Massa az eddigi legjobb idővel zárt, a Mercedes elromlott
2015. február 26. 08:53
Felipe Massa kezdte az élen a Forma-1 2015-ös előszezonjának utolsó tesztsorozatát, amikor csütörtökön, a lágy keverékű gumikon 1:23.500-ra javította az utóbbi két hét legjobb szintidejét a Williamsszel. Majdnem 6 tizedmásodpercet vert Romain Grosjean múlt vasárnapi etalonjára, pedig azt a Lotus versenyzője az elvileg egy másodperccel gyorsabb szuperlágy Pirelliken érte el.
A második barcelonai tesztciklus nyitónapja, amelyet az ebédszünet előtt az eső is megzavart, egyébként meglehetősen eseménytelenül telt – még piros zászlóval is csak kétszer kellett megszakítani. A legérdekesebb, bár szokatlannak már aligha nevezhető hír az volt, hogy a McLaren-Honda ismét mindössze 7 kört tudott megtenni. Fernando Alonso a vasárnapi balesete miatt még pihen, és az Ausztrál Nagydíjon sem teljesen biztos az indulása, így Jenson Button ült az autóban, de csupán egyetlen mért kört teljesített a délelőtti aerodinamikai tesztelés során. Mivel vibrációt tapasztalt, visszatért a garázsba, ahol kiderült, hogy egy hidraulikai szivárgás az egész hajtáslánc cseréjét szükségessé teszi. A McLaren ezért többé ki sem ment a pályára.
Nem jelent meg az új Force India sem. Az istálló a múlt héten még a tavalyi autójával tesztelt, és ma vetette volna be először az új VJM08-at. Reggel azt ígérték, délután Nico Hülkenberg fogja vezetni, de erre végül nem került sor.
A Mercedes volt a harmadik csapat, amelynek a napja feltűnően hiányosan alakult. Lewis Hamilton sokáig az élen állt a közepes gumikon teljesített 1:24.881-es idejével, ám az MGU-K hibája miatt délután egyáltalán nem lépett pályára, ezért mindössze 48 körrel zárta a napot. A címvédő ugyanakkor nem keseredett el túlzottan. „Még lesz egy napom az autóban, és akkor remélhetőleg minden jól megy majd. Örülni fogok, ha le tudunk zavarni 150 kört" – mondta a Sky-nak. „Egyelőre azonban az a legfontosabb, hogy minél többet kísérletezzünk, és az autó az első versenyre olyan legyen, mint szeretném." Hamilton egyébként elárulta, hogy a múlt heti betegsége után már sokkal jobban érzi magát, és a félbeszakadt tesztnap után még futni is elment.
A Williamsnél már a hét elején kilátásba helyezték, hogy végre megvillantanak majd valamit az autójuk képességeiből, és így is történt. Massa délután fél 4 körül már a közepes gumikon is rávert Hamiltonra, majd röviddel később a lágyakon még lejjebb szorította a lécet, ráadásul 103 kört teljesített, ami bő másfél versenytávnak felel meg. „Szerintem ideje volt megmutatnunk, hogy ott vagyunk az élvonalban. Hogy a Mercedestől mennyire vagyunk lemaradva, azt nem tudom, viszont azt hiszem, a többiekkel szemben megálljuk a helyünket" – mondta Massa. „Igyekszünk kiegyensúlyozottabbá válni, és elégedett is vagyok, de még korán van."
Hasonlóan eredményes napja volt a Saubernek is. Marcus Ericsson ma mindenkinél több kört húzott le a pályán, bár ami az idejét illeti, lényegesen lassabbnak bizonyult Massánál: úgy maradt el tőle 0,776 másodperccel, hogy a szuperlágy gumikon érte el a legjobbját. Előtte viszont teljesített egy rendes versenyszimulációt is a közepes illetve kemény Pirelliken.
A nap első megszakítását Danyiil Kvjat idézte elő még reggel, amikor a Red Bull megállt alatta a bokszkijáratnál, de hamarosan visszatérhetett vele a pályára. A csapat napját először az eső, majd délután egy műszaki hiba hátráltatta, amely miatt Kvjat programját egy hosszabb etap közepén megváltoztatták, és inkább rövid etapok sorozatát tette meg. A Red Bull péntekre új alkatrészeket kap az autójához.
Romain Grosjean Kvjathoz hasonlóan 75 kört tett meg a Lotusszal, miközben a beállításokkal való kísérletezés mellett a teljesítményre irányuló etapokat is megtett, főleg az új első futóműgeometria kiértékelése érdekében. Ő éppúgy elégedett volt az E23 megbízhatóságával, mint a csapat vezető versenymérnöke, Alan Permane. „Rengeteg adatot gyűjtöttünk, és Romain hasznos visszajelzésekkel szolgált" – jelentette ki Permane. „A pálya egy ideig nedves volt, ezért akkor nem akartunk túl sok időt kint tölteni, mert a tesztelés szempontjából nem lett volna értelme." A Lotus mai leglátványosabb húzása az volt, hogy bejelentették egy tesztpilótanő, Carmen Jordá leigazolását.
A Ferrarinak nyugodt napja volt: Kimi Räikkönen nem feltűnősködött. Délelőtt a csapat a beállításokkal és az üzemanyagszintekkel játszva különböző hosszúságú etapokat bonyolított le. A finn délután meglehetősen sok időt töltött a garázsban, de egyébként magabiztosan rótta a köröket, és meg sem próbálkozott egy időmérő-szimulációval a lágyabb gumik valamelyikén.
Ugyanakkor sok időt vesztett olyan műszaki problémákkal, amelyeket a technikai igazgató, James Allison "bosszantónak" nevezett. "Az autónk nem olyan rossz, de bizonyos területeken még fejlődnünk kell. Főleg arra gondolok, amikor trükkössé válnak a körülmények, mert a gumik körről körre másképp viselkednek" - tette hozzá Räikkönen. A finn, aki még mindig kitart a mellett, hogy a Ferrari nagyot lépett előre, megjegyezte, hogy pénteken fog kipróbálni pár új alkatrészt az autóhoz.
A Toro Rosso majdnem teljesen új autóval érkezett Barcelonába, s noha a ráncfelvarráson átesett STR10 a pálya mellett álló megfigyelők szerint nehezen vezethetőnek tűnt, ráadásul egyszer le is robbant, Carlos Sainz elégedett volt vele. „Nagyon kellemes volt vezetni az újításokkal felszerelt autót" – állította, miután főként aerodinamikai méréseket és mechanikai teszteket végzett. „A délelőtt vége felé egy igazi etapot is teljesíthettem, és azonnal éreztem, hogy az autó mennyivel jobb lett mind a tapadás, mind a balansz tekintetében."
A csapatok Barcelonában vasárnapig folytatják a tesztelést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a második barcelonai tesztciklus nyitónapjáról percről percre készülő egész napos tudósításunkban! A csapatoknak mindössze három napjuk volt, amióta múlt vasárnap befejeződött az előző tesztsorozat ugyanitt, hogy megoldják a komolyabb, a pályán nem orvosolható problémáikat. Egész nap igyekezni fogunk érdekes háttérinformációkkal és időeredményekkel szolgálni.
Íme a tervezett beosztás:
Mercedes - Hamilton
Red Bull - Kvjat
Williams - Massa
Ferrari - Räikkönen
McLaren - Button
Toro Rosso - Sainz
Sauber - Ericsson
Lotus - Grosjean
Force India - ?
Így festett egy órája a barcelonai paddock. Pár perc és zöldre vált a lámpa!
Az utolsó négy tesztnap előtt a Pirelli összesítette az istállók által megtett távokat. A Mercedes gyári csapata ment a legtöbbet, a motorszállítók rangsorában a partnercsapatoknak köszönhetően nyomasztó a német márka fölénye.
Mercedes: 4361 km
Toro Rosso: 3476 km
Sauber 3172 km
Ferrari 3151 km
Williams 3126 km
Red Bull 2681 km
Lotus 2522 km
Force India 1415 km (tavalyi autó)
McLaren 927 km
Megkezdődött a csütörtöki tesztnap, Kimi Räikkönen hajtott ki elsőként a Ferrarival. Mögötte Ericsson és Massa következik.
Ezt közölte a Sauber a Twitteren. Korábban elárulták, hogy a délelőtt során aerodinamikai méréseket végeznek, és a C34 beállításait csiszolják.
A felkészülése, különösen egy csapatváltás után, nem lesz ideális, mert múlt vasárnap balesetet szenvedett, és akkora erővel csapódott a 3-as kanyar belső korlátjának, hogy agyrázkódás miatt három napot kórházban kellett töltenie. Csak tegnap engedték ki, s mivel egy agyrázkódást követően egy második hasonló trauma maradandó károsodás veszélyével fenyeget, Barcelonában még nem ülhet autóba: a McLaren Buttonra és Magnussenre bízza a tesztelést. Alonso balesetével kapcsolatban egyébként továbbra is számtalan összeesküvés-elmélet kering - a furcsa körülmények miatt nem mindenki hiszi el a McLaren magyarázatát, hogy csak egy erős széllökés sodorta le az autót a pályáról. Alonso egyébként így hagyta el a kórházat tegnap:
Räikkönen visszaállt a bokszba, de a Sauber eredeti közlésével ellentétben Marcus Ericsson kint marad a pályán, Carlos Sainz is csatlakozott hozzájuk, Lewis Hamilton viszont még csak öltözik.
A levegő hőmérséklete mindössze 5, az aszfalté pedig csak 8 Celsius fok. Nem ideálisak a körülmények a teszteléshez, de ehhez a múlt héten már hozzászokhattak a csapatok. Valtteri Bottas és Franz Tost szerint Bahreinben kellett volna tesztelni.
Danyiil Kvjat a bokszutca végéig sem jutott el a Red Bull-lal. Hamilton egy installációs körön már túl van, Grosjean és Button még nem lépett pályára.
Miközben Alonsót kiengedték a kórházból, hírek érkeztek a Force India és a Manor háza tájáról is. A silverstone-i istálló autója pénteken reggel ér oda Barcelonába, és azt remélik, hogy már holnap délután pályára is léphet, de a hétvégén már mindenképpen futni fog.
A Manor azt közölte, hogy leszerződtették Will Stevenst, aki a Caterhamnél tett vendégszereplés után újra F1-es versenyző lesz, már elképzelhető, hogy az Ausztrál Nagydíjon. Ehhez az kell, hogy a Manor március 6-ig elkészüljön egy 2015-ös szabályoknak megfelelő, átmeneti autóval, és fel is tudja tenni azt az ötödik kontinensre induló gépre.
Kvjat autóját visszatolták a garázsba. Nem indul zökkenőmentesen a Red Bull-Renault napja. Räikkönen újra a pályán.
1:32.451 a nap első ideje a Ferrari pilótájától. Räikkönen újabb mért körrel folytatja. Ez még persze csak bemelegítés, a héten már várhatók erős köridők.
Noha tegnap mutattak végre egy képet az új autójukról, és azt ígérték, ma nekivágnak a tesztelésének, a bokszukban nem tapasztalható semmilyen aktivitás. Ez csak tovább fogja táplálni azokat a híreszteléseket, hogy bajban vannak.
Kvjat ismét a pályán, 10 perccel ezelőtt az ő megálló autója okozta a nap első piros zászlóját. Apróbb technikai malőr lehetett.
Munkanapról lévén szó, nincs sok néző Barcelonában, de a Mercedes örül a szurkolók érkezésének. A hétvégén nagyobb nézőszám várható, bár a helyi közönség kénytelen lesz Carlos Sainzcal beérni. Közben Räikkönen vezet 1:30.271-gyel.
A finn pilóta továbbra is rója a köröket, egyelőre csak neki van mért ideje. Kvjat visszatért a bokszba, de a finn mellett Carlos Sainz továbbra is a pályán van. Grosjean és Button még nem látogatott ki.
Räikkönen a 9. körében visszaállt a bokszba, Button, Hamilton, Ericsson és Massa viszont a helyébe lépett.
A hideg reggeli időben a szuperlágy gumit próbálgatják Marcus Ericsson autóján.
A bal oldalon a Toro Rosso új, a jobb oldalon pedig a régi, a múlt heti teszten használt orrkúpja látható.
Lewis Hamilton egy komolyabb, de még mindig bemelegítő körrel az élre állt. 1:26.787 a Mercedes legjobbja, mögötte Massa csak 0,080 másodperccel marad el. A Mercedes a hétre módosított az orrkúp kamera-bekötési pontjain, magasabbra kerültek, mert az FIA figyelmeztette őket és a Ferrarit is.
Ezzel futott 1:26.437-et. A Mercedes a múlt héten figyelemre méltó köröket ment a közepes keverékkel, de ők nem voltak elégedettek az eredményekkel.
Bő háromnegyed órás késéssel Romain Grosjean is pályára lépett a Lotusszal, így már mindenki el tudta hagyni a bokszot. Mért köre egyelőre csak Hamiltonnak, Massának, és Räikkönennek van.
Jelentős fejlesztéseket ígértek, és meg is érkeznek azok a Williams csapatához. Massa autóján új tartópillérrel megoldott hátsó szárny kapott helyet, és új légterelő jelent meg az oldalszekrénynél.
Egy kör után ismét a bokszban, most leszerelik autójáról a mérőberendezést, és nemsokára ismét pályára lép.
A Marussia visszatérésen fáradozó utódja leigazolta Will Stevenst, aki tavaly Abu-Dzabiban a Caterhammel versenyzett. A szerződtetéséről itt írtunk bővebben.
Csupán négy pilóta futott mért kört az első óra során.
1. Hamilton (Mercedes W06) 1:25.976 - 12 kör
2. Kvjat (Red Bull RB11) 1:27.825 - 8 kör
3. Massa (Williams FW37) 1:26.857 - 9 kör
4. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:30.271 - 9 kör
5. Ericsson (Sauber C34) idő nélkül - 7 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR10) idő nélkül - 8 kör
7. Grosjean (Lotus E23) idő néjlkül - 1 kör
8. Button (McLaren MP4-30) idő nélkül - 2 kör
1:24.881-nél tart a világbajnoki címvédő a Mercedesszel, közepes abroncsokkal a hideg barcelonai délelőttön. A brit pilóta tempója a következő körökben kicsit visszaesett, de így is 1:25-öket fut. Ez sejteti, hogy a Mercedes ennél sokkal gyorsabb is lehet a lágyabb keverékeken.
A Mercedes tud 1:24.3-at is közepes keveréken Barcelonában, de a hideg aszfalton Hamilton 1:24.8-as ideje is erősnek mondható. Közben Ericsson is feliratkozott a mai listára egy szerény 1:43-as körrel.
Néhány perc üresjárat után Kvjat újra a pályán a Red Bull-lal, közben a Force India megerősítette, hogy új autójuk már Barcelona felé halad, és holnap délután már szeretnk kipróbálni.
A német pilóta péntek délután és szombaton, Pérez pedig vasárnap tesztelheti a VJM08-at, számolt be a csapat a Twitteren. A múlt héten Pérez mehetett egy kicsivel többet a tavalyi autóval, miután egy hete a Mercedes visszahívta Pascal Wehrleint a Force Indiától.
F1-es léptékekkel mérve nagyon hideg van Barcelonában. A 8 fokos levegő, és a 15 fokos aszfalt nem éppen ideális, de legalább az esőtől nem kell tartani.
Nincs nagy forgalom a pályán mostanában, Sainz tett meg újabb kört, de mért ideje továbbra sincs, majd Massa és Grosjean is kihajtott a bokszból.
A francia pilóta 1:28.645-tel kezdett, ez csupán a második tesztnapja a Lotus E23-mal. Massa 1:26.399-re javít. Carlos Sainz is járt kint a pályán, de mért kört egyelőre nem futott.
Romain Grosjean egy natúr karbon színű sisakot visel, és Lewis Hamilton is új bukót tesztel ma, mindketten a Bell új modelljét viselik, számolt be Craig Scarborough, az Autosport technikai szakértője a Twitteren. Sergio Pérez az idén a Schuberth gyártmányaira váltott.
Futott egy mért kört Button is a McLarennel, de egyelőre csak 1:31.479-nél jár, és vissza is ment a bokszba. A Sauber közben vörös színű jelölőfestékkel kutatja a légáramlatok útját.
A Red Bull orosz pilótája 1:25.987-re javította az idejét, de még így is bő egy másodperccel Lewis Hamilton ideje mögött marad a második helyen.
A Mercedes címvédője 1:25-ös időket fut, gyaníthatóan közepes keverékű abroncsokkal. Egyelőre Kvjat és Ericsson több kört tett meg nála.
Volt egy 1:28-as köre is, utána az 1:26-os tartományban folytatta. Massa és Sainz is csatlakozott hozzá a pályán.
Közepes keménységű gumikat használt, javítani ezúttal nem tudott. Ma eddig összesen 26 körnél jár.
Nem sietnek a körök gyűjtésével a csapatok, gyaníthatóan magasabb hőmérsékletekre várnk. Az állás két óra után:
1. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 26 kör
2. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.987 - 21 kör
3. Massa (Williams FW37) 1:26.399 - 19 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:27.525 - 18 kör
5. Ericsson (Sauber C34) 1:29.172 - 21 kör
6. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:29.590 - 18 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 5 kör
8. Sainz (Toro Rosso STR10) idő nélkül - 22 kör
Vasárnap két balesetet is az erős és kiszámíthatatlan szél okozott a csapatok szerint, ma viszont ilyen problémák nem merülnek fel. Ez leginkább Carlos Sainz számára lehet fontos, aki a múlt héten összetörte a Toro Rossót, de honfitársával, Fernando Alonsóval ellentétben ő nem sérült meg az ütközés során, így ma is autóba tudott ülni. A hőmérséklet továbbra is 9 fok a levegő, és 17 a pálya esetében.
Button viszont már megint a bokszban van. Az utolsó teszthét első napjának elején sem tud hoszabb távokat megtenni a McLarennel. Jelenleg Hamilton, Grosjean, Kvjat és Ericsson van a pályán, utóbbi nemrég javított 1:27.802-re a közepes gumikkal.
A második és a harmadik szektorban abszolút legjobb időket ért el, de a kör elején lassú volt, így nem tudott javítani. Utána egy 1:25.1-gyel és egy 1:26.0-val folytatta a körözést.
Nem sokkal ezelőtt Grosjean is teljesített egy etapot, a francia körei a következők szerint alakult közepes gumin: 1:28.4, 1:27.5, 1:27.9, 1:27.9, 1:28.5, 1:31.1, 1:28.8, 1:30.0, 1:30.8.
David Croft, a Sky Sports egyik kommentátora a pálya szélén figyeli a barcelonai tesztet:
"Miközben egyértelmű, hogy a pálya (alacsony) hőmérséklete nem segíti a versenyzőket, az is világos, hogy Lewis Hamilton sokkal magabiztosabban fékez, mint néhány egyéb versenyző. Kvjat és a Red Bull volt talán a következő."
A menedzsere érdekes módon kitérő választ adott a kérdésre, ami azt sugallja, hogy egyelőre nem biztosak benne. Az FIA is vizsgálatot indított a balesete ügyében. Minderről bővebben itt írtunk.
Továbbra is élvezheti a Manor a McLaren támogatását, miután a kis csapat megállapotott a wokingi vállalattal a folytatásról.
"Átalakítjuk a szerződésünket a Manor csapattal, így az a jövőben is részesülhet megfizethető támogatásban, a szerződéses kötelezettségeknek megfelelően" - idézte a GPUpdate.net a McLaren szóvivőjét, aki cáfolta, hogy bevásárolnák magukat az istállóba.
"Támogatjuk a csapat erőfeszítéseit, hogy ismét megpróbáljanak a Forma-1-ben versenyezni, de nem tervezzük, hogy tulajdonrészt szerzünk vagy bármilyen formában növeljük a jelenlétünket."
Dél felé tartva nem, hogy javult, hanem romlott a pálya állapota Barcelonában, az aszfalt hőmérséklete jelenleg csak 14 fok. Elképzelhető, hogy beborult a mért pontnál.
A brazil versenyző 1:25.763-mal feljött másodiknak közepes keveréken, de még mindig alaposan elmarad Hamilton legjobb idejétől. A Williams bokszában közben népes nézősereg figyeli a munkát. Gyaníthatóan ők csapattagok hozzátartozói, akiket a grove-iak igyekeznek vendégül látni a tesztek idején.
Kéttucatnyi installációs kör után mért kört is futott Carlos Sainz, aki 1:27.866-tal kezd. Hamilton is visszatért a pályára, ma már a 40. körét kezdi, és Kjvat is kihajtott a bokszból, de az Autosport tudósítója szerint a Renault motor lefojtva, "traktorhoz hasonló" hanggal üzemel.
Bár korábban napsütésben kezdődött a mai teszt, most esni kezdett az eső. A Mercedes hangot is adott meglepetésének: "ez nem volt a forgatókönyv része" - írták a Twitteren. Felipe Massa gyorsan ki is szállt a Williamsből.
Az eső miatt mindenki visszahúzódott a bokszba, így az állás a harmadik óra végén a következő:
1. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 42 kör
2. Massa (Williams FW37) 1:25.763 - 29 kör
3. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.947 - 34 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:27.079 - 33 kör
5. Ericsson (Sauber C34) 1:27.802 - 33 kör
6. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:27.813 - 28 kör
7. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.866 - 34 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 7 kör
Nem túl erős a szemerkélő eső, egyelőre kabátra vagy esernyőre sincs szükség, de kérdéses, hogy meddig folytatja az égi áldás, írja az Autosport. Egyelőre minden pilóta a bokszban várakozik, nem számítottak ilyen jellegű időjárás változásra.
Nem sok jót sejtet, hogy a helyszíni beszámolók szerint egyre jobban esik Barcelonában. Délelőtt sem volt túl aktív a mezőny, de a nedves pálya még inkább csökkentheti a hajlandóságot az autózásra.
Sajtótájékoztatót tart Ron Dennis, a McLaren csoport elnöke, és Eric Boullier csapatfőnök. A téma aligha lehet más, mint a McLaren kilátásai a 2015-ös szezon elejére a katasztrofális tesztidőszak és Fernando Alonso balesete után.
Dacolva a nedves pályával, Danyiil Kvjat kihajtott a bokszból a Red Bull-lal. A többiek egyelőre nem követik a példáját.
Hivatalosan filmforgatás keretén belül vezethette az SF15-T-t, de a szabályok szerint csupán demonstrációs célra használható gumikkal mehetett. A mexikói pilóta az idei szezonra csatlakozott Scuderiához tartalékpilótának.
Ron Dennis megerősítette, hogy Fernando Alonso "viszonylag rövid ideig eszméletlen volt az autóban" a barcelonai balesete után, idézi a McLaren csoport elnökét Pete Grill, a Sky Sports tudósítója a Twitteren. Dennis azt is elismerte, hogy ő javasolta az FIA-nak a baleset kivizsgálását.
Anthony Rowlinson, az F1 Racing főszerkesztője azt írja szintén a Twitteren, hogy Dennis szerint Alonso "teljesen képben van, normális, és tesztelni akar", és nem látja okát annak, hogy ne versenyezzen Ausztráliában, de a végső döntést az orvosok hozzák meg." Kollégája, James Roberts beszámolt, hogy Dennis kijelentette: "Nem volt áramütés, ami a balesetet okozta volna. A szél tette."
Abbahagyta a körözést a nedves pályán Danyiil Kvjat, de Lewis Hamilton követte az orosz példáját, így most ő köröz Barcelonában a Mercedesszel. Az időjárás tekintetében nincs változás.
Talán a közös történelmi gyökerek folyományaként magyar szurkolók is buzdítják a finn Kimi Räikkönent a barcelonai teszten. A magyar zászló melletti angol feliraton azt üzenik a 2007-es világbajnoknak, hogy "ha nyersz, ha vesztesz, hajrá apu!" - utalnak arr, hogy Räikkönen január végén édesapa lett.
Hamilton bokszba való távozása után ismét Kvjat tett meg köröket a barcelonai pályán, 1:43-at tudott futni, de nem sokáig erőltette, és inkább a Sauberhez hasonlóan korábban megkezdte az ebédszünetet.
Ron Dennis néhány percel ezelőtti sajtótájékoztatója volt az elmúlt óra legizgalmasabb eseménye. Az állás az eső miatt nem változott, a körszám is csak alig emelkedett .
1. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 48 kör
2. Massa (Williams FW37) 1:25.763 - 29 kör
3. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.947 - 45 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:27.079 - 33 kör
5. Ericsson (Sauber C34) 1:27.802 - 33 kör
6. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:27.813 - 28 kör
7. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.866 - 34 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 7 kör
A kis csapatok azzal csökkentenék a költségeiket, hogy együtt építenék meg az autójuk alapjait, megosztva a fejlesztési költségeket. A nagyok nem rajonganak az ötletért. Erről bővebben itt írtunk.
Ron Dennis, a McLaren csoport elnöke a több évtizedes pályafutása mellett gyakran nyakatekert retorikai fordulatairól ismert. A brit üzletember előszeretettel használ bonyolult és fellengős angol kifejezéseket olykor egyszerű közlendők kinyilatkoztatására is, de ha helyesek a Twitteren megjelent idézetek, amelyeket Fernando Alonsóval kapcsolatban mondott, akkor Dennis meglehetősen sajátos szóhasználattal élt.
Dennis cáfolta, hogy Alonsót áramütés érte a vasárnapi balesete előtt, legalábbis valószínűleg erre utalt, amikor az "electrocution" kifejezést használta, ami az "electro" (áram) és az "execution" (kivégzés) szavak összetétele, és tükörfordításban valóban áramütést jelent, de az angol nyelvben az áramütés általi halálesetre használják.
A spanyol pilóta szerencsére nem sérült meg súlyosan az ütközésben, bár Dennis elismerte, hogy rövid ideig elvesztette az eszméletét, de cáfolta, hogy sokkot kapott volna. A McLaren elnöke nem tartja valószínűnek, hogy Alonso ne tudjon indulni Ausztráliában, de ha mégis így alakul, akkor Kevin Magnussen lép a helyére.
Aerodinamikai tesztekkel kezdte a mai napot a Toro Rosso, ennek oka, hogy James Key, a faenzai istálló technikai igazgatója szerint egy "majdnem teljesen új" autóval érkeztek az utolsó tesztre, amelyen átalakították az aero csomagot, a futóművet, és az orrkúpot is, tudta meg az Autosport. Key elismerte, hogy a Williams megoldására hasonlít az új változat, de már korábban is tudták, hogy ez a követendő példa, viszont nem akartak fennakadni a törésteszten az agresszív orr-kialakítás miatt.
Key közölte, hogy a korábban használt tesztautó "több hónappal ezelőtti" fejlesztéseket tartalmazott annak érdekében, hogy újonc versenyzőpárosuk gondtalanul készülhessen F1-es bemutatkozásukra. "Egy biztos autót akartunk. Konzervatív autó volt, ami alapot nyújtott számunkra. A mostani már a versenyautó, és imádtam volna ezt bemutatni, mert ez nagy előrelépés a korábban leleplezett autóhoz képest. Ez az, amin valójában dolgoztunk" - mondta a brit mérnök, aki elárulta, hogy ez a konfiguráció utazik majd Melbourne-be is.
Barcelonában van az idei színekre átfestett, még a múlt heti teszteken is használt 2014-es Force India VJM07, ami holnap várhatóan átadja helyét utódjának, a későn elkészült VJM08-nak. A bokszutcában most lehet - egyelőre - utoljára szemügyre venni a dobogós helyet is szerzett modellt.
Az amerikai magánkórházak hálózatát üzemeltető Vibra Healthcare tulajdonosa, Brad Hollinger 10 százalékra növelte részesedését a Williams csapatban, miután újabb 5 százalékot megvásárolt Toto Wolfftól, aki azóta építi le 15 százalékos tulajdonrészét, mióta tisztséget vállalt a Mercedes-Benznél. Az osztrák csapatfőnök a Hollingernek eladott 10% után fennmaradó 5%-os részesedését megtartja.
Hollinger nem zárta ki, hogy a későbbiekben tovább növeli a befektesének mértékét, amitől megtérülést vár, mert úgy véli, hogy az F1 a közösségi médiának is köszönhetően nagy növekedés előtt áll, számolt be blogján James Allen szakújságíró. Szintén érdekes számára a Williams Advanced Engineering nevű leányvállalat, ami az F1-ben megszerzett technológiai tudást értékesíti más iparágak, például a gyógyászati szektor számára. Hollinger nem tervezi, hogy logókat jelenít meg az autón, de összekapcsolná a Williamst olyan cégekkel, amelyekkel közös üzleti együttműködések jöhetnek létre.
Bár Kimi Räikkönen nem volt a legaktívabb versenyzők között a délelőtt folyamán, a Ferrari szerint hasznosan telik a nap, bár őket is megzavarta a Barcelonába megérkező eső. Ebédszüneti közleményük szerint Räikkönen "változó hosszúságú etapokon különböző, beállításokkal kapcsolatos szimulációs feladatokat végzett eltérő üzemanyagszintekkel".
Felipe Massa az első, aki pályára lép a csütörtöki tesztnap délutáni szakaszában. A Williams versenyzője rögtön felhagyott a munkával, amikor megjött az eső, de most ő hagyta el a bokszot leghamarabb.
Massát a Sauber versenyzője, Marcus Ericsson követi a pályára. A svéd pilóta az ötödik helyen zárta a reggelt.
Az autóban készített szelfivel üdvözölte szurkolóit Lewis Hamilton. A Mercedes brit pilótája a múlt héten is készített hasonló fényképet, csapata akkor "Szelfikirálynak" nevezte a Twitteren. Hamilton jelenleg a leggyorsabb a mai nap során.
Saját idejénél két tizedmásodperccel rosszabb eredménnyel kezdte a délutánt Felipe Massa, e szerint a pálya nincs rossz állapotban. Az aktuális adatok szerint a levegő 13, az aszfalt 21 fokos.
Räikkönen és Sainz a pályán, közben az Autosport tudósítói arról számolnak be, hogy órák óta először kisütött a nap Barcelonában. Remélhetőleg gyorsan felszárad a pálya, és a csapatok hatékony munkát tudnak végezni a délután folyamán.
Kritizálta Ron Dennis legfrissebb nyilatkozatát Gary Hartstein, az F1 volt főorvosa a Twitteren. A tudósítások szerint Dennis azt mondta, hogy Alonso a múlt vasárnapi balesetben nem szenvedett agyrázkódást, holott erről korábban több forrás is beszámolt. "Üzenem Ron Dennisnek, hogy ha eszméletvesztés, és normális CT eredmények vannak, akkor az a definíció szerint agyrázkódás. Az ön nyilatkozata bájos lenyomata a zavarodottságnak, ködösítésnek, és következetlenségnek, ami a csapatát jellemzi, mióta ez az ügy elkezdődött."
Hartstein utalt arra is, hogy nem hiszi a magyarázatokat, amelyek szerint Alonso a cockpit oldalába ütötte volna be a sisakját, mert az autók a fej körül különös nagy gondossággal készülnek. Kutatások sorozata előzte meg a kialakításra vonatkozó szabályok meghozatalát, és a karosszéria sem tömör anyagból készül a sisak körül, hanem habszerű, puha borítással látják el.
Ericsson és Massa is lágy gumikkal közlekedik a pályán, utóbbi versenyszimulációt teljesít a Williamsszel. Kvjat is pályára lépett, így már csak Hamilton, Grosjean és Button várat magára a délután.
Felipe Massa futott egy egyéni legjobb szektoridőt, de a kör végén nem tudott javítani, és később visszament a bokszba. Jelenleg Kvjat és Ericsson van a pályán, de egyikük sem megy különösen feltűnő köridőt. A Sky Sports szerint "legalább a pálya csont száraz már".
Jenson Buttonnak ma is mindössze 7 kör jött össze Barcelonában. Hidraulikus hiba miatt a McLaren kénytelen kicserélni a Honda motort.
Rég mutatott valamit a Ferrari finn pilótája, most 1:26.327-re javította mai legjobb idejét, és ezzel feljött a 4. helyre. Ő az első pilóta, aki a délután folyamán faragni tud az eső előtti idején.
"Egy nagyon meredek hegység lábánál állunk" - idézte a Sky Sports Ron Dennis mai sajtótájékoztatóján elhangzott mondatát. Három nappal a tesztek vége előtt nem látni, hogy az Ausztrál Nagydíjon bármi esélye lenne a wokingi csapatnak arra, hogy az új Honda erőforrással labdába rúgjanak.
Felszáradt a pálya, az ebédidő óta Räikkönen, Massa és Sainz tudott javítani az idején. Az állás 15:00-kor:
1. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 48 kör
2. Massa (Williams FW37) 1:25.133 - 55 kör
3. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.947 - 56 kör
4. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:26.327 - 37 kör
5. Grosjean (Lotus E23) 1:27.079 - 39 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.261 - 57 kör
7. Ericsson (Sauber C34) 1:27.802 - 60 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 7 kör
Délután eleinte a lágy abroncsokat próbálgatta, de később mégis a közepes keverékkel javított mai eddigi legjobb idején. Közben Romain Grosjean is újra pályára lépett.
Egyelőre nem tudni mi történt, de Sainz miatt megállították a délutáni tesztet. Ez a mai második piros zászló, reggel alig 10 perc után Danyiil Kvjat miatt volt üresjárat.
Még nem tudni, hogy műszaki hiba vagy baleset történt, de a pálya Twitter csatornája szerint Sainz Toro Rossója a 10-es kanyarnál van. A spanyol pilóta az ebédidő óta 24 kört futott.
Bár az eső már elállt, visszahűtötte az aszfaltot, úgyhogy a levegő hiába meleg viszonylag (15 fok van), a pálya csak 22 fokos - 5-6 fokkal hidegebb, mint a múlt héten ezidőtájt volt.
A Toro Rossót visszajuttatták a garázsba, de egyelőre senki nem használta ki a lehetőséget - illetve mégis! Massa, majd Grosjean is a pályára hajtott. Még bő két és fél óra van hátra a mai tesztelésből.
És fel is pörögtek az események: a Williams brazil versenyzője 1:24.687-tel megszerezte a vezetést, mégpedig - ha minden igaz - a közepes gumikon. Hamilton is ugyanezeken érte el eddigi legjobbját. Grosjean szintén javított, 1:26.177-tel a 4. helyen áll.
A Sauber csak az utolsó előtti helyen tanyázik, de a kilométerek terén jól áll: már 66 kört tettek meg, amivel a lista élén vannak. Más kérdés, hogy ennyi a múlt héten nem lett volna kirívóan sok két és fél órával a leintés előtt.
Ez egy rövid, pár körös etap volt. Grosjean is befejezte a sajátját, egyedül hagyva Ericssont a pályán. Amely egyébként a napsütésnek hála megint melegedni kezdett.
Carmen Jorda lett a "fejlesztőpilótájuk". Azt ígérik, vezetni is fog az idén, de főleg a szimulátorban segíti majd őket. A 26 éves hölgy tavaly a GP3-ban indult, és nem szerzett egyetlen pontot sem. Ellenben nem nyújt kellemetlen látványt:
Közben a pályán a Williams versenyzője alaposan odatette magát: a lágy gumikon 1:23.500-as időt ért el. A múlt heti teszt legjobbja Grosjean 1:24.067-es eredménye volt.
Míg a Sauber már elérte a 80 kört, hosszú idú után a ma nem túl feltűnő Ferrari is kidugta az orrát a bokszból.
A Ferrari már vissza is menekült a garázsba, úgyhogy Ericsson megint egyedül van kint. Mégpedig a közepes gumikon egy jó hosszú etapon - a köridejei már visszazuhantak 1:31-re.
Ő és Ericsson is a közepes gumikon körözget. Nagyon csendes napunk van, minden a megszokott mederben zajlik - különösen, ami a McLaren töketlenkedését illeti. Egyébként a Force Indiának sincs nyoma, holott reggel azt ígérték, Hülkenberg délután pályára fogja vinni a VJM08-at.
A csapat a Twitteren most közölte, hogy a hibrid rendszer romlott el, ezekben a percekben is dolgoznak rajta. Hamilton civil ruhában flangál a Mercedes motorhome-jában. Ericsson nemrég kiállt végre a bokszba, és a kemény gumikra váltott.
Szűk két órával a tesztnap vége előtt így állunk:
1. Massa (Williams FW37) 1:23.500 - 77 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 48 kör
3. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.947 - 58 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:26.177 - 46 kör
5. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:26.327 - 45 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.261 - 59 kör
7. Ericsson (Sauber C34) 1:27.802 - 98 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 7 kör
A versenyszimulációt teljesítő Ericsson szinte végig egyedül gondoskodik arról, hogy ne legyen csend a Circuit de Catalunyán. Massa legutóbbi etapja így festett a közepes gumikon az Auto Motor und Sport szerint: 1: 27.7, 1: 28.3, 1: 28.7, 1: 29.1, 1: 28.9, 1: 29.1, 1: 28.8.
Legalábbis nagyon úgy tűnik. Most Kvjat és Grosjean körözget odakint - az utóbbi érdekes módon a lágy gumikon, de nem javított.
A kemény gumikon így alakultak a körei a versenyszimuláció utolsó etapjában: 1: 29.6, 1: 30.4, 1: 29.9, 1: 29.4, 1: 29.5, 1: 30.0, 1: 30.5, 1: 29.9, 1: 30.1, 1: 31.3, 1 : 30.7, 1: 30.4. Közben Räikkönen megint tiszteletét teszi odakint.
Csodák csodája, három autó is a pályán van - azt sem tudjuk, hogy férnek el rajta! A Williams, a Toro Rosso és a Ferrari falja a köröket odakint.
Már vagy tíz kört tett meg egyvégtében a közepes Pirelliken. Massa ugyanezeken teljesíti a saját etapját a Williamsszel.
A tesztelés az utolsó órájához érkezett, most Kvjat, Grosjean, illetve Räikkönen van kint - mindannyian a közepes gumikon. A tabellán egyelőre meglehetősen nagyon az időkülönbségek, az első három helyezettet 2,5 mp választja el egymástól.
A Twitteren azt írják, bedöglött az MGU-K, ezért Hamilton ma már nem térhet vissza a pályára. 48 körrel zár.
Az utolsó óra kezdetén ez a helyzet:
1. Massa (Williams FW37) 1:23.500 - 89 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:24.881 - 48 kör
3. Kvjat (Red Bull RB11) 1:25.947 - 66 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:26.177 - 57 kör
5. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:26.327 - 60 kör
6. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.261 - 59 kör
7. Ericsson (Sauber C34) 1:27.802 - 103 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:31.479 - 7 kör
Hát, elég furán néznek ki. Azután alakították át a kameratartókat, hogy a már tavaly is használt r-szárnyakat az FIA szabálytalannak minősítette:
Azt nem közölték, hogy miért, de azt ígérték, Sainz hamarosan visszatér a pályára. Igaz, még nem jelent meg: Massa, Grosjean és Räikkönen van kint. A Ferrari a kemény gumikat választotta ehhez az etaphoz, de az imént vissza is tért a bokszba.
No, végre történik valami: a Sauber mai 110 körében 1:25.330-ra javított, mégpedig a lágy gumikon. A Toro Rosso ígéretéhez híven Sainz is megjelent a pályán, és 1:26.962-re faragta le az idejét.
Az autón annyi alkatrészt lecseréltek, hogy szinte újnak mondható, de a pálya mellől figyelő Karun Chandhok szerint borzasztóan makrancos. "Úgy tűnik, a kigyorsítása valamiért megtörik, és a fara sokkal gyakrabban kitör, mint az összes többi autóé. Nem tudom, nem a gázreakció-beállításokkal kísérleteznek-e, mert gázadás közben nagyon másképp viselkedik az autójuk, mint a Red Bull" - mondta az indiai az Autosportnak, megjegyezve, hogy Grosjean alaposan nyúzta a lágy gumikat, mintha a határaikat feszegette volna.
Persze ez önmagában nem kunszt, hiszen a W06 az MGU-K hibája miatt régóta nem járt a pályá, de Ericsson a szuperlágy gumikon 1:24.610-re szorította le az idejét, amivel feljött a 2. helyre. Az eredménye nem túl fényes, ha meggondoljuk, hogy 1,110 mp-vel el van maradva Massa lágy Pirelliken elért etalonjától.
Negyedórával a teszt vége előtt a Nap már alacsonyan áll, és a felhők is árnyékot vetnek a pályára, úgyhogy már csak 15 fokos az aszfalt. Erről pillanatnyilag Räikkönen és Sainz szerez közvetlen tapasztalatokat, míg Ericsson visszatért a garázsba a szuperlágy gumik teljesített etapja után.
Egy újabb szett szuperlágy gumival 1:24.276-ra javított, amivel már 8 tizeden belülre közelítette meg Massát - igaz, a brazil a lágy gumikkal repítette az élre a Williamst. Ez is egy rövid időmérő-szimuláció volt a Saubertől.
Már csak 5 perc van hátra, úgyhogy Massa, Ericsson, Grosjean és Sainz is elérkezettnek látta az időt, hogy kirobogjon a pályára. Jobb később, mint soha!
A csapatok mára befejezték a munkát: Massa, Ericsson és Hamilton végzett az élen, a Mercedes napja azonban a McLarenéhez hasonlóan korán megszakadt. Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire, mert azonnal jelentkezünk a részletes eredményekkel, aztán valamivel később nyilatkozatoktól hemzsegő összefoglalónkkal.
A Mercedes gyári csapata lett idén az első, ami már négyjegyű körszámot teljesített az eddigi 8 tesztnap, és a mai két és fél óra alatt. Összehasonlításként a McLaren még 250-nél sem jár. A Sky Sports úgy tudja, hogy Ron Dennis, a McLaren csoport elnöke is Barcelonában van, ami mutatja, hogy a wokingi istállónál milyen súlyos a helyzet. Dennis pár hete Jerezbe is elment egy napra, de előtte évekig nem jelent meg teszten.