Pardo százados 1967. március 10-én, a születésnapján repülte a 132. bevetését Észak-Vietnám felett, egy McDonnell F4C vadászt vezetve. Ezúttal a Thai Nguyenben található acélöntöde volt a célpont a világ legjobban védett fővárosa, Hanoi közelében. Fegyverrendszer-operátora, wizzója (WSO = Weapon Systems Officer), Steve Wayne hadnagy mögötte ült.
Pardo Phantomjai F-105 vadászbombázókkal együtt repültek, amikor a légvédelem az amerikai csapásmérő egység több gépét eltalálta. Pardo gépe is találatot kapott, de vezethető maradt. A kísérője, Earl Aman százados és Robert Houghton hadnagy gépe rosszabbul járt, de ő is folytatta a támadást.
Ha akkor vészleoldással dobja a bombáit és hazarepül, senki nem szólhatott volna egy szót se,
- értékelte a kísérő teljesítményét Pardo százados.
Aman Phantomjából a további találatok után már folyt az üzemanyag a repeszek okozta lyukakon keresztül.
Egyetlen perc alatt 2 és fél tonna kerozint vesztett el, így egyértelmű volt, hogy a sérült F4 nem éri majd el a határt,
ahol az utántöltő gépek várták légitankolásra a visszafelé tartó vadászbombázókat.
Dőlt a gépből az üzemanyag. Egyenesen a tankerek felé repültünk, de kizárt volt, hogy odaérjünk. Felkészültünk a legrosszabbra, hogy északi terület felett kell katapultálnunk
- mesélte az eset után Houghton hadnagy, Aman wizzója.
Pardo elérte volna a tankereket, ahol feltölthette volna a gépét üzemanyaggal, és így már hazajuthatott volna a thaiföldi Ubon légibázisra.
Számomra nem volt kérdés, hogy nem hagyom ott a társamat, akivel együtt harcoltunk ezen a bevetésen is
- mondta Pardo, aki nem elégedett meg annyival, hogy a sérült gép mellé repüljön, és nézze, ahogy lezuhan.
Haza akarta segíteni.
Másodpercek alatt kellett döntenie.
- Hazatollak! - mondta a rádión.
Először a fékezőernyőnél akarta tolni a sérült Phantomot, de annak a hajtóműveiből olyan turbulens levegőáramlás érkezett, hogy képtelen volt ott tartani a saját gépe orrát. Amikor alulról próbálkozott, ugyanaz lett az eredmény. És ekkor jött a nagy ötlet.
- Aman, engedd ki a fékezőhorgot!
- Hogy mit? – kérdezett vissza Aman.
- Nyiss fékezőhorgot. Engedd le, azt fogom tolni – utasította a társát a százados.
A Phantom vadászbombázót eredetileg hajófedélzeti gépnek tervezték, amely a fékezőhorgot akasztja be az anyahajós leszálláskor a fékezőkábelekbe, így tud a hordozó rövid fedélzetén megállni. Pardóék szerencséjére a Légierő gépein is megmaradt a fékezőhorog, ezt ők csak vészhelyzetben használták a repülőtereken, így Amannak lassan esett le a tantusz, mire készül a társa.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon.