Maldonado Hamilton pole-ját túlszárnyalva végzett az élen
2015. február 19. 08:46
Ritka fordulatok gazdagították a barcelonai első tesztnapot, amelyen hosszú idő után először egy Lotus végzett az élen Pastor Maldonado vezetésével, de a figyelem középpontjában továbbra is a Ferrari áll, amely Kimi Räikkönen révén a második legjobb időt futotta. Ennek ellenére a venezuelai pilóta elégedetten szállt ki autójából.
„Mindig jól esik, ha az ember a saját nevét látja az időmérő monitorok tetején, és a leggyorsabb köröm a normális munkafolyamataink során jött össze” – mondta Maldonado. „Jó érzés az E23-at vezetni Barcelonában. Az autó jól reagált a változtatásainkra, és sok kört tudtunk menni vele” – foglalta össze. A 2013-as Spanyol Nagydíj győztesét csupán egy kisebb szoftveres probléma, és a tengelykapcsoló cseréje akadályozta.
A második helyezett Räikkönen a nap nagy része során az élen állt a közepes keverékű gumikkal elért 1:25.167-tel, ami már jobb eredmény, mint amit Lewis Hamilton elért a tavalyi Spanyol Nagydíj időmérő edzésén. Maldonado ezt az időt javította meg lágy gumival a teszt utolsó órájában, így 1:25.011-gyel a leggyorsabbnak bizonyult a Mercedes motorral hajtott Lotusszal. Räikkönen dícsérte az SF15-T-t.
„A helyzet nem igazán különbözik Jereztől, hiszen nem ismerjük a többi autó üzemanyagszintjét, és néhány a lágy gumival futott” – közölte a finn. „Továbbra is a saját dolgunkkal foglalkozunk, megalkottuk a saját tervünket, és ezt próbáljuk követni. Az idei autó teljesen külön történet a tavalyitól, még mindig hosszú út áll előttünk, de a csapat keményen dolgozik, és igazán nagyszerű autót készítettek.”
Már a versenyzői felállás is tartogatott érdekességeket a mai nap előtt, hiszen Susie Wolff révén hölgytagja is volt a mezőnynek, illetve a Mercedes tesztpilótája, Pascal Wehrlein is lehetőséget kapott a vezetésre – eleinte – a Force India színeiben.
Mindössze 11 kör után viszont Lewis Hamilton rosszullét és magas láz miatt kénytelen volt abbahagyni a mai munkát, ezért a Mercedes úgy döntött, hogy visszahívják Wehrleint a tavalyi Force India VJM07 üléséből, ahol addigra már 32 kört megtett, és 1:28.329-cel végül a 8. leggyorsabb köridőt futotta meg.
Erre azért volt szükség, mert Nico Rosberg nyaki ideggyulladás miatt szintén nem tudott autóba ülni, és kérdéses, hogy holnapra jobban lesz-e. A silverstone-i csapatnál Wehrlein távozása után Sergio Pérez állt csatasorba, aki 34 körrel és a 4. helyen zárt. Pénteken is ő lép pályára.
A világbajnoki címvédő csapat nem volt ma túl jó formában, bő egy órával a leintés előtt úgy tűnt, hogy be kell fejezniük a mai munkát az üzemanyagpumpa hibája miatt, de Wehrlein később vissza tudott térni, és összesen 48 kört futott. Végül mégis gyengébb idővel zárt, mint amire délelőtt a Force Indiával képes volt.
„Kár, hogy délután időt vesztettünk” – mondta. „Technikai problémánk akadt az autóval, amit gyorsan meg tudtunk oldani, de jobb lett volna, ha többet vezethetek. Viszont megtettem két hosszabb etapot, ezzel szerintem boldogok lehetünk” – foglalta össze a helyzetet a 20 éves német
Wehrlein kijelentette, kész vezetni holnap is, ha Rosberg nem tudna autóba ülni, ugyanakkor sportszerűen azt is megjegyezte, hogy bízik a versenyzők gyors felgyógyulásában, akik így további tapasztalatokat szerezhetnek az új W06 Hybriddel.
Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatójaként nem csak saját csapata miatt aggódhatott ma, hiszen a felesége, Susie Wolff is tesztelt a Williams színeiben. 14:30-ig minden rendben ment, nem sokkal ezután viszont egy felvezető körön Wolff és a versenytempóban érkező Felipe Nasr összeütközött az 5-ös kanyarban. A baleset körülményeiről bővebben olvashatnak elemzésünkben, de a szemtanúk többsége szerint egyértelműen Nasr volt a hibás.
A szerencsétlen esemény ellenére Wolff megbízhatóan teljesített, 86 kört futott, bár csupán Hamiltonnál ért el jobb időeredményt. A Williamshez hasonlóan a Sauber is megjavította az összetört autót, így a brazil pilóta is vissza tudott térni az utolsó fél órára, és az 5. legjobb időt érte el - csakhogy három perccel a leintés előtt az ő autója okozta a nap harmadik piros zászlóját is.
A jerezi teszten látottak alapján úgy tűnt, hogy a Red Bull-Renault és a McLaren-Honda szakembereire vár komoly feladat a megbízhatóság javítása terén. A Renault ma Max Verstappen révén 94 kört meg tudott tenni Barcelonában, és ezzel a nap legszorgalmasabb pilótája lett. Daniel Ricciardo viszont csak rövidebb etapokat futott, és a lágy gumival a 3. hely jött össze neki.
„Úgy érzem, van még erőtartalékunk. Most már csak olyan formába kell hoznunk az autót, hogy a megfelelő tartományban tudjuk használni” – mondta Ricciardo. „Az biztos, hogy még mindig finomításokkal foglalkozunk. Nem tartunk még ott a motorral és a vezethetőséggel, ahol szeretnénk, de erre nem is számítottunk” – ismerte el.
„Szerintem Melbourne-re már megfelelő lesz a teljesítményünk. Ha az első néhány verseny után még mindig nem ott tartunk, ahol kellene, talán majd bosszúsak leszünk, de még mindenképpen túl korai siránkozni.”
Aggodalomra viszont már van ok a McLarennél. Ők a korábbiaknál jobban kezdték a napot Jenson Buttonnal a volán mögött, aki azonban mindössze 21 kör után kénytelen volt kiszállni az autójából, mert az MGU-K egyik tömítése miatt bedöglött benne a hajtáslánc.
A probléma olyan súlyos, hogy az alkatrészt újra kell tervezni, és az várhatóan csak szombatra érkezik meg Barcelonába, így jó esély van arra, hogy a McLaren pénteken is csökkentett módban üzemel majd. Mindössze 6 tesztnappal a szezon vége előtt a wokingi istálló helyzete nem tűnik túl fényesnek.
A 21 kör során a csapat szerint Button elégedett volt az autó kiszámítható viselkedésével, balanszával és tapadásával. Fernando Alonso holnapi programját a körülményekhez igazítják, és a Honda bízik benne, hogy szombaton és vasárnap mindkét versenyző hasznosan töltheti majd az idejét a McLarenben.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a barcelonai tesztciklus első napjáról élőben készülő tudósításunkban! Miután február elején Jerezben kezdték meg a gyakorlást új autóikkal, az F1-es csapatok most az erőviszonyok szempontjából mérvadóbbnak számító Barcelonában, a Spanyol Nagydíj helyszínén folytatják a felkészülést március 15-én Melbourne-ben kezdődő idényre.
A Circuit de Catalunyán süt a Nap. Bár a levegő még csak 4 fokos, az aszfalt már 11 fokosra melegedett. A téli teszteken általános probléma, hogy hűvösebb van, mint majd a szezonban lesz, ami nem utolsósorban a gumik viselkedését és az autók gumimelegítési jellemzőit is torzítja. Itt azért kellemesebb idő várható a jerezihez képest.
A grove-i istálló tesztpilótanője, a Mercedes-főnök Toto Wolff felesége is lehetőséget kap. Íme a teljes lista mára:
Mercedes - Lewis Hamilton
Red Bull - Daniel Ricciardo
Williams - Susie Wolff
Ferrari - Kimi Räikkönen
McLaren - Jenson Button
Force India - Pascal Wehrlein
Toro Rosso - Max Verstappen
Lotus - Pastor Maldonado
Sauber - Felipe Nasr
Ők a jerezi teszten nem vettek részt, és a jövőjükkel kapcsolatban továbbra is sok rémhír kering, ugyanis valószínűleg azért késlekednek az új autójukkal, mert több beszállítójuknak tartoznak. Többek között a Mercedesnek - ezért vezet ma náluk a csillagos márka tesztpilótája, Pascal Wehrlein. A Force India a régi autóját hozta el Barcelonába, ezért főként az új gumikkal foglalkoznak majd. A VJM08-at reményeik szerint a második, 26-án kezdődő teszten már be tudják vetni.
A Sauber, a Williams, a Force India, a Ferrari, a Mercedes, a Lotus és a Toro Rosso azonnal ki is hajtott a pályára, hogy megtegye az ellenőrző körét. A csapatok nem teketóriáznak.
A Jerezben négy nap alatt mindössze 79 kört teljesítő csapat a hét elején lefoglalta két filmforgatási napra a barcelonai pályát, hogy kikúrálja a Honda hajtáslánc integrációjával kapcsolatos gondjait, amelyek ellenére Ron Dennis "mesterműnek" nevezte az MP4-30-at. A hírek szerint a zárt ajtók mögött zajló teszten sem ment minden simán, de most biztató, hogy Button máris megtette az ellenőrző körét. Már csak a Red Bull nem járt kint.
Persze még nem komoly: 1:58.515-tel iratkozott fel a tabellára. Összesen 4 kört tett meg, rajta kívül csak Verstappen ment egynél többet eddig. A Mercedes egyedül van a pályán.
5 kör után Hamilton is visszatért a bokszba. A Mercedes itt már jobban megmutathatja a képességeit: Jerezben még jórészt a tavalyi aero-csomaggal köröztek, és az ellenfelek egyöntetű véleménye szerint nem hajtottak teljes gázzal, a sebességadatok azonban az ő fölényükre utaltak. Közben egy kép Buttonról és a McLarenről:
Az előbb Nasr tett meg egyetlen kört, majd visszatért a pályára a Sauberrel, amelynek Jerezhez képest átfestették az orrát, most pedig Maldonado hajtott ki a a bokszból. A többiek a garázsban vesztegelnek, nyilván az első adatokat ellenőrzik.
A célegyenesben szikrákat vetve elhúzott Maldonado mellett, majd 1:39.340-es körével átvette a vezetést. Közben a Lotus is feliratkozott a tabellára, a McLaren pedig ismét kimerészkedett a garázsból. Biztató jel!
Már meg is van a nap első piros zászlója: úgy tűnik, Maldonado autója füstölögve megállt. A Ferrari és a McLaren épségben visszatért a bokszba.
Nem légből kapott: utánajártunk, hogy miért van jelentősége a légzéstechnikának a Forma-1-ben, és Rosbergnek mennyit érhet Hamilton ellen, hogy már a gyors kanyarokban is vesz levegőt. Ritkán felmerülő, de érdekes téma, ajánljuk elolvasni!
Közben Maldonado Lotusát visszaszállították a bokszba, hárman ki is robogtak a pályára. Köztük Ricciardo, aki mai első körét teljesíti a Red Bull-lal. Wolff és Wehrlein is csatlakozik hozzá odakint.
Az orrán alakították át a mintát, mondjuk így sem túl bonyolult:
Most csak Maldonado és Wolff van a pályán.
A levegő továbbra is csak 5 fokos, de a Nap süt, úgyhogy az aszfalt már 17. Most megélénkült a forgalom, négy autó van a pályán: a Mercedes, a McLaren, a Williams és a Toro Rosso.
1:30.429-es kört fut. Érdekesebb hír, hogy közben Button is megelőzte Räikkönent, feljött a 2. helyre: a McLaren 50 perc alatt 5 kört tett meg, ez már biztatóbb, mint a jerezi teszt eleje volt.
Két lépésben lejjebb faragta az idejét, most épp 1:30.210-nél jár, amivel 2 tizedet vert Hamiltonra. Wehrlein feljött a 4. helyre - már a Red Bull az egyetlen, amely csak egyetlen kört tett meg. Eddig nem említettük, de ma mindenki rögtön a slick gumikat kezdte használni, mert az időjárási körülmények kedvezőek.
Legalábbis ezt állítják a Lotusnál, bár ha így van, kérdés, hogy miért füstölt az autó, amikor nemrég lerobbant. Most vizsgálják át.
Most 1:27.523 a legjobb ideje. Érdemes megjegyezni, hogy az egy évvel ezelőtti tesztidőszakkal nem tudjuk összehasonlítani az eredményeket, mert akkor nem Barcelonában, hanem Bahreinben készült a mezőny. De a tavalyi Spanyol Nagydíjra Hamilton 1:25.232-vel szerezte meg a pole-t, a versenyen pedig 1:28.918 volt a leggyorsabb kör, azt Vettel futotta. A Ferrari legjobb ideje a futamhétvégén 1:27.104 volt, Räikkönen ettől már csak 4 tizedre van!
Az első órán túl így állunk:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:27.523 - 16 kör
2. Wehrlein (Force India VJM07) 1:29.510 - 10 kör
3. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
4. Button (McLaren MP4-30) 1:31.984 - 5 kör
5. Wolff (Williams FW37) 1:34.055 - 10 kör
6. Maldonado (Lotus E23) 1:51.454 - 5 kör
7. Nasr (Sauber C34) - 9 kör
8. Verstappen (Toro Rosso STR10) - 4 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB11) - 2 kör
Nem is rossz! A pálya közepén abszolút legjobb részidőt ért el. A McLaren fejlődése látványos. Button 1:28.948 alatt teljesítette mai 7. körét (ez már több, mint amennyit a jerezi teszt első napján menni tudtak), aztán 1:28.182-re javított. Räikkönen is kitartóan körözget tovább, úgyhogy a gyors körét nem kevés benzinnel futotta. Most nagy a forgalom, hiszen Wehrlein, Hamilton, Wolff, Maldonado és Verstappen is a pályán van.
A Sauberrel 1:29.276-os kört autózott, így 1,753 mp-vel van Räikkönen mögött, a körök számában pedig 16-tal holtversenyben állnak. Rajta kívül Verstappen körözget. A Renault egyelőre nem áll fényesen: egyik csapatuknak sincs mért köre eddig, és ketten együtt 9 kört teljesítettek. Jerezben egy filléres fémtengellyel voltak gondjaik, azt mostanra nyilván lecserélték.
Konkrétan Verstappennek, aki megtette mai első mért körét, igaz, nem túl gyorsan, 1:46.118 alatt. Érdekes módon Jerezben is a Toro Rossónak ment jobban a francia gyártó csapatai közül, bár ott sem ők, sem a Red Bull nem tudott hosszú etapokat futni, mert a már említett tengely miatt gyakran vissza kellett térniük a bokszba.
Ma már a második... Pedig épp most élénkült volna meg a forgalom. És igen, talált, süllyedt: ismét a Lotus robbant le. Maldonado a szenzorhibát követő ellenőrzés után épp most vitte ki a pályára, de nem örülhetett sokáig.
A csapat barcelonai tesztje nem indul zökkenőmentesen... Maldonado bosszúsan szállt ki az autójából.
Sőt, nemcsak a legjobbat: az időmérő monitor valamiért visszasorolta őt a 3. helyre, 1:29.494-gyel, pedig a 11 körös etapjában több 1:28-as eredménye is volt. A lista élén így jelenleg Button tanyázik, de a bokszkijáratnál zöldre váltott a lámpa, és Räikkönen (meg Wolff) azonnal ki is hajtott a pályára.
Úgy tűnik, beteg, ezért délután Wehrlein váltja a volánnál, akit a Mercedes "visszakölcsönzött" a Force Indiától. Az autót éppen most alakítják át hozzá.
Három lépésben 1:28.064-re javított, ez még fél másodperccel rosszabb az előző tisztázatlan körülmények között törölt legjobbjánál. Egyesek arra gyanakodtak, hogy azért fosztották meg az idejétől, mert levágta a sikánt, de ez valószínűtlennek tűnik, mert nem csak egy, hanem több eredményét is elvették.
Victoria-Jane még csak 15 éves, és történetesen ő maga is gokartozik. Úgy tűnik, meglátogatta Maxet a barcelonai teszten. Azért nem jár pont, hogy ki áll mellette!
Ricciardo ismét kiment a pályára - ma eddig 6 kört tett meg -, de az autóján áramlásmérő keret van, úgyhogy nem a köridőkre hajt. Egyébként érdekes, hogy nem könnyű ám feltérképezni az autó körül haladó levegő útját, mert maga a mérés (a keret) is befolyásolja az eredményt, és például olyan triviálisnak tűnő értékeket sem egyszerű kinyerni, mint a légellenállásé.
...az élen. Vagy nem? Az időmérő monitor megint bolondozik: Button 1:27.989-cel, a közepes gumikon átvette a vezetést, de az eredménye pár másodperccel később eltűnt a listáról. Szóval tmégis Räikkönen a leggyorsabb.
Őőőő... Most meg hirtelen Nasr vezet egy meglehetősen jó körrel, és Maldonado is visszatérhetett a pályára. Szóval két óra és némi zűrzavar után ez van:
1. Nasr (Sauber C34) 1:27.522 - 22 kör
2. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:28.064 - 28 kör
3. Button (McLaren MP4-30) 1:28.182 - 21 kör
4. Wehrlein (Force India VJM07) 1:28.329 - 15 kör
5. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:28.840 - 23 kör
6. Maldonado (Lotus E23) 1:28.949 - 10 kör
7. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
8. Wolff (Williams FW37) 1:31.207 - 32 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB11) - 6 kör
Az Autosport utánajárt, és ezt derítette ki. Nasr egyébként a Pirelli jelöletlen téligumijain érte el a legjobb idejét, amely egyébként pont 1 ezreddel jobb Räikkönen korábban törölt eredményénél. Meg kell jegyezni, hogy a Sauber legjobb köre a Spanyol Nagydíj tavalyi hétvégéjén, konkrétan az időmérőn, sokkal melegebb időben 7 tizeddel rosszabb (1:28.280) volt. Nem semmi!
Azért érdekes, hogy délután vele fogják helyettesíteni a beteg Hamiltont, mert Rosberg is Barcelonában van. Egyébként mindkettő! A Force Indiánál Pérez fog beugrani Wehrlein helyére.
A svájci Blick tegnap azt írta, hogy a Saubertől menesztett német ott folytatja a Nissan új és izgalmas LMP1-programjában, de ezt a menedzsere, Manfred Zimmermann a GMM-nek cáfolta: "A Nissan nem vette fel velünk a kapcsolatot."
Susie Wolff nem feltűnősködik - 1:31.207-tel konkrétan az utolsó helyen áll azok közül, akiknek van idejük -, de már mindenkinél több, 34 kört tett meg, és jelenleg ő az egyedüli odakint a pályán. Ami a kilométereket illeti, Räikkönen (29 kör) és Nasr (28 kör) áll mögötte.
Ezt eddig nem említettük, de a Milton Keynes-i istálló Barcelonára is megtartotta a Jerezben bemutatott, szemösszezavaró festést. Ricciardo az egyetlen, akinek még mindig nincs ideje; össz-vissz 8 kört tett meg ma. Többet is ezzel az áramlásmérő kerettel:
És kihúzott szemmel, úgy, hogy nem is áll neki rosszul? Na ugye, hogy nem? Hát itt van:
A Mercedes Ted Kravitznek, a Sky bokszutcai riporterének ezzel indokolta, hogy miért Wehrleint ültetik a lázas Hamilton helyére délután. Ami a pályát illeti, az utóbbi percekben Maldonado javítgatott (az 5. helyen áll), és most elég élénk a forgalom: rajta kívül Nasr, Wolff és Verstappen is kint van, aki az előbb megelőzte Räikkönent, így már a 2. helyen áll.
1:27.307 a nap új legjobbja, ez már 0,644 mp-s előnyt jelent a 2. helyezett Verstappenhez képest. A Sauber újonca a közepes keverékű Pirelliken érte el az eredményét.
Több 1:27-es kört is ment, de most a garázsban van. Maldonado és a szorgos Mrs. Wolff körözget odakint, ő a kemény Pirelliken. Az aszfalt hőmérséklete 24 fok körül stabilizálódott a kellemes napsütésben.
Craig Scarborough technika szakíró felhívja rá a figyelmet, hogy a visszapillantó tükör mellé felkerült egy függőleges szárnyacska. És vajon milyen szenzort rejt a búb a kasztni oldalán?
Három órányi tesztelés után így állunk. A Red Bull csak 2 kört tett meg az utóbbi egy órában, a McLaren és a Mercedes (Hamilton rosszulléte miatt) egyet sem.
1. Nasr (Sauber C34) 1:27.307 - 38 kör
2. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:27.951 - 33 kör
3. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:28.064 - 29 kör
4. Button (McLaren MP4-30) 1:28.182 - 21 kör
5. Maldonado (Lotus E23) 1:28.218 - 29 kör
6. Wehrlein (Force India VJM07) 1:28.329 - 26 kör
7. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
8. Wolff (Williams FW37) 1:31.207 - 53 kör
9. Ricciardo (Red Bull RB11) - 8 kör
Wolff már több mint 20 kört ment zsinórban, de nagyon egyenletes, 1:31/1.32-es köröket fut. Közben a Williams versenyzője, Felipe Massa a kamerák kereszttüzében találta magát:
Beállt a bokszba, de aztán rögtön hajtott is tovább. Wehrlein és Ricciardo szintén a pályán van - a Red Bull talán mért kört is fut végre?
És igen! Csaknem három és fél óra után a Red Bull is megtette az első mért kört, sőt Ricciardo a másodikban már a 2. helyen találta magát, alig 0,234 mp-vel Nasr mögött. Ha egy üzlet egyszer beindul...
1:27.510-es idejével 3 századot vert Ricciardóra, aki közben visszagurult a garázsba, úgyhogy egy Ferrari-, egy Mercedes- és egy Renault-motoros autó áll az első három helyen. Pillanatnyilag csak a Lotus körözget.
Azt állítják, "a délelőtt tapasztalt kezdeti nehézségek után pár értékes aerodinamika tesztet végeztünk el." Ricciardónak mért köre legalább már van, és a 3. helyen áll, de csak 14 kört teljesített eddig. Talán délután sikeresebb lesz.
Az Auto Motor und Sport szerint Stefano Domenicalitól rendeltek egy megvalósíthatósági tanulmányt az F1-es részvételről, amely pozitív eredményt hozott ki, s amelyet múlt decemberben az Audi igazgatótanácsa elé is tárt. A cég elnöke, Ferdinand Piëch azonban ismét nemet mond a program elindítására. A német lap azt írja, ebben szerepet játszhat a személyes ellentét közte és Bernie Ecclestone között.
Most a közepes gumikon körözget, és 1:30.217-re faragta le az idejét, bár az nem nagy kunszt, hogy a Mercedes elé került, hiszen Hamilton a rosszulléte miatt délelőtt óta nem ült autóba. Ricciardo újra megjelent a pályán.
Nocsak, szárnyal a Red Bull! Az ausztrál versenyző 56 ezredre közelítette meg Nasrt, amivel visszaelőzte Maldonadót, majd bement a bokszba. Ő is a közepes gumikat használta egyébként. Hogy ki van most a pályán? Naná, hogy Susie Wolff! Az állóképességére biztosan nem lehet panasz, már 72 kört tett meg. A csapatoknak most igyekezniük kell, mert Barcelonában Jerezzel ellentétben 1-től 2 óráig hivatalos ebédszünet van.
Újabb rossz hír: a BBC úgy tudja, a csapat mára befejezte a körözést, mert az MGU-K hibája miatt ki kell cserélniük a motort. Ez egyrészt a hajtáslánc szoros integrációja miatt telik sok időbe, másrészt azért, mert a szerelőknek ilyenkor még nincs tapasztalatuk az új technikáról. Pech.
Sőt, azonnal 1:30.106-os kört is ment vele, ami jobb a beteg Hamilton reggeli idejénél. A Force Indiával ugyanakkor 1:28.329-es idővel zárt, ott délután Pérez váltja le.
Egy rossz tömítés okozta az MGU-K hibáját, és mivel új (mármint más specifikációjú) alkatrészt leghamarabb szombaton kapnak belőle, a motorcsere ellenére még holnap is felmerülhet ugyanez a probléma. Akkor Alonso fog ülni az autóban egyébként.
Most 2 óráig nem lesz akció a pályán, mindenkinek van ideje nyugodtan megebédelni - kivéve persze a szerelőket, akiknek ilyenkor többnyire szendvicseket tolnak be a garázsban zsúrkocsin. Mi is elszaladunk enni, de 2-kor folytatjuk a közvetítést. Illetve előbb még kiírjuk a sorrendet mindjárt...
Négy órányi tesztelés után, az ebédszünet előtt így állunk
1. Nasr (Sauber C34) 1:27.307 - 56 kör
2. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:27.363 - 18 kör
3. Maldonado (Lotus E23) 1:27.510 - 48 kör
4. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:27.951 - 35 kör
5. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:28.064 - 29 kör
6. Button (McLaren MP4-30) 1:28.182 - 21 kör
7. Wehrlein (Force India VJM07) 1:28.329 - 32 kör
8. Wehrlein (Mercedes W06) 1:29.286 - 6 kör
9. Wolff (Williams FW37) 1:29.400 - 77 kör
10. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
A cég K+F-részlegét vezető Arai Jaszuhisza elismerte, hogy az MGU-K hibás tömítését, amely miatt végül elromlott a motor, szombatig nem tudják áttervezni, de azért bízik benne, hogy a holnapig elvégzett módosítások jóvoltából a pénteki tesztnapnak is jó hasznát veszik majd. Arra viszont nincs garancia, hogy nem merül fel újra ugyanez a gond. "Mivel szombaton már rendesen orvosolni tudjuk a hibát, remélhetőleg mindkét versenyzőnk elég kört tud majd a pályán tölteni, hiszen szombaton Jenson, vasárnap pedig Fernando fog ülni az autóban" - tette hozzá.
Reméljük, mindenki megebédelt (mi igen), és készen áll a délutáni menetre. Räikkönen igen: már ki is ment a pályára...
A Pirelli jelöletlen, kemény keverékű télgumijain 1:27.180-as kört fut, 0,127 mp-t verve az eddig vezető Sauberre. Nem rossz! A következő kör elején egyéni, a közepén pedig abszolút legjobb részidőt ért el, de összességében nem javított újra.
A Mercedesnél beütött a ménykű: nem elég, hogy Hamiltont kivonta a forgalomból a rosszullét, a BBC szerint Rosberg nyakában begyulladt egy ideg, ezért egyelőre nem terhelheti. Valószínűleg ez az oka, hogy nem akarták "túlhajtani", és helyette Wehrleint ültették be az autóba ma délután. Hogy Rosberg holnap már tud-e vezetni, az más kérdés.
Egy hűtőkör után 1:27.141-re faragta le az idejét. Ezzel a tavalyi Spanyol Nagydíjra a 8. rajtkockát szerezte volna meg (egyetlen ezreddel Alonso mögött!) - a Ferrari akkori legjobbjától csak 36 ezreddel marad el. 13 fokban, 29 fokos aszfalton, egy kiforratlan autóval szép eredmény.
A Wehrlein helyére ülő Checo Pérez karbonmintás - lényegében festés nélküli - sisakja nagyon "ninjaszerű" a Force India szerint. Hát, ilyen:
Andrea Stella (a képen jobbra) követte a spanyol versenyzőt a Ferraritól a McLarenhez, és már ezüstszínű uniformisban feszít:
Ő volt egyedül a pályán. Nyilván viszonylag sok benzint cipelt, mert 1:29/1:30-as köröket autózgatott, 9 kör után tért vissza a bokszba.
Kapásból ment egy 1:27.372-es kört a Sauberrel, egy másodpercet verve Wehrlein délelőtti legjobbjára. Räikkönen is megjelent a pályán a Ferrarival.
Konkrétan 1:25.598-asat! Ez 0,366 mp-re van Hamilton tavalyi pole-idejétől a Spanyol Nagydíjon, és 1,6 mp-vel jobb a Ferrari akkori legjobbjánál. Könnyedén elég lett volna a 3. rajtkockához, 6 tizeddel Ricciardo Red Bullja előtt.
Legalábbis ütközésre utal, hogy a Sauber és a Williams ugyanabban a kavicságyban kötött ki, mégpedig az 5-ös kanyaréban, és Nasr autójáról a hátsó szárny is letört. Szép! Amúgy pont ez a két csapat tette meg eddig a legtöbb kört ma...
A Sauber komolyan megsérült, a balhátsó kereke is letört, és a gumifalhoz közel állt meg. A Williams viszont a pálya széle mellett:
A Twitteren csak annyit írnak, "Felipe kicsúszott a pályáról, de jól van. A részletekkel később jelentkezünk." A két autót most szállítják el trélerrel.
A Sauber/Williams-incidens előtt egyre feljebb kapaszkodott a listán, végül 1,290 mp-vel Räikkönen mögött áltt meg - de figyelembe kell venni, hogy a Force India még a tavalyi autóját használja. Közben ismét zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, és Räikkönen meg Ricciardo azonnal ki is hajtott a pályára.
Ebből a szögből szinte biztosnak tűnik, hogy ütközés történt:
És igen: 1:25.167-es idejével megelőzte a tavalyi legjobbat Barcelonában, ami Hamilton 1:25.232-es ideje volt. Mármost nyilván az összes autó gyorsulni fog az egy évvel ezelőttihez képest, de ilyen korán, 27 fokos aszfalton, a közepes gumikkal igencsak durva eredmény ez. Egyre kíváncsibban várjuk, hogy a Ferrari tényleg ennyit fejlődött-e...
Öt órányi tesztelés után, az ebédszünet előtt így állunk:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:25.167 - 47 kör
2. Pérez (Force India VJM07) 1:26.888 - 13 kör
3. Nasr (Sauber C34) 1:27.307 - 68 kör
4. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:27.363 - 23 kör
5. Maldonado (Lotus E23) 1:27.510 - 48 kör
6. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:27.951 - 35 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:28.182 - 21 kör
8. Wehrlein (Force India VJM07) 1:28.329 - 32 kör
9. Wolff (Williams FW37) 1:28.906 - 83 kör
10. Wehrlein (Mercedes W06) 1:29.286 - 6 kör
11. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
Annak ellenére, hogy Lewis Hamilton délelőtt beteget jelentett, és Pascal Wehrlein csak némi késéssel ült vissza a Force Indiából az Ezüstnyílba, ma is a Mercedes erőforrások tették meg eddig a legtöbb kilométert. Az aktuális körszám nem sokkal 15 óra után az alábbi:
Mercedes: 191
Ferrari: 115
Renault: 58
Honda: 21
A Sky szerint a Williamsnél azt állítják, a baleset akkor történt, amikor Nasr megpróbálta megelőzni Wolffot az 5-ös kanyar bejáratánál. Azért majd meghallgatjuk a másik felet is...
A Mercedes német tesztpilótája 1:30-32 közötti körökkel kezdte a délutánt, ami egyelőre elmarad a tavalyi Force Indiával futott idejétől, de nem tudni, hogy Lewis Hamilton kiesése után a csapat milyen programot írt elő számára. Nem optimális és nem gyakori az sem, hogy egy versenyző néhány óra alatt két, számára idegen autót is kipróbál, ráadásul Wehrlein csupán két napnyi F1-es tapasztalattal rendelkezik. Közben pályára lépett a Force Indiát "visszakapó" Sergio Pérez is.
Egy rövid etap erejéig kilátogatott a pályára Kimi Räikkönen is, de ezúttal ő is csak 1:30-as köridőig jutott, viszont az Autosport szerint az 1-es szektor mért pontjánál megjavította eddigi csúcssebességét. Wehrlein közben továbbra is gyűjti a köröket, szintén 1:30-as időket autózva.
Susie Wolff lassú körön volt, és nem vette észre a mögötte versenytempóban érkező Felipe Nasrt, ezért "zárta rá az ajtót" - idézett egy beszélgetés-foszlányt Tobias Grüner, az Auto Motor und Sport tudósítója a Twitteren. Az összetört autókról készült fotók alapján elképzelhető, hogy Nasr éppen Wolff autójának bal elejét érte el. A Sauberen a hátsó futómű, a sebességváltó, a padlólemez és a hátsó szárny roncsolódott. Ma már aligha térnek vissza a pályára.
Televíziós felvételek hiányában kissé krimibe illő a találgatás, ami Susie Wolff és Felipe Nasr balesetét övezi. Ben Anderson, az Autosport helyszíni tudósítója egy szemtanú beszámolójára alapozva azt állítja, hogy Susie Wolff elemelte a lábát a gázpedálról, és hagyott helyet a Saubernek, de az mégis nekiütközött a Williamsnek, és mindkét autót kiütötte a kavicságyba. A rejtély alighanem csak a hivatalos nyilatkozatokkal fog megoldódni, amelyek a napi összefoglalónkban természetesen szerepelnek majd!
Betegség és sérülés hátráltatja a Mercedes munkáját a mai nap során, a világbajnoki címvédő istálló hivatalosan is megerősítette, hogy Nico Rosberg nyakában begyulladt egy ideg, ezért hívták vissza Pascal Wehrleint a Force Indiától. Továbbra sem tudni, hogy Rosberg állapota holnapra feljavul-e.
Susie Wolff és Felipe Nasr balesete óta nincs túl nagy mozgás a pályán, de Pascal Wehrlein szorgalmasan gyűjteni kezdte a köröket. Kimi Räikkönen egy leggyorsabb harmadik szektort, és legmagasabb csúcssebességet villantott az 1-es szektorban.
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:25.167 - 58 kör
2. Pérez (Force India VJM07) 1:26.636 - 24 kör
3. Nasr (Sauber C34) 1:27.307 - 68 kör
4. Ricciardo (Red Bull RB11) 1:27.363 - 27 kör
5. Maldonado (Lotus E23) 1:27.510 - 48 kör
6. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:27.951 - 35 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:28.182 - 21 kör
8. Wehrlein (Force India VJM07) 1:28.329 - 32 kör
9. Wolff (Williams FW37) 1:28.906 - 83 kör
10. Wehrlein (Mercedes W06) 1:29.286 - 20 kör
11. Hamilton (Mercedes W06) 1:30.429 - 11 kör
Mérlegelésre készülhet az FIA Barcelonában, de az is lehet, hogy csak a csapatok munkáját segítenék, például méretezések ellenőrzése terén.
Megelőzte Felipe Nasrt az időtáblázaton Daniel Ricciardo, így a Red Bull ausztrál versenyzője jelenleg a 3. helyen áll. Aktuális ideje 1:27.270, ez még bő két másodperccel lassabb Räikkönen legjobbjától.
Ricciardo három, közepes gumin megtett gyorskörrel a háta mögött visszatért a bokszba, helyét egy másik Renault motoros autóval Max Verstappen vette át.
Miután szerdán napvilágot látott, hogy márciustól az idén már nem lehet változtatni a sisakfestéseken, a Twitteren többen is Sergio Pérez fényezetlen, natúr sisakjával viccelődnek. A mexikói pilóta valószínűleg nem tervezett ma autóba ülni, eredetileg csak holnap jött volna el az ő ideje.
Noha elég súlyosnak tűnt a bő másfél órával ezelőtt történt ütközés, a Sauber legfrissebb tweetje szerint a csapat keményen dolgozik, hogy Felipe Nasr "remélhetőleg hamarosan" visszatérhessen a pályára. Susie Wolffról nincs egyelőre.
1:26.921-re faragta le az idejét, de még mindig bő 1,7 másodperccel van Räikkönen mögött. Mivel most senki sincs a pályán, a Ferrari tweetjében arról számolt be, hogy jelenleg ellenőrzéseket végeznek.
Amir Nasr, a Sauberhez szerződött Felipe Nasr nagybátyja és tanácsadója beszélt a brazil versenyzővel, miután összeütköztek Susie Wolffal: "Felipe azt mondta, hogy látta Susie-t, balról kezdett előzésbe a 4-es kanyar után, már közel az 5-öshöz, aztán hirtelen egy becsapódást érzett a jobb hátsó keréknél" - idézte a Globoesporte.com. "Beszéltek egymással, és Felipe megkérdezte, hogy mi történt. (Wolff) elnézést kért, és azt mondta, hogy nem látta őt."
Mindössze 0,3 másodperccel van már csak lemaradva Daniel Ricciardo a listavezető Kimi Räikkönen mögött, de a Red Bull ausztrál pilótája lágy gumikkal érte el eddigi legjobb idejét. Pérez és Maldonado is a pályán.
A betegség és sérülés miatt felborulhat a Mercedes versenyzői beosztása Barcelonában. Tobias Grüner, az Auto Motor und Sport tudósítója úgy tudja, hogy holnap Rosberg kezdheti a munkát, de lehetséges, hogy a nyakbántalmak függvényében napközben Hamilton leváltja. A brit pilóta láza már kezd lemenni.
Hosszú kihagyás után Pastor Maldonado is visszatért a pályára, és fél másodperccel Räikkönen mögött jelenleg a harmadik.
Egy Toro Rosso és egy Lotus foglalja el a barcelonai aszfaltcsíkot, de egyikük sem tudott javítani az elmúlt percek során. Verstappen kifejezetten visszafogott tempót megy, Maldonado alatt pedig gyaníthatóan kezdenek elfogyni a gyorskörre feltett lágy gumik.
Gondok akadtak az üzemanyag-pumpával, ezért a Mercedes mára befejezte a munkát, számolt be Tobias Grüner, az Auto Motor und Sport tudósítója. Toto Wolff szerint "felejthető" a mai nap. Valóban nincs nagy szerencséjük: két versenyzője beteget jelentett, így Pascal Wehrleint vissza kellett hívni a Force Indiától, de az autó idő előtt felmondta a szolgálatot. Ráadásul még felesége, Susie Wolff is összetörte a Williamst, de ő szerencsére jól van.
Egy kis lépéssel közelebb került a Manor GP a visszatéréshez: Ian Parkes, a Press Association tudósítója a Twitteren jelentette be, hogy brit idő szerint 15 órakor hivatalosan is kikerültek a csődeljárás alól. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a hitelezői által elfogadható formában és mértékben rendezni tudja a tartozásait, és további árverésekre nem kerül sor. Arról egyelőre nincs hír, hogy milyenek az esélyeik az F1-es szereplésre.
A köridőn még nem tudott faragni, de Ricciardo javított a részidején a harmadik és az első szektorban, valamint a mért ponton a csúcssebessége is nagyobb volt a korábbiaknál.
1:25.011-re változott a mai leggyorsabb idő, ezúttal Pastor Maldonado állt az élre a Lotus-Mercedesszel. Pérez, és Verstappen van még a pályán.
Nem tudni még, hogy Nico Rosberg képes lesz-e vezetni a holnapi nap során. A nyakbántalmak a tesztek során még a futamoknál is nagyobb gondot okozhatnak, hiszen egy adott nap alatt akár több versenytávnyi kilométert is megtehetnek a pilóták. Barcelonában ráadásul sok a gyors, és a közepesen gyors kanyar.
Bár korábban úgy tűnt, hogy az üzemanyagpumpa hibája miatt ma már nem lépnek pályára, Wehrlein ismét kihagyott a bokszból a Mercedesszel.
A 20 éves német pilóta 1:28.933-ra javította legjobb idejét az idei Mercedesszel, de még mindig lassabb annál, amit délelőtt a tavalyi Force Indiával elért. Továbbra is a 10.
Egy hajszálnyit javított a DTM-futamgyőztes, de jellemzően 1:28-29-es időket fut. Kemény gumi van az autóján, így nem várható, hogy nagyon versenyképes köridőt fog futni, még a címvédő Mercedesszel sem.
Közepes keverékű abroncsokat használ a Ferrari, így Räikkönen sem valószínű, hogy megdönti Maldonado jelenleg leggyorsabb, de lágy gumin elért eredményét.
A tavalyi bukdácsolás után felüdülés lehet a Lotusnál, hogy az idei második teszten - átmenetileg - az időtáblázat tetején ők szerepelnek, még akkor is, ha ennek különösebb jelentősége nincs.
Felipe Nasr 14:38 körül törte alaposan össze a Saubert, amikor Susie Wolff-fal ütközött. Nemsokára ismét pályára léphet, hogy szűk fél óráig még kihasználhassa a mai napot. Komoly teljesítmény a Sauber szerelőitől.
Szűk fél órája maradt Barcelonában, mielőtt a teszt első napja véget ér.
Nem csak gyorsan, jól is dolgozhattak a Sauber szerelői, erre utal, hogy Felipe Nasr egyéni legjobb időt ért el a 3-as szektorban. 1:29-es és 28-as köröket fut. Közben Pascal Wehrlein visszatért a bokszba a Mercedesszel.
Már csak egy tizeddel marad el Pascal Wehrlein a délelőtt, még Force Indiával futott legjobb idejétől, de a 20 esztendős pilóta még mindig a 9. helyen áll a Mercedesszel.
Néhány perc még Susie Wolff számára is marad, hogy a három órával ezelőtti baleset után megtegyen még néhány kört Barcelonában. A Williams is összerakta neki az FW37-et.
Ahogy Susie Wolff ismét a pályára hajtott, Felipe Nasr pont visszatért a bokszba, így a délutáni baleset szereplői ezúttal nem osztoznak a pályán. Wolff bokszból való távozását férje, Toto is szemmel tartotta.
Raikkonen, Ricciardo, Nasr, Verstappen és Wehrlein is a pályán van, de a mai nap leintéséhez közeledve egyikük sem tud javítani.
Ezzel várhatóan véget is ér a mai edzés. A Sauber brazil versenyzője a 9-es kanyarban állt meg, egyelőre nem tudni, hogy mi történt vele.