Három csapat tömörült az élbolyba az esti bahreini edzésen
2017. április 14. 16:49
A Ferrarinak déja vu érzése lehetett a Bahreini Nagydíj villanyfényben rendezett második edzésén, mivel az elsőhöz hasonlóan Sebastian Vettel végzett az élen, ugyanakkor megint elromlott az egyik autójuk. Ezúttal nem Kimi Räikkönen, hanem pont a német volt az áldozat, ám szerencséjére vissza tudott gurulni a bokszutcába, és alig negyedóra időveszteség után újra pályára gördülhetett.
A technika nem sokkal azután babrált ki vele, hogy nekivágott a hosszú etapjának. Előtte viszont az 1. helyhez segítette az autója az 1:31.310-es körrel,
de előnye csekély, 41, illetve 66 ezredmásodperc volt a mögötte végző Valtteri Bottasszal és Daniel Ricciardóval szemben.
Kimi Räikkönen 4. lett Lewis Hamiltont megelőzve, a háromszoros világbajnok azonban nem tudta maximálisan kihasználni a szuperlágy gumik jelentette tapadást, mivel amikor a legjobb állapotban voltak, lecsúszott a pályáról, miután utolérte a poroszkáló Nico Hülkenberget.
A sportfelügyelők vizsgálatot is indítottak a német ellen, de nem szabtak ki büntetést rá.
A Mercedes egy másik incidensben is érintett volt: Bottas autójáról lerepült a T-szárny, és azon később átszáguldott Max Verstappen, akinek megsérült a padlólemeze. Christian Horner, a Red Bull főnöke a Sky Sportsnak nyilatkozva ki is fejezte bosszúságát az eset miatt. A holland egyébként 8. lett, a meglepően jól teljesítő Hülkenberg és Felipe Massa is megelőzte.
A tréning feléről maradt le Stoffel Vandoorne, akinek a McLarenjében korábban elromlott az MGU-H, de a motorcserét követően is csak 8 kört tett meg. Mindazonáltal még így is 3-mal többet, mint Carlos Sainz, akinek a Toro Rossója néhány perc után füstpamacsok kíséretében bemondta az unalmast.
Az edzésről élőben készült tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat, 17 órától folytatódik a pénteki edzésnap Bahreinben. Az első másfél órában Vettel érte el a legjobb időt, de a Ferrari eredményét a vakító sivatagi napsütésben is beárnyékolja Räikkönen műszaki hibája. A finn autójában a turbó melegedett túl, rajta kívül egyébként Vandoorne-nal is kibabrált a technika.
2014 óta villanyfényes a bahreini futam, ennek megfelelően a második edzést is ilyen körülmények között rendezik. Már megy le a Nap, a hőmérséklet is csökken, vagyis a néhány órával ezelőtti tapasztalatokból ezúttal vajmi keveset lehet hasznosítani.
500 eurót kell kicsengetnie a Sauber pilótájának, mert az első edzésen túllépte a bokszutcában megengedett 80 km/ó-s sebességhatárt. 5 km/ó-val ment gyorsabban.
Erről is beszélt a japánok F1-es programjának vezetője, aki reméli, hogy a vibráció okozta gondokat nemsokára kiirtják. Az első edzésen Vandoorne autójában a hibrid visszatáplálás romlott el.
A turbó és az MGU-H is új az autójukban, a Renault német versenyzője a Haas párosával egyetemben a fékenergiát visszatápláló motorgenerátorból is egy korábban nem használtat kapott. Hülkenberg és Vandoorne vezérlőelektronikája szintén vadiúj, a második az idei keretből.
A levegő 33, az aszfalt 34 fokos - előbbi 3-4, utóbbi több mint 10 fokkal hűvösebb a néhány órával korábbinál. Ahogy besötétedik, további lehűlésre lehet számítani, ami természetesen elsősorban a gumik viselkedését befolyásolja.
Aki lemaradt volna róla: a McLaren bejelentette, hogy Button egy futamra visszatér, ő fog beugrani Alonso helyére a Monacói Nagydíjon. Várható volt, hogy így lesz. Sem ő, sem főnökei nem tartanak attól, hogy a tavalyi búcsúja óta eltelt néhány hónapban elfelejtett volna vezetni, vagy leromlott volna az erőnléte.
Az edzés első 2 percében csak a Haas párosa, valamint Vettel tette tiszteletét a pályán. Hamilton most foglalja el a helyét a volán mögött.
Ismerős szitu...kiderült, hogy a turbó hőenergiáját hasznosító MGU-H romlott el nála, és ezt a megoldást látta célszerűnek a McLaren. Egy darabig még nem fog pályára hajtani a fiatal belga.
Lágy gumikon lévő Ferrarija hányja a szikrákat, ahogy a padlólemez az aszfaltot súrolja, és a német 1:32.615-tel nyit, Grosjeant és Magnussent megelőzve. Jó hír a Ferrarinak, hogy Räikkönen teljesítette első installációs körét.
Legalábbis a 6/7-es kombinációban Vettel szerint, akinek a neve mellett még mindig a P1 díszeleg. Grosjean mögé Ocon és Alonso jött be.
Elmérte a féktávon az 1-es kanyarnál, és a bukótérben fordult el. Neki kell adatokat gyűjtenie a McLarennél, nem úgy néz ki, hogy Vandoorne egyhamar beszállhat a munkába.
A kínai időmérőn ennyivel kapott ki tőle, és reménykedett, hogy legközelebb őt segítik a nüanszok. Hát, a kívánsága teljesült, egyelőre ezzel kell beérnie.
Hamilton 1:32.290-et futott az előbb, de Räikkönen 13 ezredet rávert, így most ismét egy Ferrari az élen. Verstappen 5., Hülkenberg 6., Sainz 7., Grosjean 8., Massa 9., Ocon 10.
Sainz húzódott félre a hátsó egyenesben, miután enyhe füstpamacsok szálltak fel a Toro Rossóból, VSC-fázis lépett életbe. Kicsivel korábban lecsúszott a pályáról is az utolsó kanyarnál, lehet, hogy az már a meghibásodás előjele volt.
Elmúlt a VSC-fázis, lehet támadni Räikkönen 1. helyét. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy a Mercedes vagy a Ferrari ellépett a másiktól, ennek mindenképp örülhetünk. Ericsson majdnem megpördült az első kanyarkombinációból kigyorsítva, de ügyesen megfogta az autó kitörni készülő hátulját.
Ne feledjük, ez lehet az első alkalom idén, amikor erőnlétileg rendben vezethet, miután négy hétig nem edzhetett csigolyasérülése miatt. A hétvége előtt azt mondta, nem érdeklik a bírálatok, melyeket azért kapott, amiért kihagyott két versenyt. "Gondolják, a Sauber vagy a Mercedes elfogadta volna a hiányzásom, ha csupán izomfájdalmam lett volna? " - tette fel a kérdést.
Említsük meg őket név szerint: Ricciardo és Ericsson. Sanszos, hogy a többiek közül sokan már a szuperlágy gumis sprintre készülődnek. És most Ricciardo is visszatér a bokszutcába...
25 perc után így állunk: Räikkönen, Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Grosjean, Massa. Sainz csak hátrébb fog mozdulni innen, mert elromlott az autója.
Konkrétan csak 1,5 tized a hátránya tőle a lágy gumin, Ricciardót mintegy 4 tizeddel előzi meg. Vettel közben átváltott a szuperlágy abroncsokra, lássuk, mit tud velük...
1,3 másodpercet javított a szuperlágyakon, 1:31.310 az új mérce. Bottas is felbukkant a legpuhább keveréken, de 41 ezreddel lassabb Vettelnél.
"Nagyon szenvedtem a fékekkel, főleg a kör második felében" - panaszolta rádión. Vajon túlmelegedtek a fékjei, vagy más probléma merült fel?
Első szuperlágy gumis kísérletét valamiért megszakította. Hülkenberg és Massa viszont nem, és egész közel kerülve Vettelhez a 3.-4. helyet foglalták el: a Renault szűk 0,6, a Williams 0,8 másodperccel lassabb az élen tanyázó Ferrarinál.
Szélesre vette, és kiderült, hogy Hamilton is azért szakította meg a körét, mert lecsúszott a pályáról a 10-es hajtűnél. De nem ő hibázott, hanem lassan poroszkált mellette az egyik Renault, ez zavarta meg.
A már meggyötört gumikból 1:31.594-et csiholt ki, vagyis Vettelnél mintegy 3 tizeddel lassabb. Räikkönen feljött 4.-nek, de csak két tizeddel előzte meg Hülkenberget.
Ha fogalmazhatunk így, és nem sértjük meg azzal, hogy a Ferrarit és a Mercedest tekintjük élcsapatnak. Szóval Ricciardo átvette a 3. helyet Hamiltontól, sőt, 66 ezredre megközelítette Vettelt a 3. helyen. Verstappen az említett hibája miatt egyelőre csak 8.
Ha a poharat félig telinek akarja látni, mondhatja, hogy csak az edzés felét vesztette el. Räikkönen közben gyorsult kicsit, és megelőzte Hamiltont, most ő a 4.
Ez veszélyes, és nem először történik ilyesmi. A sorrend: Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Verstappen, Grosjean, Kvjat.
Miközben a mezőny nagy része a hosszú etapokra készül, a sportfelügyelők vizsgálatot indítottak Hülkenberg ellen, amiért lassan poroszkált Hamilton előtt. A német pilóta Kínában 2 perc alatt benyelt két büntetést, nem ő a felügyelők szíve csücske mostanában.
Massa, Palmer és Wehrlein köröz vele együtt, kezdetét veszik tehát a hosszú etapok. Vandoorne-nak továbbra sincs mért köre, de nemrég legalább már kidugta az orrát a garázsból.
Ahogy korábban Vettel, ő sincs kibékülve velük: vibrációra panaszkodott. Stroll pedig azért bosszankodott, mert semmit sem értett abból, amit rádión mondtak neki a Williamsnél.
A csapat ma nem lehet büszke a megbízhatóságra: Vettel autója is megállt, miután elszállt benne a hajtás. Emiatt rövid időre megszakították az edzést.
1:34.230-as idejével senkit sem tudott megelőzni, bár ő még nem kapta meg a szuperlágy abroncsokat.
Az edzés kezdete óta, az aszfalt e pillanatban 31 fokos. Bottas a szuperlágy keveréken teljesíti hosszú etapja első felvonását.
Az SF70H amúgy visszajutott a bokszutcába, a szerelők így nekiláthattak a tüzetes vizsgálatának.
Bármi volt a hiba, úgy tűnik, gyorsan meg lehetett oldani, így a német viszonylag olcsón, kevés időveszteséggel megúszta.
Emlékeztetőül a sorrend, ami valószínűleg így is marad az edzés végéig: Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Verstappen, Grosjean, Kvjat. Hamilton nem akkor futotta a legjobb idejét, amikor a legfrissebbek voltak a gumijai, és Verstappen is hibázott.
Hamilton és Bottas 1:36-1:37 körüli időket autózik, a finn 1:37 elejét. 20 perc van hátra a gyakorlásból.
A szerelők leveszik autójáról a szuperlágyak gumikat, lágyakat raknak a helyére.
Egy visszajátszáson látszik, hogy átmehetett a Bottas autójáról lerepült elemen, ezért be kellett mennie a bokszba, mert megsérült a padlólemeze.
9 percnél tart a visszaszámláló, és úgy látszik, keveset fog ismerkedni a lágy gumikkal. Vettel most azokon vezet.
No, ez érdekes, de Bottas nem hagyja magát. A Ferrarin kezdenek túlmelegedni a fékek a szélárnyékban.
Sainz kivételével mindenki szorgalmasan köröz az utolsó percekben. A spanyol korán kiszállt a játékból műszaki hiba folytán.
Minél előbb ki akar szállni az autóból: valami túlmelegedett benne, és ettől fájdalmai vannak. A mezőny még gyakorolja a VSC-fázist.
Vettel végzett az élen csekély előnnyel megelőzve Bottast és Ricciardót. Hamilton 5. lett, de ne feledjük, hogy Hülkenberg akadályozta akkor, amikor a legfrissebbek voltak a gumijai, úgyhogy maradt benne tartalék. Köszönjük a figyelmet! Perceken belül publikáljuk a végeredményt, az este folyamán pedig jelentkezünk a csapatok reakcióival és a szokásos esélylatolgató elemzésünkkel.