Technikai oldalról az év legkíméletlenebb versenye következik: a pálya 750 méterrel a tengerszint felett fekszik, minek következtében a motorok öt százalékkal gyengébb teljesítményre képesek és a vékonyabb levegőn az aerodinamika is kevéssé hatékony.
A mérnökök már dolgoznak a német pilóta modelljén, Sao Paulóban |
"Mikor a beállításokra kerül sor, háromdimenziós pályával kell számolnunk" - kezdte Brawn. "Tavaly nem találtunk jó megoldást, ezért szenvedtünk a versenyen. Túl merev volt az autó, különösen mikor esett az eső - és ez bármikor előfordulhat Brazíliában a verseny idején. Sokat tanultunk akkori hibánkból, most jobb megoldást kell találnunk."
Interlagos a gumiknak is kritikus, alapvető fontossággal bír egy abroncsteszt az időmérő edzés előtt, hogy kiderüljön: mi a legjobb megoldás vasárnapra. Ráadásul a Bridgestone erre a nagydíjra fejlesztett ki egy új típust, amit még felbecsülni, kiismerni szükséges.
A magasságnak pozitív és negatív következményei is vannak. Jó hír a motoroknak, hogy a szerényebb teljesítmény miatt kisebb terhelésnek vannak kitéve, mint egy tengerszinten fekvő pályán, a kisebb légellenállás pedig kiegyenlíti a hajtómű csökkentett erejét. Ugyanakkor roppant nehéz a motort és az autó többi részét optimalizálni ilyen szokatlan körülmények közt.
Mikor sima felszínű, egyenes aszfalton gyakorolhatnak a csapatok, az aerodinamikai részleteket leszámítva szinte tökéletesen beállított autókkal érkeznek a versenyekre. Interlagosban viszont rengeteget kell dolgozni a buckák miatt, megváltozik a kocsi optimális magassága, amit sima pályán könnyű megtalálni.
"Minden évben próbálnak javítani az aszfalton, de csak máshová kerülnek a göröngyök, szóval amíg péntek délelőtt ki nem gördülünk a pályára, nem igazán tudjuk, mi vár ránk" - magyarázta Brawn.
Jelentősen különbözik az autó set-upja a kvalifikáción és a versenyen. A fékeken nem változtatnak, mivel nincsenek túl nagy igénybevételnek kitéve Sao Paulóban: a kanyarok közti hosszú szakaszokban van idejük hűlni. Változik viszont a kocsi magassága és aero-beállításai, mert az időmérő edzésen könnyű tartállyal köröznek a pilóták.
A Brazil Nagydíjra általában kompromisszumot kötnek az istállók a beállításoknál, amit a lassú vagy közepesen gyors kanyarok és a hosszú egyenes kívánnak meg. Furcsa, de lényeges szempont ügyelni a kocsi alján lévő "deszkára": ha túl alacsony a jármű, a mértéktelen súrlódás miatt elkophat az eszköz, ami problémás lehet a futam utáni mérlegelésnél.
Nem könnyíti meg a pilóták és az autók dolgát a hőség sem (előbbieknek rengeteg folyadék és extra cockpit-hűtő segít ellenállni), ehhez azonban már hozzászokhattak a két héttel korábbi Malajziai Nagydíjon.
Világos tehát, hogy nem akármilyen kihívás előtt áll az F2002-es, hiába tesztelték sikeresen Barcelonában, ahol Michael Schumacher versenyszimulációt (is) végzett vele. A főferraris megkapja az új autót, míg Rubens Barrichello hazai versenyén a jól kipróbált, letesztelt 2001-es járművel indul.
Ujlaky István
Ajánlat:
Korábban:
Fórum: