Ezt kell tudniuk az Eb-re induló szurkolóknak

felirat FOTÓ ÁLTALÁNOS SPORT SZEMÉLY SZIMBÓLUM szurkol szurkoló zászló
Oslo, 2015. november 13. Magyar szurkolók a Norvégia-Magyarország labdarúgó Európa-bajnoki pótselejtező mérkőzésen az oslói Ullevaal Stadionban 2015. november 12-én. Magyarország 1-0-ra győzött. MTI Fotó: Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
Rengeteg magyar szurkoló indul útnak Franciaroszágba, hogy az Eb-re 44 év után kijutó magyar válogatottnak szurkoljon. Megpróbáltunk minden részletre kiterjedően utánanézni, mi vár az Eb helyszínén a magyarokra, mi mennyibe kerül, hogy lehet legegyszerűbben eljutni A-ból B-be, és még parkolási tippjeink is vannak.
Vágólapra másolva!

A hírek szerint 30-40 ezer magyar szurkoló készül hosszabb-rövidebb időre Franciaországba, az Európa-bajnokság alatt különösen a három érintett városban, Bordeaux-ban, Marseille-ben és Lyonban várható magyar invázió.

Bár sok magyar szurkoló rutinos meccsrejárónak számít Európában, azért biztosan vannak néhányan, akik első külföldi útjukra készülnek. Nekik próbálunk segíteni.

Utazás Franciaországba, és azon belül

Autóval

Sok társaság indul útnak autóval, olyanok is, akik végig kint lesznek, amíg a magyar válogatott versenyben marad. A kocsival útnak indulóknak érdemes tudniuk, hogy bár mindhárom magyar célpont délebbre van,

mégsem feltétlenül Olaszországon keresztül vezet

a legcélszerűbb útvonal.

Ausztriában 8,8 euróért 10 napos matricát kapunk, így még ha mindhárom magyar csoportmeccsen kint leszünk, akkor is jobban megéri, mint Olaszországon át menni. Az olaszoknál ugyanis nincs matrica, mert több kézben vannak az autópályák, ezért fizetőkapus rendszer van, méghozzá brutális árakon: Trieszttől a francia határig legalább 60-70 eurót kell fizetnünk az északolasz autópályák egyszeri használatáért (és ugyanennyit hazafelé).

Az autópálya sehol nincs ingyen (kivéve Németországot) Forrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely


Az út Ausztria felé sem olcsó, hiszen Svájcban is megkérik az árát a matricáknak (kb. 35 euró), de Ausztriában lényegesen olcsóbb az üzemanyag (1,1 euró), mint Olaszországban (1,5 euró). Franciaországban átlagosan 1,3 eurót kell fizetnünk egy liter 95-ös üzemanyagért.

Hova fordulhatunk, ha baj van?

A magyar kormány külön tájékoztatót készített az Eb idejére Franciaországba utazóknak, továbbá azt javasolja, hogy indulás előtt mindenki regisztrálja magát a Konzuli Szolgálat oldalán egy elektronikus nyomtatvány kitöltésével. Emögött elsősorban a terrorveszélyhelyzet áll, az országban a párizsi merényletek óta jelenleg is szükségállapot van, legalább július 26-áig.

A strasbourgi EU-s intézményektől eltekintve Franciaországban hivatalos magyar külképviselet csak Párizsban van, a nagykövetség és a különálló konzuli hivatal (közös ügyeleti telefonszámuk: +33-683-254-362). Bordeaux-ban és Marseille-ben tiszteletbeli konzul van. Minderről bővebben itt.

Ha már Franciaországban vagyunk, készüljünk fel, hogy ott is borsos az autópályán közlekedés ára, és az olaszokhoz hasonló rendszerben ellenőrzik. Csak példaként: az izlandiak reménybeli legyőzése után Marseille-ből Lyonba siető

magyar szurkolóknak 24,6 eurót kell fizetniük az autópályán megtett 312 km-ért.

Itt egy egyszerűen működő autópályadíj-kalkulátor, érdemes kattintgatni.

Repülővel

Gyorsan és olcsón ki lehet repülni Franciaországba még az Eb alatt is, úgy tudjuk, a Wizzair szurkolói járataira elkelt minden jegy, de sokan utaznak fapadossal Párizsba. A Ryanair párizsi járata azonban Beauvais-ba érkezik, ami majdnem 100 km a fővárostól,

időben és pénzben is számolni kell transzferrel: szűk másfél óra, 15 euró.

A lyoni reptérről a városba 24 euróért lehet bejutni, és jó messze is van, míg Marseille-ben jóval közelebb van a repülőtér, és olcsóbb is bejutni: 8 euróba kerül a shuttle. Bordeaux-ban sincs gond, a reptér nagyon közel van a városhoz, 25 perc alatt lenyomható az út, és szintén 8 euróba kerül. A reptér honlapja azt írja, az Eb alatt a taxik fix tarifával mennek a reptérre: 30 euróért egy négyfős társaság még olcsóbban is kijön így.

TGV

A francia vasúti, azon belül is persze a TGV szupervonat a legegyszerűbb és legolcsóbb utazási forma az országban. A nagy távolságok se riasszanak el senkit, a Párizs-Lyon etapot (490 km) alig két óra alatt nyomja le a TGV.

Egy TGV rajtol a bordeaux-i pályaudvarról Forrás: Flickr/ERIC SALARD


A vonatjegyeket érdemes minél előbb lefoglalni, mert komoly különbségek lehetnek az árak között. A fent említett Párizs-Lyon útvonalra két hónappal ezelőtt még 19 euróért is lehetett jegyet foglalni, most viszont már 103-ba kerül a magyarok meccsnapjára (június 22).

A TGV könnyen kezelhető, angol nyelven is elérhető oldalát itt találja, szinte mindig vannak kedvezményes ajánlatok. Itt pedig a franciaországi Eb-re kiadott kedvezményes vasúti táblázat található.

A magyar meccsek házigazdái

Bordeaux

A város tömegközlekedési rendszere eleve remek (díjat is nyert 2010-ben), és a meccsek idején még kiegészítő járatok is közlekednek majd. Egy buszjegy 1,5 euróba kerül, de az Eb alatt végig lesznek kedvezményes napijegyek, 3 euróért.

A polgármester nyomatékosan felhívta minden Bordeaux-ba látogató figyelmét, hogy

ne próbálja autóval megközelíteni a stadiont, mert a környékén parkolási tilalom lesz.

A városban több P+R parkoló is található, 2,6 euróért nemcsak egynapi parkolás jár, hanem az autó összes utasának jegy a tömegközlekedésre, amivel bemehet a városba. Itt egy térkép erről.

Az operaház Bordeaux-ban Forrás: robertharding/Michael Runkel/Michael Runkel


A Matmut Atlantique stadion a belvárosból 20 perc alatt két villamossal is elérhető, a C-ről a Parc des Expositionsnál, míg a B-ről a Cité du Vinnél kell leszállni.

Marseille

A város szíve, a Siant-Charles pályaudvar, egyben közlekedési csomópont is. A városban két metróvonal, három villamosvonal és 80 buszjárat közlekedik, a jegyek 1,5 euróba kerülnek. Itt is van napijegy 3,7 euróért, minden közlekedési eszközre érvényes.

Kocsival itt sem érdemes próbálkozni, a stadion környéke le van zárva a meccsek idején.

A Vélodrome-nál mindkét metrónak van megállója, a 3-as villamos is erre közlekedik,

és busszal is könnyen megközelíthető.

A marseille-i Velodrome látványnak sem kutya Forrás: AFP/Boris Horvat


A városban a parkolás nem a legjobb, kevés P+R parkoló van, az utcákon pedig egyrészt drága (1,5/óra), másrészt nem szabad két óránál tovább ott hagyni a kocsit. Itt egy parkolótérkép, érdemes megnézni, mielőtt célba csap az ember.

Lyon

A városnak nagyszerű a tömegközlekedési hálózata, több metró-, villamos- és buszvonal is rendelkezésre áll a fentiekhez hasonló árakon, de a stadion sajnos nem a városban van, hanem attól 12 kilométerre keletre. Ide sem javasolják, hogy bárki kocsival érkezzen, ezzel szemben összesen hét állomásról is indulnak ide buszjáratok:

  • Bellecour
  • Hôtel de Ville, Louis Pradel
  • Perrache
  • Vaulx en Velin La Soie
  • Part-Dieu
  • Grange Blanche
  • Parilly

A parkolás viszont megoldott a városban, az Euroexpo P+R parkolójából egyenesen a stadionhoz indulnak a város által indított buszjáratok.

Eszem-iszom, jövök-megyek

A Numeo szerint Franciaországban átlagosan 80 százalékkal drágább az élet, mint Magyarországon, de az adatokat jobban megnézve sajnos még szomorúbb a kép.

Hogy a legfontosabbal kezdjük, egy korsó sör ára átlagosan 5 euró (mai árfolyamon 1600 forint),

egy félliteres üdítő 750, egy kávé 800 forint, és a vízért is 500 körül kell fizetnünk.

Egy átlagos éttermi ebéd 8000 forint, persze kebabos, pizzás, szendvicses helyek mindenhol vannak, ezekben már 3500 forint környékén jól lehet lakni. Egy gyorséttermi menü átlagos ára 2600 forint körül van, egy doboz cigaretta pedig 2300-ba kerül.

Az Ambroisie étteremben nem árulnak falafelt Forrás: MTI/EPA/Pool/AP/Thibault Camus


Szemben Magyarországgal, Franciaországban

nem tilos alkoholt fogyasztani az utcán,

sőt felnőtt felügyelet mellett 18 év alattiak is ihatnak alkoholos italokat. A dohányzás az éttermekben, pályaudvarokon és minden fedett közösségi térben tilos, aki mégis rágyújt, 70 eurós helyszíni bírságot kockáztat. A kábítószerekért elvileg súlyos büntetés jár, de a könnyűdrogokat (marihuána, hasis) általában csak elkobozzák a francia rendőrök.

A taxióra átlagosan 5 euróról (1600 forint) indul, a kilométerdíj pedig 1,6 euró, azaz 512 forint. A benzin literje 1,3 euró körül van, de jelentős eltérések lehetnek a benzinkutak között.

Bejutás a stadionokba

Korábban írtunk róla, hogy az UEFA jegyértékesítési módszere miatt sok szurkolónak nem jutott jegy, akinek pedig igen, de nem tud menni, az eladni nem tudja a belépőjét. A rendszernek két kulcsfontosságú eleme van, amivel mindenkinek tisztában kell lennie.

Az egyik, hogy

több lépcsőben, várhatóan nagyon szigorúan fogják ellenőrizni a szurkolókat

a stadionba való bejutás előtt, és a terrorfenyegetés miatt az első gyanús jelre azonnal lecsapnak a helyszínt biztosító rendőrök. Ez nyilván okozhat fennakadást akár a közlekedésben, akár a bejutásban, de legyünk türelmesek, mindez a mi érdekónkben is történik.

Kemény beléptetés várható Forrás: MTI/Illyés Tibor


Még fontosabb, hogy

a jegyigénylőnek ott kell lennie a stadionban,

különben senki nem mehet be, akinek a belépőjén az igénylő neve szerepel. Erre többször is rákérdeztünk, az UEFA és az MLSZ is megerősítette: hiába van érvényes jegye valakinek, ha a jegyen szereplő tulajdonos nincs ott, nem fogják beengedni.

Az Origo úgy tudja, rengeteg magyar szurkoló vett úgy jegyet, hogy nem érdekelte, a jegytulajdonos ott lesz-e a stadionnál, és a belépők adás-vételére létrejött csoportban is sokan bagatellizálják a beengedésnél várható ellenőrzést, de a jelenlegi feszült helyzetben kicsi az esélye, hogy lazítanának a beléptetési rendszeren.

A cikk megjelenését támogatta a Magyar Telekom.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!