A szurkolók nagyrészt pozitívan fogadták a döntésedet, hogy a Zengő Motorsportnál folytatod, és nem a Hondánál. Hogyan fogadta a közvetlen környezeted?
Ők már régóta tudták, hiszen ez már tavaly december körül körvonalazódott, és az elmúlt év végén el is döntöttem magamban, de csak most jelentettük be.
Mi volt az a pont, amikor tényleg döntöttél?
Amikor kiderült, hogy közösen tudunk majd tesztelni a szezon előtt is. Korábban nagyon keveset tudtunk tesztelni, de így, hogy felkészülhetek a vébére, a szakmai fejlődés garantált a jelenlegi csapatomnál.
Arról már beszéltél, miért választottad a Zengő Motorsportot, de mielőtt döntöttél volna, mi szólt a gyári Honda mellett?
Szakmai szempontból hatalmas előny lett volna, ha a gyári csapathoz igazolok, viszont sikerült olyan feltételekben megegyeznünk, hogy minden gyári fejlesztést megkapunk, még ha ezeket meg is kell vennünk. A Mollal kötött szponzori szerződésnek is köszönhetően azonban stabilabb lesz az anyagi hátterünk, és a WTCC-ben egyébként sem emésztenek fel az évközi fejlesztések akkora költségeket, mintha vennénk egy másik autót, mint mondjuk a Forma-1-ben.
Azt is megpendítetted, az a célod, hogy világbajnok legyél a Zengő Motorsporttal, de látni a Citroenek dominanciáját, nyilván erre még várni kell pár évet. Mennyivel tartotok előrébb most, mint tavaly ilyenkor?
Sokkal. Egyrészt már tesztelhettem, másrészt most nem változott annyit az autó az elmúlt évhez képest, mint a tavalyi szezon előtt. Akkor az új szabályok miatt szinte a nulláról indultunk, most már van egy jó alapunk.
Sokat segíthet, hogy állítólag a Honda Forma-1-es szélcsatornájában is tesztelik a Civicet.
A szabályváltoztatások után sokkal nagyobb szerepe lett a leszorítóerőnek a WTCC-ben. A Honda a karosszéria-kialakítás miatt jelentős hátrányban volt a sedanokhoz képest, ennek orvoslására tökéletes lehetőséget nyújt egy szélcsatorna. Érdekes egyébként, hogy ezt a szélcsatornát pont 2008-ban készítették el, amikor a Honda kivonult a Forma-1-ből.
Nektek előny, hogy most visszatért a gyár a Forma-1-be, vagy háttérbe szorul majd a WTCC a Hondánál?
Szerintem nagyon sok függ attól, hogy a Forma-1-ben milyen lesz az első évük, aztán majd meglátják, hogy mennyi pénzt akarnak átirányítani arra a sorozatra. Én egyébként azt látom a Hondán, hogy több fronton is szeretne visszatérni a sportba, és a WTCC-s csapat jövője is biztosított.
Ez alátámaszthatja azt a pletykát, amely szerint a Hondánál tudják, hogy az idén még nem verhetik meg a Citroeneket, viszont 2016-ra utolérhetik őket, ezért döntöttek úgy, hogy egy évig még hagynak téged a Zengő Motorsportnál, és jövőre szerződtetnek. Mi igaz ebből?
Én nem hallottam ilyet. Azt sem gondolom, hogy ezt az évet feláldozná a Honda a 2016-os vébé miatt, én azt látom, hogy hatalmas lelkesedéssel vágnak neki az idei szezonnak. A tavalyi év közepétől folyamatosan fejlődik az autó, lendületben van a projekt, nem tartom megalapozottnak ezt a pletykát.
És azt, hogy a Honda évi 250 ezer eurós (kb. 77 millió forint) fizetést ajánlott neked?
Ezt nem tudom megerősíteni, de az tény, hogy körülbelül ennyi egy gyári pilóta fizetése a WTCC-ben.
Ez azért jelentős elismerése lenne az eddigi teljesítményednek. Érzed már a tiszteletet a versenyzőtársak felől is?
Már a 2012-es szezon második felétől érzem, hogy elismernek és elfogadnak. Ehhez egyetlen út vezet, hogy eredményes legyél, sok dobogó és néhány futamgyőzelem kellett hozzá. Ezt a tiszteletet a pályán is érzem, már nem pöckölnek meg minden olyan esetben, amikor még zöldfülűként nekem jöttek, tudják, hogy nem nagyon lökhetnek meg büntetlenül.
És a pályán kívül? Már Mullerékkel egy asztalnál ülhetsz a verseny utáni fogadásokon?
Érezhető a pilóták viselkedésén, hogy befogadtak, és teljes értékű tagja vagyok a mezőnynek. A legtöbbet talán a kilencszeres ralivilágbajnok Loebbel beszélgetek, többet, mint mondjuk Mullerrel, de nem azért, mert vele rosszban lennék, csak kevésbé keressük egymás társaságát a pályán kívül. Most, a barcelonai teszten éppen jöttem ki a versenykamionunkból, és sétáltam a boksz felé, Loeb pedig pont a bokszból jött ki. Mielőtt eltűnt volna a kamionok mögött, az utolsó pillanatban meglátott, megállt, és odajött hozzám, hogy megkérdezze, hogy mi újság velem. Lehet, hogy ez nem nagy szám, de nekem még mindig nagy dolog.
És a Zengő Motorsport mennyire vívta ki magának a tiszteletet az évek alatt? Mondhatjuk, hogy ti lettetek a WTCC Force Indiája vagy Lotusa?
A Lotus jó hasonlat. Elfogadottság tekintetében párhuzamosan fejlődtünk, ahogy nőtt Michelisz Norbert renoméja, úgy nőtt a Zengő Motorsporté is.
Néhány vélemény szerint egyes pályákon már jobb is a Zengő-féle Honda, mint a gyári Civic.
Ez azért sajnos nem így van. Azért gondolhatták ezt a szurkolók, mert tavaly árnyalta a képet, hogy a súlykompenzációs szabály miatt sokszor 30-40, de volt, hogy 60 kilóval könnyebb volt a mi autónk, mint a versenytársaké, ez pályánként akár egy másodperces előnyt is jelenthet. Az idei első két futamon nem lesz ilyen súlykompenzáció, annak az eredménye mérvadó lehet arra nézvést, hogy hol tartunk az élmezőnyhöz képest.
Mit tartasz a legnagyobb hiányosságodnak?
A legnagyobb hiányosságom a rutintalanságom volt. Többször rosszul döntöttem a kritikus szituációkban, számtalanszor előfordult, hogy nem jókor ütemeztem egy beszúrást. A helyzetfelismerésem azóta rengeteget javult. Kívülről sokan úgy gondolják, hogy bizonyos szituációkban szerencséje vagy pechje van egy pilótának, szerintem azonban nincs szerencsés és szerencsétlen pilóta: vannak, akik jó döntéseket hoznak, és vannak, akik nem.
Ilyen volt a 2011-es eset, amikor a Hungaroringen a rajt után az első kanyarban balesetet okoztál?
Igen, akkor is rossz döntést hoztam, ma már nyilván nem mennék bele.
Ezt leszámítva viszont jól megy neked a Magyar Nagydíjon. Hogy tudod a magad javára fordítani, és nem teherként kezelni a közönség elvárásait?
Nagyon nehéz ilyenkor visszafognia magát az embernek, idő kell ahhoz, hogy el tudjon vonatkoztatni attól, mennyien ülnek a lelátón. Kellett hozzá az ominózus hungaroringi verseny is, amikor megértettem, nem fordulhat elő, hogy hagyjam magamra telepedni a nyomást. Ugyanez a helyzet az állórajtnál is: a pályafutásom elején annyira izgultam, hogy többször lefulladtam, ottmaradtam a rajtrácson, ezt a feszült szituációt is meg kellett tanulnom kezelni. Kellett hozzá az is, hogy sokat beszélgettem sportpszichológussal.
A hungaroringi baleset:
Mi a fontosabb az eredményesség szempontjából: a jó kéz, vagy a sok tesztkilométer?
Tehetség és szorgalom is kell ahhoz, hogy valaki sikeres versenyző legyen. Egyszer-egyszer oda lehet érni bárkinek, aki tehetséges, de ha valaki huzamosabb ideig ott akar lenni az élmezőnyben, és valódi sportteljesítményt akar felmutatni, ahhoz elengedhetetlen a szorgalom.
Szimulátor-világbajnokként kerültél az autósportba, gyakori a tiedhez hasonló karrier a sportágon belül?
Még nem, de egyre többen kezdik felismerni, hogy ebből a közegből hatékonyan lehet kiválasztani a tehetséges embereket.
Játszol még?
Persze, főleg a felkészülési időszakban játszom sokat, a holtszezonban rendszeresen elindulok a szimulátorbajnokságban.
Már 2011-ben is bárki összemérhette az erejét Michelisszel:
Mikor indultál utoljára?
A múlt hét végén. Második lettem, kicsit csalódott is voltam, mert mindig nyerni akarok. Ugyanakkor nagyon sok a hihetetlenül tehetséges fiatal.
Ilyenkor ők tudják, hogy Michelisz Norbert ellen játszanak?
Igen, sőt, szeretem is jelezni előtte, hogy melyik versenyen indulok, hogy minél többen nevezzenek. Ilyenkor persze mindenki engem akar megverni, de ez jó, mert legalább tudom feszegetni a határaimat, ami elengedhetetlen a fejlődéshez.