Újabb bizonyíték a szankciók sikertelenségére, szenved a német autóipar - gazdasági összefoglaló

Vágólapra másolva!
Eredménytelen a szankciós politika, most az LNG-vel kerüli meg Oroszország a büntetőintézkedéseket, amelyek közül már a legelsők sem hozták meg a kívánt eredményt.
Vágólapra másolva!

Több ezer szankciós lépést tettek Moszkva megfegyelmezésére az elmúlt évtizedekben, gyakorlatilag a hidegháború befejezése utáni időszakban, ám ezek hatékonyságát sokan megkérdőjelezik. Egyre valószínűbb, hogy a szankciók jelentős mértékben büntetik magukat az alkalmazókat is.   

Európa egyik leginkább elismert közgazdász professzora, a kieli Világgazdasági Intézet élén is működött, osztrák származású Gabriel Felbermayr szerint Oroszország nemhogy meggyengült, de hasznot is húzott a szankciókból. A professzor kifejezetten óvja a Nyugatot újabb szankciók alkalmazásától. A professzor, aki jelenleg a bécsi WIFO (Österreiches Institut für Wirtschaftsforschung) gazdaságkutató intézetet vezeti, úgy véli, hogy a szankciók eddig alig befolyásolták Oroszország képességét, hogy Ukrajna ellen háborúzzon. 

Újabb hajó bizonyítja az orosz árnyékflotta működését 

Az LNG egyre fontosabbá vált Oroszország háborús gazdaságában, mivel értékes bevételt biztosít a 2022-es ukrajnai háború óta elvesztett európai csővezetéki export helyett. Cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajó kötött ki a szankciókkal sújtott orosz gázlétesítménynél: a Pioneer jelenleg a Jamal-félszigeten lévő Arctic LNG 2 exportüzemnél áll. A tankert a júniusban bejegyzett indiai vállalat, az Ocean Speedstar Solutions üzemelteti, miközben a tulajdonosa a Zara Shipholding, amely ugyanazt a címet használja, mint az Ocean Speedstar.  

A Bloomberg szerint júniusig a hajót rövid ideig egy másik, kevésbé ismert cég, a Nur Global Shipping üzemeltette. A vállalat székhelye az Egyesült Arab Emírségek szabadkereskedelmi övezetében, a Meydan Hotelben található. Az átláthatatlan tulajdonosi viszony és az ismeretlen cégek alkalmazása egyértelműen Moszkvára utal. 

Olajszállító tartályhajó, Olajszállítótartályhajó
A világ minden pontjára szállítja az orosz fekete aranyat. Fotó: Shutterstock

Az így kialakult árnyékflotta 500-600 tartályhajója a világ minden pontjára szállítja az orosz fekete aranyat. Főleg India és Kína vásárolja az energiahordozót.  

Szenved a német autóipar: félgőzzel mennek a gyárak  

A kereslet visszaesése miatt krónikus kihasználatlansággal küzdenek a német autógyárak, s a helyzet tavaly óta nem változott: a kapacitások egyharmadára gyakorlatilag nincs szükség. A Markline adatszolgáltató statisztikájából kiderül, hogy a beépített teljes, 6,2 millió darabos kapacitásnak tavaly mindössze a kétharmadára volt szükség a piaci kereslet kielégítéséhez.  

Az elektromos átállásban vakon bízó és emiatt előre szaladó gyártók bajban vannak, a sebtiben kiépített kapacitások a kereslet váratlan visszaesésével nem kalkuláltak, márpedig ez következett be. Jó példa erre a Tesla mélyrepülése, amely a teljes európai piacot Németországból látja le a Model Y crossoverével.  

A tisztán elektromos autók kereslete 16,4 százalékkal, 184 125 darabra esett vissza, az elektromos hibridek viszont taroltak, 12,3 százalékos növekedéssel és 363 966 darabbal 25 százalékos részt hasítottak ki a teljes forgalomból. Összesen 1 471 641 autót adtak el Németországban. 

Elözönlötték a magyarok Horvátországot – megjöttek az első számok  

A tavalyi évhez képest több vendég érkezett a Kvarner-öbölbe Szlovéniából, Magyarországról és Lengyelországból, viszont kevesebben Németországból – írja az Index.hr  a Horvát Idegenforgalmi Közösség tájékoztatására hivatkozva, amely összegezte a főszezon eddigi számait. Tavaly összesen 728 ezer magyar beutazó érkezett Horvátországba, 21 százalékkal több, mint 2022-ben. Honfitársaink legkedveltebb úti célja a Kvarner-régió, Isztria, Zadar és környéke, valamint Split régiója volt.  

A Kvarner-öböl területén tavaly megdőlt az eddigi rekord, több mint egymillió vendégéjszakát töltöttek ott a magyarok. 

Kék Lagúna, sziget, mediterrán, Horvátország, Adria, Adriai tenger, Közép-Dalmácia, Spilt, Trogir, Seget, KékLagúnaHorvátország,
Elözönlötték a magyarok Horvátországot. Fotó: Fotó: Shutterstock

Az egyes településeket illetően Crikvenica, Vir, Rovinj, Porec és Opatija, valamint Medulin volt a mieink által leglátogatottabb. Bár sok honfitársunk megy nyaranta Horvátországba, mégsem mi vagyunk a legnagyobb küldő ország. A németek 23,6 millió vendégéjszakát töltöttek el, Magyarország 3,6 milliós vendégéjszakával csak a kilencedik legnagyobb küldőországnak számít. 

Beleremegne a világgazdaság, ha háború robbanna ki a két Korea között 

Ha Észak-Korea inváziót indítana Dél-Korea ellen, továbbá a háborúba bekapcsolódna az Egyesült Államok és Kína, akkor a konfliktus 4 ezermilliárd dollárt törölne el a globális GDP-ből, vagyis a világgazdaság 3,9 százalékkal zsugorodna egy év alatt.  Dél-Korea 37,5 százalékos visszaesést szenvedne el az ipari termelés és az export összeomlása miatt. Ugyanakkor a Koreai-félszigetért vívott háború olyan nagy károkkal járna, hogy inkább egyik fél sem kockáztatja meg a konfliktust. A költségek meghaladnák az orosz–ukrán háború okozta veszteségeket.  

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!