A magyar fúziós dzsessz rajongói közönség túlélési készletében ma már nyugodtan sorolhatjuk első helyre azt a Petőfi-híd lábánál horgonyzó hajót, amely időről-időre olyan eseményeket prezentál, amelyek minimum megváltás erejűek. Az A38 a szcéna legnagyobb neveit hozza el, most már trend szinten. A nyár eleji Erik Truffaz-koncerttel már belopta magát a szervezőgárda minden dzsessz iránt fogékony koncertjáró szívébe, ám erre most még rá is kontráz. Ha Truffaz nyitotta a nyarat, akkor azt méltóképpen zárja az a név, amely nem csak mérföldkő a legeslegújabb kor fúziós dzsessz-porondján, de ennél aktuálisabb nem is lehetne: magyarországi fellépése előtt néhány nappal jelenik meg ugyanis Parov Stelar harmadik nagylemeze, amelyet hazánkban fog elsőként bemutatni élő zenekarával.
A Marcus Füreder néven született, idén 33 éves osztrák valamikor az ezredfordulón kezdte nyilvánosan mutogatni produceri munkásságát, bár kezdetben inkább lemezlovasként, majd remix-készítőként szerzett hírnevet magának. Később azonban nem tudta magába fojtani saját hangját, és 2004-ben debütált első lemezével, a Rough Cuts című mesterművel, amelynél erősebb bemutatkozást senki sem kívánhatna magának. A lemezkritikusok és a közönség egyszerre ujjongott, és előbbiek voltak nehezebb helyzetben. Míg ugyanis a Stelar-féle elektronikával és a legkülönfélébb urbánus hatásokkal meghintett dzsesszt élvezni végtelenül egyszerű, addig kritikát írni róla annál nehezebb. Az egész zene sokkal inkább egy esszenciális hangulat, mint jól megmagyarázható hangjegyek összessége, inkább írható le egy esős nagyvárosi éjszaka fénnyel és szivarfüsttel telített képével, mint a dobok ritmikájával, vagy a trombita kottájával.
Parov Stelar feat. Lilja Bloom: Shine |
Amit a stílus egykori nagyjai és azok követői megteremtettek az elmúlt évtizedekben a cool dzsessztől a lounge-on át a trip-hop-ig, Parov Stelar ezt mind bedobálta egy olvasztótégelybe, és kivette belőle a saját hangját. Az első lemezen, és a 2005-ben megjelent folytatáson még inkább a lassú hangvételű darabok határozták meg az összképet, azonban a fejlődés nem állt meg, és zeneszerzőnk új utakat is keresett. Részben ezt mutatta az idén korábban megjelent Femme Fatale című album, amelyet Wolf Myer és zenekara mellett Stelar jegyez, mint társ-producer, és amelyen már a funkba is belekóstolt. Most pedig itt az október 1-étől kapható Shine, amelyen már jön a tangó és a charleston, de azért nem kell félni, a gyökerek megmaradtak: alkalomadtán ott a dzsesszes house alap, táncos ütemek közé csempészett scratch, és a Miles Davis-hatást tovább erősítő, szinte folyamatos szordínós trombita.
Parov Stelar: Love |
Az azonban biztos, hogy Stelar fejlődik, és míg korábban csak a magába forduló, otthoni éjszakák aláfestő zenéjeként funkcionált, most már egyértelműen a táncparketten a helye. Ami pedig hab a tortán, hogy az A38 hajó gyomrában a talpalávalóról rajta kívül további kíváló zenészek gondoskodnak. A magyarok hírét öregbítendő lesz jelen a Barabás Lőrinc Eklektric, amely a névadó trombitás mellett már a basszus-dob hangszerek mellett feltűnő rapperek és dj alapján garantálja a valóban eklektikus hangzást. Valamint, hogy a koncertek után se tudjon pihenni a közönség, arról Just Banks tesz majd, aki szintén a Stelar-féle Etage Noir kiadó sorait gazdagítja.
Parov Stelar lemezbemutató koncert - A38 Hajó (Petőfi híd budai hídfő), 2007. október 5. 21.00. Jegyár: 2500 Ft (elővételben), 3000 Ft (a koncert napján)