"Iszonyú volt látni, amikor a kislányom az egyik nap, amikor hazajött az iskolából, az ebédlőasztalra borult sírva, és azt mondta: "Mami, képtelen vagyok ennyi feladatot megcsinálni!"" - panaszkodott egy amerikai édesanya, Tiffany a Newsweek (NW) című amerikai napilapnak, amely nemrégiben összeállítást közölt arról, hogy vajon nincs-e túl nagy teher pakolva a hatéven aluli kisgyerekekre.
A cikk szerint korábban, egy tetszőleges amerikai iskolában alig fordult az elő, hogy egy kisiskolás rossz jegyet vigyen haza: a kisdiákok csupa jó osztályzattal büszkélkedhettek, a tanárok ugyanis ezzel akarták ösztönözni őket a jobb teljesítményekre. Mára viszont - így a NW - az USA-ban ugrásszerűen megnőtt az évismétlők száma, főleg a nagyobb városokra jellemző ez a trend.
A jelenséget a NW azzal magyarázza: a tehetősebb családoknak Amerikában fontos, hogy a gyerekük minél előbb és minél jobban érvényesüljön - ez is az egyre erősödő gazdasági verseny következménye. "A gyerekek viszont a felfokozott versenyhelyzettől frusztráltak és túlterheltek lesznek" - állítja a cikk.
Ki a hibás?
A NW szerzője úgy véli, hogy a nemrégiben felbukkant trend - "a kisgyerekekre nehezedő teljesítménykényszer" - nem független a George W. Bush amerikai elnök által, 2002-ben elfogadott, "No Child Left Behind" ("Egy gyerek sem maradhat le") elnevezésű rendelettől, amely szerint egy gyereknek már harmadikos korára kötelezően meg kell tanulnia olvasni. Lássuk be, ez -a NW újságírójának állítása ellenére - nem egy lehetetlen feladat.
Azt az amerikai iskolát, amelyik nem tudja ezt a teljesítményt garantálni, a rendelet szerint akár be is zárhatják. Mint a NW írja, "Korábban az USA-ban, az iskolakezdés előtti időszakban a gyerekeknek nem kellett olvasás- és írásgyakorlatokat végezniük, most viszont az iskolák egyre-másra döntenek úgy: kihasználják ezt az időt is arra, hogy a gyerekek később biztosan elérjék a törvényben előírt olvasási szintet."
A rendszert a NW úgy kritizálja, hogy közben az Amerikai Egyesült Államokban az iskola és az óvoda között van egy úgynevezett előkészítő év ("pre-school") is, amikor a gyerekeket elkezdik az iskola légköréhez hozzászoktatni. Ebben az időszakban a gyerekekkel olyan játékos gyakorlatokat csináltatnak, amelyek célzottan segítik az írás- és olvasástanulást.