"Csak tessék, csak tessék,
csak orra ne essék!
Ide, ide kicsik és nagyok!
Ide, ide emberek...
Csak folyvást, csak folyvást..."
"Szervusztok, Pajtikáim" - visszhangzik még ma is a fülünkben Vitéz László borissza vidám hangja, szinte magunk előtt látjuk, ahogy kopott palacsintasütőjével átpüföli az ördögöt egész gyermekkorunkon. Így visszagondolva határozottan az az érzésünk, hogy valamiféle intézménynek kellett a bábfigura mögött állnia, mert az nem lehet, hogy Vitéz Lászlóból és a paraván mögött megbújó arc nélküli művészből csak egy van. Hiszen láthattuk a tévében, az összes vásári mulatságon és búcsúban (persze a fővárosban utóbbi nem gyakori alkalom), igazi vásári rikkancshoz illően Vitéz Lászlót soha nem kellett keresni, egyszerűen csak ott volt. Mindenhol.
Felnőtt fejjel éppen ezért nehéz elhinni, hogy 1952-től egészen a kilencvenes évek elejéig Kemény Henrik, Vitéz László életre keltője volt az egyetlen vásári mutatványos az országban, azaz ha valaha is szemtanúi voltunk hősünk és az ördög küzdelmének, akkor az ő bábjátékát láttuk. Kemény Henrik családjának története egyébként önmagában is felér egy csavaros népmesével: nagyapja, Korngut Salamon csizmadiamester a XIX. század második felében kezdett bábjátékkal foglalkozni, ez később hagyománnyá is vált a családban. Fia, Korngut Kemény Henrik építette fel a népligeti Bábszínházat, mely 1926-tól 1953-ig fogadta vendégeit, unokája pedig a mai napig fellép szerte az országban, pedig a nyolcvan felé közelít.
Egészen pontosan idén januárban tölti be nyolcvanadik életévét, ez alkalomból pedig a szakma egyhetes ünnepséggel tiszteleg a fáradhatatlan művész előtt. A programok január 23-án Debrecenben kezdődnek: a Vojtina Bábszínház egész napos műsorral várja az érdeklődőket. Délelőtt tíz órakor kezdődik Anton Anderle szlovák marionettjátékos előadása, majd a kínai Yeung Fai bábjátéka lesz látható. A délután a világ egyik legjobb bábjátékosának mondott Salvatore Gatto fellépésével kezdődik, az ízig-vérig nápolyi művész rendszerint egy szál gitárral kíséri énekét, afféle modern trubadúrként varázsolva el közönségét. Gatto örök társa a színpadon Pulcinella, a Vitéz Lászlóhoz hasonló életvidám, pimasz kis fickó, aki humorosan, pergő nyelvvel adja elő kalandjait. Persze nem lenne teljes a program Vitéz László nélkül: Kemény Henrik utolsónak lép fel, a nap végül egy születésnapi köszöntővel egybekötött gálával zárul.
A debrecenihez hasonló lesz a program Győrött a Vaskakas Bábszínházban január 25-én: a külföldi művészek előadásait itt vásári forgatag kíséri, azaz céllövölde, jósda, félkrajcárért kínált vásárfia, lacikonyha eleveníti fel az egykori búcsúk hangulatát.
Az ünnepi hét utolsó állomása január 29-én lesz a Budapest Bábszínházban. Külföldi vendégek itt is lesznek: Salvatore Gatto mellett az angol Tony Clark is fellép, valamint ekkor nyitja meg Jankovics Marcell a Kemény család hagyatékából és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet anyagából összeállított vándorkiállítást, mely decemberig tizenhárom nagyobb városban lesz megtekinthető.
Nemzetközi Vásári Bábjátékos Napok (Debrecen, Győr, Budapest), január 23-29.