Kimi Räikkönen hetedik győzelmét aratta az idei szezonban. Ez így önmagában nem mond sokat, de figyelembe véve, hogy a 17. helyről rajtolt, s hogy az utolsó körben előzte meg a sokáig vezető Giancarlo Fisichellát, máris óriási dologról van szó.
Egyébként is: az év legjobb versenye volt a Japán Nagydíj. Ilyennek kellene lennie minden egyes Forma-1-es futamnak, az első perctől az utolsóig volt izgalom, s maradt eldöntenivaló a szezonzáró Kínai Nagydíjra is: még mindig nyílt a konstruktőri pontvadászat.
Vasárnapra kisütött a nap Szuzukában, foghatta a fejét mindenki, aki vizes pályára állította be az autókat (talán emiatt is történt, hogy Fisichella végül nem tudta feltartóztatni Räikkönent). Már az első kör is izgalmas volt, Räikkönen előbb koccant Montoyával, majd kicsúszott a sikánban, csapattársa másodpercekkel ezután Jacques Villeneuve hathatós segítségével a gumifalban fejezte be a versenyt. Be is küldték a safety cart, ami hosszú percekig haladt a mezőny előtt.
A McLaren rögtön elveszítette egyik autóját, így Räikkönenre hárult a feladat, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a futamból - bele is kezdett a száguldásba. Ennek egyik állomásaként összeállt egy Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen hármasfogat, ők hosszú percekig olyasmiket produkáltak, amit rajtuk kívül nem tud senki.
Alonso sok-sok próbálkozás után megelőzte Schumachert, majd kiállt a boxba, arra számítva, hogy a német feltartja Räikkönent és nem veszít pozíciót, amikor ők is kimennek benzinért. Schumacher valóban sokáig fogta a finnt, egyszerre is álltak ki tankolni, a világbajnok azonban beragadt Villeneuve mögé, így a duó előtte tudott maradni.
Räikkönen sokadik próbálkozásra izomból elment Schumacher mellett, aki mögé gyorsan felzárkózott Alonso, s elölről kezdték a játékot. A hétszeres bajnok sokáig ellenállt, de végül be kellett látnia, hogy a Renault erősebb, Räikkönen ezalatt öt másodperces előnyre tett szert. És utolérte a harmadik helyen autózó Mark Webbert, aki Jenson Buttont üldözte.
Csakhamar Alonso is megérkezett, Flavio Briatore azonban kihívta tankolni, hogy ne veszítsen időt Räikkönen mögött ácsorogva. Az ötlet jónak tűnt, csakhogy Alonso nem tudott elég gyorsan menni, így az együtt kiállt és a boxban helyet cserélt Webber és Button elé érkezett vissza.
Räikkönen az első tankolásoktól vezető Giancarlo Fisichella második kiállása miatt egy időre átvette a vezetést, s a Mercedes-motor kedvező fogyasztása miatt még számtalan gyors kört tudott menni. Kiállt ugyan benzinért, de csak öt másodpercet volt kint, érezhető volt, hogy utoléri Fisichellát.
Utol is érte, addig Alonso megelőzte Buttont, majd a célegyenesben egy zseniális manőverrel Webbert is. A spanyol a fűre csúszva sem vette el a gázt, így az ausztrál előtt fordult be az első kanyarba, tapsoltak is a Renault szerelői lelkesen.
A slusszpoén azonban Räikkönené volt: beérte Fisichellát, majd az utolsó kör kezdetén, a célegyenesben megkerülte. Így a Renault két pont előnnyel várhatja a szezonzáró Kínai Nagydíjat, izgalomból valószínűleg nem lesz hiány.
Alonso és Räikkönen bebizonyították, hogy nincs náluk jobb a mezőnyben, mindketten hátulról nyomultak előre. A helyezésbeli különbségek az autók közötti eltéréseknek tudhatók be, mindketten zseniálisan vezettek Szuzukában. Hatalmas harc lesz közöttük jövőre!
A Toyota Ralf Schumacher révén ugyan megszerezte a pole-t, de háromkiállásos taktikája miatt nem volt esélye a dobogóra, a kis Schumacher a nyolcadik helyen ért célba. A nagy a hetediken, pedig hősiesen küzdött, a gumik talán elfogytak alatta a végére. A hatodik helyen David Coulthard végzett, a győzelmi álmokat szövögető Jenson Buttonnak meg kellett elégednie az ötödikkel.