bejegyzése, ha arról számol be, hogy milyen barátságos és kompetens volt a személyzet, amelyik kiszolgálta őt az első osztályon.
Németországi utazása előtt nem sokkal egyébként Greta átszelte az Atlanti-óceánt is, az Egyesült Államokból indulva Európába. Útját egy katamaránon tette meg, amire szintén nagyon büszke volt. Mint az kiderült azonban, a hajóval is melléfogott a klímaaktivista. Erre Kopár István háromszoros földkerülő tengeri vitorlázó mutatott rá a V4NA nemzetközi hírügynökségnek adott interjújában.
Kopár szerint
hatalmas karbonlábnyoma van a Gretát szállító katamarán gyártásának.
A vitorlázó továbbá kiemelte:
ezek a karbonszálból készült hajók egy adott verseny előírásai szerint készülnek, és ha nem válnak be, dobják is őket a szemétbe.
Ez minden, de nem környezetbarát.
Miután pedig Greta megérkezett a hajóval Európába, vonatra szállt, Lisszabonból Madridba ment, ahol egy klímakonferencián vett részt. A klímaaktivista vonatozása azonban ekkor sem jött össze, mert a Renfe társaság távolsági luxusjárata bár nagy részben villamosított pályán közlekedik, mégis van egy több mint száz kilométeres szakasz, ahol nem villamosított a pálya. Ezért ott
a villanymozdonyt dízelre kell cserélni, aminek a károsanyag-kibocsátása már nagyon messze áll a Greta által reklámozott „zéró kibocsátáshoz" képest.
Az is kiderült egyébként, hogy Teresa Ribera spanyol környezetvédelmi miniszter felajánlotta Greta Thunbergnek, hogy a spanyol szocialista kormány a rendelkezésére bocsát egy elektromos autót a Lisszabon és Madrid közötti 650 kilométeres távolság megtételére.
Greta azonban inkább a környezetszennyező luxusvonatot választotta.
Korábban pedig arra a paradox helyzetre is volt példa, hogy Greta Thunberg egy tüntetésen társaságával éppen azt tette, ami ellen olyan vehemensen szólalnak fel mindig: kárt okoztak a környezetben.
A klímaaktivisták annyira belemelegedtek a Fridays for Future tüntetésbe, az angliai Bristolban, hogy teljesen letapostak egy zöld területet.
A megmozdulás után adománygyűjtést szerveztek a helyiek a terület újragyepesítésére. Sokan azonban arra mutattak rá, hogy
nem nekik, az átlagembereknek kellene megfizetniük a klímatüntetők által okozott kárt, hanem a tüntetés szervezőinek, azaz Greta csapatának.
Egy másik tüntetésén, a kanadai Albertában szintén fel kellett világosítani a klímaaktivistát a realitásokról. Alberta Kanada egyik legnagyobb és leggazdagabb olajkészletekkel rendelkező tagállama, és rengetegen élnek az olajiparból, amelyet egyébként a regionális kormány és a hatóságok szigorúan szabályoznak a negatív környezetvédelmi hatások minimalizálása érdekében.
A helyi lakosok nem is fogadták örömmel Gretát.
Jason Kenney, Alberta kormányzója pedig a klímarendezvény ideje alatt a Keephills erőműnél volt, ahol ünnepélyesen kijelölte az új vezeték helyét, amin keresztül érkezik majd a földgáz a kőolaj helyettesítésére.
Kenney innen üzent, miszerint
jó, ha észben tartják, hogy az áram, amivel tegnap feltöltötték az iPhone-jaikat, éppen ebből az erőműből származik. És az az áram is, amivel a hangosítást működtetik a tömegrendezvényen.
Ez az erőmű azonban felére csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az olyan gyakorlati megoldásoknak köszönhetően, mint aminek épp az alapjait fektetik le - fűzte hozzá a kormányzó.