Az új repülőgépet a Sierra Nevada védelmi vállalat fejleszti a Survivable Airborne Operations Center (SAOC) nevű projekt részeként. A magánkézben lévő vállalat első körben egy 13 milliárd dolláros szerződést kötött az amerikai légierővel, ami a tervezési és fejlesztési költségeket fedezi. Az SAOC munkálatai Coloradóban, Nevadában és Ohióban fognak zajlani, és várhatóan 2036-ban fejeződnek be - írja a Reuters.
A projekt célja az 1970-es évekből származó E-4B Nightwatch repülőgépek leváltása, amelyek közelednek az élettartamuk végéhez. Ezeket a gépeket várhatóan a 2030-as évek elején vonják ki a hadrendből, mivel a karbantartásuk egyre nehezebbé válik a hozzájuk tartozó alkatrészek elavulása miatt.
Ennek a kritikus nemzetbiztonsági fegyverrendszernek a kifejlesztése biztosítja, hogy a minisztérium nukleáris parancsnoki, irányítási és kommunikációs képessége évtizedekre operatív szempontból releváns és biztonságos legyen
- olvasható az Amerikai Egyesült Államok Légierejének közleményében.
Az Egyesült Államok légiereje jelenleg négy „végítéletnapi repülőgépet” üzemeltet, amelyek közül legalább az egyik folyamatosan riadókészültségben van. Lényegét tekintve a gép egy olyan mobil parancsnoki állomás, amely
képes ellenállni a nukleáris robbanásoknak, lehetővé téve az amerikai döntéshozók számára, hogy nemzeti vészhelyzetben is képesek legyenek parancsokat adni a hadseregnek.
A jelenleg használatban lévő E-4B Nightwatch gépek darabára körülbelül 200 millió dollár, a felépítésükről viszont csak kevés információ áll rendelkezésre. Azt tudni lehet, hogy analóg technológiával szerelték fel őket, hogy a nukleáris robbanásból származó elektromágneses impulzusok se bénítsák meg a rendszereket. A repülő törzse szinte teljesen ablaktalan, amit speciális árnyékolással is felszereltek, hogy megvédje az utasokat és a személyzetet. A gép tetején látható "dudor" egy több mint 65 antennát tartalmazó kupola, ami lehetővé teszi a kommunikációt a hajókkal, tengeralattjárókkal, repülőgépekkel, bárhol a világon. Mivel a gépet levegőben is meg lehet tankolni, akár egy hétig is képes leszállás nélkül repülni.
Nagyon hasonló "világvége" repülőket egyébként az orosz légierő kötelékében is találni. Ezek a gépek a szovjet Iljusin Il-80-as repülő vázára épültek, és 1985-ben emelkedtek először a levegőbe, de az elmúlt években a kommunikációs felszerelésüket korszerűsítették. Egy forrás a RIA-Novosztyinak 2022-ben elmondta, hogy a repülőgépek már képesek adatokat cserélni az orosz atom-tengeralattjárókkal is - írja a Ripost.
Videó a gépről itt tekinthető meg!