Majthényi Szabolcs és Domokos András a kilencedik világbajnoki aranyat nyerte a kaliforniai Santa Cruzban a vitorlázók repülőhollandi osztályában. Majthényi a Facebookon azt írta, a sikerhez egy taktikai borulásra is szükségük volt, ám mint az [origo]-nak elmondta, ezt nem gondolta teljesen komolyan. "Viccnek szántam a bejegyzést, mert nyilván nem akartunk a vízbe borulni, ezzel együtt jól jártunk vele. Amíg ugyanis ezzel bajlódtunk, az élmezőny a ködben elment rossz irányba, mi viszont kimaradtunk ebből, így előnybe kerültünk." Majthényi úgy számolt, hogy ha nem nyerték volna meg azt a futamot, akkor az utolsó etapban szoros csatát vívtak volna a németekkel az aranyéremért.
Az amerikai vb-n a köddel is meg kellett küzdeniük az aranyéremért
A nagy köd miatt időnként 50 méternél is kisebb volt látótávolság, előfordult, hogy a legnagyobb riválisokkal szorosan együtt haladva fürkészték a bójákat a magyarok. "El kellett kerülnünk azt, hogy miközben ők meglátják, mi lemaradunk az infóról, ezért tapadtunk rájuk, miközben elviccelődtünk velük a szokatlan szituáción. A ködre semmilyen módon nem készültünk az edzéseken, miután a versenyeket eleve nem szokták ilyen körülmények között elengedni. Nagy felelőtlenség volt ez az amerikai rendezők részéről, borulás, eltévedés esetén akár életveszélyes helyzetek is lehettek volna az óceánon."
A cápaveszély is jó motiváció volt
A kilencszeres világbajnok páros először versenyzett a Csendes-óceánon, ahol a köd és az ellenfelek mellett a sokféle állat is fokozta az izgalmakat. "Igazi kuriózum volt a verseny a fókák és a vidrák között, persze a legnagyobb élmény az volt, amikor egy darabig egy bálnát szemlélhettünk. Egy a közelben köröző nagy fehér cápát napokon keresztül mutogattak a tévében, a ruhánk miatt simán fókának nézhetett volna minket, így ez is jó motiváció volt a borulásnál, hogy gyorsan kikecmeregjünk a vízből."
A magyar páros az elmúlt négy világbajnokságot zsinórban megnyerte, de Majthényi szerint ennek ellenére sincsenek nagy fölényben a mezőnyhöz képest. "Az elmúlt tíz évben mindig az első két helyen végeztünk, a többi már nüanszokon múlt. A németek most is nagyon jól mentek, viszont a végét elgörcsölték, mert nekik ez lett volna első vb-címük."
Majthényi Szabolcs (balra) és Domokos András tizenhét éve nyertek először vb-t
Az első sikerét még 1995-ben aratta a magyar duó, de nem jelentett gondot számukra, hogy a csúcsról kellett tovább fejlődniük. "Annyira összetett a sportág, hogy mindig vannak új kihívások, akár az ellenfelek, akár a szabályváltoztatások miatt. Jó példa 2007, amikor megengedték, hogy az alumínium helyett karbonból készülhessenek az árbocok. Mi tudtunk a leggyorsabban reagálni erre, egy angol céggel közösen fejlesztettük a hajót, emiatt nyertük meg csont nélkül a hawaii vb-t."
Majthényiék az idei vb-re is teljesen új hajóval érkeztek egy magyar fejlesztésnek köszönhetően. "Nőtt a hajó rétegzettsége, amitől keményebb volt, és jobban alkalmazkodik a szél változásaihoz, ez sokat lendített a teljesítményünkön." Majthényi úgy látja, a riválisoknál nincs meg a náluk kialakult speciális háttér. "Nekünk baráti kapcsolatunk van a fejlesztőkkel, rengeteg visszajelzéssel, másoknál ez nem működik. Rengeteget számít, hogy azonnal reagálnak a meglátásainkra, ezzel járunk a világ előtt."
Túl jól ismerik a Balatont
A sportágnak bonyolult elméleti háttere van, a vitorla, az árboc és a hajó megfelelő kezeléséhez komoly tudományos ismeretek kellenek. "Vannak kivételek, akik ezek nélkül, pusztán ösztönből is eljutnak a középmezőnyig, de csak egy-egy futamot képesek megnyerni. Hosszú évek kellettek, míg mindenbe beletanultunk, de nálunk sokat segít, hogy András repülőgépészként otthon van a dinamikában."
A vitorlások különböző osztályai között levő különbséget a hajóknál és a tartozékainál elvárt méretek és súlyok jelentik. Amíg például a csillaghajóknak legalább 671 kg-osoknak kell lenniük, a Laser-hajóknál mindössze 56 kg a minimális súly. A Magyar Vitorlás Szövetség honlapja összesen 42 hajóosztályt tart számon, ezek közül hét szerepel az olimpia programjában. A repülőhollandi további négy kategóriával együtt a nemzetközi osztályok közé tartozik. A 40-es évek végén fejlesztették ki, 1952-ben fogadták el hivatalos hajóosztálynak, 1960-ban került be az olimpiai játékokra, és 1992-ig maradt benn a műsorban. |
A hajó mellett az időjárás a másik kiemelt tényező a versenyeken. "Jártasnak kell lenni a meterológiában, de ez még nem elég , összhangban kell lenni az elemekkel. Én például egy pesti utcán is folyamatosan nézem a felhőket, vizsgálom a szelet, és számítgatom az időjárás változásait" - mondta Majthényi.
A változékony időjárás miatt a magyarországi pályák a legnehezebbek, így a Balatonon gyakorló párosnak ebből is származik előnye, ám a hazai vb-n éppen ez ütött vissza. "Hiába tudtuk nagyjából, hogy mi fog következni, a tó így is tartogatott olyan fordulatot, amire nem voltunk felkészülve, így végül az nyert, aki nem ismerte a helyi viszonyokat, és a saját logikája szerint ment."
Az olimpia már nem menne
A repülőhollandi szakág 1992-ben került ki az olimpiai programból, pedig nyilvánvalóan ott is nagy esélyekkel indulnának a magyarok, a két 40 éves versenyzőt azonban nem foglalkoztatja a kérdés. "Egyetemistaként még rá tudtunk volna áldozni úgy négy-nyolc évet, hogy semmi mással nem foglalkozunk, de támogatás hiányában a mai életvitelünk mellett ezt már nem engedhetjük meg. Márpedig, ha olimpiai szám lenne, biztosan sokan átjönnének ide, pusztán a kijutáshoz éjjel-nappal kellene vitorláznunk. Ráadásul legalább tízfős csapat kellene mellénk, miközben most még edzőnk sincs." Mivel Majthényiék testalkatához a repülőhollandi illik a legjobban, ha átváltanának egy olimpiai hajóosztályra, szerinte legfeljebb a kvalifikációra lennének képesek, így ez a megoldás sem működik.
Az olimpiai szerepléshez több munka és komolyabb háttér kellene
A két magyar kezdettől fogva amatőrként érte el a sikereket, a váltakozó mértékű szponzori segítségen kívül csak a klubjuk támogatására számíthatnak. "Ez az évünk eléggé necces volt, negatív mérleggel zárunk, ilyenkor az előző évek tartalékai segítenek." Az anyagiak mellett erkölcsi elismerést sem igazán kap a hajóosztályában legendának számító kettős. "Az első vb-cím után Érd városától kaptunk egy díszpolgári címet, miután a magyar vitorlázás első aranyérme kuriózumnak számított, azóta nem volt példa hasonlóra."
A hazai sajtó néhány rövidhírrel letudja a sikereiket, de ez sem zavarja őket. "Nem esik jól, de igazából reális, hiszen sem időnk, sem pénzünk nincs a PR-tevékenységre, épp elég magunkat igazgatni. De nincs ezzel gond, ha egyetlen mondat sem jelenik meg rólunk, akkor is csináljuk tovább."