Räikkönen a hét legjobb idejével zárta a jerezi tesztet
2015. február 04. 08:52
Az első előszezoni teszt négy napjából harmadszor végzett egy Ferrari az élen, Kimi Räikkönen ráadásul gyorsabb körrel zárta az élen a gyakorlást, mint Sebastian Vettel eddig verhetetlennek bizonyuló, hétfőn elért ideje. A jerezi teszt zárónapján nem történtek meglepetések, a csapatok továbbra is kisebb-nagyobb problémákkal küszködtek, de a legtöbben elégedetten távozhattak Spanyolországból.
A teszt utolsó napja is hasonló körülmények között kezdődött, mint kedden: a hajnali eső után még nedves volt a pálya, ezért az első órában a legtöbben esőgumikkal vagy intermediate-ekkel próbálkoztak. A pálya lassan népesedett be, mivel mindenki a jobb pályaviszonyokra várt, de a második órától kezdve már érdemi munkát végezhettek a csapatok.
Räikkönen már a legelső mért körével az élre állt, majd a nap során folyamatosan javítva végül másfél órával a leintés előtt futotta meg 1:20.841-es körét. Ez 1 tizeddel jobb idő, mint amit csapattársa, Vettel ért el hétfőn a Ferrarival, de hozzá kell tenni, hogy a finn a gyorsabb lágy gumikon teljesítette a legjobb körét, a német viszont a közepes abroncsokat használta. Räikkönen egyébként a nap nagy részét azzal töltötte, hogy a lágy gumikon néhány körös etapokat futott, míg a többi élcsapat inkább a közepes abroncsokat használta.
Räikkönen szerint a köridők „nem sokat jelentenek", de bizakodva nyilatkozott a nap végén. „Egyértelmű, hogy sokat jobban indul az évünk, mint tavaly" – jelentette ki. „Még mindig sokat kell dolgoznunk, de legalább van egy jó alapunk, amin javíthatunk. Ezzel elégedettek lehetünk. Az biztos, hogy én sokkal jobbnak érzem az autómat."
A 2. helyen az első két naphoz hasonlóan egy Sauber végzett, de Marcus Ericsson a lágy gumikon sem tudta megközelíteni Räikkönen idejét: 1,1 másodperccel lassabb volt a Ferrarinál, és Felipe Nasr keddi eredményétől is elmaradt. A svéd 111 kört tett meg a nap során, az utolsó percekben viszont le kellett állítani miatta az edzést, mert az üzemanyag-rendszer tesztelése közben kifogyott a benzin az autójából. Ericsson úgy véli, a Sauber egyre jobb teljesítményre lehet képes, ezért „izgatottan" várja az idényt. „Mindenki bizakodva vágott neki a teszteknek, ez a hét pedig csak felerősítette ezt az érzést" – mondta. „Még nem hoztunk ki mindent az autónkból, és a Ferraritól is további javulásra számíthatunk, ez mindenképpen reménnyel tölt el minket."
Lewis Hamilton 1,3 másodperces lemaradással a 3. helyen végzett, de sejthető, hogy a Mercedes továbbra sem mutatta meg, mit tudna valójában kihozni az autójából. Szerdán is ők teljesítették a legtöbb kört, Hamilton ezúttal 116-szor hajtott körbe a jerezi pályán. Ez a napja sem alakult azonban problémamentesen: alig több mint egy órával a gyakorlás kezdete után le kellett állítani az edzést, miután a brit keresztbe állt a pályán az autójával. Vélhetően a fűre hajtott rá, és ettől pördült meg, de nem sokkal később már újra a pályán volt. "Nedves volt a pálya, és először hajtottam ki a slick gumikon - egyszerűen megcsúsztam" - ismerte el, hozzátéve, hogy az első teszteken minden évben nehezebben tudja kezelni az autóját.
Hamilton a teszt után elárulta, meglepte, hogy a Mercedes milyen megbízhatóan működött Jerezben: 2285 kilométert teljesítettek, hatszázzal többet, mint az utánuk következő Sauber. „Ez mindannyiunkat meglepett" – mondta. „Ráadásul könnyen beazonosítottuk azokat a területeket, ahol még dolgoznunk kell. A többiek idejét nem nagyon figyeltem, hiszen mi a saját feladatunkra koncentráltunk, de úgy hallottam, hogy a Ferrari mindig rövidebb etapokat futott, kevesebb üzemanyaggal. Ezért még felesleges aggódni, persze rajtuk tartjuk a szemünket."
Max Verstappen célja megint az volt, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsön az F1-es debütálása előtt, és ez sikerült is neki: 97 kört futott, és a rajtot is sokat gyakorolta. „A tempónkra sem panaszkodhatunk, de az a legfontosabb, hogy az autónk általánosságban megbízható volt, és sok időt tölthettem a pályán" – magyarázta a 17 éves holland.
A Williams szerdán is beleszürkült a mezőnybe – nyilvánvaló problémájuk nem volt, de Felipe Massa 2,2 másodperces lemaradással csak az 5. helyen végzett. A Mercedeshez hasonlóan valószínűleg a Williams sem hozta ki magából a legtöbbet Jerezben, a többiek a visszafogott kezdés ellenére is tarthatnak a tavaly remeklő istállótól. „Ismét megmutattuk, milyen megbízható az FW37-es, hiszen problémamentes napunk volt" – nyilatkozta Massa. „Az autónk egyenletes teljesítményre volt képes a négy nap során, és sikerült előrelépnünk. Kijelöltünk néhány területet, ahol még javulnunk kell a barcelonai tesztig."
A tabella 6. helyén záró Romain Grosjean idén először ülhetett autóba, miután a Lotus az első napot kihagyta, hétfőn és kedden pedig Pastor Maldonado vezette az autót. A francia napja idő előtt, 53 kör után véget ért a hajtáslánc hibája miatt, de Grosjean optimistán nyilatkozott a gyakorlás után. Maldonadóhoz hasonlóan úgy érzi, hogy a Lotus sokat javult a tavalyi idényhez képest. „Az első benyomásaim nagyon jól az E23-asról" – nyilatkozta. „A hajtáslánccal és a kasztnival is jó irányba haladunk. Több mint ötven kört teljesítettem ma, és őszintén mondhatom, hogy mindegyiket élveztem. Nagyon sokat javultunk ahhoz képest, ahol tavaly ilyenkor tartottunk."
Danyiil Kvjat a hétfői kínos bakija után ezúttal ugyan első vezetőszárnnyal körözhetett, de szerdán is több órát kellett kihagynia az ERS hibája miatt. Végül 63 kört tudott megtenni, s bár délután folyamatosan faragni tudott az idejéből, csak az utolsó előtti helyen végzett. Ennek ellenére viszonylag elégedetten nyilatkozott, és a Red Bull „eddigi legeredményesebb napjának" nevezte a szerdait. „Délelőtt volt egy kis problémánk, de megoldottuk, és a délután már viszonylag sima volt" – mondta. „Még korai lenne megmondani, hogy állunk a többiekhez képest, de azt tudjuk, hogy hova szeretnénk eljutni, és keményen dolgozunk érte."
Kvjat azt a Jenson Buttont tudta megelőzni, aki ma 35 kört teljesített a McLarennel, többet, mint amennyire az istálló a teszt első három napján képes volt. A problémák azonban most sem kerülték el a McLarent: Button délelőtt többször is lefulladt, amikor ki akart hajtani a bokszból, majd az olajszinttel gyűlt meg a bajuk, végül pedig a benzinpumpa hibája miatt kellett idő előtt befejezniük a gyakorlást.
A McLaren egyik vezető mérnöke, Matt Morris elmondta, az autó tempója miatt nem aggódnak, hiszen ők tudják, mire lennének képesek valójában. „Most még nem hoztuk ki a maximumot az autónkból" – mondta Morris, aki szerint az év végi abu-dzabi teszten jelentkezett nagyobb problémákat megoldották, Jerezben kisebb gondok hátráltatták őket. „Ha arra gondolok, hogy valójában hol kellene állnunk, nem aggódom. Persze jó lett volna kicsit előrébb végezni a tabellán, de igazából nincs miért aggódnunk."
A következő tesztet február 19-22. között rendezik majd a barcelonai pályán.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a jerezi tesztsorozat zárónapjáról élőben készülő tudósításunkban! A csapatok ma befejezik az elsőt a három előszezoni tesztciklus közül. Egyelőre éppolyan hűvös van, mint tegnap ilyenkor: a levegő 8, az aszfalt csak 7 fokos.
Jobban mondva a Ferrari-motoros autók: az első két napon Sebastian Vettel, majd tegnap a Sauber újonca, Felipe Nasr volt a leggyorsabb, de Kimi Räikkönen is megelőzte a Mercedest. Nico Rosberg el is ismerte, hogy meglepte őket a Ferrari teljesítménye - ugyanakkor tekintettel kell lenni arra is, hogy a sokéves tapasztalatok szerint a jerezi eredmények ritkán tükrözik a valós erőviszonyokat.
Érdemes megjegyezni, hogy Grosjean most próbálhatja ki először a Lotust, ők ugyanis csak hétfőn csatlakoztak a többiekhez Jerezben, és az elmúlt két napon Pastor Maldonado ült a volánnál.
Mercedes - Lewis Hamilton
Red Bull - Danyiil Kvjat
Williams - Felipe Massa
Ferrari - Kimi Räikkönen
Sauber - Marcus Ericsson
McLaren - Jenson Button
Toro Rosso - Max Verstappen
Lotus - Romain Grosjean
A pályát megnyitották. Räikkönen, Hamilton, Ericsson, és Verstappen azonnal kihajt a bokszból, hogy megtegye az ellenőrző körét. Jobb az idő, mint tegnap, amikor az előző esti eső miatt az aszfalt még a nap nagy részében nedves volt. Most száraz.
Különösen a McLarennek és a Red Bullnak van égető szüksége rá, hogy végre zökkenőmentes napot teljesítsenek, de reméljük, ezúttal minket is messziről elkerül a technika ördöge, mert tegnap volt miatta egy bő kétórás kihagyásunk.
Ericsson teljesítette 1:58.596 alatt a Sauberrel. Már csak Grosjean és Button nem járt a pályán. A Mercedest most a balhátsó kerék előtt szerelték fel egy áramlásmérő kerettel:
Merthogy eddig mindenki interen vagy esőgumin teljesítette a köreit. Ideje továbbra is csak Ericssonnak van (ő rendes esőgumikon volt kint), de Verstappen is 3 ellenőrző kört tett meg.
Vagyis már csak a McLaren-Honda nem járt a pályán, pedig tegnap Alonso is az elsők között ment ki. Délután a hűtővíz elfolyása vetett véget a napjának 32 kör után.
Az intereken 1:37.779-es kört fut a Red Bull-lal. Ezúttal megúszta anélkül, hogy a felvezető körében letörte volna az első szárnyat - tegnapelőtt ugyanis így járt, aminek pótalkatrész hiányában az lett az eredménye, hogy bizarr módon szárny nélkül vezette végig a napot.
A Red Bull pilótája 1:37.195-re szorította le az idejét, és már 6 kört tett meg, míg a McLaren garázsából a motor túráztatását és a légkulcsok visítását lehet hallani. Van remény?
Előbb Hamilton, majd ő is kihajtott a bokszból. Csakhogy a motorja megállt, így visszatolták a garázsba. Ajjaj!
Miközben a McLaren ismét a garázsban vesztegel, most Ericsson, Hamilton, Grosjean és Massa is a pályán van. Hamilton intereken gyakorolja a rajtolást.
1:46.701-es idővel a 2. helyet foglalja el. Grosjean 1:58-cal kezd. Az Autosport szerint a McLaren ezúttal nem bedöglött, hanem Button lefullasztotta a motort, amikor Hamilton elhúzott előtte. Reméljük!
Bár a csapatnál eddig makacsul cáfolták, hogy bajban lennének, tegnap már a helyettes csapatfőnökük, Bob Fernley is elismerte, hogy nem megy minden a tervek szerint. „Mindannyian pokolian igyekszünk, de nagyon valószínű, hogy a VJM08 csak február végén, az utolsó barcelonai teszten mutatkozik majd be” – ismerte el az Autosportnak. „Ez azt jelenti, hogy a következő teszten a 2014-es autónkat fogjuk használni. Még van annyi kilométer a VJM07-ben, hogy próbálgassuk vele a Pirelli 2015-ös keverékeit.”
A Force India német források szerint azért volt kénytelen kihagyni a jerezi tesztet, mert tartozik a beszállítóinak, ezért nem kapta meg az új vázat sem az autójához. Fernley ezt tagadta, mint ahogy azt is, hogy veszélyben van a csapat melbourne-i indulása. „Az tény, hogy ilyenkor költjük a legtöbbet, és rá vagyunk utalva a beszállítóinkra” – ismerte el. „Bár valóban elszenvedtünk némi késedelmet a gyártási folyamat során, a vázat megkaptuk, és folytatjuk az előkészületeket.”
Az autót beindították, Button rendben megteszi vele az első ellenőrző kört. Közben Hamilton a mostoha pályaviszonyok miatt még mindig a rajtolást gyakorolja, rajta kívül csak Ericsson maradt a pályán.
0,338 másodpercre megközelítette az élen álló Kvjatot, aki azonban erre ismét megjelent a pályán. Egyébként Button volt az első, aki már slickeken teljesítette első - eddig egyetlen - ellenőrző körét. Most azonban kiszállt a pilótafülkéből, és a szerelők megszállták a McLaren hátulját. Nem akarunk vészmadárkodni...
Ez a legújabb pletyka, de egy jó adag fenntartással érdemes kezelni: a McLaren állítólag B-csapatként használná a Marussia jogutódját, a Manort, elsősorban azért, hogy többet tesztelhesse a Honda hajtásláncát. Nem teljesen kizárt, mindenesetre mérget ne vegyünk rá! Viszont úgy tűnik, a cég ellen február 19-én tényleg megszűnik a csődeljárás, ami biztató jel.
Ez nem tartott sokáig: háromnegyed óra után megvan az első. Úgy tűnik, Kvjattal történt valami, mert Ericsson és Verstappen épségben visszatért a bokszba. Szóval sem a Red Bull, sem a McLaren napja nem kezdődik jól; az MP4-30-ról leszedték a motorborítást, és elkezdtek dolgozni rajta.
Hát, a Twitteren azt sugallják, hogy nincs semmi gáz, csak "arra várunk, a pálya felszáradjon egy kicsit." Ámen!
Kvjat már korábban visszatért a bokszba, de az autóját - amely ugyanott, a 9-es kanyarnál áll, mint ahol tegnap délelőtt Nasr kicsúszott - csak most hozta vissza a tréler. Egyelőre nem világos, hogy mi történt, de lehet, hogy Kvjat is kipördült a nedves pályán.
Senki nem rohamozta meg a pályát, amikor zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, de Verstappen most kihajtott rá, és a rajtolást gyakorolja. Mondjuk újoncként nyilván rá is fér, mert az F1-es rajtprocedúra nem egyszerű. De azért át is vette a vezetést, 1:37.170-re javítva - miközben Ericsson slickeken hagyta el a bokszot...
Ericsson egy kör után visszatért a bokszba a kemény keverékű slickeken, úgyhogy most csak Verstappen van kint. Az első óra után így állunk:
1. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:37.170 - 9 kör
2. Kvjat (Red Bull RB11) 1:37.195 - 8 kör
3. Ericsson (Sauber C34) 1:37.533 - 15 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:45.736 - 5 kör
5. Massa (Williams FW37) 1:46.701 - 4 kör
6. Hamilton (Mercedes W06) - 6 kör
7. Button (McLaren MP4-30) - 1 kör
8. Räikkönen (Ferrari SF15-T) - 1 kör
A tréleren állítólag a kavicságyból származó kövek voltak, de ez a kép inkább azt sugallja, hogy műszaki hibáról lehetett szó:
Előbb-utóbb kiderül. Közben Hamilton is csatlakozott Verstappenhez a pályán.
Még mindig intereken 1:35.464-re faragja le az idejét. Hamilton továbbra is a rajtokat gyakorolja, már 8 körnél jár, de ideje egyelőre nincs. Ericsson újra megjelent a pályán. A Lotus a Twitteren azt írja, a kedvezőbb pályaviszonyokra vár, addig "itt az ideje egy csésze" kávénak vagy teának.
Elkiabáltuk: mégiscsak van ideje. Egy nem túl izgi 1:38.818-as körrel kezd, szintén az intermediate gumikon. A Lotushoz hasonlóan a Sauber is arra vár, hogy a pálya szárazabb legyen. Verstappen már 1:35.221-re faragta le az idejét.
Őt a reggeli ellenőrző köre óta nem láttuk, de a Ferrari végre kiküldte. Verstappen és Hamilton tovább körözget, a fiatal holland már 18 kört teljesített.
Folytatódik a Ferrari szárnyalása Jerezben: a finn a legelső mért körét 1:33.022 alatt teljesíti, 2,2 másodpercet verve az eddig kitartóan szorgoskodó Verstappenre. Hiába, a szorgalom nem minden... Hamilton is javított, de csak 1:37.382-re. Már csak Button nem tett meg mért kört ma.
Annak ellenére, hogy nemrég azt írták, csak a kedvezőbb pályaviszonyokra várnak, az Autosport szerint a motorborítás továbbra sincs rajta az autón, amelyen még mindig dolgoznak. Lehet, hogy közben Hamilton már egy versenyszimuláció első etapjának vágott neki - az idejét is 1:35.511-re faragta le.
Igen, a pályán, mégpedig az utolsó kanyarban. De egyben átvette a vezetést is: ha minden igaz, a közepes keverékű slickeken 1:28.977-es kört futott, 4,045 másodpercet verve Räikkönen intereken elért idejére. Már Ericsson is slickeken van kint, bár a rázókövek még meglehetősen vizesek, különösen a pálya végén.
Már 1:27.651-nél jár. Jelenleg egyedül köröz a pályán, és ha így folytatja, hamarosan átveszi a vezetést a kilométerlistán is Verstappentől: még 3 kör kell hozzá.
Most már ő is a közepes keverékű slickeket kapta meg a Ferraritól. Hamilton legutóbb 1:27.360 alatt tette meg a körét. Csak egy hajszállal lett melegebb reggel óta: a levegő 9, az aszfalt 12 fokos jelenleg.
Vagyis ezúttal nem Kvjat volt a ludas, aminek azért az ő szempontjából, mitagadás, felettébb örülünk. Ezt írják a Twitteren:
Hamilton kétszer is lejjebb szorította a lécet, már 1:26.701-nél jár, de Räikkönen 1:26.307 alatt ért körbe az imént. Verstappen csatlakozott hozzájuk, mégpedig a lágy keverékű Pirellikkel. A Red Bull garázsában lázasan dolgoznak.
Már 1:25.208 az ideje, ezzel az előnye (az alighanem versenyszimulációt teljesítő) Hamiltonnal szemben 1,5 másodpercre nőtt. Az mindenképpen biztosnak tűnik, hogy a Ferrarival nem kell erőlködni a gyors körökért, ami még semmire nem garancia, de azért jó jel.
Még a bokszbejáratot is levágta hozzá, az utolsó pillanatban döntött úgy, hogy bemegy. Helyette most Ericsson csatlakozott Räikkönenhez és Hamiltonhoz. Amúgy a finn tovább javított, ezúttal 1:25.011-re. Hamilton már a 34 körnél jár: ismét a Mercedes vezeti a kilométerlistát. A McLarennek továbbra sincs nyoma, Button ma csak egy ellenőrző kört teljesített.
A Renault sportprogramjának főnöke, Cyril Abiteboul nemes egyszerűséggel „hülye alkatrésznek” nevezte azt a kis, az ERS vízpumpájához tartozó fémtengelyt, amely Jerezben arra kárhoztatja a francia motorszállító csapatait, hogy csak korlátozott hosszúságú etapokat tehessenek meg. Erről bővebben itt írtunk az imént.
Ő is a közepes Pirellinek van kint, 1:29.522-vel iratkozotott fel a tabellára, így a 4. helyen áll. Räikkönen visszatért a bokszba.
Két óra után így néz ki a tabella:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:25.011 - 21 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:26.111 - 41 kör
3. Grosjean (Lotus E23) 1:26.610 - 12 kör
4. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:27.423 - 28 kör
5. Kvjat (Red Bull RB11) 1:37.195 - 8 kör
6. Ericsson (Sauber C34) 1:37.533 - 22 kör
7. Massa (Williams FW37) 1:46.701 - 5 kör
8. Button (McLaren MP4-30) - 1 kör
Miközben Ericsson Grosjeant megelőzve feljött a 3. helyre, egy gyors áttekintés, hogy a csapatok hány km-t teljesítettek a teszt első három napján:
1. Mercedes 1767
2. Sauber 1191
3. Toro Rosso 1129
4. Ferrari 1067
5. Williams 908
6. Lotus 607
7. Red Bull 447
8. McLaren 195
A McLaren és a Red Bull mellett ma sem nőnek a számok, úgyhogy kezdhetnek komolyabban aggódni.
Piros zászló! Hamilton autója a menetiránnyal szemben áll a 11-es és 12-es kanyar között, vagyis lehet, hogy megpördült. Ahhoz még túl korán van, hogy kifogyassák belőle a benzint - ezt az ebédszünet előtt szokták megtenni, vagy a nap végén.
Egyelőre nem világos, hogy mi történt. Mindenesetre a Mercedesnek sem volt egyetlen problémamentes napja sem.
Az Autosport azt írja, 5-10 percen belül szeretnék kiküldeni Buttont végre. Le kellett szedni a padlólemezt, hogy ellenőrizzenek valamit a hajtásláncon. A nehéz szerelhetőség a szűk beépítés egyik káros mellékhatása.
A Mercedes nem közölte, hogy mi történt Hamiltonnal. Verstappen és Massa is kirobogott a pályára - a Williamset ma sem láttuk túl sokat, csak 5 kört töltött a pályán. Eddig.
A pályaviszonyok egyre kedvezőbbek, Räikkönen - továbbra is a közepes slickeken - 1:23.924-re faragta le az idejét. Verstappen felzárkózott mögé 0,781 másodperces hátránnyal, megelőzve Hamiltont, aki elé most Massa is beférkőzött. Grosjean is csatlakozott a murihoz.
Hihetetlen, de igaz! Sőt, az első ellenőrző kör után megkezd egy másodikat is. És megvan az első ideje: 1:30.706! Kvjatot kapásból megelőzte vele.
Még a világbajnokok is hibáznak: az Auto Motor und Sport úgy tudja, Hamilton a fűre sodródott a kanyarban, és ettől pördült meg. A Mercedes még nem nyilatkozott az esetről. Button visszatért a garázsba, Räikkönen viszont egy kicsit még tovább javított, ezúttal 1:23.812-re. Már 30 kört tett meg ma.
Räikkönen visszatért a bokszba, úgyhogy most Massa és Grosjean körözget. Mindketten a közepes keverékű gumikat használják, és a 3-4. helyen állnak. Az FW37 így "napfürdőzik" a Williams szerint:
Úgy tűnik, tényleg nem lehetett komoly műszaki gikszer az autójával az előbbi kipördülésnél, mert a Mercedes azt írja, mindjárt visszatér a pályára. És tényleg: már meg is jelent, mégpedig a kemény Pirelliken.
Úgy tűnik, a csapatok ma korán mennek ebédelni, mert senki nincs a pályán. Hamilton is visszatért a bokszba. A körök listáját 44-gyel így is ő vezeti.
A Sky szerint Michael Schumacher egykori benettonos csapattársa meglátogatta a fiát, és a garázsból kilépve azt mondta, "eddig minden rendben megy" a napjával. Ugyanez nem mondható el Red Bullról, amelynek nyomát sem láttuk Kvjat magyarázat nélkül hagyott kicsúszása óta. Egyébként Verstappen épp most törte meg az ebédszünet fenyegető csendjét azzal, hogy kihajtott a pályára.
Még mindig a közepes gumikon 0,509 másodpercre megközelíti az élen álló Räikkönent. Az aszfalt hőmérséklete már a viszonylag kellemes 17 fok, a Nap szépen süt Jerezben.
Hát, ezt a 2 perccel ezelőtti tweetet a Hondától legfeljebb öniróniaként tudjuk értelmezni, tekintve, hogy Button eddig összesen 4 kört tett meg... De az igaz, hogy e pillanatban kiment a pályára. Hurrá!
Már megtett 3 kört a Pirelli jelöletlen téligumijain, de nem javított korábbi, 1:30.706-os eredményén. Most vissza is tért a bokszba, pedig Alonsónak tegnap 11 kört is sikerült mennie zsinórban. Räikkönen újra a pályán van, a változatosság kedvéért ezúttal a kemény keverékű slickeken. Rajta kívül még Grosjean köröz most.
1:23.200 alatt teljesíti mai 38. körét. Pedig az előző legjobbja még a közepes gumikon született. Így már 1,1 másodperc az előnye a 2. helyezett Verstappenhez képest. Persze az üzemanyagszinteket nem ismerjük, de a Ferrari továbbra is jól látszik működni.
Három óra után így néz ki a tabella:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:23.200 - 40 kör
2. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:24.321 - 46 kör
3. Grosjean (Lotus E23) 1:25.146 - 36 kör
4. Massa (Williams FW37) 1:25.346 - 17 kör
5. Hamilton (Mercedes W06) 1:26.111 - 44 kör
6. Ericsson (Sauber C34) 1:26.184 - 25 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:30.706 - 7 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) 1:37.195 - 8 kör
Na, végre mondtak valamit a Kvjatot reggel óta a garázsban tartó problémáról: az ERS lehet a ludas, de dolgoznak az ügyön.
A legutóbbi, még csak 20. körével kereken 1 századot vert a Lotus-Mercedesre, így már ő áll a 3. helyen. Räikkönen visszagurult a garázsba, helyette most Ericsson van a pályán Grosjean és Massa mellett.
Massa nem tartotta sokáig a helyét, Ericsson ugyanis a Sauberrel futott egy 1:25.081-es kört, hátrébb szorítva őt a tabellán. Most négyen vannak odakint, köztük Hamilton, a McLarennek viszont megint nem láttuk nyomát az előző, 3 körös "gyakorlás" óta.
1:24.177-es időt ér el a kemény Pirelliken (Räikkönen is ezeken volt), viszont Verstappen 1:24.155-tel azonnal visszavág, és megfosztja a 2. helytől. Sebaj, Hamilton 1:23.633-mal válaszol. Ericsson és Massa is kint körözget, de ők ebbe a buliba nem szálltak be.
Button nekiindult volna a 8. körének, de az MP4-30 még a bokszutcában megállt, úgyhogy a szerelők visszatolták a garázsba. Ez ma már másodszor fordul elő - nem túl jó jel.
Még mielőtt Hamilton megfoszthatta volna az 1. helytől, gyorsan futott egy 1:22.537-es kört, ismét 1 másodperc fölé növelve az előnyét, még mindig a kemény keverékű Pirelliken. Most egyedül ő van a pályán, 45 kört tett meg eddig. Csak Hamilton és Verstappen van előtte, ők 52-nél tartanak.
Az előbbi malőr után. Viszont most Button újra a pályán van, és befejezte az ellenőrző körét!
Közben Grosjean egy 1:23.802-es körrel feltornázta a 3. helyre a Lotust, míg Räikkönen visszatért a bokszba.
Végre: a jelöletlen téligumikon 1:28.550-es eredményt ér el, amivel a világot még nem fogja megváltani, de kezdetnek elmegy. 9 kört tett meg ma. Talán a délután jobb lesz?
Előbb még 1:28.309-re szorította le a legjobbját, aztán 6 körrel a háta mögött befejezte az etapját. Hát, ennyit egyhuzamban ma még nem ment. A maga 8 körével a Red Bull egyelőre rosszabbul áll a McLarennél. Közben 57 körével Verstappen átvette a vezetést a kilométerlistán.
Mindenki más a garázsban kushad, úgyhogy viszonylagos nyugi van Jerezben, ahol az aszfalt már 21 fokos - vagyis majdnem használható...
Most meg teljesen üres a pálya, ami jó alkalom arra, hogy áttekintsük a listát:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:22.537 - 51 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:23.633 - 52 kör
3. Grosjean (Lotus E23) 1:23.802 - 53 kör
4. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:24.101 - 57 kör
5. Ericsson (Sauber C34) 1:25.081 - 40 kör
6. Massa (Williams FW37) 1:25.136 - 27 kör
7. Button (McLaren MP4-30) 1:28.309 - 14 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) 1:37.195 - 8 kör
A 60. körét 1:22.817 alatt tette meg, ez csak 0,280 mp-vel lassabb a nap eddigi legjobbjánál. A Toro Rosso egyedül rója a köröket.
Button ismét akcióba lendült, sőt Kvjat is megjelent a Red Bull-lal az ERS-hiba után! Ericsson pedig Hamiltont hátrébb szorítva a tabellán feljött a 3. helyre a közepes gumikon. Egyébként úgy tűnik, Verstappen az előbb a lágy keverékkel jött fel másodiknak.
Mai 11. körében 1:27.056-os időt ér el, így visszaelőzi Buttont, aki egyébként maga is pár tizeddel, 1:28.054-re javított. Massa és Verstappen is a pályán van.
Ami azt illeti, a McLaren már így is 21 körnél jár, ami nem marad el túlzottan a tegnapi 32 körtől. Button még 1:27.872-re faragta le az idejét, mielőtt visszatért a garázsba, de ez még mindig 5,3 mp-vel lassabb Räikkönen eredményénél. Most csak Kvjat van a pályán.
Érdekes kép, amely jól mutatja, hogy az orrkúp alja mennyire fontos az autó egészére jellemző áramlásviszonyok szempontjából. Felülről egyszerűbbnek tűnik, nem? A csapatok nagy hangsúlyt fektetnek erre a területre - már csak azért is, mert az új szabályok miatt először elég jelentős leszorítóerőt vesztettek az első tengelyen.
Most épp senki nincs a pályán. Bepótolják az elmaradt ebédet? Bevalljuk, mi is pont így próbáltunk tenni az elmúlt fél órában, már amennyire az írogatás mellett lehet.
Na, nyilván nem teljesen: de egy tweetben azért megemlékeztek Button erőfeszítéséről, amellyel futott egy 1:27-es kört. Ez messze a McLaren-Honda eddigi legjobb ideje, Alonsoé ugyanis tegnap 1:35.553 volt.
Riadó! Hirtelen többen is kirobogtak a bokszból, így Verstappen, Hamilton, Kvjat, sőt Button is.
Már csak 16 ezredre van lemaradva a 17 éves újonc, aki a többséggel ellentétben a lágy Pirelliket használja. Kvjat 1:24.758-ra, Button pedig 1:27.660-ra farigcsálta le az idejét. Mindkettejük autóján a közepes slickek vannak.
Eric Boullier az imént nyilatkozott a Sky-nak, és azt mondta, a döcögősnek tűnő kezdet ellenére a McLaren legalább a feladatlista 50 százalékán végig ért. A kérdésre, hogy kifejti-e a felmerült problémákat, azt felelte: „Nem, mert túl sokáig tartana. A csapatok tavaly is szenvedtek, ez része egy teljesen új hajtáslánc bejáratásának. Ebben az autóban elképesztő technológia lakik, csak időbe telik a finomhangolása. Minden részleten végig kell mennünk, nehogy lerobbanjunk a pályán.”
Boullier hozzátette, hogy Alonso és Button nem panaszkodtak magára az autóra, vagyis „az alapok jónak tűnnek.” Azt viszont nem merte kijelenteni, hogy az idénynyitóig beérik a Mercedest, amelyről elismerte, hogy már Jerezben olyan feladatokat hajtott végre (alighanem Rosberg tegnapi versenyszimulációjára gondolt), amelyeket az első teszthéten még nem szokás.
Massa feljött az 5. helyre, 2,176 mp-vel van Räikkönen mögött. Aki most a közepes keveréken egy teljes másodpercet javított, 1:21.516-ra. Ez még bő fél másodpercre van Vettel hétfői legjobbjától. A Ferrari tovább menetel...
Ha jól számoljuk, 9 kört tett meg egyhuzamban. A délelőtti vergődéshez képest ez csillagászati előrelépés. Most Räikkönen, Ericsson, Hamilton, Massa és Kvjat is kint körözget.
Az első öt óra után így fest a tabella:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:21.516 - 57 kör
2. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:22.553 - 72 kör
3. Ericsson (Sauber C34) 1:23.551 - 52 kör
4. Hamilton (Mercedes W06) 1:23.633 - 64 kör
5. Massa (Williams FW37) 1:23.692 - 41 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 1:23.802 - 53 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:24.758 - 32 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:27.660 - 31 kör
Hirtelen mindenki a bokszba hajtott, Hamilton azonban folytatja a körözést, miután a rajtot gyakorolta. Első körében 1:24-es időt futott, közben pedig Räikkönen is készülődik egy újabb etapra.
De alig 2 századot, ez a tabella 4. helyéről nem mozdítja el. Az első szektorban Räikkönen is megfutotta az eddigi legjobb idejét, de a kör végére másfél tizedes hátrányt szedett össze, majd vissza is tért a bokszba.
Az Autosportnak sikerült beszélnie a McLaren egyik vezető mérnökével, Matt Morrisszal, aki elmondta, hogy Buttont korábban egy "olajszinttel kapcsolatos probléma" hátráltatta. Délután aerodinamikai teszteket szeretnének elvégezni. Közben kisütött a nap, és a levegő hőmérséklete 11 fokig emelkedett.
Már a 79. körét kezdte meg, az etapon belül pedig már 12 körnél jár. Most nyilvánvalóan nem az a célja, hogy javítson az idején: először zsinórban tíz 1:24-es kört futott, most némileg lelassult, a legutóbbi ideje már 1:25-ös. Kvjat 4 tizedet faragott az idejéből, de maradt az utolsó előtti helyen.
Hamilton csak az utolsó három körében lassult le, addig stabilan 1:24-es időkre volt képes. Már 81 körnél jár, egyelőre ő volt a legszorgalmasabb a mai gyakorláson. Most Räikkönen, Ericsson és Kvjat vannak a pályán.
Egyelőre konstans 1:25-ös köröket fut a Red Bull-lal. Most Verstappen csatlakozott hozzá és Ericssonhoz a pályán, a Toro Rossóra kemény gumikat tettek fel.
Ezzel a McLaren megdöntötte az eddigi rekordját, tegnap Fernando Alonso 32 körre volt képes. Button közepes gumikon hajtott a pályára, de nem futott mért kört. A Sauber közben annak örül, hogy egyre jobbak az időjárási körülmények.
Két óra még hátra van a mai tesztnapból, de az Auto Motor und Sport helyszínen lévő fotósa szerint a Ferrari, a Mercedes és a Lotus már bepakolta az első ládákat a kamionokba. Az autók ettől persze még kihajthatnak a pályára, de nyilvánvaló, hogy az istállók a legkisebb időveszteséget is szeretnék kiküszöbölni.
1:22.497-es időt futott a jobbelső oldalán áramlásjelzővel befestett Mercedesszel, de Räikkönentől így is majdnem egy másodperccel elmarad. A következő körében megfutotta eddigi legjobbját az első szektorban, de végül 4 tizeddel lassabb kört futott.
Két óra van hátra, az állás:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:21.516 - 69 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:22.497 - 85 kör
3. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:22.553 - 83 kör
4. Ericsson (Sauber C34) 1:23.551 - 64 kör
5. Massa (Williams FW37) 1:23.692 - 49 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 1:23.802 - 53 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:24.300 - 45 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:27.660 - 33 kör
A legutóbbi körében 1:23.116-os időt futott, és Ericssont megelőzve feljött a 4. helyre. Nem volt hosszú etap, két mért kör utána bokszba hajtott, és az első szárnyán is állítottak.
Legalábbis ők ezt állítják, de egy reménysugár mindenképpen felcsillant a kis csapat előtt. A részletekről itt írtunk.
Az Auto Motor und Sport beszélt a franciával, aki annak ellenére elégedett, hogy az utolsó két órában már nem hajthat pályára. "Újra azt tudom csinálni az autóval, amit akarok. A legnagyobb hibáinkat sikerült kijavítanunk a tavalyi év után, elégedett vagyok" - mondta a francia, aki 53 kört teljesített ma.
Már a 35. körét teljesíti, de ezúttal sem maradt annyi ideig a pályán, hogy mért kört is futhasson. Közben a Mercedes is élvezi a "csodálatos", napsütéses jerezi délutánt a reggeli eső után. Hamilton közeledik a 100. köréhez, ezt hétfőn nem sikerült elérnie.
Az Autosport technikai szakírója, Craig Scarborough szerint óriásit léptek előre. „Már csak egy utolsó erőfeszítésre lenne szükségük, hogy beérjék a Mercedest. Az új autójuk sokkal stabilabbnak tűnik, a motor erősebb lett, a vezethetősége a kanyarokban is kedvező hatással van a balanszra, és az aerodinamikája láthatóan sokkal hatékonyabban működik, mint tavaly. A diffúzort beborító áramlásjelző festék mintázata igazán jó áramlási struktúrát mutat, pedig a tavalyi autó alja alól még felkavarodott levegő jött ki.” Ez biztató, de azért Barcelona pontosabban fogja mutatni az erőviszonyokat.
A közepes gumikon küldték a pályára, és 2 tizedet javított az eddigi idején, a legtöbbet a középső szektorban tudott gyorsulni. Közben Räikkönen is a pályán van, vajon lejjebb tudja szorítani az eddigi szintidőt?
A pályán túl: a Mirror azt írja, a hét éve hol közös, hol külön utakon járó pár kapcsolatának végleg befellegzett néhány "karácsonyi veszekedést" követően. A brit bulvárlap szerint Scherzinger mondta ki, hogy legyen vége, és "nagyon feldúlt" a történtek miatt. Állítólag azért döntött a szakítás mellett, mert "meggyőződött róla, hogy Lewis soha nem fogja megkérni a kezét." Ez leginkább amiatt érdekes, hogy Hamilton teljesítményét korábban híresen befolyásolni tudta a magánélete - meglátjuk, most is így lesz-e.
A lágy keverékű Pirelliken 1:20.841-es időt futott, ez egy tizeddel jobb, mint Vettel hétfői leggyorsabb köre - igaz, a német a közepes abroncsokkal érte el ezt az időt. Räikkönen most 1,6 másodperccel vezeti a gyakorlást Hamilton előtt. A Ferrari nagyon rövid etapot futott, egy mért kör után vissza is tért a bokszba.
Button ezért nem tudta folytatni a körözést, de a McLaren már dolgozik a hiba kijavításán, és a hátralévő szűk másfél órában még szeretnék a pályára küldeni a 2009-es világbajnokot.
Ami azt illeti, az elsőt meglepően kevesen ismerik. Nem talált! Az F+1 Blogon lehoztuk a teljes listát.
3 tizedet faragott le az eddigi idejéből, 1:22.172-es idővel áll a második helyen. Továbbra is a közepes gumikat használja, Räikkönen viszont megint a lágy abroncsokon hajtott a pályára.
3 tizeddel elmaradt az eddigi legjobbjától, majd visszavett a tempóból, és egy 1:29-es kört futott. Utána újra felgyorsult, 1:21.9-es idővel folytatta az etapját, majd visszatért a bokszba. Most Massa és Ericsson osztozik a pályán.
A Lotus a Twitteren is megerősítette, hogy a jerezi teszt számukra véget ért, miután a hajtáslánccal voltak gondjaik Grosjean utolsó etapjában. A francia annak ellenére is optimistán várja a következő, barcelonai gyakorlást, hogy Jerezben csak ma ülhetett autóba, és nem is tudta kihasználni a rendelkezésére álló időt. Egyetért Maldonadóval, a komolyabb problémákat szerinte is sikerült kijavítaniuk a téli szünetben.
Egy óra múlva vége a tesztnek, a jelenlegi állás:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:20.841 - 85 kör
2. Hamilton (Mercedes W06) 1:22.172 - 104 kör
3. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:22.553 - 88 kör
4. Massa (Williams FW37) 1:23.116 - 68 kör
5. Ericsson (Sauber C34) 1:23.257 - 84 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 1:23.802 - 53 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:24.164 - 55 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:27.660 - 35 kör
Azt mondják, a hátralévő egy órában már tudnák megszerelni a benzinpumpát, ezért a Lotushoz hasonlóan az ő napjuk is korán véget ért. Ma 35 kört sikerült teljesíteniük, ami az első két nap problémái után jelentős előrelépés, de ma is ők töltötték a legkevesebb időt a pályán.
A Ferrarit újra a lágy gumikon küldték a pályára. Az első mért körében abszolút legjobb időt futott az első két szektorban, de mégis 1 tizedes lemaradással zárt. Egy lassú kör után 1:21.6-os idővel folytatta.
Úgy tűnik, a Sauber ma is az élmezőnyben szeretne végezni: a svéd 1:22.388-as kört futott lágy gumikon, és visszaelőzte Massát, de még 8 tizededdel elmarad Nasr tegnapi idejétől.
A Ferrari mindig egy-két gyors körre küldi ki a pályára a lágy gumikon. A legutóbbi próbálkozása 3 tizeddel maradt el a korábbi legjobb idejétől, majd rögtön visszatért a bokszba. Ericssonnal együtt ő lehet a következő, akik átlépik a 100 körös határt.
Eddig Hamilton, Verstappen és Ericsson körözött, most Massa is csatlakozott hozzájuk. A Williams egy 1:24.8-as idővel nyitott, úgy tűnik, továbbra sem hoznak ki mindent az autójukból.
A Sauber a lágy gumikon ért el 1:22.019-es időt, ezzel másfél tizeddel megelőzte Hamiltont, de Räikkönen ugyanilyen abroncsokon futott idejénél 1,1 másodperccel lassabb. Ericsson 104 kört tett meg eddig, csak 4 körrel marad el Hamiltontól.
Az utolsó előtti helyről nem tud elmozdulni, de már csak 2 tized a lemaradása Grosjean mögött. A csapatok igyekeznek kihasználni az utolsó fél órát, most négy autó - a Ferrari, a Sauber, a Mercedes és a Toro Rosso - is a pályán van.
A finn most egy hosszabb etapot teljesít, 1:24-es körökkel. Az utóbbi percekben senki nem javított, Ericsson 1:27-es, Verstappen 1:25-ös köröket fut.
Valami a pályára került az utolsó kanyar kijáratánál, de egyelőre nem derült ki, mi az. Az Autosport szerint nem egy autó hagyott el valamilyen alkatrészt.
Ez gyors volt, az egyik sportbíró már el is tüntette az akadályt. Állítólag az a tábla került valahogyan az aszfaltra, amivel a DRS-zóna kezdetét jelzik.
Ericsson rögtön kihajtott a pályára, ahogy megadták a zöld jelzést, de az első körében megállt a 9-es és 10-es kanyar között.
Még ki akart hajtani egy etapra, de a piros zászló miatt erre már nem lesz ideje. Helyette a rádión megköszönte a Mercedes munkáját, úgy érzi, remekül alakult az első teszthét a csapat számára. Ma 114 kört tett meg.
Nem romlott el az autó, a csapat az üzemanyag-rendszert tesztelte. A Sauber a mai napjával is elégedett lehet, Ericsson 111 kört futott, és a tabella 2. helyén végzett.
Már csak 11 másodperc volt hátra a teszt végéig, amikor ismét zöldre váltott a bokszutca lámpája. Hamilton és Kvjat kihasználja az utolsó perceket, a pályára hajtottak.
Az utolsó tesztnap is véget ért Jerezben. A szerdai nap végső sorrendje:
1. Räikkönen (Ferrari SF15-T) 1:20.841 - 106 kör
2. Ericsson (Sauber C34) 1:22.019 - 112 kör
3. Hamilton (Mercedes W06) 1:22.172 - 117 kör
4. Verstappen (Toro Rosso STR10) 1:22.553 - 97 kör
5. Massa (Williams FW37) 1:23.116 - 73 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 1:23.802 - 53 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:23.975 - 64 kör
8. Button (McLaren MP4-30) 1:27.660 - 35 kör