Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke az al-Arabíja pánarab hírtelevíziónak elmondta, a hivatala fontolóra vette, hogy
áthaladási árengedményt adnak a blokkolt víziút miatt veszteglő hajóknak.
Mint mondta, a közlekedés leállása
naponta hozzávetőleg 14 millió dollár (4,3 milliárd forint) bevételkiesést okoz.
Az Ever Given nevű, panamai bejegyzésű konténerszállító kedd reggel fordult keresztbe a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő csatorna déli végének közelében, egy szűk szakaszon, ahol egyszerre csak egy irányban közlekedhetnek a hajók.
A balesetet az üzemeltető Soei Kiszen japán cég szerint az erős szél okozta.
A 400 méter hosszú hajó kiszabadításán mások között a Boskalis nevű holland cég dolgozik vontató- és kotróhajók segítségével és a dagályok kihasználásával. Mostanra
sikerült kiszabadítani az üledékből a hajó farát és kormánylapátját.
A hajó orrának környékéről is már elkotortak mintegy 20 ezer tonna homokot, amely azonban még kevés. Ezenkívül
a hajóból már kiszivattyúztak 9000 tonna ballasztvizet.
További, nagyobb vontatóhajókat várnak a helyszínre, és arra számítanak, hogy vasárnap fél méterrel magasabb lesz a dagály, ami szintén segíthet. Peter Berdowski, a Boskalis vezérigazgatója a holland televíziónak nyilatkozva azt mondta: reményei szerint
legkésőbb a jövő hét közepére sikerül kiszabadítani a hajót.
A Smit Salvage holland tengeri mentőcég és a Szuezi-csatorna Hatóság szakértői most
azt fontolgatják, hogy a hajón lévő 18 300 konténer egy részét darukkal leemelik, hogy ezzel elősegítsék a hajó kiszabadulását.
Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke korábbi sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott: nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki a hajó, de ez akár gyorsan is megtörténhet. Ő nem zárta ki, hogy a hajó keresztbe fordulását más is - például emberi mulasztás vagy műszaki hiba - okozta, mint az erős szél. Mint mondta, reméli, nem kell kirakni a hajó rakományából, bár erre is felkészültek: egy daru áll a parton.
Már hatszáz konténer kirakodása is sok időt venne igénybe, ami arra késztetheti a várakozó hajókat, hogy másfelé kerüljenek.
A hajó 18 300 konténert szállít. A csatorna két végén már összesen 369 hajó, köztük 25 olajtanker vár arra, hogy átkelhessen.
A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka.
Zavartalan forgalom esetén ez naponta mintegy 50 hajót jelent.