A szélsőséges időjárásról, természeti katasztrófákról, olvadó jéghegyekről szóló híreket hallva gondterhelten felsóhajtunk, hogy bizony, az utolsó órában vagyunk, és de jó lenne, ha valaki végre tenne már valamit, majd - tisztelet a kivételnek - helyszűkére hivatkozva továbbra is összeöntünk mindenféle szemetet, a boltban elfogadjuk, majd egyszeri használat után kidobjuk a műanyag reklámszatyrokat, és nem foglalkozunk azzal, hogy a PET-palackos üdítőnk vajon visszaváltható-e.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a környezetszennyezés okozta globális felmelegedés megkezdődött, de elbizonytalanodunk, ha arról van szó, hogy a saját házunk táján mit tehetnénk ez ellen. A Nemzeti Tankönyvkiadó és a National Geographic Kids magazin országos környezetvédelmi tanulmányi versenyének éppen az a célja, hogy konkrét tettekre váltsa a környezetvédelem eszméjét. A megmérettetés, rendhagyó módon, az interneten zajlik majd, egy erre a célra létrehozott oldalon.
Tanul, aztán tanít
"Az egésznek a kiindulópontja, hogy olyan környezetvédelmi vetélkedőt szervezzünk az iskolások számára, amely az egész tanéven keresztül tart, és a környezetvédelem egy-egy aspektusát feladatok révén bemutatja, illetve megismerteti a diákokkal"- mondja a kezdeményezésről Bordás Veronika, a National Geographic Kids főszerkesztője.
"Ha elérjük a távlati céljainkat, akkor azok a gyerekek, akik részt vesznek a vetélkedőben, talán a tanév végére környezettudatosabban élik az életüket, ez a viselkedés beépül a mindennapi életükbe és rajtuk keresztül a családjaik életébe is."
Anikóéknál pontosan ez történt: a szülők általános iskolás lányaiktól tanulták meg, hogy a tejfölösdobozt, de még a savanyúságos üveget is el kell mosni, majd külön szemetesekbe kell gyűjteni. "Amikor a lányok ezt először csinálták, butaságnak gondoltam. Felesleges idő- és energiapocsékolás, arról nem beszélve, hogy rengeteg helyet foglal. De aztán olyan szépen rászoktattak minket erre, hogy mára külön programmá vált az összegyűjtött háztartási hulladékot együtt elvinni a szelektívszemét-szigetre."
Zöldülő gyerekek, piruló felnőttek
"A kisunokám önfeledten játszott a parkban, én pedig beszélgettem. Meg voltam győződve arról, hogy krétával rajzolgat a földre. Csak amikor közelebb mentem, láttam, hogy egy üvegcseréppel karistolja a betont. Természetesen azonnal rákiáltottam: 'Jaj, Danikám, azzal nem szabad, koszos, és még elvágja a kezed. Dobd el gyorsan!" Az óvodás gyerek rám nézett, majd a szemetes felé indult. 'Jó, akkor kidobom a kukába' - mondta. Egyszerre nagyon meghatódtam, és nagyon elszégyelltem magam, hogy a néhány éves gyerek jobban odafigyel a környezetre, mint én, aki öreg fejjel arra biztattam, hogy dobja el, csak úgy" - meséli Margit néni, aki másnap elmondta az óvodában a történteket. A óvó nénik helyeseltek, és megmutatták neki: a gyerekeknek mindennap rendet kell tenniük maguk után az udvaron és a csoportszobában egyaránt.
"Mivel Danit így szoktatták, számára teljesen természetes, hogy nem szemetel. Sokat tanulhatok tőle már most" - nevet a nagymama.
Síklaki István szociálpszichológus szerint hasznos dolog az olyan alapértékekhez, mint a környezetvédelem, a gyerekeken keresztül nyúlni, hiszen - mint Dani példája is bizonyítja - nem kell áttörni semmiféle rossz berögződést, elég a megfelelő viselkedést kialakítani.
"Bár mostanában sokan, sokat beszélnek arról, hogy a mai gyerekek az internet és a számítógép rabjai, én mégis azt gondolom, és úgy látom, hogy érdekli őket fű, fa, virág, állat" - mondja a szakember.