A Gaga-módszert Ohad Naharin izraeli koreográfus fejlesztette ki kb. tíz évvel ezelőtt a Batsheva Dance Company számára. Az azóta hódító útjára indult mozgásforma valójában egy olyan táncstílust takar, amely különböző technikákat ötvöz a modern tánccal.
A táncos torna oktatói ahelyett, hogy bemutatnák vagy tanítanák a lépéseket, inkább inspirálják és ösztönzik kreatív táncosaikat, és különféle vizualizációkat használnak annak érdekében, hogy a résztvevők tudatukra ébredjenek testük minden centiméterének és a belülről kifelé ható képzeteiknek.
A technika tehát nem csupán a mozgással való „formaalkotásról” szól, hiszen ez egy teljes belső kifejeződés a mozgásformák fejlődésén keresztül.
A Gaga-tánc középpontjában tulajdonképpen a belső test és annak képességei állnak, a Gaga név pedig a gyermeki beszédkezdeményekre utal, abból az elképzelésből alakult ki ugyanis, hogy ez egy természetes, ösztönös és kapcsolatformáló kommunikáció. Éppen ez okból, a nyári tánc és mozgás eredményeként nincs „helyes” vagy „helytelen” mozgás, mivel a résztvevők folyamatosan dolgoznak a testükkel és a hozzájuk kapcsolódó mozdulatokkal és képekkel.
A Izrael után világszerte is egyre ismertebb izraeli Gaga edzés eredménye és a Gaga tánc története a professzionális Batsheva-táncosok között is egyedülálló, hiszen az organikus, érzéki mozgás minden résztvevő számára hatalmas és energiát adó élményként mutatkozott meg. A táncos edzés hatékonysága ellenére a flow, a tánc, a fitnesz és a tánc együttesen: a táncos edzés nyárra ingyenes, sőt minden egyes testre egyénileg szabható, belülről generált mozgás a célja, nem pedig a külvilágból formákat erőltet a testre, ezért is olyan hatékony.
A Gaga tánctechnika a test és a fizikai érzések mélyről jövő aktiválásán alapul.
Míg a táncok bemutatásánál a legtöbbször gazdag képanyaggal veszi körbe a táncost, amely ugyan serkenti a képzeletet, ám az információ rétegződése multiszenzoros, fizikailag kihívást jelentő élménnyé válik számára. Ezzel szemben a Gaga tánc technika olyan edzésprogramot kínál, amely fejleszti a rugalmasságot, az állóképességet, a mozgékonyságot, a koordinációt és a mozgás hatékonyságát is. A forma, a gyorsaság és az erőfeszítés feltárását a lágy és erőteljes mozdulatok, a finomság és a robbanékonyság játékos harca, valamint az alulmondás és túlzás kíséri. Ohad Naharin továbbra is fejleszti és kutatja mozgásnyelvét, az órák ennek megfelelően fejlődnek és változnak.
Ohad Naharin
Ohad Naharint a mai napig a nemzetközi táncélet éllovasai közt tartják számon, aki a Bat Sheva Táncegyüttes , valamint Martha Graham és Maurice Béjart társulatokkal való fellépése után 1980-ban vágott bele koreográfusi karrierjébe. Műveit a világ számos részén bemutatták már, 2018-ban pedig Naharin vette át a Batsheva háza koreográfusának szerepét is, amelynek művészeti vezetőjeként 1990-2018 között kalandos művészi látásmóddal irányította a társulatot, és lebilincselő koreográfiájával újra fellendítette a társulat repertoárját. Naharin munkásságát Tomer Heymann dokumentumfilmje, a Mr. Gaga (2015) mutatja be.
Koreográfusként és művészeti vezetőként végzett munkájával párhuzamosan Naharin kifejlesztette a Gagát, egy innovatív és folyamatosan fejlődő mozgásnyelvet, amely táncosok és nem táncosok számára egyaránt elérhető és garantált a Tel-Aviv életérzés és a nyári forma tánccal.
A Batsheva Dance Company művészeti igazgatójaként Ohad Naharin a mozgás iránti egész életen át tartó kíváncsiságát egy összehangolt, dinamikus kutatásba irányította, amely Gaga néven öltött testet.
A stresszoldó mozgás, az érzéki mozgás, és a nyári tánc tréning óráit először 2001-ben tették elérhetővé a nagyközönség számára is, sőt 2002-ben, a Batsheva táncosainak kérésére Naharin mozgásnyelve lett a társulat kiemelt napi edzése is.
Az órákat a nagyközönség számára Izraelben és szerte a világon két fő változatban tették ezidáig elérhetővé, az egyik mindenkinek, a másik kifejezetten csak táncosoknak szól.