A Mercedes megvillant, Alonso balesetet szenvedett
2015. február 22. 08:49
Az első barcelonai tesztsorozat utolsó napja már a harmadik volt a héten, amelyen a Lotus bizonyult a leggyorsabbnak. Romain Grosjean a ciklus legjobb, 1:24.067-es körével biztosította be magának az 1. helyet az állandó megszakításokkal nehezített nap végén, az időeredmények mögé nézve mégis a Mercedes tűnt a legveszélyesebbnek. Míg ugyanis Grosjean a szuperlágy gumikon érte el az idejét, Nico Rosberg az elvileg 1,5-2 másodperccel lassabb közepes keverékűeken kapott tőle alig negyed másodpercet, megerősítve azt a képet, hogy továbbra is a Mercedes az igazi favorit.
Ma mégsem ez okozta a legnagyobb izgalmat Barcelonában, hanem Fernando Alonso rejtélyes balesete. Az előszezon kezdete óta küszködő McLaren-Honda reggel csak két óra elteltével jelent meg a pályán, és a spanyol versenyző röviddel az ebédszünet előtt éppen rálépett a gázra, amikor a 3-as kanyar kijáratánál kicsúszott, majd oldalvást a falnak ütközött. Bár a mögötte haladó Sebastian Vettel szokatlannak találta a balesetet, ráadásul Alonsót a viszonylag csekélynek tűnő erőhatás dacára mentőhelikopterrel kórházba vitték, ahonnan legkorábban hétfőn fogják kiengedni, a CT-vizsgálat nem mutatott ki rajta semmilyen sérülést.
A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier ugyanakkor „normálisnak" nevezte a kicsúszást, amelyben a tájékoztatása szerint Alonso agyrázkódást szenvedett, s amelyben menedzsere szerint kulcsszerepet játszott az egész nap erős szél. Boullier úgy érezte, az incidenst a sajtó felfújta, de az MP4-30 a baleset után nem tért vissza a pályára, mert a sebességváltót és hajtásláncot alaposan át kellett vizsgálni. Így Jenson Button a tervekkel ellentétben nem ülhetett autóba délután, és a McLaren mindössze 577 km-rel a háta mögött távozott Barcelonából.
A Lotusnál nem tagadták, hogy a mai programjuk a beállításokkal való kísérletezés mellett a teljesítményre irányult, bár délután lebonyolítottak egy versenyszimulációt is – igaz, a gyakran előkerülő piros zászló miatt többször félbe kellett szakítaniuk. A csapatnál különösen elégedettek voltak az E23 megbízhatóságával, de azt Grosjean is elismerte, hogy a szél megnehezítette a vezetést. „Délelőtt játszanom kellett az ívekkel, mert a szél le akarta tolni az autót a pályáról!" – mondta.
Rosberg körideje, amit bő negyedórával a leintés előtt, alig 15 fokos aszfalton ért el a közepes gumikon, szemet szúrt az ellenfeleknek is, ráadásul ma – sőt a négynapos teszt egészében – az éppen a megbízhatóságra koncentráló Mercedes teljesítette a legnagyobb távot. Pedig az utolsó napon főként a beállításokra irányult a programjuk, és Rosberg gyakorolta a rajtolást is. „Ez valójában kifejezetten nehéz nap volt. Délelőtt a gumik nem működtek rendesen, aztán majdnem végig erősen fújt a szél. Az irányától függően mindig teljesen másnak tűnt az autó" – mondta a német, aki reggel ki is csúszott egyszer. „Amikor pedig a szél lecsillapodott, a Nap nehezítette meg a dolgunkat, mert pont szembe sütött, így a kanyarok némelyikét teljesen vakon, emlékezetből kellett bevenni."
Maga Rosberg egyébként nem volt elájulva a körétől. Amikor felhívták rá a figyelmét, hogy a közepes gumikon mennyire gyors volt, vészjóslóan azt felelte: "Ha Önök mondják! A mi számaink szerint, a többi napon elért időeredményeinkhez képest, nem volt olyan jó."
Miután Daniel Ricciardo pénteken az élre repítette a Red Bullt, Danyiil Kvjat ma csak a 3. helyig jutott vele, bár a legjobb idejét nem a szuperlágy, hanem a lágy Pirellikkel érte el. Az istálló eleinte aero-teszteket végzett, majd a beállításokkal foglalkozott, végül délután Kvjat rövid sprinteket tehetett meg. Ő is megemlítette az erős szelet, de elégedett volt a napjával, és ígéretesnek nevezte az RB11 teljesítményét. A vezető versenymérnökké előléptetett Guillaume Rocquelin, Sebastian Vettel korábbi mérnöke hozzátette, hogy a Red Bull a négy nap alatt minden kitűzött célját elérte. A Renault két ügyfele együtt kifejezetten nagy távot, 3855 km-t teljesített a barcelonai teszten.
A 4. helyet vasárnap a Sauber kaparintotta meg Felipe Nasrral a volánnál, annak ellenére, hogy az autójuk „általános problémák" miatt hosszú órákig a garázsban vesztegelt, és délután fél 3-ig ki sem hajtott a pályára. A nap utolsó megszakítását is Nasr idézte elő, amikor a C34 tíz perccel a leintés előtt megállt alatta.
Ahogy a korábbi napokban, úgy a Williams ma is lopakodó üzemmódban dolgozott: Valtteri Bottas szinte egész nap a kemény keverékű gumikon körözgetve teljesített hosszú etapokat, mielőtt a lágy Pirellikkel felugrott az 5. helyre, amikor már csak 25 perc volt hátra a tesztből. A Williams tervezett versenyszimulációját is meghiúsították a piros zászlós megszakítások, és Bottas elismerte, hogy „még hosszú út áll előttünk, ha el akarjuk érni a kitűzött céljainkat."
A Toro Rosso sokáig az élen is állt, mígnem délután 4 óra körül Carlos Sainz a kemény gumikon, egy hosszú etap során kicsúszott, és összetörte az autóját. Ő is az erős, változó irányú szelet okolta a történtekért. „A 3-as kanyar nagyon gyors és hosszú, rövid idő alatt 180 fokot lehet fordulni ott. Közben folyamatosan változik a szél iránya az autóhoz képest: más a bejáratánál, a közepén, a kijáratánál pedig teljesen ellentétes vele" – magyarázta. „Ezt versenyzőként nem könnyű követni. Ráadásul az egyik körben nem fúj a szél, a következőben igen." A Toro Rossót irányító Franz Tost a baleset ellenére elégedetten nyilatkozott a tesztről, azt állítva, hogy bár az erőviszonyok reális felméréséhez még túl hűvös volt a pálya, az autójuk megbízhatósága bizakodóvá teszi.
A Ferrarinak csendes napja volt: Vettel délelőtt ígéretes köridőket ért el, és még délután 3 órakor is a 2. helyen állt, mivel azonban órákat töltött a garázsban, és a hajrából nem vette ki a részét, később hátrébb csúszott a tabellán. A csapat az életciklusuk végéhez érkező alkatrészek cseréjével is időt vesztett, de Vettel nem tagadta, hogy voltak nem várt fennakadások. „Főleg a megbízhatóságra koncentráltunk, hosszabb etapokat is teljesítve, valamint különféle beállításokkal és a gumikkal kísérletezve" – mondta. Mielőbbi felépülést kívánt Alonsónak, és hozzátette: „Megerősíthetem, hogy az autóról szerzett benyomásaim pozitívak, és máris várom a jövő heti tesztet." A Ferrari legjobb idejét Kimi Räikkönen érte el pénteken.
A Force India még a tavalyi autójával tesztelt, amelyben fél 4 körül füstölve megadta magát a Mercedes 2014-es specifikációjú hajtáslánca, pedig Nico Hülkenberg éppen akkor vágott volna neki egy hosszabb etapnak. A csapat így a tervezettnél korábban elkezdett összepakolni – az előszezon utolsó, jövő csütörtökön induló, szintén barcelonai tesztsorozatán már az új VJM08-cal vesznek majd részt a tervek szerint.
Olvasnivaló: Megtett kilométerek, összesített köridők a barcelonai teszten
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Mármint a második négynapos tesztciklus befejező napja. A csapatok ma körözhetnek utoljára Barcelonában, majd három napjuk lesz rá, hogy gyorsan megoldják a felmerült gondokat, mielőtt jövő csütörtökön megkezdődik az utolsó, szintén négy napos felkészülési időszak ugyanitt. Szokás szerint ma is igyekszünk háttérinformációkkal és rendszeresen időeredményekkel is szolgálni a tesztelésről.
Tegnap, akárcsak csütörtökön, Pastor Maldonado és a Lotus érte el a legjobb időeredményt - új, 1:24.348-as etalont állítva fel -, míg a Ferrari, a Williams és a Mercedes ezúttal nem feltűnősködött. Igazán nagy bajban azonban a McLaren van, a Honda energia-visszanyerő rendszerében ugyanis az áttervezett tömítés sem működött megfelelően, ami a garázsba kényszerítette az autójukat. A teszt első három napja alatt csak 484 km-t tettek meg, míg a Toro Rosso 1499-et; lassacskán a McLarennél is elismerik, hogy kezdenek kifutni az időből.
Tegnap déltájban esett kicsit, de most ismét gyönyörű idő fogadta a csapatokat a Circuit de Catalunyán. Az alábbi tweetből az is kiderül, hogy a McLaren változtatott a programján: egész nap Alonso ült volna az autóban, de mivel Button mindkét napján technikai gondokkal küszködött, délután megint ő vezethet majd.
Mercedes - Rosberg
Red Bull - Kvjat
Williams - Bottas
Ferrari - Vettel
McLaren - Alonso, Button
Force India - Hülkenberg
Toro Rosso - Sainz
Lotus - Grosjean
Sauber - Nasr
Délnyugati irányból mintegy 13 km/ó-s sebességgel, ami már elég erős ahhoz, hogy megbolygassa az autók aerodinamikai egyensúlyát. Amúgy a hőmérséklet ígéretesen alakul: a levegő 7, az aszfalt már 11 fokos. A Williams a hűvös miatt tegnap szinte csak a bokszkiállásokat gyakorolta.
A csapatok nem is teketóriáznak: először Sainz, majd Bottas, Grosjean és Vettel is kihajtott a pályára. Az utolsó napból minél többet kell kihozni.
Lauda ma 66 éves. A pályán már csak - igen, eltalálták! - Alonso nem tette meg az ellenőrző körét.
Tényleg süt a Nap - ha így folytatja, kora délutánra akár 30 fokos is lehet majd az aszfalt, ami jót tehet a köridőknek. Hamilton tegnap nagyon panaszkodott, hogy ehhez a hideghez túl keményen a gumik.
De pillanatnyilag üres a pálya. A McLaren még mindig nem járt kint, bár a szerelők már gyakorolták a kerékcseréket. A csapat a Twitteren azt írta, ma a hajtásláncot nyúzzák tovább, és a "stabilitás" lesz a legfőbb szempont. Meglátjuk, bírja-e végre az MGU-K eddig sérülékeny tömítése.
Az Autosport szerint tegnap megjelent egy kamionjuk a bokszutcában, és bepakolták a felszerelés jelentős részét - többek között bokszfalon lévő irányítóközpontot. Ezért sokan megijedtek, hogy a Red Bull valamiért idő előtt hazamegy, de mint kiderült, csak előre be akarták rakodni mindazt, amire ma már nem feltétlenül lesz szükségük. Közben Rosberg megjelent a pályán. Vajon megtesz egy mért kört is?
A közepes keverékű slickeken teljesítette 1:36.999 alatt. Mondanunk sem kell, hogy ez még nem komoly idő. Sainz is kihajtott a bokszból.
Miközben Rosberg 1:36.200-ra javított, és Sainz is feliratkozottt a tabellára 1:37.232-vel, érdemes áttekintenünk, hogy a csapatok hány km-t tettek meg a barcelonai teszt első három napja alatt. Számításaink szerint így alakult a lista eddig:
1. Toro Rosso 1499
2. Mercedes 1466
3. Red Bull 1462
4. Williams 1294
5. Ferrari 1252
6. Force India 1248
7. Lotus 1164
8. Sauber 1140
9. McLaren 484
Elöl meglehetősen szoros a küzdelem, de a Renault számára mindenképpen jó hír, hogy a kezdeti nehézségek után mindkét csapatuk a legjobb három között van. Talán mégsem olyan nagy a baj.
Éppen, amikor megélénkült a forgalom - Grosjean, Kvjat és Hülkenberg is csatlakozott Rosberghez meg Sainzhoz -, közbejött valami. Hm, úgy tűnik, Rosberg kicsúszott, mert a Mercedes menetiránnyal szemben áll a kavicságyban.
A baleseti gócpontnak számító 5-ös kanyarnál történt az incidens. A pálya zártlácú kamerarendszerének felvételéről készült screenshoton ennyi látszik:
Érdekes, tegnap reggel Vettelt tréfálták meg a hideg gumik - szerencsére úgy tűnik, a Mercedes sem sérült meg, csak vissza kell szállítani tréleren a bokszba. A Mercedes kissé eufemisztikusan azt írja a Twitteren, hogy "a monitor tanúsága szerint Rosberg megállt az 5-ös kanyarnál." A sisakját sem vette le, úgy érkezett meg a garázsba.
Grosjean, Nasr és Vettel ki is használta a lehetőséget, bár a francia egyetlen kör után visszament a garázsba.
Kvjat is kilátogat, míg Nasr inkább úgy döntött, követi Grosjeant a bokszba. Vettel még kint van - lesz-e mért köre a Ferrarinak? Igen: 1:31.990-nel azonnal át is veszi a vezetést, ha minden igaz, a lágy Pirellinek. Az aszfalt még mindig csak 12 fokos.
A Mercedes a Twitteren elismeri, hogy egyszerűen hibázott. "Hideg pálya, hideg gumik, egy sima megpördülés" - írják, hozzátéve, hogy az autóból "ki kell porszívózni" a kavicsokat, de nagyobb baj nem történt vele.
A szerelőknek kellett eltolniuk a garázsig. Vettel időközben 1:31.332-re faragta le az idejét. Már háromnegyed óra eltelt, és a McLarennek továbbra sincs nyoma.
Már 1:30.363-nál jár, és tévedtünk: nem a lágy, hanem a közepes gumik vannak a Ferrarin. Rajta kívül csak Grosjean körözget pillanatnyilag.
Az előző kicsúszása tényleg ártalmatlan volt, mert újra kimerészkedett a bokszból, és máris 1:33.628-ra javított. Vettel már a garázsban van, a Mercedeshez a Williams csatlakozott a pályán.
A közepes gumikon kapásból 1:28.868-as kört fut, 1,5 mp-t verve Vettelre. A legtöbb kört (12-t) eddig a kicsúszása ellenére is Rosberg tette meg.
Igaz, egyelőre nem túl gyorsan, 1:37.232 alatt, míg Bottas 1:28.449-re tornázta le az idejét. Hülkenberg is a pályán van. A Mercedes valószínűleg tele van tankolva, mert Rosberg sorozatban 1:32-es köröket fut.
A közepes Pirelliken fél másodpercre megközelítette Sainzot, miközben Hülkenberg is feliratkozott a tabellára, egyelőre csak egy 1:30.221-es körrel. Most öten vannak a pályán.
Az első órában hatan tettek meg mért kört. Rosberg kicsúszott, a McLarennek megint nincs nyoma. A lista így alakult:
1. Bottas (Williams FW37) 1:28.449 - 9 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:28.970 - 14 kör
3. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:30.221 - 10 kör
4. Rosberg (Mercedes W06) 1:32.618 - 19 kör
5. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:37.232 - 11 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 2:12.700 - 7 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) - 11 kör
8. Nasr (Sauber C34) - 3 kör
9. Alonso (McLaren MP4-30) 0 kör
1:27.991-es köridőt ér el a lágy gumikon. Grosjean is javított, és megelőzte Hülkenberget, Kvjat pedig visszatért a pályára a Red Bull-lal.
A csapatnak tavaly katasztrofális éve volt, de az új E23 a jelek szerint sokkal jobb autó lett, és a vezető versenymérnök, Alan Permane tegnap azt mondta, a szélcsatornában és a pályán nyert adatok között jó a korreláció. Maldonado pedig a vezethetőségéről áradozott. "Amikor kell, rendesen taposhatom vele a gázt, és az egész csomag sokkal jobban egyben van, mint tavaly - különösen, ha meggondoljuk, hogy egy évvel ezelőtt ilyenkor milyen ramatyul álltunk a teljesítmény és a megbízhatóság terén" - mondta. Nyilván az sem mellékes szempont, hogy az idei autójukban a Mercedes motorja dolgozik.
Sainz befejezte az etapját, úgyhogy most senki nincs odakint. Eddig ő és Rosberg teljesítette a legtöbb kört: 22-t.
A McLarenről semmi hír, de a Sauber is csak 3 kört tett meg eddig. A Twitteren azt írják, "általános problémáink vannak a C34-gyel", ezért vizsgálják, mi lehet a baj. A Red Bull viszont máris eredményesnek érzi a napját.
Most végre kiderült valami: a Sky úgy tudja, a csapat reggelre kapott egy még újabbat az MGU-K rakoncátlankodó tömítéséből, miután tegnap az újratervezett változat sem bírta a strapát. Ezt most szerelik be a helyére, és remélik, hogy nemsokára megkezdhetik a körözést. Ezúttal Alonso veszít időt a problémával, mert déálután - elvileg - Button ül majd a pilótafülkébe.
Akárcsak Hülkenberg: végre ismét nem csendes a környék. A levegő amúgy már 10, az aszfalt pedig 16 fokos - lassan, de biztosan melegszik.
1:27.474-es körével fél másodpercet ver az eddig az élen álló Sainzra, miközben Hülkenberg is 1:28.764-e javít. Mindkét autón a közepes gumik vannak. Megélénkült a forgalom: Grosjean, Rosberg és Kvjat is aktivizálta magát.
Szintén a közepes gumikon 2 tizedre megközelítette Vettelt, aki már a garázsban van. Grosjean is javított, 1:28.029-cel felkapaszkodott a 4. helyre.
A már 18 fokos aszfalton 1:27.236-ra javítva a napi legjobbat, 2 tizedet verve Vettelre - igaz, ő a lágy gumikat használta ehhez, míg a Ferrarin a közepesek voltak. Kvjat is pályára lépett a Red Bull-lal.
De csak a pontos megállást és elindulást: ki/be járkál a bokszból a Red Bull-lal, a kerekeit azonban nem cserélik le közben, mert a csapat az előző napokon ezt már sokszor gyakorolta.
Két óra elteltével Alonso kihajtott a garázsból - az MGU-K tömítését ezek szerint kicserélték. Ahogy az várható volt, egyelőre csak egy ellenőrző kört tett meg az MP4-30-cal, a lágy gumikon.
Két óra után a McLaren is pályára lépett, de most épp nincs kint senki. Így állunk:
1. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:27.236 - 33 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:27.474 - 24 kör
3. Rosberg (Mercedes W06) 1:27.663 - 34 kör
4. Grosjean (Lotus E23) 1:28.029 - 23 kör
5. Bottas (Williams FW37) 1:28.171 - 23 kör
6. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:28.764 - 18 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) - 20 kör
8. Nasr (Sauber C34) - 3 kör
9. Alonso (McLaren MP4-30) - 1 kör
Vajon megostromolja Sainz vezető idejét? A Ferrarin ismét a közepes gumik vannak. És Alonso is újra kihajtott a bokszból!
Egész pontosan 2 ezredre! Igaz, a Toro Rosso a lágy gumikon futotta a legjobb körét. Úgy tűnik, Alonso - szintén a közepeseken - ezúttal kint marad egy mért körre is a McLarennel.
Alonso 1:30.427 alatt teljesíti - kezdetnek elmegy. Közben Sainz átvette a vezetést a legtöbb megtett kör szempontjából is: már 35-nél jár, míg Rosberg 34-et tett meg eddig. A Red Bullnak és a Saubernek továbbra sincs mért köre ma.
1:28.308-ra faragta le az idejét, ezzel a 6. helyen áll. Már 5 kört tett meg zsinórban, mielőtt most visszatért a bokszba. Egyébként úgy tűnik, amikor megy, a McLaren-Honda egyáltalán nem lassú - de nagyon össze kell kapniuk magukat, ha Melbourne-ben el akarnak jutni a célig.
Elég valószínű, mert jó régóta a pályán van, mégpedig a lágy gumikon - ez arra utal, hogy a szimulált futam első etapjában jár. Végre a Red Bull is feliratkozott a tabellára, bár egyelőre csak egy 1:34-es körrel. Már csak Nasrnak nincs ideje ma. A Sauber tegnap váltóhibával bajlódott, és ma sincs jó napjuk egyelőre.
A közepes Pirelliken 1:27.142-re javítja a napi etalont a Mercedesszel. Sainz és Vettel is egy tizeden belül van hozzá képest - a "küzdelem" egész szoros. Az aszfalt hőmérséklete egyébként már 21 fokra nőtt.
Egy derekasan hosszú etap után tért vissza a bokszba. Ha tényleg versenyszimulációt teljesít, akkor most várhatóan keményebb gumikra vált. Rosberg és Bottas még mindig a pályán van, sőt csatlakozott hozzájuk Vettel illetve Grosjean is.
1:27-28 körül alakul az ideje, és Vettel is hasonló tempót diktál. Az Autosport helyszíni tudósítója szerint a 10-es kanyarban Rosberg nagy lendülettel, és sokkal későbbi csúcsponttal fordul, mint Sainz, aki egyébként szintén nagyon könnyedén és simán gördült át azon a szakaszon.
Egyelőre nem javított a korábbi eredményén, de megtett 3 újabb kört, ismét a közepes gumikon. A forgalom most megélénkült, hiszen rajta kívül Rosberg, Vettel, Grosjean, Bottas és Hülkenberg is odakint körözget.
Rosberg valamivel korábban kezdte a jelenlegi etapját, és mielőtt az előbb kiállt a bokszba, 1:28 végét futott, míg Vettel - aki szintén befejezte a körözést, de kevesebb kör után - 1:27/28 határán volt. Hülkenberg javított, és már a 4. helyen áll a tavalyi Force Indiával. A pálya kiürült.
Hát, ez az ipari kémkedésnek meglehetősen egyszerű, de annál hatásosabb formája. Ennél közelebbről nehéz lett volna megnézni a Red Bull diffúzorát...
A pálya továbbra is üres, szóval most semmi sem hallatszik, de az Autosport szerint a Mercedes autója sokkal hangosabb a Force Indiánál, amelyben még a tavalyi hajtáslánc dolgozik - ezek szerint lehet, hogy mégis nőtt a hangerő. Erről Jerezben vita folyt.
Hirtelen az első három helyezett, vagyis Vettel, majd Sainz és Rosberg is megtörte a csendet...
Fut egy 1:26.454-es kört a lágy gumikon, így 0,688 mp-cel megelőzi az eddig vezető Rosberget. Ő még a közepes keverékkel érte el a korábbi eredményét.
Nos, ő jobban kihasználta a lágy gumik előnyét: 1:25.684-re javított, ami Vettelénél is 0,770 mp-cel jobb idő. A különbségek még zavarbaejtően nagyok, ez alapvetően az eltérő programoknak és üzemanyahszonteknek tudható be. Most egyébként Rosberg is javított, a közepes Pirelliken 1:26.782-es kört teljesítve.
Mivel Sainz és Vettel néhány kör után véget vetett a lágy gumis etapjának, Rosberg viszont kitartóan körözget a közepes keveréken, a körök számában (54) ismét ő vezet. Hülkenberg, Grosjean és Kvjat szintén a pályán van.
Három órányi tesztelés után így fest a tabella:
1. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:25.684 - 51 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:26.454 - 45 kör
3. Rosberg (Mercedes W06) 1:26.782 - 56 kör
4. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:27.241 - 28 kör
5. Grosjean (Lotus E23) 1:28.029 - 35 kör
6. Bottas (Williams FW37) 1:28.171 - 36 kör
7. Alonso (McLaren MP4-30) 1:28.308 - 12 kör
8. Kvjat (Red Bull RB11) 1:3.146 - 30 kör
9. Nasr (Sauber C34) - 3 kör
Egyelőre nem javított, de már 16 körnél jár. Ma végre nem a McLarennek van a legrosszabb napja: a Sauber az "általános problémák" miatt csak nyamvadt 3 kört húzott le, azt is reggel.
Kvjat mellett ide sorolható Grosjean és Bottas is: ők reggel óta feltűnés nélkül teszik a dolgukat. A Williamsen gyakorlatilag reggel óta a kemény gumik vannak, szóval egyértelmű, hogy nem a köridőkre hajtanak. Most egyébként Sainz, Rosberg, Hülkenberg és Bottas van a pályán.
Egy egykörös sprint során 1:25.605-re faragta le az idejét, ezzel nem egészen 1 tizedet javított - pedig a szuperlágy gumik voltak a Toro Rossón. Hülkenberg a lágyakkal feltornázta magát a 3. helyre, megelőzve Rosberget.
Ő továbbra is a lágy gumikat használja, de 0,849-ről 0,707 mp-re csökkentette a hátrányát fél órával az ebédszünet kezdete előtt. Rosberg kitartóan körözget tovább a közepes Pirelliken.
Alonso még mindig nem vetette be a lágy gumikat ma, de a közepeseken is 1:28.066-ra tornázta le az idejét. Ez csak 3 tizeddel jobb az előző eredményénél, ahhoz mégis elég volt, hogy megelőzze Bottast és Kvjatot. Sőt, másodszorra 1:27.956-ra javított, így már az 5. helyen áll - igaz, a 4. helyezett Rosbergtől még 1,2 mp választja el.
Ajjaj... Úgy tűnik, a McLaren miatt. Csak az nem ért vissza a bokszba.
A zártláncú kamerarendszer még nem szúrta ki, de az MP4-30 a jelek szerint megállt a 4-es kanyarnál. Nem tudjuk, miért - valószínűleg nem kicsúszás, hanem műszaki hiba miatt.
Bár az idéntől elvileg betiltották, hogy a versenyzők a szezonon belül módosítsák a sisakfestésüket, az ő kedvét várhatóan ez sem veszi el tőle. Amúgy az ötlet Felipe Massa szerint sem jó.
Az ok bagatell: az Auto Motor und Sport azt írja, eredetileg február 28-ig kellett volna homologázáltatniuk a motorjukat, de mivel az szombatra esik, ezért az FIA technika ellenőrei aznap nem dolgoznak, csak a következő hétfőn, azaz március 2-án kell véglegesíteniük a specifikációt. Viszont úgy tűnik, a szezon közbenre kevesebb fejlesztési zsetonjuk marad, mint várták, mert kiderült, hogy a Renault, a Ferrari és a Mercedes többet használ el az idénynyitóig - a Honda pedig az általuk meghagyott zsetonok átlagát kapja meg.
A hivatalos riport szerint az autó mégsem állt meg, hanem baleset történt. Csodálatos! A McLarennek már csak ez hiányzott. Le is állították a délelőtti tesztet, majd 2-kor folytatódik, az ebédszünet után. Alonso a héten már valószínűleg nem vezet, mert délután Button váltja a volánnál - feltéve, hogy az autót sikerül gatyába rázni!
A pálya Twittere szerint magánál van, de elővigyázatosságból a pályakórházba szállították - ez bizonyos erőhatás fölött kötelező. A baleset a 3-as és a 4-es kanyar között történt.
Íme a délelőtti részeredmény:
1. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:25.605 - 59 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:26.312 - 59 kör
3. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:26.591 - 33 kör
4. Rosberg (Mercedes W06) 1:26.782 - 67 kör
5. Alonso (McLaren MP4-30) 1:27.956 - 20 kör
6. Grosjean (Lotus E23) 1:28.029 - 40 kör
7. Kvjat (Red Bull RB11) 1:28.149 - 38 kör
8. Bottas (Williams FW37) 1:28.171 - 52 kör
9. Nasr (Sauber C34) - 3 kör
A pálya tájékoztatása szerint Alonso a 3-as kanyar kijáratánál csúszott ki. Reméljük, jól van. Előző csapata, a Ferrari is aggódik érte: "A legjobbakat, Fernando!" - írják a Twitteren.
Reméljük, tényleg nincs komoly baja, de a Sky azt írja, miután a pálya egészségügyi központjában megvizsgálták, helikopterrel kórházba szállították. A McLaren letatarva érkezett vissza a bokszba a tréleren, ezért nem tudjuk, mennyire sérült meg.
A pálya Twitterén legalábbis azt írják, hogy "így tűnik." Valószínűleg csak kivizsgálás céljából vitték kórházba, mert a a BBC képén a McLaren nem látszik túlzottan összetörtnek:
Egy kép:
A BBC szerint a McLaren is megerősítette, hogy helikopterrel elvitték a barcelonai kórházba, de eszméleténél van. Ilyenkor az lehet a cél, hogy például CT- vagy MRI-géppel is megvizsgálják, ami a pálya egészségügyi központjában esetleg nincs.
A McLaren a Sky-nak megerősítette, hogy magánál volt, illetve kommunikált az orvosokkal és a fizioterapeutájával, Fabrizio Borrával. A pálya Twitterén azt írják "a vizsgálatok folytatása céljából" szállították kórházba. Ilyenkor a helikopter a leggyorsabb megoldás.
Kevés derül ki belőle, de úgy látszik rajta, hogy Alonso a fallal majdnem párhuzamosan haladt. Az Auto Motor und Sport szerint nem volt rajta külsérelmi nyom. A menedzsere, Luis Garcia Abad is megnyugtat mindenkit, hogy "Fernandóval minden rendben, magánál van."
Bár a mentőhelikopter már visszaért a pályára, a tesztelés az ebédszünet után csak 14.15-kor indul újra.
Éppen a McLaren mögött haladt, és azt állítja, valami nem stimmelt. "Pont előttem volt, és viszonylag lassan ment - szerintem úgy 150 km/ó-val. Aztán egyszerűen elhúzott jobbra" - mondta az Auto Motor und Sportnak. "Nem tűnt sima kicsúszásnak. Párszor nekiütközött a falnak, aztán elvesztettem szem elől." Benne van a pakliban, hogy műszaki hiba miatt történt az egész.
A Marca közölt egy képsorozatot Alonso bukásáról. Látszik az is, ahogy Vettel elhúz mellette a Ferrarival. A becsapódás ereje azért sem lehetett nagy, mert a falra merőleges komponens csekélynek tűnik, Lehet, hogy inkább a fű dobta fel a McLarent, és Alonso visszaérkezve ütötte meg magát.
Grosjean, Sainz, Rosberg és Kvjat azonnal le is csap a lehetőségre, és kihajt a pályára. Máris van akció odakint.
Eljött a versenyszimuláció ideje a csapat szerint:
Délelőtt csak annyit közöltek, hogy "általános problémákkal" küszködnek, de Nasr reggel 3 kört tett meg, aztán nyomát sem láttuk. A csapat egyáltalán nem adott hírt magáról - azon túl, hogy Marcus Ericsson éppen a Certina fotózásán feszeng kissé merev ábrázattal.
És továbbra is kitart a közepes gumik mellett, míg Sainz, Grosjean és Bottas a lágyakon körözget. Kvjat Red Bullján a jelöletlen téligumik vannak.
Murphy idevonatkozó törvénye tökéletesen működik: a csapat ebben a pillanatban ígérte meg a Twitteren, hogy Nasr már az autóban ül, és hamarosan pályára hajt. És tényleg!
Az aszfalt 26 fokos, szóval a pálya állapota nagyjából most lehet ideális, de úgy tűnik, a Ferrari nem készül megostromolni Sainz idejét, mert Vettel - aki a délelőtt nagy részében a lágy Pirellikkel körözött - most a keményeken van kint. Rajta kívül Grosjean és Bottas van akcióban, a Sauber az előbb csak egy ellenőrző kört tett meg.
Egy elég rövid, tizenpárkörös etap befejeztével a közepes gumikat kapta meg a lágyak helyett. Vettel visszatért a bokszba, Nasr viszont újra a pályán van a Sauberrel.
Nasr meg is teszi mai első mért körét, és a lágy gumikon 1:27.366-os idővel kezd. Ezzel beférkőzik Rosberg és Alonso közé.
Bottas most fejezett be egy 16 körös etapot, és az Autosport szerint még a 14. körében is olyan tempót ment, mint Grosjean a 7-edikben. Mindketten a lágy gumikat használták.
Csak híresztelések keringenek egyelőre, azon túl, hogy eszméleténél volt, és beszélt, amikor mentőhelikopterrel valamelyik barcelonai kórházba szállították. A balesete kívülről egyáltalán nem tűnt vészesnek. Reméljük a legjobbakat!
A Williams azt írta, annak vágott neki, és a lágy gumikon teljesített első, 16 körös etap rendben is lett volna. De azóta nem tért vissza a pályára, és az Autosport szerint a motorjának a bokszban elég beteg hangja volt. Közben Vettel csatlakozott Nasrhoz és Grosjeanhoz odakint.
Fut egy 1:26.935-ös kört, ezzel feltornázza a Red Bullt az 5. helyre a közepes Pirelliken.
Futott egy, az előzővel ezredmásodpercre megegyező kört. Ezt hívják kiegyensúlyozottságnak! Rajta kívül mosr csak Grojean van a pályán, aki folytatja a versenyszimulációját, és a második etapjában jár.
A Sky Italia riportere, Antonio Boselli azt állítja, a McLaren ezért tért le a pályáról, és ütközött a falnak szinte párhuzamosan vele. Az autó Vettel beszámolója szerint lassan haladt, és a képek alátámasztják, hogy nem szokványos kicsúszás történt: nem tűnt úgy, hogy Alonso elvesztette volna az uralmát a McLaren felett. Az ájulás azonban szigorúan csak spekuláció. A csapat az imént kiadott egy közleményt, de abban csak a már eddig is tudott információk szerepelnek: amikor kivizsgálásra kórházba szállították, Alonso eszméleténél volt, és beszélt az orvosokkal.
A jelek szerint befejezte a második etapját is. Ismét a közepes Pirelliken folytatja.
Bő ötórányi tesztelés után így állunk:
1. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:25.605 - 76 kör
2. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:26.312 - 69 kör
3. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:26.591 - 33 kör
4. Rosberg (Mercedes W06) 1:26.782 - 82 kör
5. Kvjat (Red Bull RB11) 1:26.935 - 53 kör
6. Nasr (Sauber C34) 1:27.366 - 18 kör
7. Alonso (McLaren MP4-30) 1:27.956 - 20 kör
8. Grosjean (Lotus E23) 1:28.029 - 76 kör
9. Bottas (Williams FW37) 1:28.171 - 74 kör
A lágy gumikkal fél másodpercre megközelítette az élen álló Sainzot, és megelőzte Vettelt. Sainz anno a szuperlágy Pirellikkel érte el a legjobbját, de nem egészen egy tizedet vert a lágy gumis idejére. Közben Bottas is csatlakozott Grosjeanhoz, és folytatta a versenyszimulációját.
A Red Bull-lal 1:26.179-es kört fut, ami csak 62 ezreddel gyengébb Nasr iménti idejénél - pedig úgy tűnik, a közepes gumikon érte el. Nem rossz! A pályán egyébként megélénkült a forgalom: Hülkenberg és Rosberg is felbukkant, úgyhogy mpst öt autó van kint.
Ez nem jött jókor a Lotusnak és a Williamsnek, ők ugyanis versenyszimulációt teljesítettek éppen. Hülkenberg alatt füstölögve megállt a Force India az 1-es kanyarnál; az ő autójukban még a tavalyi Mercedes motor van, ezt fontos megjegyezni. Pedig a csapata az előbb éppen azt írta a Twitteren, hogy most készül nekivágni az első komolyabb etapnak. Jaj!
Mégpedig egyre komolyabban, ahogy a sportbírók elkezdték menteni. Elég valószínű, hogy a programjuknak mára lőttek.
Ha netán tényleg elájult a kicsúszás előtt, ahogy feltételezik, egy pletyka szerint ennek az lehetett az oka, hogy az ERS hibája miatt áramütést szenvedett. A Sky riportere, Ted Kravitz azonban azt állítja, ez nem történhetett meg. "Éppen most kérdeztem meg erről a Renault-t, és ők azt mondták, mivel az autó földelve volt, a versenyzője nem szenvedhetett áramütést" - magyarázta. "A McLarennek az a terve, hogy megjavítják az autót, és folytatják vele a munkát; persze ha műszaki hiba miatt történt a baleset, nem fogják kiküldeni Jensont."
Kitörlődött két posztunk... Többek között ez is: Bottas, Rosberg és Sainz azonnal pályára hajtott, miután a Force Indiát eltávolították az útból.
Megkapta a lágy gumikat, és azonnal élt is a lehetőséggel: ma elsőként 1:25 alá szorította a köridőt, konkrétan 1:24.941-nél állította meg a stoppert, így 0,664 mp-vel vezet az eddig az élen álló Sainz előtt.
Mialatt a kitörlődött posztjainkat írtuk újra gyorsan, a pályán felpörögtek az események: Nasr és Grosjean is megelőzte Sainzot, vagyis feljöttek a 2-3. helyre, mindketten a lágy gumikon. Viszont Sainz, aki hosszabb etapon volt, megállt a 3-as kanyarnál, úgyhogy megint meg kellett szakítani a tesztet.
Úgy tűnik, a Toro Rosso is a kavicságyban, majd a gumifalban kötött ki, majdnem ugyanott, mint korábban Alonso. Közben a Force India a Twitteren azt írja, Hülkenberg autója "a hajtáslánc hibája miatt" robbant le - az okára már a gyárban próbálnak majd fényt deríteni.
Két órával a leintés előtt, amikor éppen piros zászló van érvényben, így fest a tabella:
1. Kvjat (Red Bull RB11) 1:24.941 - 63 kör
2. Nasr (Sauber C34) 1:25.487 - 30 kör
3. Grosjean (Lotus E23) 1:25.494 - 88 kör
4. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:25.605 - 88 kör
5. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:26.312 - 69 kör
6. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:26.591 - 36 kör
7. Rosberg (Mercedes W06) 1:26.782 - 95 kör
8. Alonso (McLaren MP4-30) 1:27.956 - 20 kör
9. Bottas (Williams FW37) 1:28.171 - 94 kör
Az Autosport a McLarenre hivatkozva azt írja, a kórházban elvégzett CT-vizsgálat nem mutatott semmilyen sérülést. Jó hír! Az viszont nem valószínű, hogy Button ma még pályára léphet. Pech!
Grosjean és Bottas az első fecskék a pályán. Az elmúlt háromnegyed órában kétszer is meg kellett szakítaniuk a versenyszimulációjukat piros zászlók miatt.
Hát, ez nem tartott sokáig: úgy tűnik, a Williamsszel történt valami. De még nem egészen biztos.
Hogy Alonso balesete miért következett be, arról még nincs információnk, de a csapat a Sky-nak megerősítette, hogy ma már nem mennek ki a pályára - vagyis ismét 20 körrel fejeznek be egy napot, és Button ismét nem kap rendes lehetőséget a vezetésre. Ekkora pechet! Közben úgy tűnik, tényleg Bottas Williamse állt meg a 4-es kanyarnál. Ma ez a kritikus szakasz.
Egy érdekes összehasonlítás, amíg a sportbírók szabaddá teszik a pályát:
És látszik, hogy fogy a csapatok ideje: rögtön négyen robogtak a pályára. Konkrétan Kvjat, Nasr, Grosjean és Rosberg. A aszfalt hőmérséklete az utóbbi másfél órában már csökken, most 24 fok.
A Lotus tovább bríllírozik; az előző három napból kettőt ők nyertek meg, és Grosjean most is 1:24.681-es időt ér el, amivel 0,260 mp-t ver Kvjatra. Akárcsak az orosz, ő is a lágy gumikat használta ehhez. És most Nasr is javított, mégpedig 1:24.956-ra - ugyancsak a lágy Pirellikkel.
Az elvileg leggyorsabb gumikkal próbálkozott, de hiába: csak az első szektorban javított az egyéni legjobb részidején. Aztán fel is adta, visszagurulva a bokszba inkább. Maldonado tegnap a szuperlágy Pirellikkel érte el a hét legjobb idejét, de ő is azt mondta, hogy ezek a gumik nem illenek a gyors barcelonai pályához.
Mármint ő az első, aki átlépi a 100 körös határt: 103-nál jár. A listán Grosjean és Bottas követi, 95-95 körrel. A Mercedesnél végig hangsúlyozták, hogy a megbízhatóságra gyúrnak. De vajon hová tűnt a Ferrari? Vettelt már régóta nem láttuk kint.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt is futott a szuperlágy gumikon, utána viszont lelassult - lehet, hogy rossz helyen érte utol a Red Bullt.
Noha alig fél órával ezelőtt pont a Williams lerobbanása miatt kellett megszakítani a tesztet, a jelek szerint nagy baj nem történt, mert a finn újra a pályán van.
Ez igen! 1:24.067-es kört fut a szuperlágy gumikkal, 3 tizedet ráverve Maldonado tegnapi eredményére. Hát persze, ez csak teszt, de azért a Lotus nem véletlenül optimista. Rajta kívül Bottas van még a pályán, Kvjat most tért vissza a bokszba.
Piros overall ide vagy oda, beugrott a Red Bull motorhome-jába is - és fotózkodott a szurkolóival.
Szinkronban lépik át a lélektani határt, miközben Rosberg is kitartóan körözget. Az Autosport szerint a Ferrari három tagja a hajtűkanyarban áll, és az autókat fotózgatja. Nyilván nem a sajátjukat, mert az már régen nem járt a pályán.
Csak 3 tizedet farag le az idejéből, de ahhoz ez is elég, hogy megelőzze Hülkenberget a 6. helyen. Egy kicsit Bottas is javított, bár így is maradt az utolsó helyen. A Williamsnél szemlátomást nem foglalkoznak a köridőkkel.
Megkezdődött a teszthét utolsó órája. Így fest a tabella:
1. Grosjean (Lotus E23) 1:24.067 - 102 kör
2. Kvjat (Red Bull RB11) 1:24.941 - 81 kör
3. Nasr (Sauber C34) 1:24.956 - 45 kör
4. Sainz (Toro Rosso STR10) 1:25.605 - 88 kör
5. Vettel (Ferrari SF15-T) 1:26.312 - 69 kör
6. Rosberg (Mercedes W06) 1:26.4141 - 114 kör
7. Hülkenberg (Force India VJM07) 1:26.591 - 36 kör
8. Alonso (McLaren MP4-30) 1:27.956 - 20 kör
9. Bottas (Williams FW37) 1:28.164 - 110 kör
Ez nagyon durva: a közepes Pirellikkel ért el 1:24.584-es időt! Mindössze 0,517 mp-vel maradt el Grosjean szuperlágyas idejétől. Azért a Mercedes is megvillan néha...
Ezért a címért Rosberg és Bottas verseng. A különbség egyre csökken: a Mercedes előnye 2 kör, de most a garázsban van, míg a Williams a pályán körözget. Csak Nasr van kint rajta kívül.
A Pirelli szerint a szuperlágy 1,5-2 másodperccel gyorsabb a közepesnél. Ha ezt számításba vesszük, Rosberg köre 1:22.5-1:23.0 lenne - vagyis brutálisan gyors. A körök számában viszont már Bottas vezet, aki ezért jó eséllyel pályázik A nap Sztahanovja címre. Pedig azt hihetnénk, Kvjat rá az ideális jelölt...
A Mercedesnélk viccelődve ezt írják. "Most tért vissza a bokszba, még 30 perc van hátra, de még többet akar!" Ennek ellenére most csak Kvjat, Nasr és Bottas van a pályán.
A lágy gumikon 1:25.345-re faragta le az idejét, így 4 tizeddel van Nasr mögött, és 3-mal Sainz előtt. Ma a nap nagy részében a kemény keveréket használta.
Hihetetlen, de Rosberg még tovább javított a közepes gumikon: 1:24.321-es kört ment, ami gyakorlatilag megegyezik Maldonado tegnapi legjobb, szuperlágyas idejével. Belegondolni is ijesztő, a Mercedes mit tudna azokkal a gumikkal. Ja, és Rosberg a körök számában is visszaelőzte Bottast - eggyel...
Még negyedóra maradt a hét utolsó tesztnapjából, és a Ferrari némi meglepetésre feltűnt a pályán egy hosszú szünet után. Úgy tűnik, Vettel nem tör Grosjean és Rosberg babérjaira, mert a kemény gumik vannak az autóján.
Ezt állítja Jenson Button - meg azt, hogy ez csak a gyerekbetegségei miatt nem mutatkozik meg. Erről bővebben itt írtunk.
A jelek szerint Nasr Sauberje állt meg a 6-os kanyarnál. Vajon a délutáni tesztelésnek is korábban szakad vége a tervezettnél?
Még nem világos, hogy a Sauber leállása után lesz-e újraindítás, de nem valószínű. Közben az Autosport idézte Franz Tost, aki szerint az erős szél hozzájárulhatott több mai pályaelhagyáshoz, így Sainzéhoz, amely miatt délután 4 körül kellett megszakítani a tesztelést.
Még mindig nem tudjuk, mi történt a baleseténél, de a BBC a McLarenre hivatkozva azt írja, Alonsót megfigyelésre holnapig a kórházban tartják. A tesztet mégis újraindították, és négyen ki is mentek a pályára.
Hm, ennek mi értelme volt? Rosberg, Kvjat, Bottas és Vettel megtett egy-egy kikört, de az bekör is lett, mert az újraindításnál már egy perc sem volt hátra. Na mindegy, ezzel az első barcelonai tesztciklus lezárult.
De a legdurvább kört a gumik figyelembevételével a Mercedes futotta. Köszönjük az egész heti figyelmet! Ne menjenek messzire, mert mindjárt jelentkezünk a teljes eredménytáblázattal, aztán kicsit később a sok nyilatkozatot tartalmazó összefoglalóval is.