Számos alkalommal vizsgálta már az autózás és autógyártás, -forgalmazás témaköreit az Európai Számvevőszék, most pedig összegző jelentést is készített. Eszerint röviden összefoglalva drága, nem halad és a környezetvédelmi haszna is megkérdőjelezhető. A jelentés kitér rá, az alternatív üzemanyagokat, például a bioüzemanyagokat, az e-üzemanyagokat vagy a hidrogént gyakran említik a benzin és a dízel lehetséges utódaiként. A számvevőszék bioüzemanyagokról szóló jelentése azonban rámutatott, hogy nincs egyértelmű és stabil ütemterv az ágazat hosszú távú problémáinak kezelésére.
Egyrészt a belföldön termelt mennyiség nem elegendő, ha pedig harmadik országokból importálják, az gátolja a stratégiai energetikai autonómia elérését.
Másrészt a bioüzemanyagok egyszerűen drágábbak a szénalapú üzemanyagoknál, és jelenleg olcsóbb kibocsátási egységeket vásárolni. Harmadrészt túlbecsülték a bioüzemanyagok környezetkímélő jellegét: a nyersanyagok károsak lehetnek az ökoszisztémákra, és árthatnak a biológiai sokféleségnek, a talaj és a víz minőségének.
Az elektromos autók kettős dilemma elé állíthatják az uniót: ellentét feszül a zöldprioritások és az iparpolitika, illetve a környezetvédelmi törekvések és a fogyasztó pénztárcája között – összegzett Annemie Turtelboom számvevő.
Noha egyértelmű elbizonytalanodás figyelhető meg az elektromos átállás terén, minden jel arra utal, hogy ez lehet a világgazdaság és a magyar gazdaság jövője. A tétovázás oka nem más, minthogy Európa időközben lemaradt a legfejlettebb technológiákért folytatott küzdelemben a fő riválisokkal, Amerikával és Kínával szemben. Míg előbbi az infláció leple alatt egy komplett iparpolitikai és protekcionista intézkedéscsomagot dolgozott ki, addig utóbbi állami támogatásokkal hozta helyzetbe iparát, kiszorítva sok esetben akár a német beszállítókat, aminek utóbbi időben egyre több jelét látjuk.
Ez a fajta elbizonytalanodás azonban a folyamatban lévő beruházások terén egyáltalán nem tükröződik, hiszen kivétel nélkül az összes az autóipar elektromos átállásához kapcsolódik, és szinte mind Távol-Keletről, Kínából és Dél-Koreából érkezik. Összeszedtük csak az elmúlt két-három év beruházásait, amiben egyértelmű a keleti dominancia:
A hazánkban régóta jelenlévő nagy nyugati autógyárak sem maradnak le a fejlesztésekkel:
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről, ahova hetente két járat is fog közlekedni – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben. Ez azt jelenti, hogy júniustól tehát hét kínai város lesz elérhető közvetlen légijárattal Budapestről, 19-re nő a légijáratok száma hetente.
Szijjártó péter arról is beszélt, a kölcsönös előnyöket hozó kínai–magyar együttműködés a világos bizonyíték arra, hogy az Európai Unió hatalmas hibát követ el akkor, amikor Kínát, a Kínával való együttműködést egyfajta veszélyként állítja be.
Az orosz Gazprom 2024 februárjában Kína legnagyobb vezetékes földgázszállítójává vált, megelőzve az évek óta vezető Türkmenisztánt – írta az Azerbaycan24. A kínai vámügyi főigazgatóság tájékoztatása szerint a Gazprom 2024 februárjában 2,5 milliárd köbméter földgázt exportált Kínába, szemben Türkmenisztán 2,4 milliárdjával.
Az orosz előretörés azonban elsősorban nem saját exportjuk növekedésének, hanem versenytársuk lemaradásának volt köszönhető.
Gyors gazdasági növekedés, magas infláció és kamatszint jellemzi az amerikai gazdaságot. Biden kampánya szempontjából ez a legrosszabb kombináció. Ez egy vesztes-vesztes helyzet az elnök számára – mondta Stuart Paul, a Bloomberg Economics közgazdásza. Biden nem tudja kihasználni a gyors növekedés előnyeit, mert ennek magas infláció és magas kamatszint az ára. A gazdasági helyzet az elnök kampánya szempontjából a lehető legrosszabbra fordult. A közvélemény-kutatások szerint a választók a voksolás előtt hat hónappal – vagyis mostanában – alakítják ki véleményüket a gazdaság várható irányáról.
A Bloomberg News-Morning Consult áprilisi közvélemény-kutatása, amelyet hét ingadozó államban készített, azt mutatta, hogy a megkérdezettek több mint fele a gazdasági helyzet rosszabbodására számít az év végére.