A szankciók során kialakult földgázhiány miatt megemelkedett az Európai Unióban létfontosságú AdBlue nevezetű adalékanyag ára. Alapvetően az adalékanyagot földgáz felhasználásával állítják elő. A tehergépkocsit milliói által használt additív áremelkedése miatt veszélybe kerülhet a teherfuvarozás mert a logisztikai ágazat figyelmeztetése szerint hiány is kialakulhat az esszenciális folyadékból.
Az AdBlue használata kötelező a legtöbb dízleüzemű teherautó számára, ugyanis az adalékanyagnak köszönhetően tudnak megfelelni az uniós kibocsátási normáknak. Az AdBlue eltávolítja a káros nitrogén-oxidot a kipufogógázból.
Mint írja a Politico a cikkében az előírások miatt úgy programozzák az új generációs járműveket, hogy néhány kilométer után megálljanak a folyadék nélkül.
Becslések szerint az EU 6,2 millió teherautójából mintegy 4 millió újgenerációs gépjármű érintett.
Többen azt kezdték szorgalmazni, hogy Brüsszelnek alapvető terméknek kellene tekintenie az AdBlue-ra és tartalékokat kellene felhalmozni a rendkívül fontos folyadékból.
Európa gazdasági motorjában, Németországban a logisztikai ágazat 90 százaléka az AdBlue-ra támaszkodik és emiatt drasztikus következményekkel járna egy nagyobb hiány kialakulása.
- figyelmeztetett tavaly a német közúti fuvarozók szövetsége, a BGL.
Az SKW Piesteritz, Németország egyik legnagyobb AdBlue-gyártója a magas földgázárakra hivatkozva már egyszer leállította termelését azonban azóta már újraindította üzemét. A német gazdasági minisztérium eddig nem jegyzett hiányt a folyadékból. A gyártók közölték, hogy a magas költségek ellenére továbbra is elő fogják állítani a terméket. A német autósok szövetsége, az ADAC is jelentős drágulásról számolt be a tavalyi évhez képest.
1 liter AdBlue ára a 2021 augusztusi 17 centről egy évvel később 65 centre emelkedett; az adalékanyag most 1,20 euróba kerül literenként.
Egy nagy teherautónak kéthetente akár 50 liter AdBlue-ra is szüksége van, ami a nagyobb cégek számára jelentős költséget jelent. Egy 380 tehergépkocsival rendelkező vállalat éves költségei mintegy 500 000 euróval nőhetnek a drágulás miatt.
A TLN holland ipari csoport arra figyelmeztetett, hogy az AdBlue-hiány esetén a szállítási ágazat leállhat.