Alkalmatlan volt a vezetésre az a 91 éves nő, aki halálra gázolt egy kisgyereket

Vágólapra másolva!
A vizsgálat megállapította, hogy a 91 éves Edith Duncan, aki halálos balesetet okozott, nem ülhetett volna volán mögé, mert demenciában szenvedett. A nő az autójával 2020 júniusában letért az útról, elütötte a hároméves Xander Irvine-t és édesanyját, Victoriát, majd egy üzlet falának csapódott. A tragédia során a kisgyerek meghalt, míg édesanyja megsérült. A vizsgálat szerint a nő a mentális állapota miatt nem volt alkalmas a vezetésre.
Vágólapra másolva!

A halálos baleseteket vizsgáló bizottság (FAI) szerint az asszony a betegsége miatt csökkent kognitív képességekkel rendelkezett, így alkalmatlan volt a vezetésre. A bizottság felszólította a törvényhozókat arra, hogy 

sürgősen változtassák meg a vezetési alkalmassági rendszert, és a 80 év feletti járművezetőket kötelezzék kognitív teszt elvégzésére, mielőtt megújíthatják a jogosítványukat.

Az Egyesült Királyságban nincs törvényes korhatári szabályozás arra, hogy valaki hány éves koráig vezethet, így Duncan asszony a baleset évében még megújította a jogosítványát. 

A jelenlegi törvények szerint a 70 év feletti autóvezetőknek háromévente meg kell újítaniuk a jogosítványukat, és jelenteniük kell a DVLA-nak, ha úgy érzik, hogy kognitív károsodásuk van. 

A szabály megszegéséért akár 1000 font (500 ezer forint) bírság is kiszabható, és büntetőeljárás is indulhat ellenük.

A baleset előtt az asszony megszüntette a biztosítását, mert nem akarta kifizetni a pénzt, mivel úgy érezte, hogy nem használja sokat az autóját. A baleset napján szabálytalanul parkolt autójával egy kereszteződésben, mielőtt megpróbált volna megfordulni. 

Amikor gyorsítani kezdett, elütötte Xandert és édesanyját, akik az utcán sétáltak.

Xander a kórházban halt bele a sérüléseibe. 

A rendőrség szerint a térfigyelő kamera felvételein látszik, hogy az asszony nem fékezett, mivel a féklámpák nem világítottak.

A vizsgálat megállapította, hogy a baleset oka a jármű feletti uralom elvesztése volt: képtelen volt arra, hogy biztonságosan hajtsa végre azt, ami egyébként rutinszerű manőver lett volna. A nő demenciában szenvedett és meghalt, mielőtt a vizsgálat az ügyében lezárult volna - számolt be róla a BBC.

A jelentések szerint ez a baleset elkerülhető lett volna, ha időben bevonják a vezetői engedélyét. 

A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy 70 éves kortól kezdve háromévente kellene kérvényezni a jogosítvány megújítását, és a 80 év feletti járművezetők kérelmét csak akkor lehetne elfogadni, ha a járművezető sikeresen elvégezte a kognitív teszteket. 

Időzített bomba az idős sofőr?

Örök vitatéma, hogy az idősek alkalmasak-e rá, hogy volán mögé üljenek. Nálunk egyedül a háziorvosoknak van joguk mérlegelni, de vannak olyan uniós országok, ahol még ennyi kontroll sincs. 

A statisztikák szerint azonban a hetven év feletti autóvezetők nem veszélyesebbek és nem halnak meg nagyobb valószínűséggel az utakon. Arról is írtunk korábban, hogy Ukrajnában matricával bélyegeznék meg az idős autóvezetőket.

vezetés
Képünk illusztráció!
Fotó: Anadolu via AFP / Anadolu via AFP/2024 Anadolu

Korábban arról is beszámoltunk, hogy egy nyolcéves kislány tragikus módon meghalt, miután egy 92 éves sofőr Miamiban, Floridában a fékezés helyett gyorsítani kezdett.

Arról is írtunk, hogy egy koccanás buktatta le azt az idős angol sofőrt, aki ötven éve autózott jogosítvány nélkül. Cserbenhagyással vádoltak meg egy 71 éves sofőrt, aki kis híján tragédiát okozott Kaposfüreden, amikor nekiütközött egy az út szélén várakozó autónak. 

Vannak azonban jó ellenpéldák is: Gizi néni nemcsak mondja, hanem tesz is azért, hogy életre szóló élményekkel gazdagodjon. 

Járt már a Vezúvnál, és néhány éve megmászta a Mont Blanc csúcsait is, ezt követően pedig 200 kilométer/órával száguldott a Hungaroringen.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!