Francesco Giubilei, a Nazione Futura intézet vezetője az il Giornale olasz lapban megjelent írásában úgy fogalmaz:
„Már megint itt tartunk: Az Európai Unió egy olyan új szabályozás bevezetésére készül, amely a nagyobb átláthatóság biztosításának álcája mögött valójában a véleménynyilvánítás szabadságát veszélyezteti.”
Giubilei kifejti, hogy az „Európai demokrácia cselekvési terv” keretében a politikai reklámok átláthatóságáról és a célzott reklámozásról szóló szabályozásról van szó. Bár a deklarált cél a választási folyamat védelme a külföldi befolyástól és a választások zavartalan lebonyolításának biztosítása,
a Tanács és az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága (IMCO) által javasolt módosítások korlátozhatják a szólásszabadságot.
Az új szabályozás szerint „politikai reklámnak” minősül az olyan üzenet, amely „alkalmas arra, hogy befolyásolja a szavazói magatartást, egy választás, népszavazás, jogalkotási vagy szabályozási folyamat kimenetelét”. A dokumentum 12. cikkelye szerint a digitális platformok nem használhatják fel a polgárok érzékeny személyes adatait politikai reklámok népszerűsítésére, kivéve, ha a felhasználók ehhez előzetesen hozzájárultak. Ez a tilalom azonban nemcsak a szigorú értelemben vett reklámokra terjed ki, hanem minden olyan tartalomra, amely befolyásolhat egy választást, legyen az helyi, országos, európai vagy akár párton belüli megmérettetés. A politikai reklám fogalmának kiterjesztése a közösségi médiában megjelenő organikus tartalmakat is érintené, függetlenül attól, hogy fizetett reklámról van-e szó.
A szabályozás a tényleges reklámok mellett így a főbb politikai vitákhoz, például a migrációhoz, az éghajlatváltozáshoz vagy akár az energiaárakhoz kapcsolódó tartalmakat is érintené.
Ennek beláthatatlan következményei lennének, írja cikkében Giubilei. Ugyanis, mint mondja,
annak megállapítása, hogy egy tartalom politikai jellegű-e vagy sem, a platformokra hárulna, ami azzal a kockázattal járna, hogy a büntetések megelőzése érdekében a médiumok eleve kerülnék, hogy politikai témákat mutassanak be felületeiken - ami jelentős negatív következményekkel járna a ma már nagyon is digitálisan orientált demokratikus vitára nézve.
A platformoknak ezen felül minden felhasználó számára egyértelműen jelezniük kell majd, hogy mely reklámok tartoznak a tényleges választási kampányokhoz, tájékoztatást kell nyújtaniuk a szóban forgó hirdetésekről, és ellenőrizniük kell a reklámozó által megadott információk pontosságát.
Ám ezzel még nincs vége a történetnek: a beterjesztett javaslat szerint bármely felhasználó jelezheti, ha egy tartalom nem felel meg a rendeletnek, és a platformoknak 24-48 órájuk lesz arra, hogy ellenőrizzék azt. Giubilei szerint ezért,
a kilátásba helyezett szankciók és a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt fennáll a veszélye annak, hogy még a legitim tartalmakat is eltávolítják. Lelkiismeretlen politikai aktorok ezután akár a jogszerű hirdetéseket is feljelenthetik, azzal a céllal, hogy eltávolítsák őket, és egy adott politikai szereplőt vegyenek célkeresztbe, megnyitva ezzel az utat a visszaélések és a jogszabály politikai célokra történő felhasználása előtt.
- írja a Nazione Futura szakértője.
A konzervatív olasz intézet, a Nazione Futura, melynek Francesco Giubilei jelentős európai befolyással bír. Tagja annak a Szövetség a Közjóért nevű jobboldali szervezetnek, melyben prominens szerepet játszik a hazai Alapjogokért Központ és a legnagyobb lengyel jogi agytröszt, az Ordo Iuris is.
Az Európai Parlament IMCO bizottsága által jóváhagyott szöveget a napokban vitatják meg az EP-ben plenáris ülésen, és szavaznak is az elfogadásáról.