Rosberg durva idővel zárt, a McLaren 100 körig bírta
2015. február 27. 08:47
Szokatlanul eredményes tesztnap zajlott Barcelonában pénteken: egy csapat sem volt, amelynek érdemi munka nélkül kellett volna összepakolnia, és a kilenc versenyző közül hatan legalább 100 kört teljesítettek a nap során. Közéjük tartozott a McLaren is, a legelégedettebb viszont a Mercedes lehetett, hiszen Nico Rosberg végre megmutathatta, mit lehet kihozni a W06-osból.
Már az első barcelonai teszthéten sejteni lehetett, hogy a Mercedes jó eséllyel fog harcba szállni a címvédésért, azonban egészen a tizedik tesztnapig vártak arra, hogy igazán megfélemlítsék az ellenfeleiket. Eddig csak a közepes gumikon teszteltek, ezért nem volt meglepő, hogy az időeredmény tekintetében elmaradtak a gyorsabb abroncsokat használó ellenfeleiktől, péntek délután viszont Nico Rosberg autójára feltették a lágy keveréket. Az eredmény látványos volt: a német rögtön futott egy 1:22.792-es kört, amely 7 tizeddel jobb volt Felipe Massa csütörtöki, ugyanilyen gumikon elért eredményénél is. Bár később már nem tudott javítani, a pénteki napot Rosberg 1,2 másodperces előnnyel zárta élen a szintén a lágy gumikat használó Bottas előtt.
Rosberg úgy érzi, a Mercedes ennél is jobb eredményekre lesz képes a jövőben, hiszen pénteken nem is volt elégedett az autójával. „Nehéz napunk volt. A számok azt mutatják, hogy jó irányba haladtunk, de az ideális beállításoktól nagyon messze voltunk" – magyarázta. „Nem igazán értem, hiszen egész nap a megfelelő beállításokat hajszoltuk. Nagyon nehéz eldönteni, melyik irányba haladjunk tovább."
Bottas nem tagadta, némileg meglepte, hogy a Mercedes milyen tempóra képes. „Nehéz megmondani, mennyivel járnak előttünk, de előttünk járnak" – mondta, miután csütörtökön csapattársa is hasonlóan nyilatkozott. A Williams ennek ellenére igyekszik a saját munkájára koncentrálni, hiszen ezúttal is pozitív napot zártak. „Ismét egy teljesen problémamentes nap áll mögöttünk, ez mindig jó. Tudom, hogy még több is van az autónkban, csak ki kell hoznunk belőle."
A 3. helyen Felipe Nasr végzett a Sauberrel, 141 körével ráadásul ő bizonyult a második legszorgalmasabb versenyzőnek. Bottas idejétől csak 76 ezreddel maradt el, az utána következő Sebastian Vettelnek pedig 1,2 másodpercet adott a Ferrari-motoros C34-essel. A négyszeres világbajnok ennek ellenére elégedetten nyilatkozott a nap végén, hiszen 143 kört futott, és ezúttal bosszantó hibák sem hátráltatták. „Örülök, hogy sikerült egy problémamentes napot zárnunk, ez volt a legfontosabb" – nyilatkozta. „A nap végén a piros zászlók némileg keresztülhúzták a számításainkat, de sikerült véghezvinnünk, amit elterveztünk. Szerintem eddig is egyértelmű volt, hogy idén is a Mercedest lesz a legnehezebb legyőzni, ezért nem lepett meg különösebben Nico ideje."
Jenson Button az 5. helyet szerezte meg a McLarennel a csapat idei legsikeresebb tesztnapja után. Miután csütörtökön csak 7 kört teljesítettek, ma 100 kört sikerült gond nélkül megtenniük, mielőtt Button leparkolta volna a lerobbant McLarent a gyakorlás utolsó órájában. Bár ezúttal sem volt hibátlan a napjuk, érthető módon optimistán nyilatkoztak, hiszen eddig 59 megtett kör volt az idei rekordjuk. „Az ilyen napok után mindig jó érzés visszatekinteni a munkánkra" – mondta a brit. „Nagyot léptünk előre, de persze még mindig rengeteg tennivalónk van. Mi örülünk a 100 körnek, de más csapatoknak ez már természetes."
Pastor Maldonado szintén keményen dolgozott a Lotusszal, és 140 kör megtétele után végül a 6. helyen zárt. Szinte azonos eredménnyel zárt Max Verstappen is, aki eggyel kevesebb kört tett meg, és 61 ezreddel volt lassabb a venezuelainál. A két pilóta egyébként délután – Nasrhoz hasonlóan – sikeres versenyszimulációt is teljesített. A Toro Rossónak idő előtt be kellett fejeznie a körözést egy elektronikai hiba miatt, de így is elégedettek voltak az elvégzett munkával.
Danyiil Kvjat csak az utolsó előtti, 8. helyen zárt a Red Bull-lal, ráadásul a nap első piros zászlóját is ő okozta, amikor az 1-es kanyarnál megállt az autója. Az istálló állítólag hibát észlelt az egyik szenzorban, és ezért kérték meg, hogy állítsa le az autóját. Csak azt a Nico Hülkenberget tudta megelőzni, aki először vitte pályára a 2015-ös Force Indiát. A késő délelőtt debütáló autó meglepően jól muzsikált: az időeredményekre még nem fektettek nagy hangsúlyt, de nagyon fontosnak tartják, hogy 77 kört sikerült megtenniük.
„Sem a motorral, sem az autónkkal nem volt problémánk, ami ritkaság az első napon" – nyilatkozta Hülkenberg. „Szerintem figyelemreméltó, hogy délután 77 kört tettünk meg. A csapat nehéz helyzetben volt, de így is remek munkát végeztek, és mindenki nagyon keményen hajt az előrelépésért. Persze nem ideális, hogy csak most kezdtük el tesztelni az autónkat, de ebből kell kihoznunk a legtöbbet."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! A csapatok kezdenek az idei szezonra való felkészülés finisébe érni - a mai már a hatodik tesztnapjuk lesz Barcelonában, úgyhogy kezd kicsit letisztulni, melyikük mennyire áll jól. A pályán zajló eseményekről szokás szerint egész nap élőben tudósítunk sok háttérinformációval, képekkel, köridőkkel.
Betartották az ígéretüket, és csütörtökön végre futottak időmérő-szimulációt is. Massa 1:23.500-as eredménye igencsak biztató volt, hiszen az eddigi legjobb az idei barcelonai tesztelés során, és a lágy gumikon érte el. Grosjean a múlt héten a durván 1 másodperccel gyorsabb szuperlágyakon állított be 6 tizeddel gyengébb köridőt, Rosberg viszont az 1 másodperccel lassabb közepeseken csak 8 tizeddel kapott ki Massától. Ez nagyjából egy szintre teszi a Williamst és a Mercedest, az üzemanyagszinteket azonban nem ismerjük.
Tegnap ismét katasztrofális napjuk volt: Jenson Button még csak 7 kört tett meg, amikor vibrációt érzett, ezért visszatért a bokszba. Ott fény derült egy hidraulikai szivárgásra, amely miatt az egész hajtásláncot ki kellett cserélni, így többé vissza sem térhettek a pályára. Ez azt jelenti, hogy az MP4-30 az első kilenc tesztnap alatt összesen 960 km-t teljesített, azaz naponta alig többet száznál; összehasonlításképpen a Mercedes már 4580, és a Ferrari is 3515 km-nél jár az új autójával. Ha így folytatja, a McLaren Melbourne-ben a versenytáv feléig is nehezen fog eljutni.
Ez a tervezett beosztás:
Mercedes - Rosberg
Red Bull - Kvjat
Williams - Bottas
Ferrari - Vettel
McLaren - Button
Force India - Hülkenberg
Toro Rosso - Verstappen
Lotus - Maldonado
Sauber - Nasr
Meglepően meleg van: a levegő 8, az aszfalt máris 13 fokos. A Ferrari, a Lotus, a Mercedes és a Toro Rosso nem is vesztegeti az idejét, azonnal kirobog a pályára.
Tegnap az ő autójuk sem volt bombabiztos: Hamilton napja 48 kör után megszakadt az MGU-K hibája miatt. Rosberg most az elsők között hajtott ki a pályára, és a Mercedes oldaldoboza elé felszereltek egy áramlásmérő keretet. Még mindig kint köröz.
Rosberg lassan, 2:03.168 alatt teljesíti a sajátját, Verstappen valamivel gyorsabban: az eredménye 1:56.933. Már csak két csapat nem járt a pályán. Talált, süllyedt: a McLarenről és a Force Indiáról van szó. Az utóbbi még próbálta ki idei modelljét, a VJM08-at.
Sőt, Button egyszerre 2 kört húzott le a jelöletlen téligumikon, majd visszatért a bokszba. Most éppen üres a pálya; Rosberg már 5 kört teljesített. A csapatok ellenőrzik az első adatokat.
Az imént Vettel, majd Maldonado is kimerészkedett 1-1 körre, de rögtön vissza is tértek a bokszba - most azonban Nasr és Kvjat megtörte a csendet. A Saubert az előbb bekenték a zöld áramlásjelző festékkel:
Érdekes módon a szuperlágy keverékű Pirelliken 1:31.337-es kört fut. Button újra kivitte a McLarent; egy motorcsere után különösen alaposan kell ellenőrizni, hogy minden rendszer megfelelően működik-e.
Tegnap összesen 7-re futotta az erejükből. Nasrhoz már 1:27.965-re javított, de befejezte az etapját - őt Bottas váltotta a pályán a Williamsszel.
Kimi Räikkönen tegnap legalábbis azt mondta, az SF15-T "többnyire ugyanolyan" volt, mint a múlt heti teszten, de ma "remélhetőleg" kapnak hozzá pár új alkatrészt. Úgy tűnik, az első szárny véglapja máris máshogy néz ki, mint csütörtökön. Räikkönen egyébként meglehetősen visszafogottan nyilatkozott az autóról, megjegyezve, hogy "szerintem tényleg nem viselkedik túl rosszul", hozzátéve viszont, hogy a gumik viselkedése folyamatosan változik: az egyik körben működnek, a következőben nem. Most egyébként Bottas és Kvjat van a pályán.
És 1:42.315-re "javított." Rosberg mellett még Verstappen és Bottas körözget, de a Williamsnek még nincs mért köre. Az FW37-re is ráaggattak egy áramlásmérő keretet.
Elvégzik a rutinellenőrzéseket az első körök alapján, és azt ígérik, utána nekivágnak a rendes tesztelésnek.
A Williams máris 10 kört tett meg, ami az első háromnegyed órában nem rossz eredmény. Verstappen közben visszaelőzte Rosberget: a jelöletlen téligumikon 1:28.408-as köridőt ért el.
Míg a McLaren épp most hajtott ki megint a pályára, a Force Indiának továbbra sincs nyoma. Ennek ellenére úgy kívánnak jó reggelt a Twitteren, mintha minden rendben lenne, és közlik, hogy megkezdődött a második tesztnap. Igen, csak nem nekik...
A lenti képen látható garázsajtó mögött szerelik össze a VJM08-at. A motorsport.com érdekes riportot közölt ma reggel, amelyből kiderül, hogy a Force India egyik beszállítója, a kompozit anyagokkal foglalkozó EPM Technologies az elmúlt egy hét során 12 órás váltott műszakban dolgozott a VJM08 elkészítésén. Amúgy három kivételével (ezek vélhetően a nem angliai székhelyű Ferrari, Toro Rosso és Sauber) az összes csapatnak a 120 főt foglalkoztató EPM a partnere.
Az első órában öten tettek meg mért kört. Vettel egyelőre 1:30.068-cal a 3. helyen áll, megelőzve Maldonadót. Az aszfalt lassan melegszik, már 15 fokos.
Az első óra után így állunk
1. Nasr (Sauber C34) 1:27.965 - 9 kör
2. Verstappen(Toro Rosso STR10) 1:28.408 - 11 kör
3. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:29.456 - 9 kör
4. Maldonado(Lotus E23) 1:30.722 - 13 kör
5. Rosberg (Mercedes W06) 1:38.350 - 11 kör
6. Bottas (Williams FW37)- 14 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11)- 12 kör
8. Button (McLaren MP4-30) - 6 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) - 0 kör
1:26.483-ra, majd 1:25.730-ra faragja le az idejét a közepes gumikon. Rajta kívül Nasr és Vettel tartózkodik a pályán, valamint Button, aki máris annyi (7) kört tett meg, mint tegnap összesen.
Unalmas, de hasznos délelőtti program a Sauber újonca számára.
Legalábbis tegnapi gyors köre ellenére így vélekedik Massa. "Az eredményeink biztatóak voltak, de nehéz megítélni, hogy hol állunk, különösen a Mercedeshez képest" - ismerte el. "Továbbra is azt gondolom, hogy a Mercedes a legjobb autó." Massa reméli, hogy a Williams azért közelebb lépett a címvédő istállóhoz, de hozzátette: "Amikor Lewis az elsőtől az utolsóig még nálunk is kiegyensúlyozottabban tesz meg sorozatban öt kört, azt kell hinnem, hogy van valami a tarsolyukban." Bottas egyébként éppen a pályán van, és már fel is kapaszkodott a 2. helyre, 1,2 mp-vel Rosberh mögé.
Miután tegnap "bosszantó" hibák hátráltatták őket, Vettel máris 22 körnél tart. Régóta kint van, meglehetősen hosszú etapot teljesít a közepes gumikon.
Button 1:28.868 alatt teljesíti. Vettel és Maldonado nemrég visszatért a bokszba, úgyhogy most Nasr, Verstappen és Button gondoskodik a motorzúgásról.
Nem sokkal, úgy 1 tizeddel faragta lejjebb az idejét - a Williamsen továbbra is a kemény gumik vannak. Button már 14 körnél jár, ez nem is rossz a McLaren korábbi napjainak fényében. Amennyire tudjuk, az MGU-K-ban még mindig a McLaren által készített ideiglenes tömítést használják, amíg a Honda nem tervezi át alaposan a múlt héten rakoncátlankodó alkatrészt.
Szó szerint, ugyanis kiderült, hogy elkészítenek neki egyet. Az apja, Jos szerint ez teljesen normális eljárás. "Egy üléspróba még nem jelent semmit. A Toro Rosso pilótái esetében bevett gyakorlatnak számít" - mondta. "Az a célja, hogy Maxnek legyen ülése, ha bemutató eseményeken vezeti a Red Bull autóját. Vagy - bár reméljük, erre nem kerül sor - a Red Bull valamelyik versenyzőjét helyettesítenie kell." Verstappen egyébként most épp a bokszkiállásokat gyakorolja, ami egy újoncra mindig ráfér.
Szintén a közepes gumikon 1:25.365-re faragta le az idejét - bár ez még egy másodperccel elmarad múlt vasárnapi, ugyanilyen Pirellikkel elért eredményétől. Az mindenesetre látszik, hogy a Mercedes tényleg erőfeszítés nélkül szórja a gyors köröket.
Szerintük reggel semmi nem indítja be úgy az embert, mint "egy 2,3 másodperces energialöket." Hát, nem tudjuk...
Az Ausztrál Nagydíj hetére tűzték ki a Wyles Hardy and Co. által rendezett aukciót, amelyen a csődbement csapat felszerelését árverezik el: többek között bokszutcai kellékeket, kerekeket, karosszéria-elemeket, szerszámokat, sőt teljes autókat is. Annak, amellyel Kamui Kobajasi indult a Caterham utolsó versenyén, a tavalyi Abu-Dzabi Nagydíjon, 18 ezer font a kikiáltási ára. Később még több árverés is lesz.
Vettel már 30-szor fordult meg a pályán, de 4 másodperc a hátránya Rosberghez képest - láthatóan nem is próbál különösebben gyorsan menni, 1:29-es köröket fut. A Ferrari potenciálját a kezdeti sikerek után egyre sűrűbb homály fedi.
Két óra után így állunk:
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:25.365 - 30 kör
2. Bottas (Williams FW37) 1:26.790 - 32 kör
3. Nasr (Sauber C34) 1:27.965 - 29 kör
4. Maldonado(Lotus E23) 1:28.153 - 33 kör
5. Verstappen(Toro Rosso STR10) 1:28.408 - 23 kör
6. Button (McLaren MP4-30) 1:28.868 - 15 kör
7. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:29.456 - 35 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) - 14 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) - 0 kör
Öt autó - a Williams, a Sauber, a Toro Rosso, a McLaren és a Ferrari - is pályán van. Ami azt illeti, Bottas éppen most férkőzött közelebb Rosberghez, 0,667 mp-re csökkentve a hátrányát. Még mindig a közepes gumik vannak az autóján.
Nem sokkal, de 1:28.657 alatt teljesítette mai 18. körét, majd a következőben 1:28.646-ra javított. A McLaren múlt heti legjobbja (Alonso jóvoltából) 1:25.961 volt, attól Button még messze van.
A közepes keverékű Pirelliken 1:26.957-es eredményt ért el. Vettel közben túl van a 40. körén, és Button is egész hosszú etapot teljesít.
42-vel Vettel vezeti a körlistát, most is jó sokáig volt a pályán a közepes gumikon. Button pedig egy 7 körös etapot fejezett be - az előző etapja is ugyanilyen hosszú volt. A Sauber közben azt közölte, hogy Nasr a beállításokat teszteli.
Az Autosport kiszúrta Norbert Vettelt, aki a fal mögül figyeli fia ügyködését. Most épp nincs mit néznie, mert a Ferrari a garázsban vesztegel - csak a Toro Rosso és a Sauber körözget odakint.
Rosberg és Vettel szinte egyszerre jelent meg a pályán, bár a Ferrari rögtön vissza is tért a bokszba, majd közvetlenül utána újra kiment. Jelöletlen gumik vannak rajta, amelyekből egyébként az Auto Motor und Sport szerint kétfélét is hozott a Pirelli: egy kemény és egy közepes téli keverékűt. Mindkettő hamarabb melegszik fel, mint a versenygumik. Ha már itt tartunk, az aszfalt most 17 fokos.
A technikai igazgatójuk, James Key szerint majdnem teljesen új autóval érkeztek Barcelonába: átalakították az orrát, az aerodinamikai csomagot, a futóművet és a hűtést is. Bár a pálya szélén álló megfigyelők tegnap nem voltak elragadtatva az STR10 viselkedésétől, főleg a kigyorsításokon, Carlos Sainz nagy előrelépésnek minősítette a fejlesztéseket. "Már az első benyomásaim is nagyon kedvezőek voltak" - mondta. "A leszorítóerő és a tapadás nagyobb, a balansz jobb lett. Ez a kanyarokban rengeteget segít."
A Mercedes továbbra sem villog a lágy vagy szuperlágy gumikkal: Rosberg rendíthetetlenül rója a köröket, a legutóbbi kettőt is 1:26 alatt tette meg. Ez nem rossz, ha tekintetbe vesszük, hogy az etaphosszok alapján nem lehet túl kevés benzin az autójában. A Ferrari most ki-be járkál a bokszból, és a McLaren is újra felbukkant a pályán.
A továbbra is a közepes gumikon futó McLarennel 6 tizedet lefaragott az idejéből, így már 1:28.052 a legjobbja. Közben Rosberg is megfutotta mai 40. körét. A Sky újságírója, William Esler egyébként a pálya széléről azt állítja, a Ferrari a 10-es és 11-es kanyarban tapadáshiánnyal küszködik, de gázelvételnél legalább jobb hangja van, mint a McLarennek. Button az imént épp itt előzte meg a lassan körözgető Vettelt.
Noha a törésteszteknek csak március elején fogják alávetni az autójukat, az F1 Racing főszerkesztője úgy tudja, a Manor még ma felkerül a hivatalos nevezési listára. Meglátjuk.
Rosberg elég hosszú etapot fejezett be a közepes gumikon. Button is véget vetett a mókának odakint, így csak Bottast és Verstappent hagyva a pályán.
Az Instagramon büszkélkedik vele. Hogy tetszik? Egy új szabály szerint ugyebár a szezon közben nem variálhatják a sisakfestésüket a versenyzők.
1:25.901-es eredményt ér el. A dolog szépséghibája, hogy a lágy gumikra volt szüksége hozzá, de így is 5 tizeddel lemaradt Rosbergtől, aki az 1 másodperccel lassabb közepeseken szerezte meg a vezetést. Räikkönen 1:24.584-et is tudott a múlt héten.
Az Auto Motor und Sport képén látszik, hogy a Mercedeshez hasonlóan átalakították a kamerákat (alsó fotó), kijátsszva a szabálymódosítást, amellyel meg akarják akadályozni, hogy a kamera a tartójával együtt szárnyként is funkcionáljon. Itt is látszik a különbség a múlt hetihez képest:
Három óra után így állunk:
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:25.365 - 43 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.901 - 55 kör
3. Bottas (Williams FW37) 1:26.032 - 41 kör
4. Nasr (Sauber C34) 1:26.408 - 46 kör
5. Verstappen(Toro Rosso STR10) 1:26.766 - 57 kör
6. Maldonado(Lotus E23) 1:28.013 - 39 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:28.052 - 30 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) - 20 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) - 0 kör
A csapat a Twitteren azt ígéri, hamarosan pályára gördül az új VJM08:
Karun Chandhok visszatért a pálya széléről, és az Autosportnak arról számolt be, hogy a 1/2/3-as kanyarban a Mercedes tűnik a legjobbnak, Rosberg szemlátomást erőfeszítés nélkül gyors. A McLarenről Chandhok azt mondta, "az autó eleje kifejezetten jól betapad. Úgy tűnik, Button könnyedén oda pozicionálja, ahová akarja, de hogy ez azért van-e, mert a motor még nincs rendesen föltekerve, azt nem tudjuk."
Most pár perc alatt több esemény is történt: Kvjat megtette végre mai első mért körét (1:29.294 alatt), a Force India valóban lebonyolított egy ellenőrző kört, Vettel pedig a lágy gumikon 1:25.339-re javított, 26 ezredet verve Rosberg közepes gumis idejére.
Az első igazi képek a VJM08-ról. Az autó orrának tetején van egy érdekes légkivezető nyílás.
Habár ma nem ő ül az autóban, azért kilátogatott a pályára, hogy rajta tartsa a szemét a csapaton. A fülét viszont, mint a képen is látszik, befogta; a garázsban még ezek a lesajnált hibrid turbók is hangosak.
1:24.479-es idejével 0,860 mp-t ver Vettelre - mindketten a lágy gumikon érték el az eredményüket, és mindkét autóban ugyanolyan Ferrari motor dolgozik. Nasr a Sauber szerint is egy rövid sprintet teljesít. Egyébként a pálya hidegebb, mint tegnap: csak 19 fokos. De legalább nem esik.
A legelső körében! Jó kis kezdet... Reméljük, nem babonásak.
Húsz perccel az ebédszünet kezdete előtt megélénkült a forgalom: Nasr, Vettel, Rosberg, Bottas, Verstappen és Button is kint van. Nasr pedig épp most faragta le 1:24.071-re az idejét, ami a lágy gumikon egyáltalán nem rossz. 1,2 mp-re nőtt az előnye Vettellel szemben.
Ez már 2. Sokat nyertek azzal, hogy a tervezettnél hamarabb, már a délelőtt elkészültek az új autóval, mert így az ebédszünetben lesz egy órájuk, hogy az első tapasztalatok alapján mindent átnézzenek.
A Twitteren azt írják, aerodinamikai méréseket végeztek, a beállításokkal foglalkoztak, és rövid etapokat tettek meg. Ja, és nem mellesleg ők voltak a leggyorsabbak!
Az előbb, még mindig a közepes gumikon, visszaelőzte Vettelt, aki pedig a lágyakon érte el az eredményét. Upsz!
Az F1-es csapat egykori technikai igazgatója az elmúlt időszakban már leginkább vitorlázgatással töltötte az idejét, de azt írja a Twitteren, most végleg kivált a cégcsoportból, és várja az új kihívásokat "az autósportban, az autóiparban és a vitorlázásban."
Ez a defekt ellenére egész jól indul: Hülkenberg már 5 kört tett meg a vadiúj VJM08-cal. A legtöbb kört (76-ot) egyébként Verstappen futotta, az ebédszünet előtti percekben hat autó is a pályán van.
Végül még a Force India is megtette első mért körét. Íme a délelőtti részeredmény:
1. Nasr (Sauber C34) 1:24.071 - 59 kör
2. Rosberg (Mercedes W06) 1:25.216 - 65 kör
3. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.339 - 69 kör
4. Bottas (Williams FW37) 1:26.032 - 59 kör
5. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:26.766 - 78 kör
6. Maldonado (Lotus E23) 1:28.013 - 50 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:28.052 - 44 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) 1:29.294 - 20 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) 1:31.165 - 5 kör
A tesztelés délután 2-kor folytatódik Barcelonában.
A Red Bull délelőtt nem villogott, de délután talán rendes köröket is mennek majd.
"Helló mindenki! Ahogy láthatják, teljesen jól vagyok. Szeretnék tesztelni ezen a héten, de az orvosok azt tanácsolták, hogy várjak inkább pár napot. Hát igen, most pihenni fogok, és a jövő héten majd újra beszámolok az állapotomról. Hamarosan találkozunk a pályán, köszönöm a támogatást!" - mondja ebben a videóban mosolyogva a pulcsit viselő spanyol, aki vasárnap szenvedett balesetet Barcelonában, és utána három napot kórházban töltött.
Bár a délelőttöt a Sauber újonca zárta az élen, James Allen szakújságíró, aki a pálya mellől figyelte a ténykedését, úgy érzi, "egy kicsit durvának és következetlennek tűnt. Még bőven van mit tanulnia."
A Ferrari délelőtti riportjában azt írja, Vettel eddig "aerodinamikai tesztekre és hosszú etapokra" koncentrált, még ha a legjobb idejét a lágy gumikon érte is el. Elégedettek az elvégzett munkával.
Egyelőre azonban még senki nem használta ki a lehetőséget: az összes autó a garázsban van.
Vettel töri meg a csendet az ebédszünet után. Kellemes idő van: a levegő 13, az aszfalt már 26 fokos.
Vettel a kemény gumikon körözget, 1:29-es időket megy. A Lotus és a Red Bull is csatlakozott hozzá. Kvjat délelőtt aero-teszteket végzett, így nem ért el komolyabb időeredményt.
A Mercedes igazgatója a helyszínről figyeli, a csapata hogy halad a felkészüléssel. Rosberg azonban egyelőre nincs kint; továbbra is Vettel, Maldonado és Kvjat körözget. A Ferrarinak egyébként időszerű lenne teljesítenie végre egy versenyszimulációt, de az első etaphoz a kemény gumik nem tűnnek ideálisnak.
Ha Alonso nem is vezethet, Button tartja helyette a frontot: már 46 kört tett meg. Ha így folytatja, ez a McLaren eddigi legeredményesebb tesztnapja lehet. Alonso múlt csütörtökön 59 kört tudott a pályán tölteni - ez már nincs is annyira messze. Vettel közben befejezte 12 körös etapját.
A közepes gumikon 1:25.789-re tornázta le az idejét, bár ezzel is maradt a 4. helyen. Button befejezte 6 körös etapját - ez összhangban van az eddigiekkel, mert délelőtt is 7 köröseket teljesített. Azt már mindenesetre kimondhatjuk, hogy az MP4-30 átlépte az 1000 km-t. Éljen!
A Force India máris hozzátett hármat délelőtti öt köréhez
Vettel halad felé a legjobb úton: már 83 körnél tart, és ismét kihajtott a pályára, de Verstappen is csak 4 körrel van lemaradva tőle. Hülkenberg pedig lefaragott egy kicsit az idejéből - konkrétan 1:29.866-ra - mielőtt visszavitte a garázsba a Force Indiát.
Na, azért az első helyeket még nem ostromolja, de az előző idejénél 2,3 mp-vel jobbat ment a közepes gumikon, úgyhogy most a 6. helyen áll a Red Bull-lal. Pillanatnyilag Nasr, Vettel és Maldonado van a pályán.
Vajon Susie ezzel a tegnap a Lotus által leigazolt Carmen Jordá segítségére próbál sietnI? Szegén jJordá kisasszonyt alaposan osztották a fórumokon.
1:24.944-es, a közepes gumikon teljesített körével 9 tizeden belülre közelítette meg Nasrt - ezzel előrelép a 2. helyre.. Nagy a forgalom, a Mercedesen kívül az összes autó a pályán van! Ilyet is ritkán látunk.
Bottas, Vettel és Kvjat is visszatért a bokszba, bár így is öten köröznek. Ahhoz képest, hogy új autóról van szó, a Force India egész régóta a pályán van - ez úgy a 7. köre lehet egyhuzamban. Ma a McLaren sem tudott többet.
Öt órányi tesztelést követően így néz ki a tabella:
1. Nasr (Sauber C34) 1:24.071 - 88 kör
2. Bottas (Williams FW37) 1:24.944 - 69 kör
3. Rosberg (Mercedes W06) 1:25.216 - 65 kör
4. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.339 - 94 kör
5. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:26.766 - 87 kör
6. Kvjat (Red Bull RB11) 1:26,965 - 51 kör
7. Maldonado (Lotus E23) 1:28.013 - 85 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:28.052 - 62 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) 1:29.287 - 18 kör
Már hivatalos: bár Button nem közelítette meg Alonso múlt csütörtöki idejét, 63 kört teljesített - 4-gyel többet, mint a McLarennek eddig bármelyik tesztnapon sikerült. És kitartóan köröz!
Ez a McLarentől kifejezetten jónak számít, a közepes gumikon futott egyhuzamban ennyi kört. Már 64 körnél jár, és még majdnem 3 óráig gyűjtheti a kilométereket.
A lágy gumikon futott 1:23.995-ös időt. Ezzel megelőzi Nasr Sauberét, s bár Massa tegnapi idejétől még majdnem fél másodperccel elmarad, ez a második legjobb eredmény, amit idén Barcelonában láthattunk.
Nos, úgy tűnik, egy brit iparmágnás hajlandó vállalni a kockázatot. Erről az F+1 Blogon írtunk. És éppen most kaptuk a hírt, hogy az FIA jóvá is hagyta a 2015-ös nevezésüket - ehhez azonban a tulajdonosváltás ellenére meg kellett tartaniuk a Marussia nevet, különben elvesztették volna a tavalyi pénzdíjakat.
A mai napot sem ússzuk meg anélkül, hogy leállítanák az edzést: Kvjat Red Bullja állt meg az egyes kanyarnál, valószínűleg műszaki hiba miatt.
Senki nem látja, megsérült-e az autó, hiszen letakarva viszik vissza a bokszba. Kvjatot már visszafuvarozták, hamarosan a körözés is újraindulhat.
Jelenleg három versenyző is fej-fej mellett halad: Nasr, Vettel és Verstappen eddig egyaránt 96 kört teljesített. Maldonado sem sokkal marad el tőlük, ő 93-nál tart.
A három legszorgalmasabb versenyző most sem vesztegeti az idejét: Nasr, Vettel és Verstappen rögtön a pályára hajtott. Közben minden jel arra utal, hogy Kvjat valóban műszaki hiba miatt parkolta le az autóját, de nem tudjuk, mi történt pontosan a Red Bull-lal.
Nasr, Verstappen és Vettel egyszerre lépték át a bűvös határt, most mindketten 103 körnél járnak. Maldonado lesz a következő, ő műr 99-et teljesített, és most is a pályán van.
Csak Bottas és Kvjat tartózkodik a garázsban. Most szinte mindenki a közepes gumikat használja, csak Vettel köröz a keményeken.
A kemény gumikon így alakult az etapja az Auto Motor und Sport szerint: 1:30.2, 1:34.3, 1:29.6, 1:29.2, 1:29.7, 1:29.5, 1:29.9, 1:29.6, 1:30.1. Rosberg - aki az ebédszünet óta először hajtott ki a pályára - 1:25-ös és 1:26-os köröket fut a közepes abroncsokon.
Button már 76 kört teljesítet a McLarennel, de a Honda a Twitteren világossá tette, nem elégednek meg azzal, hogy megdöntötték az eddigi rekordjukat az idei tesztidőszakban. "Nem fogunk itt megállni..." - üzenik.
Két órával a gyakorlás vége előtt az állás:
1. Bottas (Williams FW37) 1:23.995 - 88 kör
2. Nasr (Sauber C34) 1:24.9071 - 69 kör
3. Rosberg (Mercedes W06) 1:25.216 - 77 kör
4. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.339 - 108 kör
5. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:26.766 - 118 kör
6. Kvjat (Red Bull RB11) 1:26.965 - 53 kör
7. Maldonado (Lotus E23) 1:28.013 - 113 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:28.052 - 78 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) 1:28.847 - 33 kör
Nasr, Verstappen és Maldonado is megpróbál egy teljes versenytávot teljesíteni, egyelőre rendületlenül köröznek. Most Bottas is a pályára hajtott, a közepes gumikat tették fel a Williamsre.
A Red Bull az egyik szenzor meghibásodására gyanakodott, ezért szóltak az orosznak, hogy elővigyázatosságból állítsa le az autóját. Bíznak benne, hogy hamarosan újra a pályára hajthatnak.
A közepes gumikon van kint, de a harmadik szektorban így is megfutotta az abszolút legjobb időt. Most 1:24.319-es idővel áll a 3. helyen, csak 3 tized a lemaradása Bottas mögött, aki a lágy gumikon futotta meg a legjobb körét.
A lágy gumikon 1:26.362-es kört futott, ezzel 1,7 tizedet javított az eddigi legjobbján, és feljött a 8.-ról az 5. helyre. Vajon képes lesz a McLaren egy nap alatt 100 kört teljesíteni? Már csak 20 hiányzik, és van még 90 percük.
A Sauber már mindenképpen eredményes napot zár, a brazil gond nélkül teljesített egy versenyszimulációt. Összesen 129 kört tett meg eddig, ezzel ő a második legszorgalmasabb pilóta a szintén újonc Verstappen mögött.
Nem dolgoztak sokáig a Red Bullon, az orosz folytathatja a körözést. Hülkenberg közben az 50. körét is teljesítette a Force Indiával, ez nem rossz az első tesztnapjukon.
A Mercedes a téli tesztek során először rakta fel a lágy abroncsokat az autójára. Vajon most odacsapnak a lovak közé?
A Mercedes végre megmutatta, mit tud: a lágy gumikon Rosberg 1:22.792-es időt futott, és 1,2 másodperces előnnyel átvette a vezetést. Ez a kör 7 tizeddel jobb Massa tegnapi körénél is, a brazil nem véletlenül gondolta úgy, hogy még mindig a Mercedes a legjobb.
Rosberg idejével persze nem kelhet versenyre, de a saját idején 8 tizedet javított. Az 5. helyről így sem tudott elmozdulni, de 2 tizedre megközelítette Vettelt.
4 kört tett meg a lágy gumikon, és valószínűleg néhány perc alatt a földbe tiporta a többiek reményeit. A pilóták többsége most a garázsban van, csak Button és Hülkenberg maradt a pályán.
És megint a lágy gumikon ijesztegeti az ellenfeleket. Az első és a harmadik szektorban megfutotta az eddigi legjobb időt, de összességében nem tudott javítani, 1:22.802-es kört futott.
Egy óra van hátra, az állás:
1. Rosberg (Mercedes W06) 1:22.792 - 94 kör
2. Bottas (Williams FW37) 1:23.995 - 89 kör
3. Nasr (Sauber C34) 1:24.071 - 133 kör
4. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:25.339 - 126 kör
5. Button (McLaren MP4-30) 1:25.590 - 95 kör
6. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:26.766 - 139 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:26.965 - 66 kör
8. Maldonado(Lotus E23) - 1:28.013 - 127 kör
9. Hülkenberg (Force India VJM08) - 1:28.847 - 61 kör
Verstappennek elektorinikai hiba miatt korábban be kell fejeznie a körözést, de így is mosolyog, hiszen 139 körével eddig ő teljesítette a legnagyobb távot a mai napon.
A lágy gumikon a 6. helyre sikerült feljönnie, 1:26.705-ös körrel. Rosberg Mercedesére ismét felrakták a lágy keveréket, a harmadik etapjára is kihajt a gyorsabb abroncsokon.
Az előző információ téves volt, Rosberg mégis a közepes keverékű abroncsokon van a pályán, csakúgy, mint Vettel és Hülkenberg. Most nincs nagy forgalom, a többiek a bokszban várakoznak. Rosberg legutóbb egy 1:29.9-es időt futott a keményebb gumikkal.
Legalábbis a köridői erre engednek következtetni, Kvjathoz hasonlóan 1:31-es köröket fut. Hülkenberg megtette a 70. körét is, a Force India első tesztnapja kifejezetten jól alakul.
A 96. körét tette meg, akár ebben az etapban elérhet a 100-as mérföldkőhöz. Ma összességében is sok kört tett meg a mezőny, már 5 versenyző van, aki legalább 100-nál tart. Legutóbb Rosberg iratkozott fel közéjük, továbbra is a közepes gumikon köröz.
Sikerült! Button először a bokszba hajtott, hogy a kerékcserét is gyakorolni tudják, majd kihajtott a 100. körére. Eddig 59 volt az idei rekordjuk, tegnap pedig csak 7 kört teljesítettek.
A McLaren öröme nem tartott sokáig, Button a 101. körében lerobbant a 7-es kanyarnál. Az edzést leállították. Pedig az istálló nagyon közel volt hozzá, hogy végre komolyabb gondok nélkül teljesítsenek egy tesztnapot.
Azt írják, sikerült teljesíteniük a mai napra tervezett programot, ezért ma már nem fognak pályára hajtani. Bottas 90 kört tett meg, és 1,2 másodperces lemaradással a 2. helyen áll Rosberg mögött.
Button már a garázsban magyarázza a mérnökeinek, hogy mi történt, de az autóját még nem sikerült elszállítani a 7-es és 8-as kanyar közül. Már dolgoznak rajta, néhány percre még biztosan újra fogják indítani a tesztet.
Szomorú látvány a csapat szurkolóinak, de így is elégedettek lehetnek, hiszen végre érdemi munkát is tudtak végezni. Az autót már levitték a pályáról, perceken belül újraindulhat a gyakorlás.
Hat perccel a leintés előtt újra szabad utat kaptak a versenyzők, ezt Rosberg, Nasr, Vettel, Maldonado, Kvjat és Hülkenberg ki is használja. Nagy forgalom lesz az utolsó percekben.
Érdemes volt kihajtania az utolsó percekre, zsinórban kétszer is faragott az idejéből. 1:28.412-es idejével azonban még mindig az utolsó helyen áll.
Több mint 6 órán keresztül megszakítás nélkül zajlott a teszt, de azóta már harmadszor lengetik a piros zászlót. Ezúttal Maldonado miatt, aki a bokszbejáratnál állt meg.
Még nem tudjuk, mi történt Maldonadóval, a mai gyakorlásnak mindenesetre piros zászló alatt lett vége. Rosberg az élen maradt a szenzációs, 1:22.792-es körével, őt Bottas, Nasr és Vettel követi. Rögtön jelentkezünk a teljes eredménylistával, később pedig a nyilatkozatokkal tűzdelt szöveges összefoglalóval is.