Válasszunk óvodát!

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Menjen vagy ne menjen?

Nem túl közismert dolog, de az óvodaérettségnek is van jelentősége. Kevés kivételtől eltekintve, az óvodavezetők megkövetelik, hogy a gyermek legalább nappal megbízhatóan szobatiszta legyen. Az éjszakai bepisilés nem ok arra, hogy a kicsi otthon vagy a bölcsődében maradjon. Néhány éjszakai baleset iskolás korig megengedett.
Nagyon fontos kérdés, hogy igényli-e egyáltalán a csemete a gyermektársaságot. Ha egy hároméves nem szeret másokkal játszani, megterheli, hogy nem a szülei vigyáznak rá, ragaszkodik a biztonságos otthoni környezethez, akkor jó, ha várunk egy kicsit a beíratással. A gyermekek többsége csak négyéves korára jut el arra az érettségi fokra, hogy elfogadja, sőt szeresse az óvodai életet. Ha nem túl nagy megterhelés ez a szülők számára, jobb az óvodakezdést egy évvel elhalasztani.

Van olyan család, ahol azt is meg tudnák oldani, hogy a gyermek egyáltalán ne járjon óvodába. A törvény rendelkezése szerint azonban az iskolába lépés előtti évet mindenkinek oviban kell tölteni. (Ha ez nem lehetséges, iskola előkészítő csoportba kell járnia.) Ez, amellett, hogy segíti az iskolai élethez szükséges beilleszkedés, alkalmazkodás és önállósodás képességének kialakulását, egy testileg-lelkileg egészséges gyermeknek örömet is okoz. Az öt-hat évesek már igénylik a kortársakkal való rendszeres találkozást, az együttes tevékenységet, akár valódi barátságok is köttethetnek ebben az időszakban.

Más a helyzet a gyakorlott bölcsisekkel. Ők hamarabb elfogadják az "intézményi rendet", és könnyebben beilleszkednek. Ennek ellenére nem ajánljuk nekik sem a túl korai óvodakezdést. Ha lehet, maradjanak a bölcsiben akár három és fél, négy éves korukig is. A bölcsődei csoportok létszáma többnyire kisebb, mint az óvodáscsoportoké. A bölcsiben ezért több idő és figyelem jut egy gyerekre, jobban ki tudják szolgálni egyéni igényeit. Ebben az életkorban még nincs szüksége a gyermeknek "foglalkozásokra", nem kell félteni, hogy lemarad a kortársaihoz képest, ha a bölcsiben tartjuk. A szabad játék, a biztonságos, ismerős környezet alapozza meg az optimális szellemi és testi fejlődést, nem a túl korán bevezetett oktatás.

Sok óvodában működik mini-csoport, ahová már a két és fél éves apróságokat is be lehet íratni. Az ilyen csoportok akkor szolgálják a gyermek érdekeit, ha a létszám nem haladja meg a tíz főt, ha legalább két gondozó jut a gyerekekre, és, ha fokozatos beszoktatás után, a gyermekek életkorának megfelelő ellátás (napirend, alvási lehetőség, szabad játék) tudja biztosítani.

Ha választhatunk

Ismerve a gyermek szokásait, adottságait és a saját lehetőségeinket, alaposan nézzünk körül a környék óvodáiban. Ha nincs semmiféle különleges igényünk, akkor érdemes a legközelebbi intézménnyel kezdeni. Nagyon fontos az óvoda és a lakás közti távolság. Gondoljunk bele: legalább három éven át nap mint nap kétszer kell megtennünk az utat, kánikulában, hóban, fagyban. Nem érdemes csak szóbeszéd alapján eleve kirostálni a közeli óvodát. Győződjünk meg róla saját szemmel. Ismerkedjünk meg az óvoda vezetőjével, és beszélgessünk a leendő óvónővel az óvodában uralkodó szemléletről, szokásokról. Felmerülhet a kérdés, hogy az első hetekben van-e beszoktatás, vegyes vagy életkoronként kialakított csoportokba járnak-e a gyerekek, mennyi időt töltenek a szabadban, kötelező-e mindenkinek délután aludni? Csak ezek egyeztetése, no, és egy terepszemle után döntsük el: ide hozzuk-e a csemetét, vagy inkább hosszabb utazásra vállalkozunk egy - talán - jobb óvoda kedvéért.

Más a helyzet, ha gyermekünk állapota vagy a család különleges igényei miatt nem felel meg egy átlagos óvoda. Több speciális intézményt találhatunk már Magyarországon. A diétára kényszerülő, liszt vagy tejfehérje érzékeny gyerekekre az erre szakosodott óvodákban tudnak a legjobban vigyázni. Az utóbbi években több "aszthma-óvoda" nyílt meg országszerte. Itt a berendezést és a takarítást úgy alakítják, hogy a lehető legkevesebb allergénnel kerüljenek kapcsolatba a krónikusan beteg gyerekek. Az enyhén súlyos mozgássérültek vagy értelmi fogyatékosok jól járnak, ha integrált óvodába kerülnek. Itt egészséges társaik közt tölthetik a napot, és ez nagyban elősegíti fejlődésüket, beilleszkedésüket. Az integrált óvoda jó hatással van az egészséges gyermekek szociális érzékének fejlődésére is.
Ma már több, az átlagostól eltérő pedagógiai irányzatot művelő óvoda létezik (Waldorf, Rogers, Montessori stb.) Ezeket csak azok a családok válasszák, amelyeknek felnőtt tagjai azonosulni tudnak az irányzat eszmerendszerével, szellemiségével. Így sok konfliktus elkerülhető a későbbiekben. Egy gyereknek sem tesz jót, ha többször átíratják más intézménybe, mert a szülő év közben ébred rá, hogy nem ez az óvodatípus a neki való.

Extrák, felárral

Ha megakadt a gyermeknevelésben, problémáira senki nem ad igazán használható választ, és valóban arról szeretne olvasni, ami igazán érdekel, írjon nekünk mamisuli@origo.hu! A Mami-suli írásait az olvasók kérdései alapján igyekszünk összeállítani



Sződy Judit

Ajánlat
Óvodák bemutatkozása a katalógusban
Átfogó óvoda oldal szülőknek, óvónő válaszol rovattal
Óvodák a 21. századból
Óvoda-, óvónőválasztás - mamák tapasztalatai
Mi is az az Ovi-Suli?

Korábban az oviról
Ebéd után megyünk haza! - Az óvodába szoktatás gondjairól

A szerző korábbi írásai
Szabadon szeretnék szülni
Kamasz a családban
Ne féljünk segítséget kérni!
Kisgyerekkel a pszichológusnál
Válás gyerekszemmel

Szeretné meghallgatni más szülők véleményét is?
Apró-cseprő gyerekekről
CD-ROM a gyereknevelésről - Gáspár Sarolta nagy sikerű rádióműsora alapján készült

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről