Berecz Zsombor 1986-ban született Budapesten, 12 évesen ült életében először vitorláshajóban egy agárdi táborban. Az első találkozás olyan jól sikerült, hogy megnyerte a tábori versenyt, így meghívást kapott a következő évre is. Akkor és ott pecsételődött meg a sorsa, az agárdi kikötőben.
„A sorsom ekkor dőlt el véglegesen. Innentől kezdve az egész életemet erre tettem fel. Persze, voltak iszonyatosan nehéz periódusok. Ez a sport óriási anyagi terheket ró azokra, akik űzik. Esetemben a családom számára, mert nekem nem volt pénzem az elején. Volt egy pillanat, amikor úgy határoztam, hogy többet nem kérek pénzt erre a szüleimtől. Mivel más lehetőségem nem volt, hajóépítőként kezdtem el dolgozni.
A családom nem hagyta ezt, azt mondták, van még egy kvalifikációs verseny a pekingi olimpia előtt. Menjek, csináljam végig, hátha sikerül. Az élet nagy ajándéka, hogy azon a viadalon kijutottam a 2008-as olimpiára,
onnantól pedig sínre került minden"
Berecz Zsombor 2005-ben már felnőtt magyar bajnoknak mondhatta magát, akkor még a Laser hajóosztályban versenyzett. Berecz Zsombor a Velencei-tavon, a Velencei-tavi Vízi Sportiskolában tanulta meg az alapokat, de sok segítséget kapott édesapjától, Berecz Botondtól is. Berecz Zsombor később Keszthelyre került és az olimpiai Laser Standard osztályban kezdett készülni. 2007-ben Ausztráliában a világbajnokságon szerzett olimpiai kvótát, így indulhatott Pekingben. Élete első olimpiáján a 29. helyen végzett. Peking után egyre jobb eredményei lettek. 2009-ben, Melbourne-ben a Világkupán az éremfutamot megnyerve a 6. helyen végzett. Kijutott a 2012-es londoni olimpiára is, ahol végül a 21. helyen végzett.
Berecz Zsombor sokszoros magyar bajnokként London után hajóosztályt váltott és Finndingiben kezdett versenyezni. Ez az osztály sokkal jobban passzolt a majdnem kétméteres, közel 100 kilós sportolóhoz.
„Ez a hajóosztály jobban fekszik nekem,
Laserben gyakorlatilag állandóan koplalnom kellett, hogy ne legyek több 82-83 kilónál, így elfogyott a tartalékom a versenyek végére. Most az egyetlen dolgom, hogy egyek,
s megtartsam a 96-98 kilómat. Most 96 kiló vagyok, Rióban, ahol középszeles futamok várhatóak, ez elég lehet" – mondta a 2016-os olimpia előtt.
2012-től a magyar vitorlázó sok időt töltött a Valenciában működő Devoti Finn Akadémián, ugyanis hiába a Balaton, ha nincs kivel versenyezni.
„Magyarországon nagyon kevesen űzik profi szinten a versenyzést az én hajóosztályomban. Pontosabban rajtam kívül senki sem. Azaz, hiába van itt a Balaton, ha nincs kivel készülnöm rajta. Ezért megyünk külföldi edzőtáborokba, ahol azokkal gyakorolunk, akikkel később a versenyeken is találkozunk. Spanyolországban, Horvátországban a szél sokkal kiszámíthatóbb, mint a Balatonon, ahol nyáron hetek mennek el úgy, hogy a hatalmas kánikulában a levél sem rezdül. A tengeren ez teljesen másképpen működik" – mondta egy 2018-as interjúban.
Már 2013-ban, első finnes évében 9. helyet ért el a hajóosztály világbajnokságán, első magyarként lehetett top 10-es ebben az osztályban, majd egy évvel később a 15. hellyel a riói kvótát is megszerezte, második magyar sportolóként. 2016-ban Európa-bajnoki ezüstérmet szerzett, ezzel pedig a hajóosztály addigi legnagyobb magyar sikerét érte el.
Berecz Zsombor Rióba azzal a nem titkolt céllal érkezett, hogy pontszerzőként végezzen, azaz az első hat helyezés elérését tűzte ki maga elé, de óriási csalódás után térhetett haza Brazíliából.
Berecz Rióban úgy nyert meg egy futamot, hogy korábban indult, de ezt csak akkor tudta meg, amikor le kellett volna dudálni a versenyt, de ez nem történt meg. Sokak szerint ez a közjáték vitte el az olimpiai érmet.
„Összetört bennem szinte minden akkor. Viszont ezek után a versenyzésemben nem fogott vissza semmi, tehát azt nem mondhatom, hogy a történések miatt elfelejtettem volna vitorlázni. De azt is ki kell mondani, hogy ezen a korai rajton múlt az olimpiai érem. Az olimpián tíz futamunk van, ebből a legrosszabbat kiejtheti az ember. Nekem ezt kellett kiejtenem, hiszen hiába voltam az első, diszkvalifikáltak. Ezt követően voltak még gyengébb futamaim, de azokat bent kellett hagynom.
Ha nem zárnak ki, akkor harmadik helyen jutok be az éremfutamba.
Ez az egész nagyon megviselt, jó két hónapig tartott, amíg feldolgoztam. Utána kezdték el kérdezgetni, hogy visszaforgatnám-e az időt, másképp csinálnék-e valamit. Mindenkinek azt mondtam, hogy nem. Ettől az esettől jobb vitorlázó lettem, megtanultam kezelni a helyzeteket" – emlékezett vissza két év távlatából a riói olimpiára, ahol végül a 12. helyen végzett.
2017-ben az Európa-bajnokságon egy műszaki hiba vette el tőle az aranyérmet, az élen vitorlázva szakadt el a vitorla felhúzó kötele az éremfutamban. A balatonföldvári világbajnokságon ötödik helyen végzett. 2018-ban egy edzésnap végén biciklibalesetben eltörte egy ujját, így hónapokig nem ülhetett hajóba, ennek ellenére Aarhusban felért a csúcsra, ugyanis világbajnoki címet szerzett, ami egyben olimpiai indulási jogot is jelentett.
Ő lett az első magyar versenyző, aki aktív olimpiai hajóosztályban tudott világbajnoki címet szerezni.
2019-ben az Athénban rendezett Európa-bajnokságon ezüstérmes lett, augusztusban az Enosimában megrendezett előolimpiát megnyerte, de később jött a hír, hogy a hajóosztályának küzdelmeit törlik az olimpiai programból, így pontosan tudta, egyetlen dobása maradt olimpiai érmet szerezni, a tokiói játékokon.
„A vitorlázás szégyene, ami most történik a nemzetközi szövetségen belül.
Jól megszervezett puccs volt, amikor megfelelő előkészítés nélkül megszavazták, miközben a szavazógépek sem működtek rendesen" – nyilatkozott a döntés után, és rögtön hozzátette, ő akkor sem vált hajóosztályt, ha nem marad az olimpiai programon a finn, ami 1952 óta folyamatosan része (volt) az ötkarikás programnak.
Berecz Zsombor 2019 decemberében bronzérmet szerzett a melbourne-i világbajnokságon, majd gőzerővel készült az olimpiára, egészen addig, míg hivatalossá nem vált a halasztás a koronavírus miatt.
Az utolsó pillanatig úgy készültem, hogy lesz olimpia. Amikor márciusban bejelentették a halasztást, én még akkor is Mallorcán voltam. Az edzőtársammal már csak ketten maradtunk az edzőtáborban,
akkorra már mindenki mást hazarendeltek. Úgy látszik, mi nem kaptuk meg idejében a szükséges információkat. A halasztás napján is az olimpiára készültünk" – mondta akkor. A felkészülés jól sikerült, ugyanis 2020-ban Európa-bajnok lett, amit idén meg is védett, a világbajnokságon pedig negyedik lett.
A tokiói olimpián folyamatosan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, második helyen jutott be a keddi, magyar idő szerint reggel rendezett éremfutamba, ahol mindent megtett, amit meg lehetett, ugyanis megnyerte az éremfutamot. A végső sikerhez öt hellyel kellett volna előznie a brit Giles Scottot, aki végül negyedik lett, így hajszállal nyerte az aranyat Berecz Zsombor előtt.
„Remélem, hogy maradhat a Finndingi legalább a párizsi olimpián is, de ha ez így is lesz, én már nem szeretnék ott indulni, nekem az a célom, hogy Tokióban érjek fel a csúcsra" – mondta tavaly Berecz, aki a tokiói éremfutam után elmondta, szerinte ő boldogabb ezzel az ezüsttel, mint a brit az arannyal. Az éremfutam után boldogan ugrált át Berecz Zsombor és a harmadik spanyol a brit hajójába, ne legyen kétségünk, három boldog ember állhatott fel a dobogóra.
Ennek fényében (is) tekintsünk erre a fantasztikus éremre és erre a fantasztikus sportemberre, aki elképesztő munkával ért a csúcsra.
Miután kiért a partra, megerősítette, neki ez volt az utolsó olimpiája. „Nincs az az Isten, hogy még egy olimpiára felkészüljek. Elég sokat nélkülözött a családom, elég fontos éveket hagytam ki a gyerekeim életéből. Most jött el az idő, hogy velük legyek és élvezzem az életet."
Berecz Zsombor céltudatos, hihetetlenül profi ember, aki már azt is pontosan tudja, mihez kezd majd magával, ha nem a világ egyik legjobb vitorlázója lesz.
„Őszintén mondom, hogy engem a vitorlázáson, a vízen és a családomon kívül más dolog nem nagyon érdekel. Ha majd abbahagyom a versenyzést, akkor is szeretnék a sportágon belül maradni, gyerekeket tanítani erre a csodára, amit vitorlázásnak hívnak. Ezt a tudást, amivel én most rendelkezem, frissen kellene tovább adnom a következő generációnak. Hiszek abban, hogy a magyar vitorlázásnak van jövője otthon. Nekem elég későn jött ez a siker, de egy napot, egy órát, egy percet sem változtatnék meg azon az úton, amit bejártam."