Egy kisgyerekkel a mindennapi Ă©let nĂ©hány perces aprĂł esemĂ©nyek százaibĂłl áll. Megtanultuk, hogyan kell egy csecsemĹ‘t helyesen pelenkázni, megĂ©rtjĂĽk, mikor lehet egy gyermekkel a szobatisztaságrĂłl Ă©rdemben beszĂ©lni, elfogadjuk (bár nĂ©ha csak Ăşgy teszĂĽnk), hogy Ă©tvágya nem mindig olyan, amilyennek mi szeretnĂ©nk, megismerjĂĽk alvási igĂ©nyĂ©t Ă©s szokásait. De tudjuk-e valĂłjában, milyen gondolatok támadnak a csöppnyi fejĂ©ben, milyen szĂ©lsĹ‘sĂ©ges Ă©rzelmek ragadhatják magukkal? MegĂ©rti-e, Ă©s ha igen, mikortĂłl, amit mi, felnĹ‘ttek gondolunk vagy Ă©rzĂĽnk? A gyermeki fantázia játĂ©ka vagy pusztán a felnĹ‘ttek utánzása a hazudozás? Tudja-e egy kisgyermek, mi a kĂĽlönbsĂ©g fiĂş Ă©s lány, Ă©let Ă©s halál között? MikortĂłl Ă©rzi az idĹ‘ mĂşlását Ă©s hogyan segĂthetĂĽnk kialakĂtani ezt a kĂ©pessĂ©get?
Az ego kialakulása
Egy néhány hónapos csecsemő számára nincs én és "nem-én". Ha a keze eltűnik a látóteréből, azt ugyanúgy éli meg, mintha anyja arca távolodna el tőle. Először, úgy 15-18 hónapos koruk körül, a testük önállóságáról bizonyosodnak meg, de még ekkor is felfoghatatlan számukra, hogy mások nem úgy látják a világot, mint ők. A kétéves Zoe még nem érti, hiába mutatja nagyapjának új játékát a telefonban. Fél év elteltével pedig már vigasztalni lesz képes egy munkahelyi probléma miatt mérges édesapját. Már felfogja, hogy annak ellenére, hogy ő jókedvű, mások még lehetnek szomorúak, bár azt még most sem teljesen érzi, hogy apja gondját egy babával hiába próbálja megoldani. Egy hatéves kislány már elég nagy biztonsággal tud ajándékot választani ellenkező nemű társának, mert képes beleélni magát akár egy fiú szerepébe is. Az emberi társadalom a másik gondolatainak megértésére épül, és az empátiára való képesség minden egészséges újszülöttben megtalálható.
Hazugság vagy túlfűtött fantázia?
Nem velĂĽnk szĂĽletik a hazugságra valĂł hajlam, azonban feltűnĹ‘en hamar kĂ©pesek vagyunk elsajátĂtani. Már a hathetes Adam is Ă©szreveszi, hogy ha sĂr, anyukája arca rögtön megjelenik kiságya felett. Ez nem csak a kommunikáciĂł, hanem a manipuláciĂł kezdete is. A kĂ©tĂ©ves Hannah akár napjában többször elmondja, hogy megint beĂĽtötte a kezĂ©t, hiszen a mĂşltkor ezĂ©rt rendkĂvĂĽli figyelemmel "dĂjazták". Mindenki Ĺ‘t sajnálta, Ă©s vigasztalásul cukorkát is kapott. A gyermeki fantázia szinte nem ismer határokat, Ă©s valĂłban: mĂ©g az Ăłvodások sem tudják biztonsággal kĂĽlönválasztani a kĂ©pzeletĂĽket a valĂłságtĂłl. Az ötĂ©ves Julian szĂvesen játszik elrejtĹ‘sdit, meg is prĂłbálja letagadni, melyik fa mögĂ© dugta a játĂ©kát. Szavakban igen, mozdulatokban, gesztusokban azonban mĂ©g nem tudja "hazugságát" megtámogatni. A 6-8 Ă©ves lányoknak pedig már szempillájuk sem rebben, mikor Ă©desanyjuk ruháját megdicsĂ©rik, bár a rejtett kamera számára kiderĂĽl, hogy mindketten felettĂ©bb rondának tartják.
Nemek megkülönböztetése
Az Ă©desanyák általában nem kĂ©rdezik a fiĂşgyermekek vĂ©lemĂ©nyĂ©t az öltözködĂ©srĹ‘l. Vajon miĂ©rt? FĂ©rfinak vagy nĹ‘nek lenni szemĂ©lyisĂ©gĂĽnk egyik legalapvetĹ‘bb kĂ©rdĂ©se. A nemi hovatartozás - hormonok által szabályozva - mĂ©g az anyamĂ©hben alakul ki. Ezek a kĂĽlönbsĂ©gek viszont egĂ©szen rendkĂvĂĽli megerĹ‘sĂtĂ©st nyernek a társadalomban a szĂĽletĂ©s után. A sorozatban egy kĂsĂ©rletet láthatunk, ahol egy fĂ©lĂ©ves csecsemĹ‘t elĹ‘ször rĂłzsaszĂnbe, majd kĂ©kbe öltöztetnek. A szobába behĂvott felnĹ‘ttek mindegyike máskĂ©pp nyĂşlt, más hanghordozással Ă©s szavakkal beszĂ©lt a kislánynak Ă©s a kisfiĂşnak hitt babához. A gyermekek háromĂ©ves koruk körĂĽl tanulják meg, hogy nemĂĽk állandĂł, Ă©s ha felnĹ‘nek, sem lesznek mások. Sokáig nagy jelentĹ‘sĂ©get tulajdonĂtanak azonban a társadalmi szokásoknak - mint pĂ©ldául annak, hogy a fĂ©rfiak haja rövid kell hogy legyen, a nĹ‘k pedig hordhatnak szoknyát. A tĂzĂ©vesek már Ă©rtik is a valĂłdi kĂĽlönbsĂ©get, elgondolkodnak, Ă©s meg is fejtik, mi határozza meg a nemisĂ©get Ă©s mi nem.
És hogyan tanulunk meg gondolkodni?
A tipegĹ‘kor felfedezĹ‘ szakaszában a gyermek megismeri a maga szűk világát, majd mindenfĂ©le kĂsĂ©rleteket vĂ©gez a dolgok tulajdonságával Ă©s viselkedĂ©sĂ©vel kapcsolatban - beleĂ©rtve a tĂĽrelmĂĽnket is. Megtanul sok egymástĂłl fĂĽggetlen tĂ©nyt, majd az Ăłvodáskorban szerzi meg azt a kĂ©pessĂ©get, hogy logikusan vĂ©gig tud gondolni, ki tud találni, el tud kĂ©pzelni dolgokat. Azaz rendszerbe illeszti az eddig szerzett ismereteket. Erre a korra tehetĹ‘k a szám- Ă©s mennyisĂ©gfogalmak magabiztos kialakulása, az idĹ‘ mĂşlásának Ă©rzĂ©kelĂ©se, ekkor lĂ©pnek tovább a gyermekek az "itt Ă©s most" valĂłságábĂłl, Ă©s már kĂ©pessĂ© válnak terveket szĹ‘ni a jövĹ‘re. Az ötĂ©ves Peter határozottan el tudja már dönteni, hogy jobb egy egĂ©sz tábla csoki tĂz perc mĂşlva, mint egy kocka most azonnal. A hat-hĂ©t Ă©veseknek pedig már kialakult elkĂ©pzelĂ©sĂĽk van a saját jövĹ‘jĂĽkrĹ‘l, már megĂ©rtik, hogy testĂĽk folyamatosan változik, Ă©s többnyire elfogadják a termĂ©szetes halál elkerĂĽlhetetlensĂ©gĂ©t.
Gyermekünk általában azért lesz, mert akarjuk, hogy legyen. A róluk való gondoskodás pedig nemcsak tiszta ruhát és tápláló élelmiszereket jelent, hanem magabiztos lelki és érzelmi törődést is. Gyermekeink gondolkodásának megértésével egyben közelebb kerülünk önmagunk - gondolkodásunk, érzelmeink, személyiségünk - megismeréséhez is. Minél jobban megérti a szülő a gyermekét és minél jobban el tudja helyezni pillanatnyi állapotát fejlődésének menetében, annál érdekesebbnek fogja találni ezt a kis lényt. És minél érdekesebb a kicsi a szülő számára, az annál több figyelmet szentel majd neki, és minél több figyelmet kap, ő is annál többel viszonozza majd. Érdemes.
Bemutató: április 24-én, szerdán 10.30
Ismétlés: április 29-én, hétfőn 20.20 és április 30-án kedden, 16.00
Korábban
Búcsú a cumisüvegtől
TanĂtsuk meg az idĹ‘re
Fejlesszük a gyermek szókincsét
Ajánlat
A Spektrum TV honlapja
Olvasta már?
A gyermeknevelés enneagrammja
TanĂtsuk meg gyermekeinket gondolkodni játĂ©kokkal
Fórumajánló: Mikor kezdjen gyermekünk nyelvet tanulni?