Péntek délelőtt látott napvilágot Mihajlo Podoljak, Zelenszkij elnök tanácsadójának azon nyilatkozata, miszerint 2025. január 1-től leáll a Barátság kőolajvezeték. Egy ukrán híroldalnak adott interjújában azt mondta, Ukrajna 2025. január 1-jétől teljesen leállítja az Európába menő orosz olaj- és gáztranzitot. Ez azt jelentette volna, hogy a Barátság vezetéken nem jön többé semmi, ami súlyos helyzetbe hozott volna néhány európai uniós államot, ezen belül Magyarországot is.
Később az Ekonomicsna Pravda híre szerint a tanácsadó azt mondta, Ukrajna kész teljesíteni az orosz olaj tranzitjával kapcsolatos kötelezettségeit mindaddig, amíg a vonatkozó szerződések le nem járnak. Mindezt az európai országokkal megkötött kétoldalú megállapodások alapján tesszük, húzta alá. Ezzel együtt hozzátette: Ukrajna támogatja az Európai Bizottság arra vonatkozó törekvéseit, melyek szerint az orosz olajra még rászoruló uniós országoknak más források után kell nézniük.
A fentiek alapján Ukrajnának 2029 végéig továbbítania kell az orosz olajat Európába a Barátság vezetéken keresztül.
Podoljak a Telegramon is közzétett egy hasonló bejegyzést. A tanácsadó – a Sztrana szerint – valószínűleg összekeverte a kőolajvezetékkel kapcsolatos szerződés lejártát a gáztranzitszerződésével, amely valóban 2025 januárjában jár le, s amellyel kapcsolatban az ukrán energiaügyi miniszter még márciusban megerősítette, hogy nincs lehetőség az orosz gáztranzitot érintő szerződések meghosszabbítására.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalán megosztott videóban ismertette, hogy értesült azokról a sajtóinformációkról, melyek egy ukrán elnöki tanácsadó nyilatkozatáról szólnak a kőolajvezetékről.
Azonban a hivatalos jelzések ezzel teljesen ellentétesek. Eddig minden egyes hivatalos csatornán azt az értesítést kaptuk Kijevből, hogy Ukrajna teljesíti a szerződéses kötelezettségeit és biztosítja a tranzitot az olajszállítások vonatkozásában Magyarország és Szlovákia felé
- hangsúlyozta Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy sajtóhíreket nem akar kommentálni.
Az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezeték Ukrajnában elágazik. Egyik ága Ukrajna irányából lép be Magyarországra, ez a Barátság II. vezeték, ezen Százhalombattára érkezik a kőolaj, a kapacitása évi 7,9 millió tonna. A másik ág Szlovákiába, majd Csehországba megy tovább. Ez látja el a Mol csoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítóját. Az erről leágazó Barátság I. Százhalombattát köti össze Ipolysággal. Ez utóbbi kapacitását a Transpetrol 2015-ben 80 millió dolláros befektetéssel 3,5-ről 6 millió tonnára emelte, hogy a Barátság vezeték leállása esetén mindkét finomítót el lehessen látni a tengerről - írta korábban a Világgazdaság.
Amikor a nyár közepén az ukránok már kikezdték a Barátság kőolajvezetéket – akkor csak az orosz Lukoil szállítmányait tiltották ki –, már az önmagában havi 1,1 millió hordó olaj kiesését jelentette.
Ez a mennyiség nemcsak a magyar piacról hiányzik, hanem a szlovákról is. Itthon a Dunai Finomító (DuFi), Szlovákiában pedig a pozsonyi finomító (mindkettő a Mol érdekeltsége) a végállomása a Barátság csővezetéknek. Korábban ökölszabályként az volt elmondható, hogy mindkét üzemben a feldolgozott olaj mintegy kétharmada orosz eredetű. Az is ismert, hogy a DuFi napi 165 ezer hordó, vagyis évi 8,1 millió tonna kőolaj-feldolgozási kapacitással rendelkezik, ezzel a kelet-közép-európai régió egyik legnagyobb finomítója.