Az SPD, a Zöldek és az FDP alkotta, 2021 őszén hatalomra kerülő jelzőlámpakormány a CDU-s Angela Merkel tizenhat évi kancellársága után nagy becsvággyal vágott neki a közös munkának, magát a haladás koalíciójaként meghatározva. A programon egy teljes baloldali agenda állt, minden velejárójával.
A modernizáció jegyében nemcsak a vélt vagy valós társadalmi elvárásoknak megfelelni próbáló Merkel politikáját viszik tovább teljes meggyőződéssel, főleg gender-, bevándorlás- és energiakérdésekben, de mindenáron egy sokkal radikálisabb, dogmatikus baloldali identitáspolitikát igyekeznek megvalósítani.
Tudni kell, hogy Merkel a zöld- és baloldali szavazók körében mindig népszerűbb volt, mint a konzervatív szavazóbázison belül. Most a baloldali ideológia teljes mértékben átgázol a németek életén, ők pedig egyre inkább elfordulnak a kormány és az azt alkotó pártok radikális ötleteitől és politikai megvalósításuktól. Ennek egyik eredménye a napok óta hatalmas tüntetés és sztrájk az országban. Csütörtökön Hamburg környékén demonstrálnak majd a gazdák.
A német polgárok felismerték, hogy Németország a végkimerülési szakaszba került – reagált az Alternatíva Németországért (AfD) jobboldali párt arra, hogy a német szövetségi kormány újabb társadalmi csoportot haragított magára. Az agrártámogatások tervezett megvonása miatt dühös gazdák tömegei kezdtek többnapos demonstrációba Németország-szerte. Traktorokkal és mezőgazdasági gépekkel bénították meg az ország számos bekötőútját, főútját és autópályáját − írja a V4NA nemzetközi hírügynökség.
A megszorításokat első körben az agrárszektorból élők érzik a bőrükön, azonban hamar lecsapódik a fogyasztókra is, erre emlékeztet az AfD. A német kormány elfeledkezik arról a sok nehéz sorsról, amelyet a deindusztrializációs politikája okozott. A magas energiaárak magasabb termelői árakhoz vezetnek. A drága energia és üzemanyag, az infláció, a magas útdíj- és egészségbiztosítási költségek miatt a lakosság széles rétegei számára aligha megfizethető az élet. A magas termelői árak a megnövekedett szállítási költségekkel együtt magas fogyasztói árakhoz vezetnek – írja közleményében a párt.
Mindezzel párhuzamosan a személyszállító vonatok teljesen leálltak, a szokásos távolsági járatok közül pedig csak minden ötödik közlekedik. A vonatvezetők sztrájkja egybeesik a gazdák országos akciójával. A német gazdák azért tiltakoznak, mert a baloldali berlini kormány súlyos megszorításokkal akarja sújtani a mezőgazdasági ágazatot.
A vasúti alkalmazottak az inflációt kompenzáló béremelések mellett a 35 órás, négynapos munkahét bevezetéséért is tüntetnek.
A sztrájk ideje alatt egyébként rendkívüli menetrend van érvényben, a szokásos távolsági járatok mintegy 80 százalékát törölték. A vonatvezetők tiltakozása egybeesik a gazdák országos tiltakozásával.
Olaf Scholz kancellár és kabinetje súlyos megszorításokkal próbálja kihúzni Németországot a gazdaságú kátyúból, amibe saját maga kormányozta az országot. Szakértők szerint a német kormány nem is lazíthat a megszorításokon. A kancellár ugyanis bejelentette, hogy folytatja Ukrajna pénzügyi és katonai támogatását.
Írtunk arról is, hogy egyre több jel mutat arra, hogy a hárompárti német baloldali kormánykoalíció nem tudja kitölteni hivatali idejét, hiszen látványosan nem képes úrrá lenni a különböző válságokon, amelyek közül sokat ő maga okoz; támogatottsága folyamatosan csökken, ráadásul komoly belső feszültségek is tépázzák. A 2023-as évet sikerült túlélniük Scholzéknak, de 2024 még nehezebbnek ígérkezik. Berlinben pedig - egészen példátlan módon - február 11-én több helyen meg kell ismételni a 2021-es parlamenti választást szabálytalanságok miatt.
Németországhoz hasonlóan a mezőgazdaság helyzete Ausztriában is siralmas.
A gazdák nem cselédek, így a német gazdák tiltakozása több mint jogos
– jelentette ki Peter Schmiedlechner, az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) parlamenti képviselője. A jobboldali párt mezőgazdasági szóvivője szerint Németországban és Ausztriában évek óta tart a gazdák halála. Nem lehet cél a hazai termelés gyengítése és korlátozása, ugyanakkor a sokkal rosszabb körülmények között előállított élelmiszerek behozatala. A német szivárványkormány kísérlete teljesen megbukott. Most az a fontos, hogy Ausztriában is megakadályozzunk egy ilyen konstellációt.
Az FPÖ politikusa arra a tüntetéssorozatra reagált, amely hétfőn kezdődött, és amelyet a német gazdák azért szerveztek meg, mert valósággal megsarcolná őket a szövetségi kormány a különböző agrártámogatások megvonásával - írta a Magyar Nemzet.
Peter Schmiedlechner kiemelte, hogy az osztrák kormány hozzáállása kísértetiesen hasonlít a német szivárványkormányéhoz.
Az Agrárkamara a német gazdák iránti szolidaritási megnyilvánulásai több mint silányak. Miközben a kormányzó Néppárt teljes gőzzel a falhoz szorítja az osztrák mezőgazdaságot, képmutatóan bejelentik, hogy támogatják a német tiltakozásokat – azok után, hogy az osztrák gazdákat szolgává tette
– bírálta a kormány képmutatását az FPÖ politikusa. A jobboldali képviselő szerint idő kérdése, és a demonstrációk átlépik a német határokat, Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban is előfordulhatnak hasonló tüntetések.
Az osztrák gazdák nem jobbágyok, ezért itt az ideje, hogy véget vessünk a szolgalelkűségnek. Ki kell szállni a zöld megállapodásból, kevesebb uniós bürokráciára van szükség, és mellesleg a silány minőségű, a gazdákat ellehetetlenítő mezőgazdasági termékeket is be kell tiltani – sorolta a követeléseket Peter Schmiedlechner.
Mindezzel párhuzamosan forgalmi dugókat okozott Romániában a fuvarozók és a gazdák közúti tüntetése. Az első hírek a tüntetésről Buzau (Bodza) megyéből érkeztek, de Bukarest körgyűrűjén és Kolozsvár közelében is akadozik a közlekedés – számolt be a Maszol. Az E60-as főúton Kolozs megyében, Gyalunál alakult ki torlódás, miután az ott felvonuló teherautók csökkentett sebességgel haladtak.
A közúti fuvarozók elégedetlenek a kötelező gépjármű-biztosítás magas árával, azzal, hogy GPS-rendszert kér tőlük az adóhatóság, de emellett vámolási és egyéb adóügyi eljárásokat is nehezményeznek.
Augustin Hagiu, a Román Szállítmányozók Szövetségének (FORT) elnöke ársapka bevezetését szorgalmazza a nehéz haszonjárművek kötelező felelősségbiztosítására, és dömpingellenes törvény megalkotását is indokoltnak tartja - írta a hirado.hu.
A spontán akcióhoz az ország több pontján a gazdák is csatlakoztak. Florin Barbu mezőgazdasági miniszter Facebook-oldalán kiadott közleményében kiemelte, hogy délig egyetlen szervezet sem vállalta fel a tüntetést, az általa vezetett tárcához nem is érkezett hivatalos formában követelés a gazdák részéről. Állítása szerint annyit tud, ami a sajtóban és a különböző nyilvános fórumokon megjelent, azaz a biztosításokkal és a traktorvezetői jogosítványokkal kapcsolatos elégedetlenség állította a gazdákat a tüntető fuvarozók mellé. A tárcavezető a jövő hétre találkozóra hívta a gazdálkodói szervezek és szövetségek képviselőit.
Vasile Stefanescu, a romániai szállítmányozók konföderációjának (COTAR) elnöke az Agerpres hírügynökségnek nyilatkozva elmondta, hogy az általa irányított érdekképviseletnek nincs köze a szerdai tüntetésekhez. Állítása szerint a COTAR párbeszéd útján kívánja rendezni a problémákat.