"Az út első, 1200 kilométeres szakaszát egy edzőszakasznak szántuk, teszteltem a hajót, és magát az evezés technikáját" - árulta el budapesti sajtótájékoztatóján a 30 éves kenus. Vitéz nevű kenujával 2011. december 20-án kezdte meg teljesítménytúráját. A portugáliai Lagos kikötőjéből a tervezett 20 nap helyett 16 nap alatt evezett el a Kanári-szigetekre, azt mondta azért, mert a Dunán nem lehet felkészülni egy ilyen útra.
Néhány nappal később a Gran Canaria-i Las Palmas kikötőjéből indulva a tervezett 80 nap helyett 60 nap alatt evezett át az Atlanti-óceánon és kötött ki március 26-án Antigua szigetén.
Rakonczay hosszasan mesélt arról, hogyan élte meg azt, amikor a 16. napon egy vihar felborította a hajóját. "Bementem a kenu kabinjába, vártam, hogy elüljön a vihar. Ezután jött egy törőhullám, ami 60-80 méter hosszan végigtarolta az óceán felületét, ez pont úgy kapta el a hajót, hogy fel is borította" - mesélte.
Elsőre a hajó fejjel lefelé maradt, Rakonczay a kabinban arra várt, hogy egy másik hullám visszafordítsa a hajót, de ehelyett leszakadt a kenu szellőzőnyílása, ami miatt már nem tudott friss levegő áramlani a hajóba. "Mire rájöttem, hogy mi történt, már térdig ért a víz a hajóban. Hamar realizáltam, hogy ezt nem tudom megoldani, tehát a hajó el fog süllyedni" - mondta.
Azt mondta, hogy abban a pillanatban, amikor felborult a hajó, nem gondolkodott semmin, nagyon félt és kapott egy olyan adrenalinfröccsöt, amitől cselekedni tudott.
A borulás éjszakáján még háromszor sodorta le a vihar a hajóról
"Megpróbáltam a hajót visszafordítani, ami nem sikerült, mert akkor már a nagy része víz alatt volt. Ekkor visszaúsztam a kabinba egy kötélért, majd azzal a hajó fenekére felmászva, amely még kint volt a vízből, a tőkesúlyhoz kötöttem magam, hogy jobban el tudjam mozdítani. Ám ez sem segített volna, ha nem jön egy hullám, amely visszafordította a hajót" - mesélte a kenus.
Elmondta, hogy fantasztikusan felszabadult érzése volt, amikor a hajó a hullámtól visszafordult, de tele volt vízzel. "Konkrétan a bilimmel mertem ki a vizet a kenuból" - mesélte a sportoló.
Az utolsó tíz nap volt a legszebb a hatvan közül
A borulás után realizálta, hogy az útra vitt élelmének a negyven százaléka megsemmisült, válogatnia kellett, hogy mit tart meg, de elmondása szerint volt olyan étel is, aminek a tetejéről lefújta a penészt, és úgy ette meg. Számos felszerelését elvitte a víz, és a műszaki eszközei is beáztak, ezért nem tudott jelt adni magáról. Ezen az éjszakán még háromszor sodorta le a hajóról a vihar. Elmondása szerint tíz napjába telt, mire stabilizálni tudta saját fizikai és lelki állapotát, hogy az utat végig tudja csinálni.
"Volt egy életem a borulás előtt, és van azóta egy másik. Akkor nagyon sok minden átértékelődött bennem. Az tartotta bennem a lelket és adott erőt még a legrosszabb időben is evezni, hogy tudtam, otthon nagyon aggódnak értem" - vallott Rakonczay.
Nem szeretné még egyszer végigcsinálni
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy ha a borulás utáni időszakban találkozik hajóval, valószínűleg elfogadta volna a segítséget és feladja a kalandot, mert nagyon lefogyott és nagyon rossz állapotban volt. De tíz nap után sokkal több erőre tett szert, mint amekkora korábban volt.
A kenus azt mondta, ugyan az utolsó tíz nap egy gyönyörű hajózás volt, még egyszer nem csinálná végig.