Ahogy arról korábban beszámoltunk, a márciusban történt, borzasztó katasztrófában hatan meghaltak és óriási károk keletkeztek akkor, amikor az irányíthatatlanná vált Dali nevű teherhajó a baltimore-i Francis Scott Key híd egyik tartóoszlopának csapódott, majd a híd leomló szakasza alá szorult. A baleset miatt le kellett zárni Baltimore városának fontos kereskedelmi kikötőjét, aminek gazdasági hatásai messze túlmutattak Maryland szövetségi állam, illetve az Egyesült Államok határain.
A Baltimore-i hídnak ütköző teherhajó tulajdonosa és üzemeltetője beleegyezett abba, hogy
102 millió dollárt vagyis több mint 38 milliárd forintot fizet az Egyesült Államok kormányának
- írja a SKY News.
Az igazságügyi minisztérium szeptemberben polgári jogi keresetet nyújtott be 103 millió dollárt követelve két szingapúri cégtől, a Grace Ocean Private Limitedtől és a Synergy Marine Private Limitedtől. Céljuk az volt, hogy megtérüljön az a pénz, amelyet az Egyesült Államok kormánya a katasztrófára való reagálásra, valamint a Dali hajó roncsának és hídtörmelékének eltakarítására költött. Az újranyitáshoz elképesztő mennyiségű törmeléket kellett eltávolítani.
Benjamin Mizer főügyész-helyettes elmondta, hogy
az egyezség értelmében a kormány költségeit a Grace Ocean és a Synergy viseli,
nem pedig az amerikai adófizetők. Az már korábban kiderült, hogy a Dalin többször elment az áram, mielőtt a hídnak csapódott volna. Az FBI áprilisban nyomozást indított a katasztrófa ügyében. Maryland állam külön keresetet nyújtott be a vállalatok ellen a híd költségei miatt.
A visszakapott pénzeket az Egyesült Államok kormánya által fizetett projektek költségeink csökkentésére fogják felhasználni
– közölte az igazságügyi minisztérium.
Az újjáépítés költségei várhatóan megközelítik vagy elérik az 1 milliárd dollárt, miközben a biztosítóknál jelentkező kártérítési igények összesen 4-5 milliárd dollárt is jelenthetnek. Nem csak a közvetlen kikötői károk miatt kell ezeket az összegeket kifizetni a biztosítóknak, hanem arra is készülni kell, hogy szállítmányozó, kereskedő cégek is kárigényt nyújtanak be kieső bevételeik kapcsán, akár a kikötőt üzemeltető cégnek, akár a hajózási társaságnak.