Az úgynevezett fizikai-testi ciklus 23, az érzelmi-lelki 28, a szellemi pedig 33 napig tart: a ciklusok első fele az aktív, a második fele pedig a passzív szakasz. Szokás pozitív és negatív szakaszként is emlegetni őket, de valójában nem erről van szó, hiszen miért lenne negatív dolog a pihenés és az erőgyűjtés?
A bioritmust leginkább úgy lehet kihasználni, hogy megérezzük és figyelünk rá: nem akkor akarunk maratonit nyerni, amikor a fizikai ciklus a passzív szakaszban van, nem akkor tesszük le a legfontosabb vizsgát, amikor szellemileg a mélyponton vagyunk, és kicsit jobban vigyázunk arra, hogy mit mondunk például szeretteinknek az érzelmileg kritikus napokon.
Hagyományosan kritikus napoknak számítanak azok, amikor a ciklus aktívból passzívba, illetve passzívból aktívba fordul. Ezt rendszerint színuszgörbe-szerűen ábrázolják, vagyis szép egyenletes növekedéssel-csökkenéssel. Ehelyett azonban inkább a ciklusok feléig tartó folyamatos emelkedés-csökkenés, majd a csúcspont után egy napon belül a nullára emelkedés-zuhanás a jellemző, és innen a ciklus az "ellenkező oldalon" folytatódik. Általában az aktívból passzívba fordulás a "zavartkeltőbb" nap, a fizikai ciklus ilyen napjain érdemesebb óvatosabban sportolni és tartózkodni a nagyobb erőfeszítésektől. Az érzelmi ciklus legkritikusabb napjain az ember hajlamosabb megsértődni, elkeseredni és összeveszni vagy szakítani azokkal, akiket szeret. A szellemi ciklus fordulópontján pedig a figyelem és általában a tanulási készség csökkenhet nagymértékben, vagyis fontos tárgyalást vagy vizsgát lehetőleg ne erre a napra időzítsünk.
Az aktívból passzívba fordulás napja nem ennyire zavaros: leginkább a fizikai ritmusban tapasztalható élénkülés csábíthatja az embert vakmerősködésre, de például az érzelmi fordulópont is túlzott lelkesedésre hajlamosít.
A ciklusok aktív szakaszában a test, a lélek és az agy általában teherbíróbbak, terhelhetőbbek, a passzív szakaszban viszont pihenésre, regenerálódásra van szükségük.
Vannak országok és vannak munkahelyek, ahol figyelembe veszik a dolgozók kritikus napjait, sőt, egyes légitársaságoknál a pilóták ilyenkor nem repülhetnek. Az is bizonyos, hogy a kritikus napokon az emberek hajlamosabbak balesetet okozni, összeveszni, a gyerekek pedig - ők különösen érzékenyen reagálnak - rosszabb jegyeket kapnak vagy nyűgösebbek.