Ukrajna összevissza hazudozik a Barátság kőolajvezetékről

Vágólapra másolva!
Pénteken arról jött hír, hogy a jövő évtől teljesen leáll Magyarország Ukrajnán keresztüli olajimportja. Később saját, korábbi kijelentését cáfolta meg Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij tanácsadója.
Vágólapra másolva!

Péntek délelőtt látott napvilágot Mihajlo Podoljak, Zelenszkij elnök tanácsadójának azon nyilatkozata, miszerint 2025. január 1-től leáll a Barátság kőolajvezeték. Egy ukrán híroldalnak adott interjújában azt mondta, Ukrajna 2025. január 1-jétől teljesen leállítja az Európába menő orosz olaj- és gáztranzitot. Ez azt jelentette volna, hogy a Barátság vezetéken nem jön többé semmi, ami súlyos helyzetbe hozott volna néhány európai uniós államot, ezen belül Magyarországot is.

Később az Ekonomicsna Pravda híre szerint a tanácsadó azt mondta, Ukrajna kész teljesíteni az orosz olaj tranzitjával kapcsolatos kötelezettségeit mindaddig, amíg a vonatkozó szerződések le nem járnak. Mindezt az európai országokkal megkötött kétoldalú megállapodások alapján tesszük, húzta alá. Ezzel együtt hozzátette: Ukrajna támogatja az Európai Bizottság arra vonatkozó törekvéseit, melyek szerint az orosz olajra még rászoruló uniós országoknak más források után kell nézniük. 

A fentiek alapján Ukrajnának 2029 végéig továbbítania kell az orosz olajat Európába a Barátság vezetéken keresztül.

Podoljak a Telegramon is közzétett egy hasonló bejegyzést. A tanácsadó – a Sztrana szerint – valószínűleg összekeverte a kőolajvezetékkel kapcsolatos szerződés lejártát a gáztranzitszerződésével, amely valóban 2025 januárjában jár le, s amellyel kapcsolatban az ukrán energiaügyi miniszter még márciusban megerősítette, hogy nincs lehetőség az orosz gáztranzitot érintő szerződések meghosszabbítására. 

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalán megosztott videóban ismertette, hogy értesült azokról a sajtóinformációkról, melyek egy ukrán elnöki tanácsadó nyilatkozatáról szólnak a kőolajvezetékről.  

Azonban a hivatalos jelzések ezzel teljesen ellentétesek. Eddig minden egyes hivatalos csatornán azt az értesítést kaptuk Kijevből, hogy Ukrajna teljesíti a szerződéses kötelezettségeit és biztosítja a tranzitot az olajszállítások vonatkozásában Magyarország és Szlovákia felé

- hangsúlyozta Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy sajtóhíreket nem akar kommentálni.

 

 

Mit jelentene a Barátság leállása?

Az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezeték Ukrajnában elágazik. Egyik ága Ukrajna irányából lép be Magyarországra, ez a Barátság II. vezeték, ezen Százhalombattára érkezik a kőolaj, a kapacitása évi 7,9 millió tonna. A másik ág Szlovákiába, majd Csehországba megy tovább. Ez látja el a Mol csoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítóját. Az erről leágazó Barátság I. Százhalombattát köti össze Ipolysággal. Ez utóbbi kapacitását a Transpetrol 2015-ben 80 millió dolláros befektetéssel 3,5-ről 6 millió tonnára emelte, hogy a Barátság vezeték leállása esetén mindkét finomítót el lehessen látni a tengerről - írta korábban a Világgazdaság.

Amikor a nyár közepén az ukránok már kikezdték a Barátság kőolajvezetéket – akkor csak az orosz Lukoil szállítmányait tiltották ki –, már az önmagában havi 1,1 millió hordó olaj kiesését jelentette. 

Ez a mennyiség nemcsak a magyar piacról hiányzik, hanem a szlovákról is. Itthon a Dunai Finomító (DuFi), Szlovákiában pedig a pozsonyi finomító (mindkettő a Mol érdekeltsége) a végállomása a Barátság csővezetéknek. Korábban ökölszabályként az volt elmondható, hogy mindkét üzemben a feldolgozott olaj mintegy kétharmada orosz eredetű. Az is ismert, hogy a DuFi napi 165 ezer hordó, vagyis évi 8,1 millió tonna kőolaj-feldolgozási kapacitással rendelkezik, ezzel a kelet-közép-európai régió egyik legnagyobb finomítója.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!