Az FIA a Forma-1 teljes átalakítására készül
Jól megmondhatnám a frankót arról, ami Indianapolisban történt, de nem lenne értelme. Valami olyasmi történt vasárnap az óceán túlpartján, aminek bekövetkeztében senki sem hitt, és amit úgyis ezerféleképpen fognak értékelni.
Néhány dolog biztos.
Egy: Ralf Schumacher pénteken súlyos balesetet szenvedett, defektjére a Michelin szakemberei nem tudtak magyarázattal szolgálni.
Kettő: a francia gumigyár kérvényezte az FIA-től, hogy a biztonsági kockázatra való tekintettel engedélyezze új gumik használatát.
Három: az FIA illetékesei elővették a szabálykönyvet, s mivel abban az volt, hogy a versenyen csakis az időmérőn használt gumival lehet indulni, elutasították a Michelin kérését.
Négy: a Michelin nem tehetett mást, azt javasolta csapatinak, hogy ne induljanak a futamon. Alternatív lehetőségként felvetette, hogy építsenek lassító sikánt a 13-as, azaz az oválkanyar elé, merthogy az ily módon radikálisan lecsökkentett sebesség miatt nem történhet baj a kritikus szakaszon.
Öt: kilenc istálló beleegyezett, hogy megépüljön a sikán, a Ferrari nem volt hajlandó beadni a derekát. Az FIA sem lelkesedett az ötletért, így hét együttes a felvezető kör után a boxba hajtott és feladta a versenyt.
Hogy ki a hibás? Szerintem mindenki. A Michelin azért, mert nem készült fel megfelelően a nagydíjra (ebből később még nagy bajai lehetnek), az FIA azért, mert üresfejű hivatalnokai betűről betűre ragaszkodnak az ostoba szabálykönyvhöz, a Ferrari pedig azért, mert kompromisszumképtelensége 120 ezer ember szórakozását tette tönkre. Lehet, hogy az FIA akkor sem bólint rá a sikánra, ha a maranellóaik belemennek a Michelin javaslatába, de mindenképpen nehezebben védhette volna az elutasító határozatot. A Ferrarival a háta mögött minden egyszerűbb.
Ugyanakkor mégsem okolhatjuk a Ferrarit, hiszen a maguk részéről a lehető legjobban felkészültek az Amerikai Nagydíjra, az utolsó pillanatban pedig nem szokás pályaíveken változtatni. Azt tették, ami az érdekük, versenyeztek, s csökkentették hátrányukat a világbajnoki pontversenyben. Sőt, mit csökkentették, nyílttá tették az egész pontvadászatot. És ez végül is jó, hiszen mostantól lehet izgulni, de mindenkinek jobb lett volna, ha máshogy alakulnak az események.
A cirkusz következményei egyébként beláthatatlanok. A szurkolók magatartása miatt erősen kétséges, hogy Indianapolisba ellátogathat-e újra a száguldó cirkusz mezőnye (néhányan kicsit zokon vették, hogy Ferrari-Jordan-Minardi "versenyt" kell nézniük, s sörösdobozokat hajigáltak az aszfaltra), bizonytalan, hogy a negatív reklám hatására a szponzorok ugyanúgy öntik majd a pénzt, mint eddig, de ami a legfontosabb, hogy valószínűleg megrendült a szurkolók bizalma a sportágban. Néző nélkül egyetlen "produkció" sem életképes, márpedig korántsem biztos, hogy ezek után a következő Francia Nagydíjat is ugyanolyan lelkesen várják majd a fanatikusok, mint eddig.
A Michelin bojkottjában senki, még maga Bernie Ecclestone sem hitt. A franciák azonban végigcsinálták, amit elterveztek, persze nyilván ők tudják a legjobban, hogy termékük biztonságos vagy nem.
Különben nyert pályafutása során 84. alkalommal Michael Schumacher Rubens Barrichello előtt, Tiago Monteiro meg felállhatott a dobogó harmadik fokára. A jordanes Portugália eddigi legjobb F1-es eredményét szállította, ezt már nem veheti el tőle senki. Gratulálunk neki!