A Fülöp-szigeteki hajók ellátmányt vittek a Spratly-szigeteknél lévő Second Thomas zátonyon megfeneklett hadihajónál állomásozó egységeknek.
A Fülöp-szigeteki, Sierra Madre nevű hadihajót 1999-ben futtatták zátonyra a szigeteknél, ezzel próbálva elejét venni Kína további terjeszkedésének a vitatott vizeken. A rozsdálló hajóroncson egy maréknyi Fülöp-szigeteki katona teljesít szolgálatot. A kontingens rendszeres utánpótlásra szorul a távoli szolgálati helyen. A hadihajó már régóta mérgezi Manila és Peking kapcsolatát.
Manila szerint az ütközést a kínai parti őrség hajójának veszélyes manőverei okozták, és felelőtlenséggel vádolta a kínai felet.
Ugyanekkor a kínai tengeri milícia egyik hajója is nekiütközött egy, a Fülöp-szigeteki parti őrség tulajdonában álló hajónak.
A kínai külügyminisztérium a CCTV kínai állami televízió által is idézett közleményében mindazonáltal azt közölte, a Fülöp-szigeteki hajó nem vette figyelembe a kínai parti őrség figyelmeztetéseit, mely így a tárca szerint "szakszerűen és törvényesen" járt el.
Kína és a Fülöp-szigetek vitában áll az energiaforrásokban és halban gazdag, stratégiai fontosságú Dél-kínai-tengerrel kapcsolatban, amelyen évente sok milliárd dollár értékű árut szállítanak. Peking a terület szinte egészét magának követeli, de a Fülöp-szigetek - akárcsak Vietnam, Malajzia és Brunei - is igényt tart bizonyos területekre.
Kína figyelmen hagyta a hágai Állandó Választottbíróság ítéletét, amely 2016-ban Manila igényét ismerte el jogosnak.